Norge.

Norge.

Inläggav Öquist » 2017-05-28/15:51

Hej.
Jag är på väg till den trevliga festivalen i Norje. Ja det stavas då. Men då helgdagarna i år infaller som de gör så får man några extra resdagar på nervägen. Jag åker från Boden på lördagen och ska inte vara framme i Sölvesborg förrän på onsdag. Då jag tänkte åka söderut genom vårt västra grannland så räknar jag att starta söndags morgonen i trakterna av Trondheim. Nu till min fråga, har detta resvana forum några förslag på lämplig rutt söder ut då jag helst vill undvika motorvägar. Tips på vad man bör se osv. Jag har förstått att det finns massor men vad när man börja med?

Mvh
Peter Öquist.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Öquist
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-03-09/15:46

Re: Norge.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-28/16:30

Trondheim - Kristiansund - Atlanterhavsvegen - Åndalsnes - Trollstigvegen - Geiranger (missa inte att åka upp på Dalsnibba söder om Geiranger) - Gamle Strynvegen från Grotli västerut (en gång i tiden den enda vägen här - hårt packat, lättkört grus över fjället, klart intressantare än nya vägen genom tunnlarna) - Stryn - Byrkjelo - Skei - mot Förde - veg 13, Gaularfjellvegen till E 16, som Du kör österut till Aurland. Gamla vägen, Aurlandsvegen, över fjället till Laerdal (tunneln är 24 500 meter lång och rimligen en upplevelse i sig, men har Du väderlycka över fjället, kommer Du inte att glömma den etappen - med hela Jotunheimen i fonden. Fin asfalt) - Borgund - Gol - Hönefoss - Hokksund - Horten - Moss - Halden - Nössemark - Bengtsfors - Dals Långed - Tisselskog - Håverud (Brudfjällsvägen kommer Du garanterat inte heller att glömma! Vad Du gör, gasa inte på, förrän Du är säker på, att Du verkligen ser, hur vägen går! Det finns några luriga svängar bakom krönen - och en del luriga krön! Hojfilmer finns på nätet) - Dals Rostock - Brålanda. Miljön i Håverud är väl värd ett stopp, och där finns matställen.

Du får själv avgöra, hur Du tar Dig till Jönköping, men därifrån är en fin rutt Taberg (bra mat på Tabergtoppen och vidunderlig utsikt) - Bondstorp - mot Norra Unnaryd - ett par mil på väg 26, Nissastigen - vänster vid Isabergs Golfklubb (bra mat) - Gnosjö - Anderstorp - Reftele - Södra Unnaryd - Lidhult - Vrå - Knäred. Därifrån får Du hitta vägen till Sölvesborg.

Sedan är ju frågan, om Du hinner allt detta, men det går ju alltid att söka sig till större vägar, om tiden börjar bli knapp. Allt är asfalt, om inget annat angetts - men det var några år sedan jag senast körde en del etapper, så aktuellt status kan ha ändrats sedan dess.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-05-28/21:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge.

Inläggav Öquist » 2017-05-28/21:50

Tackar så mycket. Har setat med näsan i kartboken hela dagen.
Tusen tack för hjälpen.

Mvh Peter

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Öquist
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-03-09/15:46


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst