Sverige - Italien via östra Europa

Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav JErkers » 2017-03-13/03:54

Planerar en resa ner till Italien i september och har tänkt oss starta med färjan från Trelleborg till Świnoujście. Vi har aldrig åkt i de länderna - Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Slovenien, Kroatien, Österrike... - och behöver tips på allt från vägar och billigt boende till sevärdheter och mat som bör provas.

Vi har som plan att köra mellan 20 och 40 mil / dag - enstaka dagar uppåt 50 mil - och vi undviker motorvägar i möjligaste mån men någon enstaka grusväg kör vi gärna. Vi har cirka åtta dagar på oss ner till Milanotrakten.

1. Vilka vägar rekomenderas? Stelvio finns redan i planerna men det måste finnas mer!

2. Sevärdheter? Auschwitz kan nog räkna med ett besök men annars?

3. Hur bor man billigt och bra? Ska man boka i förväg (helst inte då det lägger lite sordin på spontaniteten) eller är det bara att kolla booking.com framåt eftermiddagen? Eller finns det tillräckligt med "Bed & Breakfest" så det är bara att hålla korpgluggarna öppna framåt kvällen?

4. Tips på lokala - ätbara! - maträtter? (Vill inte ha tips på inälvsmat och annat väldigt udda.) Har ni varit på en riktigt bra restaurang som är värd en omväg så vill vi gärna ha tips om den också.

Tack på förhand!

Jo, en sak till: Är det något man ska tänka på angående färjan Trelleborg - Swino... äh Polen? Finns det alternativ (Ystad?) som är bättre?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-03-13/06:17

Vi åkte från Sundsvall ner till Nynäshamn . Färja till Gdansk . Lämplig startsträcka .
Vi startade dag 2 med att besöka Hitlers "Varglya" , Wolfsschanze "Wolf's Lair" .
Värd ett besök tycker jag .
Då man kommer till Gdansk vid 12-tiden på dagen blir det en lämplig sträcka
även denna dag . Sedan är det bara att rulla på söderut :)
Andra har nog mer att komma med .

Go Tur ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-13/10:42

Vi var också inne på att köra igenom "Visegradländerna" söderut men efter senaste tidens EU-konflikter har vi bestämt oss för att köra genom Tyskland istället.

1. Vägar? Du skriver september och då får du nog tyvärr räkna med att vissa pass kan vara stängda pga snö. Det finns många härliga pass, Grossglockner, Timmelsjoch, Passo di Giau, Sella Joch (eller hellre Sella Ronda) mfl. Listan kan göras lång. Här listas 100 av passen: http://www.motorradonline.de/motorradreise/top-100-die-wichtigsten-und-schoensten-alpenpaesse.290383.html

Vägarna runt Gardasjön är igenkorkade under vissa perioder. Gardasjön i sig är även helt överreklamerad för motorcyklister (förutom en vägsträcka med en mindre väg uppe i bergen som jag inte kommer ihåg exakt var den går eller kallas).
Pensionärer + Bussresa = Gardasjön

Tänker man sig längre österut finns många härliga mindre vägar i Slovenien. Populära pass är Vrsic och Mangart.

Om ni har funderingar på att köra på franska sidan så skulle jag rekommendera "Route des Grandes Alpes". Rutten startar vid medelhavet i franska Menton och går sedan ca 70 mil norrut upp mot "Thonon-les-Bains" vid Genevésjön. Räkna med minst tre hela kördagar. Om den är körbar med mc i september vet jag inte.

En annan bra site med många kul mc-rutter: http://www.bestbikingroads.com
Vill du hitta och köra gamla rallysträckor från tex WRC finns denna (klicka på map eller database) https://www.rally-maps.com/home

3. Ang boenden så fungerar booking.com bra. Om du väntar med att boka tills framåt eftermiddagen kommer du att missa många bra boenden. Reser du under stora massans semesterperiod blir det värre att boka sent.
Vi (ja, eller en av oss brukar somna) brukar ha koll på vädersajterna och försöker oftast göra klart morgondagens resplan, GPS-rutt och bokningar innan läggdags.

Tips I: Tidvis är det mycket trafik och bussar som skapar köer uppe i passen. Kommer du ifatt en lång bilkö med en buss längst fram så kör om för allt i världen. Framför bussen är ofta vägen helt tom och du kan njuta av farten och kurvorna.

Tips II: Klädsel - Temperaturen varierar med altituden och det kan innebära att du startar i behaglig septembervärme men möter minusgrader och dimma/snö/regn i de högsta passen. Kör gärna med välventilerade kläder utan membran, men se till att du enkelt kan ta på något vind- och vattentätt plagg vid behov.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav twowheeltours » 2017-03-13/18:12

Jag har hört många olika åsikter om trafiken i öst men jag tycker att trafiken i Polen är tuff på större vägar och i större städer. Inga problem men håll i hatten. Man kan höra polacker prata drömskt om golonka som är grillat grisben. Härlig husmanskost. Ungarna hojtar lody, lody, lody och då får de glass av mamma. Prova ni också! Öl och vodka kan man i Polen. Gamla stan i Warszawa är egentligen inte så gammal utan uppbyggd i ruinerna efter andra världskriget och imponerande. Tar ni er till Krakow är det bara några mil till saltgruvan i Wieliczka. Världsarv med all rätt. Och söder om Krakow är Polen väldigt vackert. Förresten åkte vi genom östra Polen 2012 från Lublin och söderut. En spännande resa på gamla kommunistvägar, utvecklingen har inte gått lika fort öster om floden Wiszla. Radom har röstats fram som Polens fulaste stad och mellan Warszawa och Radom står ett MIG-21 som dragplåster till en vägkrog.

mvh, Olle Viktorsson, Nora
twowheeltours
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-28/16:36

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Buster » 2017-03-14/22:21

Är man i trakterna av Auschwitz kan man gott även besöka redan nämnda saltgruva i Wieliczka.
Väldigt "turistiskt" men ändå värd ett besök.
Tiotalet mil söder därom ligger isgrottan Dobšinská.
Klart mer sevärt än tex den klassiska och överreklamerade Eisriesenwelt utanför Salzburg, iaf enligt mig... men jag ogillar turistprylar där allt är ombyggt och onaturligt.

Har inte varit neråt i september, men under högsäsong juli-augusti har jag aldrig haft problem att hitta billigt och bra boende.
Det står skyltar lite varsom, har varken bokat eller letat på tex Booking... kostar kanske en tjuga för ett enkelrum.
Under högsäsong kan det väl dock vara lite värre i just Italien, men under september borde det lugnat sig.
De östra delarna av norra Italien, dvs mot gränsen till Slovenien känns dock ofta rätt öde även under högsäsong... nedlagda skidanläggningar mm... i dessa trakter har det aldrig varit svårt att hitta boende heller.
För övrigt rekommenderas redan nämnda Mangart, även om det är en "återvändsgränd".
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-03-15/07:02

Thomas Stadin skrev:Vi var också inne på att köra igenom "Visegradländerna" söderut men efter senaste tidens EU-konflikter har vi bestämt oss för att köra genom Tyskland istället.


Hvilke EU-konflikter tenker du på som skulle skremme noen fra reise i Øst-Europa?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-03-15/09:04

Ang. Milano så är det inget jag har lust att besöka en gång till . Likaså Turin :shock:
STORA STÄDER , mycket trafik , blinkljus , sega Italienare som troligen somnar vid varje stopp :evil:
Är det då rikligt varmt så är det en pina . Tar ju aldrig slut :(
Dagsetapperna blir väldigt korta :?
Då åker jag hellre mindre vägar .
Däremot Monte Carlo kan ju vara ett resmål tycker jag . Trångt och bökigt även där men
det är ju inte såå stort .
Lägger GPS:en av så är man väl hemma lagom till julafton :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-15/12:54

Odd Arne Kjørstad skrev:
Thomas Stadin skrev:Vi var också inne på att köra igenom "Visegradländerna" söderut men efter senaste tidens EU-konflikter har vi bestämt oss för att köra genom Tyskland istället.


Hvilke EU-konflikter tenker du på som skulle skremme noen fra reise i Øst-Europa?


OT:
Skrämma vet jag inte, men av personliga skäl undviker jag att spendera min reskassa i länder som av idélogiska skäl har beslutat sig för att förvara krigsflyktingar i containrar eller som kontinuerligt motarbetar EU´s arbete.
Men det är jag det, andra kanske har andra åsikter/tankar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-03-15/15:22

Thomas Stadin skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:
Thomas Stadin skrev:Vi var också inne på att köra igenom "Visegradländerna" söderut men efter senaste tidens EU-konflikter har vi bestämt oss för att köra genom Tyskland istället.


Hvilke EU-konflikter tenker du på som skulle skremme noen fra reise i Øst-Europa?


OT:
Skrämma vet jag inte, men av personliga skäl undviker jag att spendera min reskassa i länder som av idélogiska skäl har beslutat sig för att förvara krigsflyktingar i containrar eller som kontinuerligt motarbetar EU´s arbete.
Men det är jag det, andra kanske har andra åsikter/tankar.


Nei jeg forstår hva du skriver. Jeg trodde du mente at motsetningene mellom noen land og EU gjorde en reise utrygg på grunn av f.eks. væpnede konflikter, og det kunne jeg ikke forstå. Og det synes jeg ikke var OT, heller.

Debatten om politisk korrekte land vil jeg ikke gi meg inn på, annet enn å antyde at det da kan bli stadig færre land man anser det korrekt å reise til.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-15/15:56

Odd Arne Kjørstad skrev:
...annet enn å antyde at det da kan bli stadig færre land man anser det korrekt å reise til.


Ja, tyvärr finns risken för det.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-03-15/23:37

Många av dessa länder lever mycket på turismen . Uteblir den så drabbar det oftast de som
har det sämst ställt tyvärr . Det är en svår balansgång .
Märks även i Sverige där många får sitt levebröd från detta . Tar man bort turisterna så drabbas dessa hårt .
Även staten får betydligt mindre i kassan . :(
"Hur man än vänder sej har man ändan bak" :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-16/00:30

Kovlingen skrev:Många av dessa länder lever mycket på turismen . Uteblir den så drabbar det oftast de som
har det sämst ställt tyvärr . Det är en svår balansgång .
Märks även i Sverige där många får sitt levebröd från detta . Tar man bort turisterna så drabbas dessa hårt .
Även staten får betydligt mindre i kassan . :(
"Hur man än vänder sej har man ändan bak" :|


Ytterst är det väl vi väljare som avgör vilken typ av regim vi vill ha och beroende på vad vi väljer påverkas turismen olika. Detsamma gäller folk i andra länder.
Turisterna påstås ha flytt USA sedan Trump tillträdde. Det är ju såklart inte han själv som bär ansvaret för det utan snarare de som röstade på honom - och då passar ordspråket: "som man bäddar får man ligga".

Men nu gick vi iaf OT.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-03-16/00:46

Thomas Stadin skrev:Men nu gick vi iaf OT.

Värmlänningen säjer väl "En gör så gött en kan" ;) :)
Det är fortfarande halkigt på vägarna så det kan ju råka slira till lite ibland :? :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Felix3 » 2017-03-29/12:17

Det vill jag göra med!
Felix3
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-03-29/11:46
Ort: Stockholm

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav BrooklynS » 2017-03-29/21:15

Vi åkte ungefär den rutten i somras, fast då med bil (tältcamping). Jag anser nog att det är vid sidan av allfarvägarna man får de bästa upplevelserna.

De stora städerna som Dresden, Prag, Wraclav, Bratislava, Wien eller hur man nu vill åka är just stora städer med allt vad det innebär. Dit är det enligt min mening bättre att åka på weekendresa med flyg.

Smultronställen på hoj är tex Freistadt strax norr om Linz, vägen Villach-Kranjska Gora-Bovec och sedan väg 102 söderut och sedan vidare via Ljubljana nedöver Kroatien. Hela detta område är otroligt vackert, dessutom relativt oförstört. Eller varför inte Loiblpasset rakt söderut från Klagenfurt?

Gamla Stelvio är jättefint (glöm inte Bellano vid vattnet), sedan kan man vika av in i Schweiz på otroligt fina smala asfalterade vägar...

Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag själv på att ta hojen söderut på en riktig långtur.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-03-29/21:33

BrooklynS skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag själv på att ta hojen
söderut på en riktig långtur.

Jo det duger ju inte att kajka runt i Norge och Finland i evighet :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav BrooklynS » 2017-03-29/21:39

Kovlingen skrev:
BrooklynS skrev:Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag själv på att ta hojen
söderut på en riktig långtur.

Jo det duger ju inte att kajka runt i Norge och Finland i evighet :mrgreen:


Nä, Finland är ju inget hojland om man nu inte råkar gilla granskog och långrakor. Jag gör det inte.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav shappe1 » 2017-06-20/21:35

Just hemkommen från resa i motsatt riktning. Wingen på lastbil ner till Affi(Verona) vid Gardasjön. Hustru och jag efter 5 dagar senare med flyg till Bergamo. Tåg till Affi. Sedan Garda - österut genom Dolomiter-land - Slovenien/Kranjska Gora - genom lågalperna i Österrike mot Wien - genom Slovakien och Tatrabergen - Polen/Krakow - Torun - Gdynia och hem med färja till Karlskrona. Nästan inga motorvägar. Bra vägar över lag. Inga incidenter. Behagligt tomt på turister i första halvan av juni. Lätt att hitta prisvärda boenden. Vi bokar kvällen före till nästa dag via Hotels.com eller Booking.com. Funkar klockrent. Dagsetapper på 20 - 45 mil. "Fotograferade" en gång i Slovakien. Det är andra gången vi kör i Polen. Tycker att Polackernas påstådda "vildhet" i trafiken är överdriven. Tycker faktiskt att den genomsnittlige Svenske trafikanten är nyckfullare än dito Polack. Städade omkörningar och god hänsyn i rondeller och korsningar. Möööjjjjligtvis kan det bero på att dom blir nyfikna på vår vackra vinröda Guldvinge och lugnar ner sig. Det är häftigt när en kille i röd Ferrari under omkörning av oss saktar ner och gör tumme upp och sedan drar.
Summa summarum så är vi sugna på att ge oss ännu längre åt öster i Europa. Kanske följa Karpater-bågen i Slovenien-Rumänien-Ukraina-Slovakien. För övrigt så är första halvan av juni en väldigt bra tid att åka där nere. Svalare, mindre trafik, betydligt färre turister, lugnare på vägarna, långa stycken nästan helt ensamma på de slingrande alpvägarna. Slipper stressen att köra om.
Ja - en liten rapport bara
Anders
shappe1
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2013-03-22/09:14

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Kovlingen » 2017-06-20/21:53

shappe1 skrev: Tycker att Polackernas påstådda "vildhet" i trafiken är överdriven. Tycker faktiskt att den genomsnittlige Svenske trafikanten är nyckfullare än dito Polack.

Medhåll fullt ut . Innan första besöket hade jag hört mycket skrämselpropaganda men
det är inte bara inom trafiken och just detta östland . Många nya värderingar på köpet blir det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sverige - Italien via östra Europa

Inläggav Håkan Petersson » 2017-06-21/10:40

[quote="shappe1"]Tycker att Polackernas påstådda "vildhet" i trafiken är överdriven.

Håller också med! Bodde i Polen mellan 2010 - 2016 och väldigt mycket har hänt avs. uppträdandet i trafiken. Med massor av nya fina vägar, ofta med breda väggrenar eller t.o.m två-filigt i vadera riktning i kombination med en betydligt bättre kvalitet på den Polska Polisen så är den Polska "vildheten" i trafiken så gott som borta.
Varberg
K1600 GT -22
Användarvisningsbild
Håkan Petersson
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2017-06-16/09:34
Ort: Varberg


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron