Mc sverige till sydafrika går det?

Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-27/19:03

Sitter och läser om Johan Gustafsson som blev kidnappad i Mali. Vilken fruktansvärd tragedi för han och hans familj. Hoppas han får komma hem till jul.

Nu vet jag inte vad hans mål var med sin resa i Mali. Men han var ju mcåkare. Så man gissar att han ville göra det vi flesta drömmer om. Att korsa Afrika.

Så kartboken åkte fram och planer börjas smidas. Men efter snabb titt på kartan inser jag att det är närmast omöjligt att åka mc från Europa till Sydafrika. Dvs utan att passera områden där det är mycket höga risker att bli kidnappad eller tom dödad. Har jag fel eller finns det säkra områden som man kan passera igenom?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-27/19:23

Du har nog träffat ganska rätt i Din analys, Olof!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-27/21:08

Vilket för övrigt ger anledning till dystra reflektioner.

När dansken Jörgen Bitsch körde sidvagns-Nimbus Köpenhamn - Kapstaden sådär 1948, var det största problemen den franska kolonialadministration, som gjorde det svårt för honom att korsa Sahara - men han löste problemet.

En svensk familj körde hoj från Kapstaden till Kairo någon gång på 1990-talet. Pappan med fjortonåriga(?) dottern baktill på en Honda 500-stånka, mamman och sonen på var sin Honda 250-stånka. Jag läste deras bok, och de föreföll inte känna sig hotade någonstans längs vägen.

När Ewan McGregor och Charley Boorman gjorde Long Way Down för inte så många år sedan, fanns en amerikansk medborgare med i teamet. Han tilläts inte passera genom Libyen utan fick flyga till Kairo och återansluta där. I övrigt föreföll de inte vara utsatta för allvarliga hot.

Men idag verkar det inte finns några vidare förutsättningar för en liknande resa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-27/22:34

Det är en mycket tråkig utveckling dom har fått i Afrika. Visst det är färre envålsdhärskare där. Men det har i stället blivit många småpåvar med egen milis. Undrar om vi får se ett fredligt Afrika de närmsta decennierna.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-27/22:46

Olof Eriksson skrev:Det är en mycket tråkig utveckling dom har fått i Afrika. Visst det är färre envålsdhärskare där. Men det har i stället blivit många småpåvar med egen milis. Undrar om vi får se ett fredligt Afrika de närmsta decennierna.

Det är väl värre än så - rena terror-organisationer/religösa fundamentalister, toppat med totalkorrupta regimer utan kontroll och lokala banditgäng. Kidnappning av västerlänningar är en stor inkomstkälla!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-27/23:11

Det får nog bli en resa till i Norge Olof :? :shock:
Men det duger länge det också :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-28/19:08

Ett annat hinder är Sahara.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-28/19:16

Sahara klarade ju Jörgen Bitsch och hans reskamrat på sidvagnshojen redan 1948, så det går nog även idag. Skillnaden verkar vara, att risken att bli skjuten eller kidnappad är större idag - och det är nog svårare att göra något åt för en turist!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Karl Bergman » 2016-11-28/21:33

Olof: Min hojkompis Roland Wilson när en dröm att på mc ta sig från Syd Afrika upp genom östsidan och han har verkligen försökt övertyga mig om att hänga på. Tyvärr har jag varken råd eller möjlighet att spendera de månader som han räknar med att trippen kommer att ta. Dessutom är det inte heller speciellt lockande när man vet vad som hänt Johan Gustavsson.
Nu påstår Rolle att det är ofarligt men jag tror inget är direkt ofarligt även om han har träffat folk som gjort rutten utan problem.
Just nu åker han hoj i norra Thailand (han tillbringar alltid 3-4 månader där vintertid) men jag förmedlar gärna kontakt för dig/er som är sugna att bli hans ressällskap.
Han är en stor personlighet som samlar på att besöka så många länder som möjligt, tror han är uppe i ca 80 länder just nu. Han skyr dock forna Sovjet som pesten men var nog lite sugen på att klippa Kaliningrad i somras när vi rundade Östersjön, tyvärr hade vi inga visa så det blev inte av. Men vi kommer nog ändå att nästa sommar ta oss in till St Petersburg.

Vi har många, många hojmil tillsammans sedan vi jobbade tillsammans i slutet på nittiotalet i ett hemligt projekt i Saudi Arabien. Många ökenmil blev det de åren.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-28/21:58

Till och med Tanzania är riskerna måhända inte så stora(?), men "ofarligt" är inte det omdöme jag skulle fälla om resten av östra Afrika! I i alla fall norra Kenya verkar regeringen ha svårt att hålla ordning, och norr därom ligger idel länder med pågående konflikter och/eller ytterligt suspekta regimer.
Så han kanske bör tänka en gång till?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Karl Bergman » 2016-11-28/22:37

Tja Rolle är en äkta äventyrare som startade livet som son till ett missionärs par med uppdrag i China. Kulturrevolutionen fick dem (tvingade med risk för liv och lem) att på mycket konstiga vägar och "off record" trassla sig ner till Burma och därifrån ta sig hemåt till Sverige. Vet inte riktigt när i tid det var men absolut före 1950, tror han var fem när de lämnade och hans berättelser om hur det gick till är lindrigt sagt fängslande. Måste nog få till en video om hans liv för det är ett enda stort äventyr.
Han är ungkarl och kan spendera både tid och pengar som han vill.
Han är nu precis hemkommen från 14 dagar i Maroco och Atlasbergen, naturligtvis på hoj.

Misstänker att så fort han hittar ressällskap gör han resan upp genom Afrika och istället för att oroliga mellanöstern tar han nog färjan över medelhavet. Vi hade faktiskt planerat ta oss den vägen hem från Saudi men nu blev det inte så när mitt kontrakt blev kortare än hans. Det är jag ledsen över för det hade varit en häftig resa, upp genom arabländerna, runda medelhavet och vidare upp genom Europa.

Bror: du nämner Tanzania och då måste jag bara säga att Rolle och jag var där tillsammans 1998 dock inte på hoj utan vi tog oss upp på Kilimanjaro. Då var det ett utomordentligt trevligt land att besöka, hur det är nu vet jag inte.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-29/02:37

Min poäng är ungefär den: Upp till och med Tanzania kan man nog känna sig hyfsat säker - och blir förmodligen anständigt väl bemött - men riskfaktorerna från och med norra Kenya ter sig i alla fall för mig som så pass notabla, att en sådan resa får vara för min del.
OK för att han är en äventyrare, och OK för att riskerna att få avsevärda problem är betydligt lägre än 100 % - men säkert? Knappast.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Karl Bergman » 2016-11-29/09:24

Ok Bror jag förstår hur du tänker och sannolikt missade jag trådens andemening (är det lämpligt att åka mc i Afrika) när jag försöker teckna en bild av en möjlig reskompis för en spännande resa som jag själv gärna skulle göra om jag vore ungkarl med stor plånbok.
Ursäkta min miss.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-29/12:11

Inga problem. "Allt går, utom små, små barn, trasiga klockor och tennsoldater."

Det är klart, att det GÅR att åka hoj från Nordkap till Kap Agulhas eller omvänt - men i förhandenvarande situation bör man nog tänka efter före. Om skyddsänglarna slumrar till, kan det bli besvärligt på vägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-29/18:58

Jo nog går det att åka. Med lite tur så kommer man helskinad fram. Men det blir till att ta onödigt stora risker. Och även om man anser att risken för att bli kidnappad eller dödad som låg. Så är konsekvensen om det händer sjukt hög.

En sådan riskfylld resa skulle nog få den hyfsat stora påfrestningar på ens anhöriga. Och blir man kidnappad så sätter man ju även dom i skiten. Dom skall leva med att sin vän sitter i ett fångläger. Och skall plötsligt stå där framför kameror när reportrar en gång per år frågar hur dom mår osv. Skulle nog tro att detta också väger in hos äventyrslystna mc åkare. Dvs att de beslut man fattar drabbar inte enbart en själv.

Jag nöjer mig nog att åka grusvägar även denna sommar i Skandinavien. Det är inte så dumt det med. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-01/18:01

Kovlingen skrev:Det får nog bli en resa till i Norge Olof :? :shock:


Livsfarlig lusekoftor som hotar med mesost och fårfiol :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-01/19:29

Olof Eriksson skrev:En sådan riskfylld resa skulle nog få den hyfsat stora påfrestningar på ens anhöriga. Och blir man kidnappad så sätter man ju även dom i skiten.

Mycket klokt tänkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Rune Nilsson » 2016-12-18/19:42

Svenske enduroföraren PG Lundmark körde på 44 dagar från Nordkap till Sydkap 2005/2006. Tyvärr finns inte bloggen kvar men det går att hitta några artiklar. Han valde den östra sidan.
http://www.alltommc.se/pg-lundmark-fullfoljde-resan-fran-kap-till-kap/
http://www.smp.se/motor/hojtur-fran-nordkap-till-sydkap/
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav neutral » 2016-12-18/20:29

Jag vet inte hur mycket värde det är i att kolla på gamla reserutter, Afrika är extremt instabilt och PG:s rutt genom Syrien hade kanske inte varit den bästa idag. Kollar man med UD så är minst halva Afrika inte säkert att besöka överhuvudtaget och att färdas på mc genom ett helt land torde vara ytterligare osäkrare än flyga dit som turist och hänga på ett hotell.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-18/21:28

Precis.

Gamle Labourledaren Harold Wilson sade vid något tillfälle - för ett halvsekel sedan - att 14 dagar är en lång tid i politiken. Ett drygt decennium är inte kortare. Mycket har hänt i Afrika det senaste decenniet, så PG:s resrutt då är måhända inte särskilt rekommendabel idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Michel » 2016-12-26/20:47

Hej
Afrika är en underbar kontinent.
Har rest ett flertal "overland" resor till ett 30 tal länder i Afrika.

Visst finns det områden man bör undvika.
För att veta var men inte ska åka och var man kan åka så behövs kontakter och informantion.
Som sagts tidigare ändrar det sig läget ganska fort och Svenska UD ger tyvärr inte mycket info.
Och pratar men med ambassaderna i Sverige så kan man få mer info om läget i landet.
Vi brukar alltid ha visumen klara innan vi åker i väg.

Här är en bra sida för info http://www.horizonsunlimited.com/hubb/
Det här är en annan https://www.lonelyplanet.com/thorntree/welcome

Nu är det ett ta sedan jag åkte från Egypten och söder ut så jag har ingen färsk info om läget.
När jag åkte var det fall lugnt.

Om det är någon som vill ha hjälp med kontakter kanske jag kan hjälpa
Michel
Michel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-09-16/21:14

Re: Mc sverige till sydafrika går det?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-12-27/12:10

Helt klart är detta en våt dröm. Men enligt min hustru, så kommer det att stanna vid en dröm. Men då barnen flugit ut om 5-6 år så är man i ett annat läge. Hoppas dock på att någon annan medlem åkt och beskriver detaljerat sin resa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst