Dourodalen och Picos de Europa

Dourodalen och Picos de Europa

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-03-28/16:09

Har just kommit hem från några veckors mckörning i Spanien och Portugal. Intrycken från Pyreneerna och Malagaområdet stämde väl med mina förväntningar och gav "kurvtarmen" allt den behövde.
Men Dourodalen imponerade nog mest! Ett fantastiskt område längs Dourofloden från Porto och mot den Spanska gränsen. Vi bodde i den lilla staden Tabuaco och upplevde att vi bodde i hjärtat av portvinstillverkningen och alla fantastiska vägar på båda sidor floden. Vårt hotell: Casa dos Ruis hade utmärkta rum och frukost. Hotellvärden ordnade så att vi fick parkera transportbilen och vagnen invid polisstationen, och motorcyklarna vi parkerade på gatan övervakades av den intilliggande verkstadsägaren.
Vi körde fem dagar i området och vill gärna ge rådet till er som planerar att åka till Moseldalen i sommar: Åk till Dourofloden istället. Jag har kört båda områdena och skulle inte tveka.
Picos de Europa är ett annat kanske litet bortglömt resmål i Spanien. Det är en stor nationalpark innanför den nordliga spanska kusten mellan städerna Gijon och Santander. Området innehåller fantastiska bergsvägar. Vi bodde i Bo de Huergano på 1100 meters höjd över havet på ett perfekt hotell som heter Tierra de la Reina. Tyvärr fick vi avbryta resan eftersom området drabbades av kraftigt snöfall och minusgrader efter den 20 mars! Besöket gav mersmak och jag skulle gärna återvända till dessa fina och kurviga vägar.
Tyvärr måste jag dock konstatera att touring i västra delarna av Europa är dyrt och sällan innehåller den service man kan erhålla om man drar sig österut ...
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Dourodalen och Picos de Europa

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-28/16:27

Lars-Erik Holmberg skrev:Vi körde fem dagar i området och vill gärna ge rådet till er som planerar att åka till Moseldalen i sommar: Åk till Dourofloden istället. Jag har kört båda områdena och skulle inte tveka.


Ja, håller med, men noterar också att det råkar bli en liten nätt omväg, Koblenz - Porto ToR, på en sådär 430 mil eller så
Men, gör man den resan kan man ju också passa på att köra i Picos de Europa som du föreslår i området Santander - Gijon.
Det finns förresten flera nationalparker i norra Spaien med kurviga bergsvägar, bla "Gorbeiako Parke Naturala" strax söder om Bilbao. Dessutom är även vägarna mellan nationalparkerna kurviga :)

Hur upplevde du de mötande bilisterna utmed Dourodalen? Då vi var där mötte vi frekvent bilister på "vår" sida vägen i de skymda kurvorna utmed bergssluttningarna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dourodalen och Picos de Europa

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-03-28/18:36

Nja, jag upplevde inte de speciellt farliga. Kanske man vant sig vid östeuropas hetsiga körning, så jag tyckte trafiken flöt lugnt. Men det finns ju många skymda kurvor i området, så det finns anledning att vara observant.
Sedan kanske man skall varna för vägavsnitt med ljus asfalt som kan bli väldigt hala vid regn.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron