Nya reseplaner

Nya reseplaner

Inläggav Pelle » 2007-03-28/13:45

Hej.

Då nytt arbete, familj och övrigt ställer käppar i hjulet så funderar jag på en intensivresa ner till i Europa och tillbaka. Jag har 6 dagar på mig och resan går (förhoppningsvis) 5-10 maj.
Tankarna går så här :
1. Norge, njae finns nog en massa snö kvar på bergen plus att jag kört där 4 ggr förut.

2. Alperna, njae enligt "experterna" finns det nog många stängda pass fortfarande.

3. Danmark runt och en sväng i norra Tyskland? Är det kul?

4. DB autozug Hamburg-Lörrach enkel och sen köpa vin i Moseldalen(har varit där förut) och köra hela vägen hem till Stockholm?

5. Frankrike/Normandie, talar inte språket, men är historieintresserad

Jaa, som sagt finns en del att fundera på...har inget emot långa dagsetapper. Hämtar ut en GSA med korvlådor imorrn och förhoppningsvis sitter alla skruvar fast och den beter sig inte som en orm vid lite vind och klossarna/skivorna håller:D

Kom gärna med era synpunkter/tips


Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav kirre777 » 2007-03-29/05:27

Pelle;9400 skrev:Hej.

Då nytt arbete, familj och övrigt ställer käppar i hjulet så funderar jag på en intensivresa ner till i Europa och tillbaka. Jag har 6 dagar på mig och resan går (förhoppningsvis) 5-10 maj.
Tankarna går så här :
1. Norge, njae finns nog en massa snö kvar på bergen plus att jag kört där 4 ggr förut.

2. Alperna, njae enligt "experterna" finns det nog många stängda pass fortfarande.

3. Danmark runt och en sväng i norra Tyskland? Är det kul?

4. DB autozug Hamburg-Lörrach enkel och sen köpa vin i Moseldalen(har varit där förut) och köra hela vägen hem till Stockholm?

5. Frankrike/Normandie, talar inte språket, men är historieintresserad

Jaa, som sagt finns en del att fundera på...har inget emot långa dagsetapper. Hämtar ut en GSA med korvlådor imorrn och förhoppningsvis sitter alla skruvar fast och den beter sig inte som en orm vid lite vind och klossarna/skivorna håller:D

Kom gärna med era synpunkter/tips


Mvh Pelle:cool:


6 dagar är inte mycket. Men varför inte Esbjerg-Harwich och några dagar i södra England. Devon och Cornwall är vackert som tusan och man kan sitta på puben och dricka öl om det regnar.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav Torparen » 2007-03-29/21:46

På endast 6 dagar så är kanske dalarna och norrut på allehanda småvägar och grusvägar ett alternativ. Vädret brukar ju vara bra här hemma innan skolavslutningen (Maj), och äventyret börjar ju som bekant alltid redan bakom första kröken.

Jag har lagt en resa på totalt 10 dagar ner till Frankrike och hem igen, och redan det känns i kortaste laget (komprimerat), trots Autozug ToR.


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Rugen

Inläggav Boss » 2007-03-30/18:31

Har Du funderat på Rugen (hittar inte plopparna). Detta kan jag rekomendera. Mycket historia om man gillar det. Fina små krokiga vägar finns det gått om, och standarden lär bara bli bättre med åren. Hyffsat billigt att bo och äta. Polen är förstås billigare enligt dom som varit där, men vet inte för jag har inte varit där själv. Man rekomenderar att man skall ta sig en bit ner i landet för att det skal bli riktigt billigt. Tyvärr på dåliga vägar. Båda alternativen är ju bra så tillvida att stor del av resan blir på båten och då man har tid att vila om man kommer uppifrån landet.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Forell » 2007-04-07/15:13

Kan verkligen rekommendera Polen - speciellt på en stor offroadare!

Även de minsta vägarna som är utsatta på en övergripande vägatlas kan vara ett STORT äventyr. De flesta vägar har (tysk) kullersten från innan kriget under asfalten. Lite mindre vägar finns denna fortfarande kvar i ytan på. För att få smidig transport rekommenderar jag "andraklassvägarna" eftersom där är generellt mindre kastbilstrafik o man får en betydligt större upplevelse av landet.Jag jobbar emellanåt i Polen o jag är glad över att köra fyrhjulsdrivet...
Forell
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-10-12/08:03

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-04-08/22:01

Pelle;9400 skrev:Hej.

Då nytt arbete, familj och övrigt ställer käppar i hjulet så funderar jag på en intensivresa ner till i Europa och tillbaka. Jag har 6 dagar på mig och resan går (förhoppningsvis) 5-10 maj.//
//
Mvh Pelle:cool:


Hej, här kommer mitt/mina förslag på "6-dagars resa".

Alternativ 1 och 2.

Dag 1:

Stockholm - Trelleborg via fina Svenska små och grusvägar (Du har ju en GS ;) ). Kör gärna ner efter östkusten och via Blekinge.

Ta nattfärjan till Rostock

Dag 2

Rostock - Goslar/Wernigerode där du skaffar dig en "basecamp" (Det är knappt 40 mils körning)

På efter middagen kan man ta en liten runda i Harz

Dag 3

Rundturer i Harzbergen (Kanon fina MC vägar på ett ganska kompakt område på 5 * 10 mil)

Alternativ 1 endast

Dag 4

Halvdagstur till t.ex Lützen, Berlin eller Europas största modelljärnväg i Lautentahl. Goslar är också värd en rundvanding.

Eftermiddagen ägnas åt Harzbergen.

Dag 5

Småvägar från Harz till Hamburg med besök på Louis stora butik för att fylla på prylförrådet. Nattvila uppåt Lübeck

Dag 6

Lübeck - Stockholm via Puttgarden - Rödby och Helsingborg - Helsingör. Här är du vid lunchtiden (beroende på hur tidigt du startade så härfrån är det bara en fråga när du vill vara hemma.

Alternativ 2 är samma t.o.m. dag 3

Dag 4

Kurvorgier från Harz till Eiffel/Adenau/Nürburgring.

Sen em en tur i Eiffel

Dag 5

Förmiddagen ägnas åt Eiffelbergen och vid 12 tiden börjar du köra upp mot Hamburg (du har ca 50 mil dit så en tur på Autobahn är nästan nödvändigt). Kvälls-shopping på Louis.

Dag 6

Som alternativ 1, men du startar strax norr om Hamburg och har ca 10 mil extra hem.

God tur och "kom gott hjem"

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Pelle » 2007-04-10/09:19

mbrobeck;10089 skrev:Hej, här kommer mitt/mina förslag på "6-dagars resa".

Alternativ 1 och 2.

Dag 1:

Stockholm - Trelleborg via fina Svenska små och grusvägar (Du har ju en GS ;) ). Kör gärna ner efter östkusten och via Blekinge.

Ta nattfärjan till Rostock

Dag 2

Rostock - Goslar/Wernigerode där du skaffar dig en "basecamp" (Det är knappt 40 mils körning)

På efter middagen kan man ta en liten runda i Harz

Dag 3

Rundturer i Harzbergen (Kanon fina MC vägar på ett ganska kompakt område på 5 * 10 mil)

Alternativ 1 endast

Dag 4

Halvdagstur till t.ex Lützen, Berlin eller Europas största modelljärnväg i Lautentahl. Goslar är också värd en rundvanding.

Eftermiddagen ägnas åt Harzbergen.

Dag 5

Småvägar från Harz till Hamburg med besök på Louis stora butik för att fylla på prylförrådet. Nattvila uppåt Lübeck

Dag 6

Lübeck - Stockholm via Puttgarden - Rödby och Helsingborg - Helsingör. Här är du vid lunchtiden (beroende på hur tidigt du startade så härfrån är det bara en fråga när du vill vara hemma.

Alternativ 2 är samma t.o.m. dag 3

Dag 4

Kurvorgier från Harz till Eiffel/Adenau/Nürburgring.

Sen em en tur i Eiffel

Dag 5

Förmiddagen ägnas åt Eiffelbergen och vid 12 tiden börjar du köra upp mot Hamburg (du har ca 50 mil dit så en tur på Autobahn är nästan nödvändigt). Kvälls-shopping på Louis.

Dag 6

Som alternativ 1, men du startar strax norr om Hamburg och har ca 10 mil extra hem.

God tur och "kom gott hjem"

MVH Magnus


Hej.

Tackar för alla tipsen så här långt. Har nu mer eller mindre bestämt mig för följande:

Dag 1. Stockholm-Lomma ( Sova hos kusin)

Dag 2. Lomma-Rödby-Puttgarden mot Rugen/Stralsund etc

Dag 3. Berlin/Unter den Linden/rundtur etc

Dag 4-6. Beroende på tid Flensburg upp genom Jylland och broarna till Sverige.

Detta är ungefär som jag tänkt mig. Ligger inte BMW fabriken i Berlin? Kan man göra ett enskilt studiebesök? Nån som har adressen?

Alperna får vänta tills nästa år...:)

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Marie » 2007-04-10/10:26

Pelle;10181 skrev:Dag 2. Lomma-Rödby-Puttgarden mot Rugen/Stralsund etc


Jag hade nog trots allt valt ta Trelleborg-Saßnitz i stället. København-Rødby, Puttgarden-Lübeck är allt annat än upplyftande, ens om man väljer gamla vägen. (kanske är jag partisk eftersom jag kört den sträckan några gånger årligen de senaste trettio åren...)
Jag har även kört Lübeck-Stralsund någon gång och inte heller den sträckan har någon nämnvärd lockelse på mig....

Pelle;10181 skrev:Dag 4-6. Beroende på tid Flensburg upp genom Jylland och broarna till Sverige.


Berlin-Flensburg-broarna-Mälardalen är ju lagom som en dagsetapp....:D

Jag skulle hellre kortat av vistelsen i östra Tyskland och Danmark lite, och satsat på ett par dagar i Mittelgebirge. Betydligt trevligare hojåkning där än på slättlandet nära Östersjön och i Danmark. Nåväl smaken är ju olika (Magnus förslag stämmer väldigt väl med min smak).
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Pelle » 2007-04-12/12:34

Hej.

Har väldigt svårt att bestämma mig egentligen...:confused: . Resan är ju målet.

Harz verkar ju mysigt, men det är väl Schwarzwald oxå. Jaa, kurvor alltså...

Biltåg till Lörrach isf....håller på att bli tokig på mig själv...att det ska vara så svårt att bestämma sig:eek:

Start är iaf den 5 maj och hemma måste jag vara på kvällen 10 maj (Sthlm).

[B]HJÄLP!


Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Kjell Johansson » 2007-04-12/20:03

Du skrev att du var historieintresserad och då du nämnde Normandie antar jag att WW2 inte är fel?

Då är ju varianten Lörrach - Bastogne - Moseldalen/Ringen/Eiffelbergen - Arnhem och hemåt inte så fel. Kör hem över Jylland om du vill slippa Puttgarten.

I Bastogne finns ett Museum och ett väldigt stort minnesmärke efter striderna i samband med Ardenner offensiven eller "battle of the bulge" som det även kallas . Där stoppades Hitlers sista stora offensiv - kostade de allierad 90 000 i sårade och döda.
I Arnhem finns "John Frost" bron + museum. Där stoppades en överoptimstisk allierad attack (Operation Marketgarden) filmatiserad som "A bridge too far".

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Pelle » 2007-04-13/10:16

Gustav;10325 skrev:Du skrev att du var historieintresserad och då du nämnde Normandie antar jag att WW2 inte är fel?

Då är ju varianten Lörrach - Bastogne - Moseldalen/Ringen/Eiffelbergen - Arnhem och hemåt inte så fel. Kör hem över Jylland om du vill slippa Puttgarten.

I Bastogne finns ett Museum och ett väldigt stort minnesmärke efter striderna i samband med Ardenner offensiven eller "battle of the bulge" som det även kallas . Där stoppades Hitlers sista stora offensiv - kostade de allierad 90 000 i sårade och döda.
I Arnhem finns "John Frost" bron + museum. Där stoppades en överoptimstisk allierad attack (Operation Marketgarden) filmatiserad som "A bridge too far".

Gustav


Hej.

Helt klart ett mycket intressant alternativ!!!:) Är intresserad av WW2 och har läst mycket om det...

Nu måste vi kolla kartan så får vi se...

Tusen tack:)

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Pelle » 2007-05-02/13:35

Hej.

Nu äntligen är min lilla intensiva resa grovplanerad!:)

Avfärd sker efter lunch på fredag (Sthlm) till Lomma (Skåne) med övernattning i kusinens hus.
Lördag blir till biltåget i Hamburg som tar mig till Munchen, där man vaknar på morgonen. Sen ska jag försöka och köra småvägar via Schwarzwald, Moseldalen (ev. vininköp), Eifel ev. lite WW2historia i Bastogne oxå om tid finnes...
Hemma senast torsdag kväll 10 maj.

Nu så...:D

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-05-02/17:58

Låter som en härlig tur! Det blir väl en tur med maskinernas maskin på
Ringen också antar jag. Ser fram emot en reseberättelse senare...:)
Vill gärna höra vad du hittar för intressanta WWII-grejor m.m.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-02/22:19

Pelle;11469 skrev:Hej.

Nu äntligen är min lilla intensiva resa grovplanerad!:)

Avfärd sker efter lunch på fredag (Sthlm) till Lomma (Skåne) med övernattning i kusinens hus.
Lördag blir till biltåget i Hamburg som tar mig till Munchen, där man vaknar på morgonen. Sen ska jag försöka och köra småvägar via Schwarzwald, Moseldalen (ev. vininköp), Eifel ev. lite WW2historia i Bastogne oxå om tid finnes...
Hemma senast torsdag kväll 10 maj.

Nu så...:D

Mvh Pelle:cool:


När du åker mellan München och Schwarzwald så missa inte Schwäbische Alb, området norr/väster om Donau - mindre känt än Schwarzwald men fullt av underbara hojvägar, eller kör i alla fall längs Donau från strax söder om Ulm och västerut. Åtminstone Sigmaringen-Tuttlingen-Donaueschingen är kanonfint.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst