Norra retrovägen

Norra retrovägen

Inläggav gorbra » 2018-02-09/18:37

Någon som har bra förslag på boende, (sista helgen i juni), på Vänerns östra sida, Lidköping till Mariestad. Vi är ett gäng ca 20 st. Ska inkludera frukost och möjlighet till mat och en öl eller två på kvällen. Det går ju att kolla Booking osv. men personliga rekommendationer brukar bli bäst. Tacksam för förslag.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Norra retrovägen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/19:21

Ett trivsamt ställe med anor är Lundsbrunn, inte långt från Lidköping. Där bodde vår familj, när jag var så liten, att jag inget minns, och där firade vi många år senare min mors 70-årsdag - till allas stora belåtenhet.
För ett par år sedan arrangerade D8(?) en helg "I Arns fotspår", och det fungerade likaså fint. Stället, som ligger mycket idylliskt, har även spa, ifall man vill löga sig lite extra. Dock var det några år sedan jag var där senast.

Ett annat ställe, som inte ligger, där Du skriver, men som kan vara värt att reflektera över, är Albert Kök, Hotell & Konferens i Trollhättan, vackert beläget söder om Trollhätte Kanal, lite uppströms slussarna. Där har jag ätit två av mitt livs absolut bästa måltider i form av deras sexrätters avsmakningsmeny. Första anrättningen kan vara en espressokopp med skummig soppa eller en skiva carpaccio med tillbehör, lagd på en soppsked, och så äter man sig långsamt och njutningsfullt genom hela måltiden. Det tar ett antal timmar, men man är inte proppmätt efteråt - rimligen för att det får ta sin tid.
Veterligen har man dock inte spa-faciliteter, och boendet var, när jag senast var där för fem - tio år sedan, helt OK men inte mer. Det kändes som väl underhållet men orenoverat 70/80-tal (vilket inte skall tolkas överdrivet negativt).

Ett klart plus är entrén, vars insida är prydd med handskrivna tackbrev från stora delar av den svenska skådespelareliten - som uppenbarligen gärna bor där, när de medverkar i någon Trollywoodfilm.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norra retrovägen

Inläggav Peter A Mariestad » 2018-02-09/20:25

Lundsbrunn är tyvärr stängt och det är oklart om/när det kommer att öppna igen.
Vad gäller östra sidan av Vänern så beror det lite på vilken prisklass ni önskar. Mariestads vandrarhem ligger mycket vackert vi hamnen och det finns några riktigt bra restauranger där.
Hotell Vänerport i Mariestad är också ett alternativ som ligger vackert i Gamla stan med utsikt över fjärden.
Min rekommendation skulle nog ändå bli Norrqvarn utefter Göta Kanal. Mycket fin miljö och maten är kanon.
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Norra retrovägen

Inläggav Martin Lindor » 2018-02-10/10:35

Ett alternativ kan vara Naturum som ligger granne med Läckö slott.

http://naturum.lackoslott.se/default.aspx
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst