Vrsic pass

Vrsic pass

Inläggav Allan Einarsson » 2017-05-18/10:49

Vrsic pass är det någon som kört det här passet i Slovenien
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Vrsic pass

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-18/11:04

Yes, förra året.
Själva passet är inget märkvärdigt om man jämför med övriga Alperna, men vägen över var ganska kul, speciellt om man lyckades klämma sig förbi någon turistbuss och kunde få "fri väg" en stund.

Kör väg 206 söderut över Vrsic-pass från Kranjska Gora.
Efter ett par mil tar du sedan väg 203 norrut. Passa på att köra upp till "Magnart" om väder och väglag är bra och du gillar branta stup utan räcken :)

https://www.google.se/maps/place/Vr%C5%A1i%C4%8D+Pass/@46.4132651,13.5556081,11z/data=!4m5!3m4!1s0x477a639e901fe117:0x62434b431f29ec06!8m2!3d46.432897!4d13.7430709
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-05-18/11:51, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vrsic pass

Inläggav Allan Einarsson » 2017-05-18/11:19

vi kommer från Siofok i ungern och är på väg till Heiligenblut tänkte det vore kul att prova något nytt pass, hur är Magnart passet att köra, värre än Stelvio .
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Vrsic pass

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-18/11:55

Allan Einarsson skrev:vi kommer från Siofok i ungern och är på väg till Heiligenblut tänkte det vore kul att prova något nytt pass, hur är Magnart passet att köra, värre än Stelvio .


Stelvio är en ganska stor väg som svänger behagligt i serpentinerna i jämförelse.
Mangart är en liten brant kurvig väg med branta stup vid sidorna. Det blir spännande om man får möte :)
Stelvio och Mangart är totalt olika.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-05-18/12:08, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vrsic pass

Inläggav Allan Einarsson » 2017-05-18/12:00

Jaha jag såg att vägen slutar och man måste åka samma väg tillbaka i Magnart passet. Stelvio är som du säger ganska bred väg men väldigt doserat i kurvorna ganska bökigt med LT,n och 2 personer och full packning speciellt i högerkurvorna
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Vrsic pass

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-18/12:08

Allan Einarsson skrev:Jaha jag såg att vägen slutar och man måste åka samma väg tillbaka i Magnart passet. Stelvio är som du säger ganska bred väg men väldigt doserat i kurvorna ganska bökigt med LT,n och 2 personer och full packning speciellt i högerkurvorna


Sök "Mangart" på Youtube.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vrsic pass

Inläggav Birger Larsson » 2017-05-18/14:41

Om Du kör passet, så kanske Du kan se hålet i berget, strax öster om passet.
Lättast att se om man kommer västerifrån.

Birger.
Hålet.JPG
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vrsic pass

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-18/15:10

Allan Einarsson skrev:Stelvio är som du säger ganska bred väg men väldigt doserat i kurvorna ganska bökigt med LT,n och 2 personer och full packning speciellt i högerkurvorna


Då jag kör i långsamma tvära kurvor, i höger-serpentiner, brukar jag jobba med bakbromsen. Jag lägger an den precis innan jag ger gas för att ta kurvan och släpper den inte helt förrän jag kommit igenom kurvan och kan ge mer gas. Mitt i svängen håller jag jämn gas men reglerar hastigheten och lutningen med bakbromsen.
Fördelen är att hojen har "ork" hela tiden och ganska snart upplever man att man styr helt och hållet med bakbromsen.
Detta fungerar i alla svängar och gör stor skillnad, men är speciellt bra i tvära svängar, som uppför i serpentiner och runt gathörn.
Ta ut hojen och praktisera redan nu. Osäkerheten du beskriver ovan försvinner helt med bakbromstekniken. Du kommer att bli beroende! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vrsic pass

Inläggav Allan Einarsson » 2017-05-18/16:42

Ja jag håller med dig, men det är ändå lite lättare med en hoj som väger 200 kilo än en som väger 600 totalvikt, men visst ju mer man tränar att svänga och åka sakta ju säkrare blir man
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst