D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-05-08/20:00

Den 19'e november förra året hade vi ett planeringsmöte inför kommande aktiviteter här i distrikt 8.
Vi höll till på Hunneberg i Vargön, träffades och hade trevligt.
Vädret var ju inte det bästa vid det tillfället, men det gick att köra både dit och hem trots MC och snöoväder.

Nu till den 16'e Juni har jag föreslagit en resa till Fredrikstens fästning i Halden, Norge, med start från Lilla Edet (mellan Trollhättan och Göteborg).

Det blir en inte allt för lång tur, ca 28 mil totalt med den vägsträckningen som jag planerat och det blir enbart asfalt, vägarna är bra och mycket MC-vänliga.

Start i Lilla Edet, eventuellt kommer jag att planera in ett stopp för upphämtning av motorcyklister någonstans på vägen, exempelvis på Torp (Biltema) i Uddevalla.
Det är ganska exakt 14 mil enkel resa, tidsåtgång ca två timmar enkel resa upp till Fredrikstens fästning i Halden, eventuellt en liten bensträckare kan planeras in på vägen om det ser ut att finnas önskemål om detta.

Vi åker i lugnt tempo, så att alla kan hänga på, utan att riskera att "farbror blå" får chans att håva in våran kosing, speciellt känsligt i vårt grannland Norge, där det kan bli extra dyrt.

Uppskattningsvis är merparten av vägen relativt kurvig väg, dock har vi en transportsträcka på några mil som måste avklaras först. Därefter bjuder naturen på en enastående fin miljö att åka hoj i.
Små sjöar, vackra dalgångar och berg, vassa kurvor med fin asfalt m.m.
Dom mindre vägarna som jag har valt ut är märkta med en "blomma", dvs mycket natursköna, och det är ingen överdrift, tvärt om !
Vi kommer att passera en liten oanseenlig gränsövergång till Norge i trevlig pittoresk miljö, med inslag av spår från andra världskriget utmed vägarna.

Anteckna datumet den 16'e Juni i år, för då samlas vi och åker till Norge, om inget oförutsett händer förstås, men det hoppas vi ju inte på. :D

Bifogar några bilder från dagens rekognoseringstur upp till Fästningen som jag dock inte gjorde på BMW'n, men ni får ju blunda när ni ser hojen på bilden ;)
Kommer dock att åka BMW K75 denna dag !

Tidpunkt för avresa spikas mer exakt om någon/några veckor, men lämpligt är kanske runt 10:00-tiden på förmiddagen, så att eventuellt långväga gäster inte skall behöva gå upp mitt i ottan.

Vi lägger någon dryg timma på att vandra runt uppe på fästningen, samt en liten stund för att inmundiga lite föda, samt vila eventuellt trötta bakar efter färden.
Det finns en restaurang som ligger precis nedanför fästningen, men som allt annat i Norge så är det dyrare än här hemma. Jag rekommenderar de som vill komma lite billigare undan att kaffetermos och smörgåspaket medtages om man anser att man inte vill köpa dagens rätt/lunch på serveringen.
Vattenflaska eller läskedryck samt frukt är gott att ha med på turen.

Vi bör vara tillbaka i Lilla Edet runt 16/17-tiden på eftermiddagen, så att eventuellt mer långväga motorcyklister hinner hem innan det blir allt för sent.

Starttid: Lördagen den 16 Juni, preliminärt kl 10:00, samling på Edet Rasta (Lilla Edet) utmed väg E45 mellan Trollhättan och Göteborg.
Se vägbeskrivning på Eniro:
https://kartor.eniro.se/?index=yp&id=135980180&query=

Länk till BMW-klubbens aktiviteter: http://www.bmwklubben.se/aktivitet/2018 ... ur-i-norge

Mycket varmt välkomna till en härlig MC-tur till vårat grannland, en tur som jag åker flera gånger varje år själv för dom fina vägarnas skull och den härliga naturen som är oerhört vacker att beskåda.
Eventuella frågor och funderingar mottages tacksamt här i tråden eller PM via forumet ! :)

Mvh Mats Svensson (BmwMats)

Dagsfärska bilder från dagens rekognoseringstur visas här nedan:
Bilagor
IMG_5736.JPG
IMG_5735.JPG
IMG_5734.JPG
IMG_5737.JPG
IMG_5713.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-05-08/20:02

...
Bilagor
IMG_5728.JPG
IMG_5729.JPG
IMG_5730.JPG
IMG_5732.JPG
IMG_5733.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-05-08/20:03

...
Bilagor
IMG_5721.JPG
IMG_5725.JPG
IMG_5727.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-05-29/20:20

Uppdaterad information angående Haldenturen - En tur in i Norge den 16'e Juni 2018:

Haldenturen den 16 Juni 2018 (heldagstur)
(En tur in i Norge, på fina vägar och vacker natur på väg upp till Fredrikstens fästning)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bel%C3%A4 ... 3%A4stning

Datum: Lördagen den 16'e Juni 2018
Startplats: Lilla Edet, Rasta bensinstation och servering utmed Riksväg 45 https://kartor.eniro.se/?c=58.147833,12 ... edet%22;yp

Upphämtning på uppresan för dom som önskar utanför Biltema vid Torp köpcentrum i Uddevalla för dom som hellre vill starta därifrån. Avfärd ca 10:45

Turledare: Mats Svensson

Starttid: Avfärd från Lilla Edet Rasta klockan 10:00, samling från ca 09:30 innan avfärd, avslutas på samma plats då vi kommit tillbaka från turen för dom som önskar.
Planerar in två stopp under vägen, ett på uppresan och ett stopp på hemvägen, samt ca 1,5-2 timmar uppe på fästningen i Halden.

Tag gärna med kaffe och smörgåsar, frukt eller dryck som vi kan inmundiga på våra pauser på dit/hemfärd.
Lunchservering av enklare slag finns att tillgå, men det är relativt dyrt på platsen och jag känner inte till öppettider eller vilken meny som erbjuds.
Lunchlåda rekommenderas att medtagas på resan !

Vi åker mindre vägar från Lilla Edet, förutom en liten bit på E6'an där vi svänger av strax efter Munkedal och åker mindre vägar (väg 165) genom Dingle, Hällevadsholm, Bullarebygden, genom en liten obemannad gränsövergång där vägen övergår till väg 22.
Därefter passerar vi genom Prestebakke genom Tistedal och slutligen Haldens fästning.

Vi bör vara uppe på fästningen runt klockan 13:00 där vi kan avnjuta eventuell medhavd mat och fika, titta på fästningen och utsikten över Halden. Avfärd hemåt ca 14:30-15:00 eller då alla är nöjda med besöket och känner sig sugna på att styra kosan hemåt igen.
Återresan går på samma vägar tillbaka mot Lilla Edet.

Tanka gärna upp cyklarna innan avfärd, exempelvis på Edet Rasta så vi klarar dessa 28 mil utan att behöva stanna extra för det.

Välkomna !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/20:35

Ett tips: Fundera på att under hemresan köra österut från Halden mot Holmegil - Nössemark - färja över Stora Le - Bengtsfors - Dals Långed - Tisselskog - Brudfjällsvägen till Håverud - Dals Rostock - Brålanda - via Sundals Ryrs gamla kyrka till Uddevalla och sedan hemåt. (Alternativt via Trollhättan och vägen väster om Göta Älv men det känner Ni förstås till.)
(Vill man skippa färjan över Stora Le, går en väg väster om sjön från Nössemark ner till Dals Ed, men den har jag inte kört, så om den vet jag bara, att den finns. Gissningsvis är det asfalt.)
Det tar längre tid än att köra samma väg fram och tillbaka, men anser Ni Er ha tid, är vägarna värda det - och det är ju "ljust dygnet runt"!
Allt är asfalt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-14/21:33

Bror Gårdelöf skrev:Ett tips: Fundera på att under hemresan köra österut från Halden mot Holmegil - Nössemark - färja över Stora Le - Bengtsfors - Dals Långed - Tisselskog - Brudfjällsvägen till Håverud - Dals Rostock - Brålanda - via Sundals Ryrs gamla kyrka till Uddevalla och sedan hemåt. (Alternativt via Trollhättan och vägen väster om Göta Älv men det känner Ni förstås till.)
(Vill man skippa färjan över Stora Le, går en väg väster om sjön från Nössemark ner till Dals Ed, men den har jag inte kört, så om den vet jag bara, att den finns. Gissningsvis är det asfalt.)
Det tar längre tid än att köra samma väg fram och tillbaka, men anser Ni Er ha tid, är vägarna värda det - och det är ju "ljust dygnet runt"!
Allt är asfalt.


Tack för tipset Bror, men jag spikar resan denna gång genom att köra ovan beskriven väg.
Vissa partier av vägen är så fantastiskt trevlig så den måste bara köras åt båda hållen. ;)

Så dom som vill och kan, så är Ni hjärtligt välkomna på Lördag för avfärd till Haldens fästning.
Se ovan tidpunkt och plats !

Även någon/några icke BMW ägare kommer troligtvis att följa med, så vi får försöka att övertala dom om BMW's förträfflighet så vi får med dom här i vår gemenskap ! ;)

Varmt välkomna på resan !

Med vänliga hälsningar - Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-16/20:06

Stort tack till alla som följde med på dagens tur till Halden !

Mycket trevlig tur, totalt blev vi elva ekipage som invaderade Fredrikstens fästning. Toppenväder och lagom varmt för att sitta på hojen.

Väl mött igen !

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5935.JPG
IMG_5936.JPG
IMG_5939.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-16/20:07

...
Bilagor
IMG_5941.JPG
IMG_5942.JPG
IMG_5943.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-16/20:08

...
Bilagor
IMG_5944.JPG
IMG_5946.JPG
IMG_5947.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-16/20:09

...
Bilagor
IMG_5953.JPG
IMG_5964.JPG
IMG_5966.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: D8 - En tur in i Norge 16'e Juni 2018

Inläggav BmwMats » 2018-06-16/20:10

...
Bilagor
IMG_5967.JPG
IMG_5968.JPG
IMG_5971.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst