Korsika och sardinien

Korsika och sardinien

Inläggav kirre777 » 2017-08-27/13:28

Förhoppningsvis kommer jag iväg på en mc-tur i första eller andra veckan i september med Korsika som huvudmål. Planerar att ta färjan från livorno till Bastia och sedan bo 2-3 dagar på norra delen av ön samt 2-3 dagar på södra delen. Tänkte även försöka klämma in en dagstur till sardinien när jag är i de södra delarna.

Någon som har erfarenhet av korsika och kan lämna lite feedback vad gäller boende, schyssta vägar mm? Eftersom jag är bekväm vill jag bo på hotell eller liknande.

Behöver man boka färja i förväg eller är det bara att köpa biljett på plats? Eller är det bättre att åka nattfärjan från Genoa?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-27/14:08

Med nattfärjan från Savona eller Genova slipper du slösa bort en halvdag på transport.

Korsikas norra udde måste du bara köra runt. Kör norrut från Bastia så att du har de vackra vyerna på din högra sida.
Gorges de l'Asco vill du inte missa.
I stort sett alla vägar på Korsika är krokiga. Jag upplevde att nordvästra delarna av Korsika var bäst för mc-åkning.

Sardinien är också makalöst, men du når inte de fina områdena på en dagstur.
Min rekommendation är att skippa dagsturen till Sardinien och att du håller dig norr om Ajaccio.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-08-27/15:21

Korsika erbjuder hojvägar i världsklass! Några raka och tråkiga vägar tycks inte finnas! Eller som nån uttryckte det: ”det till och med svänger mellan kurvorna”!

I likhet med Stadin tog vi också nattfärja till/från Korsika för att inte bränna värdefull dagtid. Och västra eller nordvästra Korsika har nog dom allra bästa hojvägarna!

Här är bilder från vår resa till Korsika för två år sedan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2015/

Förhoppningsvis ger dom något tips och inspiration!
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-27/16:15

Jo - vi hittade EN tråkig väg på Korsika: Den söderut från Bastia till Bonifacio. Rak och med mängder av rondeller till olika orter vid kusten. Annars håller jag med. Det går nog inte att hitta ytterligare en tråkig väg på den ön! Den är större än Gotland men mindre än Sörmland och har tjugo toppar över 2 000 m ö h, så Du kan tänka Dig topografin.

Vi tog nattfärjan Savona - Bastia och ägnade första dagen åt att runda Cabo Corse - den norra delen. Därefter fortsatte vi längs nord- och västdelen. Efter Calvi kan man ta av från den större vägen ut på Le Corniche, som slingrar sig fram "längs kanten" - med medelhavet till höger hela tiden. När vi körde där 2015, var det den enda asfalterade väg jag någonsin kört, som hade inverterade gropar! Man verkade ha slängt i en skyffel asfalt i varje grop men inte plattat till, så det hade blivit bulor i stället! Kompisen, som hade problem med handlederna, led helveteskval, och vi trodde, att det så skulle förbli i ytterligare ett par mil. Så - mitt ute i ingenstans längs denna väg låg ett enkelt hotell, Auberge Ferayola, som hade rum åt oss - modell vandrarhem med en dubbelsäng plus en tvåvåningsdito i samma rum. Mannen drev hotellet och hustrun stod i köket - och den middagen var sagolik! En grönsaksanrättning "mille feuille" (som såg ut som en grön Napoleonbakelse och smakade himmelskt), följt av vildsvinsgryta (Korsikas nationaldjur) - och jag tror, att vi tog tiramisu till dessert. Och detta medan solen sjönk i det blå Medelhavet!

Andra dagen fortsatte vi längs Le Corniche och Les Calanches - med lunch nere i Porto, varpå Corte passerades, och vi tog nattkvarter i Ghisoni.

Tredje dagen vidare söderut via Auléne - Zonza - Porto Vecchio till Bonifacio. Det var så nära Sardinien vi kom. Bonifaciosundet är 11 km brett.

Fjärde dagen mot nordväst, genom Ajaccio tills vägen tog slut ute på näset vid Isles Sanguinaires. Där vände vi mot Corte igen, men jag har glömt namnet på den ort, där vi tillbringade fjärde natten. hotellet hette i alla fall Kyrie, och jag tror, att vi var de enda gästerna där den natten. Det verkar ha varit tillräckligt skäl för värden att ställa till med en egen fest ute i foajén, så vi fick god mat och rikligt med dryck.

Sista natten tillbringades i Piedicroce, och det hotellet sammanfattar landets topografi rätt bra på sitt sätt. Vi gick in i foajén i gatuplanet, fick nycklarna och informationen, att rummen låg två våningar ner(!) - varpå vi upptäckte, att på den sidan av huset var vi tre våningar ovan mark! Snacka om souterrängbyggnad!

Så blev det nattfärjan Bastia - Nice och delar av Route Napoléon/Route des Grandes Alpes hemåt mot Lörrach, där vi lastade på Autozug och åkte hem. En fantastisk resa!
Vi hade bokat färjorna, och vill man vara säker på att få en hytt att sova i, är det nog klokt. Annars antar jag, att de alltid kan klämma in en motorcykel, om man bara är där i tid.

viewtopic.php?f=277&t=19747
Åke Svensson har lagt in denna underbara film från deras resa på Korsika 2013 - som direkt inspirerade oss att åka dit.
Som framgår av hans film, är det fullständigt självklart, att man kan stöta på djur på/längs vägen. Det kan stå en ko tvärs över vägen efter en skymd kurva, och grisarna är legio. Vi fick det bestämda intrycket, att grisarna hade trafikvett! När de såg, att ett fordon närmade sig, skuttade de undan - eller lät bli att gå ut på vägen. Men man skall nog inte lita alltför mycket på det. De grisar man ser, är nog tamsvin rakt igenom. De går ute, fritt eller i inhägnader - och korsikanska charkuterivaror är mycket goda.
Vildsvinen är skygga och håller till ute i den täta buskvegetationen, le maquis.

Över huvud taget präglas det korsikanska köket mer av kött än fisk. Orsaken är historisk. Vid kusten kunde man alltid bli överfallen av pirater. (En svart pirat är för övrigt en annan av Korsikas symboler.) Alltså bosatte man sig inåt land - och eftersom terrängförhållandena är så speciella, var man avsevärt bättre skyddad där.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Korsika och sardinien

Inläggav kirre777 » 2017-08-28/20:51

Tackar ödmjukast för alla tips. Kanske blir det två separata resor av korsika och sardinien. Jag får se.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-29/08:55

Väl bekomme. Minnet är bra, men kort. Jag tror, att jag hittat på en natt, som inte fanns, och att det var i Ghisoni vi bodde på Hotel Kyrie(?). Från Bonifacio gick resan sedan som beskrivet, men jag tror, att vi den natten stannade i Piedicroce.

En speciell sak med Korsika är dofterna. Timjan och diverse andra kryddväxter växer vilt där, och det märks - även när man åker hoj.
Jag träffade en kvinna, som vandrat på Korsika, innan vi åkte dit. De första två veckorna efter hemkomsten noterade hon, varje gång hon kom in i sin lägenhet, att den luktade kryddbod! Efter ett tag insåg hon och sambon, att det var kängorna, med vilka hon gått i dessa kryddväxter, som tagit till sig dofterna så påtagligt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-29/09:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-08-29/09:37

Rekommenderar verkligen Sicilien, Sardinien och Korsica. Körde öarna i den ordningen 2013 och upplevde dem i nämnd ordning: Berg, bergigare, bergigast; grön, grönare, grönast.
Ta Dig tid att köra in på de små bergsvägarna öster om Corte på Korsica.
Jag åkte sedan till Livirno i Italien från Bastia. En fin tur under dagen.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-29/10:29

Vi spenderade ca en vecka vardera på norra Korsika och Sardinien under 2014.
Känslan när vi styrde hemåt var att vi inte haft tid att utforska någon av öarna ordentligt och den känslan lever fortf kvar.
Om du har såpass få dagar till ditt förfogande så vill jag rekommendera dig att prioritera att utforska norra- och framförallt nordvästra Korsika.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Korsika och sardinien

Inläggav kirre777 » 2017-08-29/17:31

Bror Gårdelöf skrev:Väl bekomme. Minnet är bra, men kort. Jag tror, att jag hittat på en natt, som inte fanns, och att det var i Ghisoni vi bodde på Hotel Kyrie(?). Från Bonifacio gick resan sedan som beskrivet, men jag tror, att vi den natten stannade i Piedicroce.

En speciell sak med Korsika är dofterna. Timjan och diverse andra kryddväxter växer vilt där, och det märks - även när man åker hoj.
Jag träffade en kvinna, som vandrat på Korsika, innan vi åkte dit. De första två veckorna efter hemkomsten noterade hon, varje gång hon kom in i sin lägenhet, att den luktade kryddbod! Efter ett tag insåg hon och sambon, att det var kängorna, med vilka hon gått i dessa kryddväxter, som tagit till sig dofterna så påtagligt.


Ingen är gladare än jag om mc-kläderna luktar kryddor när jag kommer hem :D .
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Korsika och sardinien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-09-06/19:07

I senaste numret av Motorrad Freizeit finns en turkarta över Sardinien!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Korsika och sardinien

Inläggav kirre777 » 2017-09-06/19:11

Lars-Erik Holmberg skrev:I senaste numret av Motorrad Freizeit finns en turkarta över Sardinien!


Tack för tipset! Jag kanske plockar upp den längs med vägen.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Korsika och sardinien

Inläggav kirre777 » 2017-10-05/22:13

Då var jag tillbaka från korsikaresan. På grund av ett stöldförsök som placerade hojen på verkstad i fem veckor så blev semestern några veckor försenad och tyvärr något mer komprimerad an vad jag hoppats på. Här följer i alla fall en kort redogörelse för hur en snabbtripp till korsika kan se ut;

* Köra ner till Hamburg från Göteborg som vanligt. Aningen kallt så här års men man har ju långkalsonger. Det nya i år var ju att deutsche bahn inte längre har några biltåg utan det fick bli ÖBB istället. En fördel är bl.a att de håller ett lägre pris än DB. Nackdelen var att det var fullt på Innsbrucktåget så jag fick åka till Wien istället.

* Transport till Genoa blev en tvådagarshistoria med en rätt trist färd över Poslätten, och därefter nattfärjan till Bastia. Åkte med mobylines och lyckades klanta till det lite med bokningen så jag fick ringa till deras kundtjänst. Som var placerad i tyskland. Lyckades till sist få min biljett utskriven på det skummaste internetcafé jag någonsin varit på. Överfarten gick bra, men jag kan avråda från att lägga till en hundralapp för att få en utsides hytt eftersom det var mörkt under hela överfärden, så man såg inte ett smack genom rutan.

* Totalt sett blev det 4 dagar på korsika. Jag får nog hålla med övriga i tråden om det mesta men tillföra några reflektioner;

- Det där med dofterna tyckte jag var _helt_ fantastiskt. Inte bara kryddväxterna som nämnts tidigare utan alla möjliga dofter. Ibland en doft av rosor eller liljor som kunde hålla i sig en kilometer eller två. De låga barrträden på nordsidan gav en otroligt mustig barrdoft. Sen hade man ju de vanliga havsdofterna från medelhavet. Lite mer udda var någon oplacerbar doft som nästan luktade som det söta i bensin, och en annan doft som påminde om luktsuddigummin.

- Det går rätt mycket tamboskap lös längs med vägarna. Grisar, getter, kor, och hästar för att inte tala om alla lösa hundar och katter. Det gällde att se upp i kurvorna.

- Vägarna var för det mesta riktigt bra eller riktigt dåliga. Känner igen det från Frankrike. Verkar som man koncentrerar underhållet till vissa vägar och struntar helt och hållet i andra. Mycket egendomligt.

- Corsica libre stod det målat lite här och där. De tvåspråkiga vägskyltarna hade allt som oftast fått den franska benämningen övermålad. Dessutom var det, särskilt utanför städerna, vanligt med kulhål i skyltarna.

- Maten var som väntat riktigt bra. Schysst husmanskost och bra råvaror rätt igenom. Till och med en burgare på ett mobilt gatukök på en parkeringsplats höll världsklass. Det blev några Pietra blond också.

- Jag fick intrycket att prisnivån var ganska hög på både mat och boende. I alla fall om man jämför med fastlandet både på Italienska och Franska sidan.

* Bokade resan hem Bastia - Livorno över dagen. Det tog cirka fyra timmar plus 45 minuter extra på grund av att ingen kom och hämtade lastbilen som var parkerad framför mc-avdelningen. Sen var mailet med bokningen något dubbeltydigt, vilket jag tolkade som att jag måste ha även denna biljett utskriven. Hotellet där jag bodde kunde inte hjälpa mig med utskrift och jag letade förgäves efter ett internetcafé i Bastia. Efter att ha frågat runt lite på bland annat turistinformationen så visade det sig att man kunde köpa biljetter på kontoret som låg inte långt ifrån hamnen, och när jag väl kom dit så upplyste de mig om att man inte behövde ha biljetten utskriven utan det räckte med att visa upp e-mailet. Puh.

* Efter detta så gick tåget hem från Innsbruck. Sen var det halv orkan genom Danmark och Skåne innan jag till slut kom hem till Götet igen. Totalt 10 dagar och nästan 400 mil rikare. Intensivt men oförglömligt.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst