Vårpromenad i Stockholm den 11 mars

Vårpromenad i Stockholm den 11 mars

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-26/10:52

Hej MC systrar och bröder.

Så här står det i ABC:s program

"11 mars
Vårpromenad
Stadsvandring på Söders höjder

med Thomas Weglert som färdledare och ciceron.
Samling Södermalmstorg kl 11.00"

Den 11 mars kommer jag att leda en vårpromenad genom södermalm på vägar som alls inte lämpar sig för hojkörning. Varför då en sådan aktivitet?

Ett utmärkt tillfälle att träffa även er som finns runt omkring vår sport men som inte själva kör eller åker bakpå.

Så varmt välkomna med:
Farmor
Farfar
Mormor
Morfar
Mor
Far
Barn
Barnbar
Släkt
Vänner
Hund
Katt
Med flera.

Vi promenerar i lagom takt och njuter av underbar utsikt och unik bebyggelse.

Fototävling nr 1:
Ni får tio bilder vid start med frågan: Var stod fotgrafen?

Fototävling nr 2:
Bästa bilden från promenaden? Enväldig domare utses vid start.

Vi avslutar för de som vill med en eftermiddagsbira med lämpligt tilltugg eller liknande vid Hornstull.

KLÄDSEL
Grova skor är viktigt

MER INFO:
Jag lär höra av mig igen i denna kanal

Varmt välkomna

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Vårpromenad den 11 mars

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-04/11:46

Det närmar sig:)

Så här står det i ABC:s program

"11 mars
Vårpromenad
Stadsvandring på Söders höjder

med Thomas Weglert som färdledare och ciceron.
Samling Södermalmstorg kl 11.00"

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-09/13:00

Thomas Weglert;8030 skrev:Det närmar sig:)

Så här står det i ABC:s program

"11 mars
Vårpromenad
Stadsvandring på Söders höjder

med Thomas Weglert som färdledare och ciceron.
Samling Södermalmstorg kl 11.00"

God förmiddag
Thomas Weglert


Ser ut att bli bra väder:D

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-09/14:03

Ser ut att bli bra väder:D

God eftermiddag
Thomas Weglert

Ylva och Bengt kommer med!
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Ankan » 2007-03-10/14:40

En styck Anka från Strängnäs sällar sig till sällskapet. Man börjar ju bli van och promenera numera :rolleyes:
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Thordan » 2007-03-11/17:02

Vill bara tacka Thomas och övriga deltagare för bra guidning och trevligt sällskap på en härlig vårpromenad på söders höjder :D

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Inläggav Ylva Hesse » 2007-03-11/19:56

Hej
Vi vill också tacka för en härlig promenad! Vilka vyer det finns! Inte visste vi att det fanns så mycket trappor!

Här är några bilder från vår-promenad:)

Att folk ser förvirrade ut beror på att de letar efter små kluriga fotografier som var tagna längs vägen:rolleyes:

[url="http://picasaweb.google.se/mcylva/VRpromenadPSDerMedBMWMCKlubben070311"]Länk till bilder[/url]

Ylva Bengt och Mamma Birgit
Användarvisningsbild
Ylva Hesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1988-08-22/01:00

Och så här blev det!

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-11/20:35

Vi blev 25 st som vandrade från Södermalmstorg till Hornstull. I varmt vårväder var det inte svårt att trivas. Vissa somliga hade till och med ställt in planerad MC-tur för denna promenad.

Vi avslutade med god mat och för vissa också lite öl.

Vi passerade gammal och ny bebyggelse och en förfärlig massa trappor. Ca 600 trappsteg.

Vår fototävling "Var stod fotografen" vann Eje med tre av tio rätt. En förbandskudde blev priset.

Planerar redan för nästa års promenad som jag tror blir mellan Södermalmstorg och Hammarby Sjöstad.

Tog en bild som bifogas. Ett vektyg som jag inte sett på ca 35 år. Ställer nu frågan till er som inte deltog:

Till vad användes detta verktyg och vad heter det.

Tack för att ni ställde upp:)

God kväll
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Søren TJ » 2007-03-11/21:18

"Till vad användes detta verktyg och vad heter det."

På dansk: En brolæggerjomfru !
Søren Tousgaard Jensen
Användarvisningsbild
Søren TJ
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2004-09-22/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-03-12/13:59

Det måste väl ändå vara en kullersten/småstensstamp...eller.? Stenläggare, uppenbarligen ett yrke i uppåtgående.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-12/14:13

Bilden visar en: "Jomfrutröster" som den så vackert hetter på danska :D
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-12/14:37

Søren T.J.;8437 skrev:"Till vad användes detta verktyg och vad heter det."

På dansk: En brolæggerjomfru !


Du och Galne D visar att danska och svenska har goda likheter.
På svenska heter det JUNGFRU
Används vid stenarbeten främst vid sättning av smågatsten. Finns
varianter helt i trä.

Man stöter överkanten på stensättningen till samma nivå efter sättning. Underlaget är sand.
Numera används så kallade vibropaddor som gör jobbet tiotals eller hundratals gånger snabbare.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-03-12/23:29

Thomas Weglert;8463 skrev:Du och Galne D visar att danska och svenska har goda likheter.
På svenska heter det JUNGFRU
Används vid stenarbeten främst vid sättning av smågatsten. Finns
varianter helt i trä.

Man stöter överkanten på stensättningen till samma nivå efter sättning. Underlaget är sand.
Numera används så kallade vibropaddor som gör jobbet tiotals eller hundratals gånger snabbare.

God eftermiddag
Thomas Weglert



Och stan( Stockholm) blir bara vackrare och vackrare med all denna stensättning som ju ersätter den trista betonplattan och mycket av lappade asfaltbanor.
Men.. ett emellanåt besvärligt underlag om man är rullstolsburen.

Skeppsbron och Strandvägen är oerhört mycket vackrare sedan de blev stensatta. Dessutom underlättar de anpassade körbanorna för barnvagnar och rullstolar.

Jag älskar Stockholm...

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Glöm inte att..........

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-13/08:21

Skicka in en bild till fototävlingen "promenadens bästa bild".

Pippi är utsedd till enväldig dommare och flera bilder har redan kommit in.

Ära + symboliskt pris väntar fotografen som vinner.

Ni har en vecka på er.

God morgon
Thomas Weglert

PS
Såg flera hojar på väg till jobbet i dag. Och det blir
snart en till:D :D
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-13/09:09

StefanB;8500 skrev:Och stan( Stockholm) blir bara vackrare och vackrare med all denna stensättning som ju ersätter den trista betonplattan och mycket av lappade asfaltbanor.
Men.. ett emellanåt besvärligt underlag om man är rullstolsburen.

Skeppsbron och Strandvägen är oerhört mycket vackrare sedan de blev stensatta. Dessutom underlättar de anpassade körbanorna för barnvagnar och rullstolar.

Jag älskar Stockholm...

/Stefan


Vem älskar inte Stocholm. Och visst har Stockholm mycket hög kvalitet på sina stenarbeten som trappor murar och kantsten.

När Gatukontoret sätter kantsten längs innerstadsgatorna börja man först med att bygga upp grunden med motorvägsstandard. Sedan påförs ett tjockt lager asfalt. Så sätter man kantstenen givetvis i granit med träkilar. Därefter gjuter man fast stenen med betong innan man asfalterar. Helt otroligt. Jag har inte sett ett så gediget förfarande någon annan stans.

Mycket här i stan är byggt med Vätögranit. En röd sort som var otroligt inne när det begav sig.

Nästan hela "nya" Alvik är byggd av Dalakvartsit från Mångsbodarna. En omvandlad sandsten (tror jag) som är mycket hård. Finns på fasader och golv. Även diskbänkar, möbler och alla typer av horisontella ytor mm. Råvaran som går i dagen lär räcka några tusen år och håller högre kvalitet ju djupare man kommer. Stenen exporteras över världen. Helt fantastiskt.

Nu kommer jag till det jag tänkte säga. Vi kanske skulle ha en STENPROMENAD någon vår. Får i så fall bli 2009 då jag redan rekat färdigt nästa års vårpromenad som jag tänk skulle gå mellan Slussen och Hammarby SJöstad med efterföljande brunch. Finns mycket sten i Hammarby Sjöstad:) samt en nyrenoveras sluss.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-03-13/09:26

Thomas Weglert;8518 skrev:Vem älskar inte Stocholm. Och visst har Stockholm mycket hög kvalitet på sina stenarbeten som trappor murar och kantsten.

När Gatukontoret sätter kantsten längs innerstadsgatorna börja man först med att bygga upp grunden med motorvägsstandard. Sedan påförs ett tjockt lager asfalt. Så sätter man kantstenen givetvis i granit med träkilar. Därefter gjuter man fast stenen med betong innan man asfalterar. Helt otroligt. Jag har inte sett ett så gediget förfarande någon annan stans.

Mycket här i stan är byggt med Vätögranit. En röd sort som var otroligt inne när det begav sig.

Nästan hela "nya" Alvik är byggd av Dalakvartsit från Mångsbodarna. En omvandlad sandsten (tror jag) som är mycket hård. Finns på fasader och golv. Även diskbänkar, möbler och alla typer av horisontella ytor mm. Råvaran som går i dagen lär räcka några tusen år och håller högre kvalitet ju djupare man kommer. Stenen exporteras över världen. Helt fantastiskt.

Nu kommer jag till det jag tänkte säga. Vi kanske skulle ha en STENPROMENAD någon vår. Får i så fall bli 2009 då jag redan rekat färdigt nästa års vårpromenad som jag tänk skulle gå mellan Slussen och Hammarby SJöstad med efterföljande brunch. Finns mycket sten i Hammarby Sjöstad:) samt en nyrenoveras sluss.

God förmiddag
Thomas Weglert


Yes...!

Sickla sluss som nästan inte blev, och när den väl blev så blev den en halvmesyr....för låg bro.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-13/09:30

StefanB;8519 skrev:Yes...!

Sickla sluss som nästan inte blev, och när den väl blev så blev den en halvmesyr....för låg bro.

/Stefan


Du har förstås köpt en för stor båt:confused:

God fömiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-03-13/09:42

Thomas Weglert;8520 skrev:Du har förstås köpt en för stor båt:confused:

God fömiddag
Thomas Weglert



Nja..jag drabbas väl inte själv men de som bor vid Sickla sjö kanske skulle ha nytta av en lite högre bro. Nu begränsas i och för sig angöringen av två låga broar innan slussen så det blir ju inte fråga om segelbåtar.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-13/09:50

StefanB;8522 skrev:Nja..jag drabbas väl inte själv men de som bor vid Sickla sjö kanske skulle ha nytta av en lite högre bro. Nu begränsas i och för sig angöringen av två låga broar innan slussen så det blir ju inte fråga om segelbåtar.

/Stefan


Då är vi överens. Vi älskar Stockholm trots allt.

Förlåt nu har jag sabbat min egen tråd:( Så lätt det händer.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Instämmer

Inläggav Jan Zingmark » 2007-03-20/16:22

Mymlan;8428 skrev:Hej
Vi vill också tacka för en härlig promenad! Vilka vyer det finns! Inte visste vi att det fanns så mycket trappor!

Här är några bilder från vår-promenad:)

Att folk ser förvirrade ut beror på att de letar efter små kluriga fotografier som var tagna längs vägen:rolleyes:

[url="http://picasaweb.google.se/mcylva/VRpromenadPSDerMedBMWMCKlubben070311"]Länk till bilder[/url]

Ylva Bengt och Mamma Birgit


Vi får instämma i detta och vi också har lagt ut lite bilder från evenemanget på [url="http://jannez.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album01"]http://jannez.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album01[/url]
(vet ej hur man fixar till en "snygg" länk, tyvärr :o )

Jan, Agneta & Kristoffer
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Fina bilder

Inläggav Pippi » 2007-03-21/23:31

Hej !

Vilka jättefina bilder ni har tagit :) . Hur ska jag kunna välja ut en vinnare sen :eek: Jag vet !!!!! Vi får ta till det gammeldags knepet med mutor, jag vill ha en kartong med semlor, köket skurat, tapetsera och måla i kolonistugan, bygga en ny trappa till stugan , till sist vill jag ha en hoj med sidovagn.
Så.... nu är det upp till er vem som ska vinna ! ;)

Tjingeling

Pippi
Pippi
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2004-05-02/20:24

Vinnarbilden

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-31/10:28

Hej!

Vinnarbilden här nedan är inskickad av Jan Zingmark. Grattis!
En symbolisk present kommer på posten (så småning om).

Pippis (utsågs till enväldig dommare) motivering
"Bilden beskriver så väl den känslan som vi upplevde, vår i luften, alla ser glada ut och fylllda av energi.
Vacker vy med Stockholm o bakgrunden. Vi anar oss till en stundande hojsäsong tillsammans. Det är vår !!!"

Jag kan bara tillägga att ni är välkomna nästa år igen på en spännande promedad.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Jan Zingmark » 2007-04-02/21:30

Thomas Weglert;9549 skrev:Hej!

Vinnarbilden här nedan är inskickad av Jan Zingmark. Grattis!
En symbolisk present kommer på posten (så småning om).

Pippis (utsågs till enväldig dommare) motivering
"Bilden beskriver så väl den känslan som vi upplevde, vår i luften, alla ser glada ut och fylllda av energi.
Vacker vy med Stockholm o bakgrunden. Vi anar oss till en stundande hojsäsong tillsammans. Det är vår !!!"

Jag kan bara tillägga att ni är välkomna nästa år igen på en spännande promedad.

God förmiddag
Thomas Weglert


Jag känner mig djupt hedrad och ber härmed att få framföra mitt varma tack! :D (undrar om man kan sälja bilden till någon bildbyrå, nu när man har blivit "kändis" :o )
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst