Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-05/14:11

Lite "öst"Tysklands tips sökes.

Jag och min hustru skall besöka Alperna med ett par kompisar i sommar. Våra vänner flyger ner och hyr hoj i München. Men då vi åker BMW så är inte det ett alternativ. Utan jag har bokat färja Nynäshamn - Gdansk. Rullar av vid 12 tiden för att sätta full fart mot vårt natthärbärge i Brzeg, Polen. Sen smyger vi förbi skelettkyrkan för att ta två nätter i Prag. Denna sträcka är ungefär 30 mil.

Måndag den 25 juni åker vi sen för att träffa våra vänner i Garmisch-Partenkirchen. En sträcka på 46 mil. Verkar tyvärr bli via stora vägar och genom München. Om någon vet trevliga dock hyfsat snabba vägar så tar jag även emot ett tipps. Väl nere i Alperna så skall vi njuta i dagarna 7. För att skiljas i Salzburg på gränsen till Tyskland den 2 juli.

Jag har hittat hyfsade rutter från Salzburg upp mot Dresden. Men sen tar det slut. Söker trevliga vägar och sevärdheter. Tanken är att vi skall ta en färja mot Trelleborg/Ystad efter ett par dagar.

Jag åkte och min hustru åkte Östersjökusten ifjol med start på Gdansk. och blev otroligt positiv till Polen och Tyskland. (framförallt östra Tyskland). Personerna vi träffade i affärer och på restauranger var så vänliga. Fastän de flesta hade problem med att uttrycka sig på engelska så gjorde dom allt för att bli förstådd/hjälpa till. Snabbt lärde jag mig de viktigaste fraserna:
- Grosse Bier Dunkel
- Knackerwurst

Så finns det någon vänlig själ som kan dela med sig av några trevliga guldkorn att besöka. Kanske en rutt med trevliga vägar?

Vi skippar Danmark då vi blev konstant dåligt bemött i detta land ifjol. Ernst-Hugo Järegård uttrycker det mycket bra vad vi kände då vi klev ombord på färjan mot Sverige. https://www.youtube.com/watch?v=bYHn8H9O5Qk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-05/16:14

Besök detta hotell med bra restaurang och ett museum.
https://www.kartoffel-hotel.de/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Ola Arvidsson » 2018-03-05/17:22

Tja, på hemvägen så tycker jag att ni skall besöka bergområdet Erzgebirge, på gränsen mellan Tjeckien och Tyskland (söder om Dresden). Sedan är ön Rügen vid östersjökusten väl värd ett besök. Du som är en riktig MÖP borde dessutom besöka Peenemünde, där nazisterna utvecklade V1- och V2-raketerna.

Mvh/Ola
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-05/19:05

Ola Arvidsson skrev:Sedan är ön Rügen vid östersjökusten väl värd ett besök. Du som är en riktig MÖP borde dessutom besöka Peenemünde, där nazisterna utvecklade V1- och V2-raketerna.

Mvh/Ola
Dessa sevärdheter bockade vi av härom året. Då vi åkte från Gdansk längst med Östersjökusten. Och vist var det häftiga anläggningar. Framförallt nazist hotellet på ön Rügen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-05/19:06

Lars-Erik Holmberg skrev:Besök detta hotell med bra restaurang och ett museum.
https://www.kartoffel-hotel.de/

Verkar vara lite annorlunda stuk på detta hotell.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-06/09:19

Östra Tyskland är veterligen rätt flackt, om man undantar gränsen mot Tjeckien, så några särskilda vägtips har jag inte. Däremot är Wittenberg värt ett besök. Stadskärnan är vacker, och Luthermuséet är värt ett besök - liksom förstås kyrkan, på vars port Martin Luther påstås ha spikat upp sina 95 teser. Originalporten är inte kvar, utan där finns nu en i brons(?) med teserna på.

I en bok om faktoider, som jag fick för många år sedan, påstås, att Luther aldrig spikade upp sina teser på kyrkporten. Han skrev ned dem och lät dem cirkulera bland bekanta. Boktryckarkonsten gjorde, att de kunde mångfaldigas, och det är möjligt - men ovisst - om någon av hans anhängare spikade upp teserna på porten.
Hur som helst är resten historia.
Jag gillar kýrkan, där Melanchton och Luther är begravda. Den är stilren och befriande fri från kitsch.

Och för dem av Er, som inte redan visste det: Luther beskrivs i Sverige ofta som en tråkmåns. Det var han minsta av allt - men bland andra den svenska statsmakten sjanghajade och förvrängde hans budskap för att skapa lydiga undersåtar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-03-06/14:39

Jag har kört några rundor i östra Tyskland. Om man är historiskt intresserad, framförallt Andra Världskriget och Kalla Kriget, så är östra Tyskland rena smörgårdsbordet! Här är bilder från några resor. Förhoppningsvis kan de inspirera och ge några tips:

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... g-Pommern/

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -juni-2015

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... %A5n-juni/
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-06/22:06

Skulle inte få med frugan på detta Stefan :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lite "öst"tysklands tipps sökes.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-06/22:33

Jag rekommenderar att ni besöker: Rothenburg ob der Tauber. En fantastisk tysk medeltida stad som klarat sig undan alla krig. Varje kväll startar en stadsvandring från Rådhustorget ledd av en fantastisk guide som måste upplevas. Kolla: www.nightwatchman.de
Det finns ett bl.a. ett bikerhotell strax utanför stadsmuren.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst