Sällskap sökes: Österrike 27 April-6 Maj 2007

Sällskap sökes: Österrike April/Maj 2007

Inläggav Björn Jr » 2007-04-14/14:39

Hej!
Ska tillbringa en vecka i Österrikes härliga Alper med start slutet av april. (Flyger först ner till Rivieran där jag ska hämta upp mcn först via Venedig/Villach). Ska ha Bad Gastein och pensionat mit fruhstuck som utgångspunkt, och göra dagsutflykter till Zell Am See, Grossglockner (HochAlpenstrasse, öppnar i slutet av april), Salzburg (Mozarts hemstad, Örnnästet etc), och Munchen/Berlin på hemvägen. Blir lite dagsturer med bergbana till någon Alptopp oxå i Bad Gastein. Där finns även varma källor man kan bada i och relaxa på kvällarna med en pilsner efter mc-åkning.
Vore kul om man fick sällskap med några andra mc-åkare. Nu är det lågsäsong, skidåkning på avslut och semesterfirarna har inte börjat röra på sig ännu. Lite kort varsel, men ledigt från jobbet är aldrig fel. Hör av er:) . MVH, Björn
BMW R1150RT
Björn Jr
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-04-14/14:22

Inläggav Marie » 2007-04-14/20:23

Björn Jr;10392 skrev:Hej!
Ska tillbringa en vecka i Österrikes härliga Alper med start slutet av april. (Flyger först ner till Rivieran där jag ska hämta upp mcn först via Venedig/Villach). Ska ha Bad Gastein och pensionat mit fruhstuck som utgångspunkt, och göra dagsutflykter till Zell Am See, Grossglockner (HochAlpenstrasse, öppnar i slutet av april), Salzburg (Mozarts hemstad, Örnnästet etc), och Munchen/Berlin på hemvägen. Blir lite dagsturer med bergbana till någon Alptopp oxå i Bad Gastein. Där finns även varma källor man kan bada i och relaxa på kvällarna med en pilsner efter mc-åkning.
Vore kul om man fick sällskap med några andra mc-åkare. Nu är det lågsäsong, skidåkning på avslut och semesterfirarna har inte börjat röra på sig ännu. Lite kort varsel, men ledigt från jobbet är aldrig fel. Hör av er:) . MVH, Björn
BMW R1150RT


Låter underbart härligt, MEN så tidigt på säsongen så kan många högt belägna vägar vara stängda och ÄR de öppna så kan (även betr. Großglockner Hochalpenstraße) det mycket väl vara krav på snökedjor (inte så kul på mc). Alperna är ett rent vågspel före vårterminens slut i Sverige. (mitt riktmärke)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Björn Jr » 2007-04-14/21:36

Visst Marie, kan det bli sämre väder, snabba omslag- men med lite lokala kontakter och kommunikation får man ju reda på dagens väderprognos och kan ta beslut därefter. Har ju en och samma ort som man utgår ifrån inför dagsturerna. Svårare för dom som tex är på genomresa typ från norr till söder över Alperna- inte mkt att välja på då. Det kan bli oväder även under högsommar, som i svenska fjällen. Det blir bra, har varit ute på äventyr tidigare... Björn Jr
ps Vet inte om du såg veteranernas Mongolietresa häromdagen, Varg-Olle & Co kanske utmanade ödet lite väl mkt!!
Björn Jr
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-04-14/14:22

Inläggav Marie » 2007-04-14/23:11

Björn Jr;10413 skrev:Visst Marie, kan det bli sämre väder, snabba omslag- men med lite lokala kontakter och kommunikation får man ju reda på dagens väderprognos och kan ta beslut därefter. Har ju en och samma ort som man utgår ifrån inför dagsturerna. Svårare för dom som tex är på genomresa typ från norr till söder över Alperna- inte mkt att välja på då. Det kan bli oväder även under högsommar, som i svenska fjällen. Det blir bra, har varit ute på äventyr tidigare... Björn Jr
ps Vet inte om du såg veteranernas Mongolietresa häromdagen, Varg-Olle & Co kanske utmanade ödet lite väl mkt!!


Jodå visst ligger det mycket i det du skriver, men även Bad Gastein ligger ganska högt så med en en bra portion otur kan det bli tjorvigt att ta sig dit (eller därifrån) den dag du planerat. Att få skippa dagsturen en dag är inte hela världen, då kan man med fördel passa på att gå till Felsenbad och löga sig i det varma vattnet :) Att ta sig förbi alpernas huvudkedja från Villach skall inte heller vålla några större problem om man väljer Tauernautobahn. Den brukar vara framkomlig. Värre kan det som sagt vara uppe i Gasteinertal.

Det finns som du så riktigt påpekar massor att se på lagom avstånd från Bad Gastein. Jag har ju också betat av de mål du nämner. Jag är dock inte säker på om du med Örnnästet åsyftar Schloß Hohenwerfen (från filmen Örnnästet) eller Kehlsteinhaus - A. Hitlers "örnnäste". Jag har ju betat av en rejäl bit av Österrike som dagsutflykter från mitt ständiga basläger (en husvagn jag har "deponerad" några mil väster om Villach)

Att ha stenkoll på väderprognoserna är A och O i bergstrakter - i synnerhet om man är där på en för den tänkta verksamheten udda säsong. Jag har upplevt att Großglockner Hochalpenstraße haft snökedjekrav i mitten av september, och jag har även kört den vägen dagen efter att snökedjeplikten hävts. Helt klart en, en aning äventyrlig, upplevelse med snömodd på delar av vägen och underkyld dimma uppe över 1900 m ö h. Dimman frös direkt på vägbanan och vid kontakt med visiret, så det var bara att köra med öppet visir på bitvis glansis i tät dimma. Tur att jag kört den vägen några tiotal gånger tidigare så att jag åtminstone visste vart vägen tog vägen, så att säga... Äventyr gillar även jag, bara jag är förberedd.
Inte tyckte jag att Varg-Olle & Co utmanade ödet för mycket. Den resan skulle jag mkt gärna varit med på!

Jag önskar dig en härlig semestervecka av hela mitt hjärta!!!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Björn Jr » 2007-04-15/21:26

Jodå, ska ta det lugnt.
Bad Gastein är ju bara på 1000 möh, lugnt. Känner du till tågtunneln som ansluter norr om Villach och går in till byn Böckstein i norra Gasteinerdalen? Man sätter hojen på ett litet biltåg och behöver inte åka runt hela berget upp mot Slzburg. Från internet "Von Süden kommend fahren Sie über Villach, Möllbrücke und Obervellach nach Mallnitz und erreichen von dort aus durch die Autoschleuse bequem Gastein". Sen är man nästan framme i paradiset.

Det blir lite jogging, varmabad, vandring och mountainbike- skönt att parkera hojen vid sämre väder.

Grüss Gott, Björn
Björn Jr
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-04-14/14:22

Inläggav Marie » 2007-04-16/00:13

Björn Jr;10480 skrev:Jodå, ska ta det lugnt.
Bad Gastein är ju bara på 1000 möh, lugnt. Känner du till tågtunneln som ansluter norr om Villach och går in till byn Böckstein i norra Gasteinerdalen? Man sätter hojen på ett litet biltåg och behöver inte åka runt hela berget upp mot Slzburg. Från internet "Von Süden kommend fahren Sie über Villach, Möllbrücke und Obervellach nach Mallnitz und erreichen von dort aus durch die Autoschleuse bequem Gastein". Sen är man nästan framme i paradiset.

Det blir lite jogging, varmabad, vandring och mountainbike- skönt att parkera hojen vid sämre väder.

Grüss Gott, Björn


Jodå, nog har jag åkt "Tauernschleuße" = biltåget Mallnitz-Böckstein. Visserligen inte med hoj, men väl med bil några gånger. Har även lämnat bilen i Mallnitz ett antal gånger och tagit tåget till Bad Gastein för att bada på Felsenbad med ungarna. Det hör till rutinen minst en gång varje sommar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst