Färja Stockholm-Riga och Tallin Stockholm

Färja Stockholm-Riga och Tallin Stockholm

Inläggav Allan Einarsson » 2017-12-27/13:08

Hur är dom här färjorna med spännband och hur är vägarna i Lettland Litauen och Estland .
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Färja Stockholm-Riga och Tallin Stockholm

Inläggav steffa » 2018-01-11/17:04

Åkte i Estland - Lettland -Litauen 2015. Tog färjan Stockholm - Tallinn och sen Ventspils -Nynäshamn hem (Stena Line). Ventspils- färjan är en mera utpräglad transport av lastbilar och de resande på den är inte det glassiga partyfolket men det är en helt ok transport med bra hytter. På båda färjorna fanns det spännband men de är var ganska skitiga. Jag har alltid med spännband + skydd till sadeln. En remsa klippt från en gummimatta till bil.
Vid incheckningen i Ventspils kollades registreringsbeviset noga - glöm inte att ta med det!
Vi åkte Tallinn - Narva - Pärnu - Jurmala (badort utanför Riga) - Daugavpils - Ignalina (orten + det avstängda kärnkraftverket) - Vilnius - Kaunas - Klaipeda - Ventspils - Nynäshamn. Vi åkte både större och mindre vägar. Normalt undviker vi de stora vägarna oavsett var vi åker, mest för att de är tråkiga. Från Jurmala till Daugavpils valde vi att köra grusvägen på södra stranden av floden Daugava. På den norra stranden går den fina, asfalterade vägen. Mellan Daugavpils och Vilnius valde vi att köra så nära östra gränsen som möjligt, det blev mycket grusväg. Generellt sett vad gällde vägarna så är de okej eller bra. Det är väldigt mycket nybyggt och förbättrat. EU har satsat mycket pengar på vägar, inte bara i Baltikum. Svenska småvägar är inte så värst bra. Här upplevde jag att det var ungefär lika. Kanske på vissa enstaka ställen lite sämre men absolut inget att avskräckas av.
En del vägar är raka och tråkiga, en del lite roligare.
Maten är bra och billig. Boendet (vi bodde genomgående på hotell) mycket bra och billigt. Ett dubbelrum i nyrenoverat hotell med helkaklat badrum och frukost för två låg på runt 500 kr. Billigare ju längre österut man kom.
Det var en mycket rolig och intressant resa. Så nära och så lika men ändå så annorlunda. Det finns mycket intressant att titta på både från tiden med Svenskt inflytande (speciellt Estland) och från Sovjettiden (militärbaser där man bl.a. hade kärnvapen etc. etc).
Vi hade inga som helst incidenter på den dryga vecka vi var där. Inga trafikrelaterade och inga stöldförsök eller så. Många av hotellen hade inhägnade, bevakade parkeringar men det fanns också ställen där hojen stod på den öppna hotellparkeringen utanför receptionen.
Åk dit! Jag kommer säkert att åka igen.
steffa
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2010-10-27/14:31

Re: Färja Stockholm-Riga och Tallin Stockholm

Inläggav SuperMek » 2018-01-11/19:44

Kanon! Det blir ju invasion denna sommar i dessa länder då FIM-rallyt hålls i Litauen i slutet av juli! Fick du någon uppfattning om campingplatser vid ert besök?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Färja Stockholm-Riga och Tallin Stockholm

Inläggav Colt2000 » 2018-01-11/20:43

Spännband fanns det gott om på Stena Flavia tror jag båten heter
Personalen på Stena line Nynäshamn -Ventspils hjälpte till om man ville det.
Vi hade spännband med oss, men vi lämnade kvar dom på båten så slapp vi släpa på dom genom Europa.

Jag har bokat en enkel i Juli och då lämnar jag spännbanden hemma.

Tips - åk över natten så är du framme på morgonen. Då har du en heldag innan du bestämmer dig var man ska ta nästa hotell beroende på väder.
För vägarna var bra och milen rullar fort iväg.(som svenska riksvägar) .
Motorvägen mellan Klaipeda E85 -Kaunas där kan det gå fort . Kom ihåg att de mäter hastigeten på bågarna som går över vägen.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst