Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Inläggav Olof Eriksson » 2017-04-17/17:55

Jag skall åka mc mot Nässjö nu på torsdag den 20 april. Tanken är att jag skall ha en kortare genomgång på Telia i Solna ~13:00. Och planen är att åka från Solna absolut senast 15:30. Jag skall vara framme i Nässjö 12:00 på fredag. Så det finns lite tid att se sig omkring.

Jag har enbart varit och besökt de klassiska turistmagneterna i Småland. Dvs Västervik, Vimmerby och kört lite runt i Astrid Lindgrens spår med bil och husvagn. Sen jag skaffade mc så säger min GPS att jag aldrig åkt längre ifrån väg E4 än 20 km. Så alla MC vägar i Småland är i princip okörda av mej.

Min första utkast i BaseCampbygger på att jag tar snabbast väg söderut från Solna. Dvs E4 i Nyköping svänger jag av och åker Skenäsleden och sen Stegeborgsleden (jag är lite svag för bilfärjor i gult). Kan stryka detta om bättre förslag dyker upp.

Vad tycker ni som har koll på området att jag skall passera? Kommer att åka R1200 GSA med Touranche Next däck på. Så inga dåliga grusvägar. Gärna kurviga asfalt/grusvägar. Få se om tältet åker med eller om man fixar sovplats längs vägen.

Hemresan är dock enklare Nässjö - Tranås - Fagersta - Ockelbo - Bollnäs - Delsbo - Matfors. 66 mil på hyfsade vägar. Borde hinna med det på söndag kvällen!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-17/20:50

Alternativ rutt till Nyköping: Gamla Riksettan, som Du kan hitta vid södra utfarten ur Södertälje. Den går strax öster om motorvägen, via Ytterjärna. Efter avfarten mot Trosa kan Du ta väg 219 eller fortsätta på Riksettan, som då korsar motorvägen och ligger väster om den hela vägen ner till strax före Nyköping.

Efter Stegeborg: Väg 210 mot sydost, vidare via Börrum till Valdemarsvik - Åtvidaberg - Kisa - Malexander - Boxholm - Tranås - Eksjö - Nässjö. Asfalt hela vägen.

Gästgiveri Sommarhagen i Malexander gillar hojåkare och har bra mat - och dito boende. Men det är inte så stort, så boka i så fall. Väl skyltat.

Alternativt kan Du löga Dig på Söderköpings Brunn. Också mycket bra mat - men då får Du starta lite tidigare på fredagen.

Malexander - Boxholm anser jag vara Östergötlands vackraste hojväg (även om den är allra bäst åt andra hållet). Anser Du, att den kroken är onödigt lång, går vägen söder om Sommen an (sjöns namn uttalas så att det rimmar på "stommen") - via Österbymo. Väljer Du det alternativet, kan Du göra en kort avstickare norrut mot Norra Vi. När Du kommer dit, följer Du skyltarna till Kungabordet (ett par kilometer lättkörd grusväg), som jag anser vara den vackraste platsen i Östergötland. Där rastade kung Gustav VI Adolf under sin Eriksgata 1953, och det bordet står fortfarande kvar. Men vill Du fika där, måste Du ha fika med Dig, för servering finns ICKE.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Inläggav Olof Eriksson » 2017-04-18/10:03

Detta verkar vara en riktig trevlig tur Bror. Får tacka för denna input.

En fråga. Vid Kungabordet kan man slå upp ett tält där? Skulle i så fall komma sent torsdag och åka fredag morgon.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-18/11:18

Ja, det borde gå. Det finns åker/hagmark i närheten, men någonstans i de krokarna borde det gå bra att slå tält över natten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Solna - Nyköping - Nässjö Tipps på mc vägar!

Inläggav Kovlingen » 2017-04-18/11:26

Kolla med "Google Street View" om vägen finns med så kanske du kan hitta nått
ställe där du kan knacka ner dina bopålar :)
Titta efter stickvägar som inte har en postlåda . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst