Afrika

Afrika

Inläggav Robin_heij » 2007-06-07/21:11

Ska göra en resa till Afrika, Marocko - Västsahara - Mauretanien - Senegal åker efter midssomar sen om man kkommer hela vägen till Dakar det återstår att se, med det ska göras ett seriöst försök :D . någon som har några bra restipps. Har skaffat punkteringssats och verktygslåda
Att införskaffa Sjukvårdssväska, Koplingshandtag, koplingsvajer gasvajer,
??????
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Forell » 2007-06-08/08:28

Jag antar att du läst Chris scotts "Sahara Overland". Där i finns allt du behöver veta.
"The roughguide" över Marocko o Lonely Planets över västafrika är oxå bra tips!

Jag har flera gånger tänkt mig samma resa men jag hade definitivt väntat till oktober-november. Det är REJÄLT VARMT i Mauretanien o Senegal nu ,men Marocko är inte svalt det heller.

Jag var i Senegal får ett par år sedan o kollade på Dakarrallyt. Vi hade 35 grader i januari. Sommaren innebär mycket regnande, o blåsigt.
Marocko i Januari är ganska svalt/kallt i Atlasbergen (minusgrader på nätterna) men ner mot Agadir o söderut så är det behagliga 20+.

Lycka till, men tänk dig för.
Forell
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-10-12/08:03

Nyfiken i en strut

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-08/12:32

Kan du vara så snäll och hålla oss underrättade om utvecklingen.
Det skulle vara både lärorikt och kul att föjla utvecklingen och en framtida resa.

Tack på förhand

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Robin_heij » 2007-06-08/19:47

Forell;14228 skrev:Jag antar att du läst Chris scotts "Sahara Overland". Där i finns allt du behöver veta.
"The roughguide" över Marocko o Lonely Planets över västafrika är oxå bra tips!

Jag har flera gånger tänkt mig samma resa men jag hade definitivt väntat till oktober-november. Det är REJÄLT VARMT i Mauretanien o Senegal nu ,men Marocko är inte svalt det heller.

Jag var i Senegal får ett par år sedan o kollade på Dakarrallyt. Vi hade 35 grader i januari. Sommaren innebär mycket regnande, o blåsigt.
Marocko i Januari är ganska svalt/kallt i Atlasbergen (minusgrader på nätterna) men ner mot Agadir o söderut så är det behagliga 20+.

Lycka till, men tänk dig för.



Tack för tippsen men tyvärr så har vi inte mycket alternativ vad gällande tid på året, får ta det på semestern. Lite värme ;) det ska man kanske klara, blir det förmycket så får vi vända.
Men är något som bara måste testas har suttit och funderat på en Afrika resa en längre tid nu måste öva lite. Målet är att någon gång köra till Sydafrika.
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav bandit » 2007-06-09/17:03

Robin_heij;14276 skrev:Tack för tippsen men tyvärr så har vi inte mycket alternativ vad gällande tid på året, får ta det på semestern. Lite värme ;) det ska man kanske klara, blir det förmycket så får vi vända.
Men är något som bara måste testas har suttit och funderat på en Afrika resa en längre tid nu måste öva lite. Målet är att någon gång köra till Sydafrika.


Kom just tillbaka från en affärsresa till Tanger. Just nu är det behagligt med cirka 26 grader där. Men att åka motorcykel längre in i landet där temperaturen är mycket högre kan inte vara någon höjdare. Glöm textil eller läderställ går bara inte att ha på sig i +45 grader i skuggan och hjämlen blir ett drivhus.
Det finns goda skäl varför Paris - Dakar går i Januari - Februari.
Nu i Göteborg är det 28 grader i skuggan och det är inte trevligt att köra i. Lägg tilll 17 grader och sämre vägar så har du en djävligt svettig resa.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav Marie » 2007-06-09/18:06

Robin_heij;14276 skrev:Tack för tippsen men tyvärr så har vi inte mycket alternativ vad gällande tid på året, får ta det på semestern. Lite värme ;) det ska man kanske klara, blir det förmycket så får vi vända.
Men är något som bara måste testas har suttit och funderat på en Afrika resa en längre tid nu måste öva lite. Målet är att någon gång köra till Sydafrika.


Ursäkta att jag har synpunkter.

Jag har för mig att jag har läst att man under sommaren inte släpper igenom fordon hur som helst på det fåtal rutter som finns genom Sahara. Det är helt enkelt för hett, så det är i klartext sagt livsfarligt, och myndigheterna vill inte behöva skicka ut folk som måste riskera livet bara för att hämta hem nödställda korkade nordeuropéer under sådana förhållanden!

Du bör nog kolla upp detta ordentligt innan du offrar en rejäl summa pengar på att ta dig ner till nordafrika, bara för att sen bli stoppad när du försöker köra ut i öknen.

Jag tror att du liksom de flesta andra svenskar har mycket svårt att föreställa dig vad det handlar om när man pratar om att köra genom Sahara på sommaren. Vill du få en liten hum om det hela så stäng in dig i en bastu med termostaten ställd på 50°C och så stanna där i 12 timmar medan du utför lite ordentlig kroppsansträngning. Då har du temperaturen men slipper ändå den obarmhärtigt brännande solen......

Om livet är dig kärt, så se till att ta ut semestern i jan-feb 2008 istället.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-09/20:59

Lite värme? Jag hoppas att du har varit i en öken någon gång och upplevt den speciella hettan. Jag är ingen ökenräv men har haft turen att bevista några olika öknar. Lite värme finns inte under den varma perioden. Det känns hårt att skriva att antingen är du verkligen okunnig eller fullständigt omdömeslös. Jag vill inte på något sätt krossa din dröm - det vill ingen av oss. Men vi vill umgås med dig på forumet även framöver. Öknen försvinner inte bara för att du väntar något år eller två, men du kan försvinna.

Är jag avundsjuk? Jo, det kan du ge dig på att jag är. En så'n resa som du planerar vill jag verkligen göra. Det är en anledningarna till att jag vill att du ska komma hem och berätta om den.

Varken jag eller någon annan vill sabba för dig - vi bara bryr oss.

Planera vidasre och genomför!!!

Anders:)
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Frick » 2007-06-10/00:00

Åkte ca 40 mil igår
Och det blir riktigt varmt med utrustningen på
vill inte tänka på hur 20 graden till känns

Jag åker ju mc för att njuta
Det är ju inte meningen att det ska bli en enda lång plåga

Annas så är ju Afrika ett väldigt intressant resmål
Har börjat fundera på det lite själv
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav lasse s » 2007-06-11/15:34

hej,
Körde Norrköping-Dakar tor sept 2004 dvs utanför "turistsäsongen" och till Iran vid persiska viken Juni 2006. På båda resorna visade termometern +50 vid några tillfällen. Hojen fungerade perfekt förutom att displayen svartnade (repade sig när det svalnade). I övrigt är det bara att dricka ordentligt och behålla textilstället på och visiret nere eftersom fartvinden värmer som varmluftspistol.
Lycka till/lasse
lasse s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-04-03/18:23

Tell us more

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-11/15:51

lasse s;14444 skrev:hej,
Körde Norrköping-Dakar tor sept 2004 dvs utanför "turistsäsongen" och till Iran vid persiska viken Juni 2006. ...


Hej Lasse
Det finns inte en resebeskrivning någonstans av dina två resor? Eller du har inte lust att skriva en under reseberättelser?
Jag kan lova att det finns många idelöron här som gärna hör din story.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Robin_heij » 2007-06-24/10:34

Så nu bär det av imorgon. Det ska göras ett försök ialla fall trotts alla vaningar om värme fårse hur lång söderut man kan komma innan det blir för outhärdigt.
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Avgångstid bestämd!

Inläggav Mimmi » 2007-06-24/10:49

Robin_heij;15422 skrev:Så nu bär det av imorgon. Det ska göras ett försök ialla fall trotts alla vaningar om värme fårse hur lång söderut man kan komma innan det blir för outhärdigt.


Hej!

Lycka till på Ditt äventyr!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-24/11:43

Robin_heij;15422 skrev:Så nu bär det av imorgon. Det ska göras ett försök ialla fall trotts alla vaningar om värme fårse hur lång söderut man kan komma innan det blir för outhärdigt.


Jag önskar dig all lycka och välgång på färden!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-24/14:51

Det är nog inte bara jag som ser fram emot en reseberättelse.

Lycka till!

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-24/16:07

ansod;15437 skrev:Det är nog inte bara jag som ser fram emot en reseberättelse.


+1
Även om ni kommer bara söder om alperna vill jag ha en redogörelse.

Lycka till

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Tommy Blarck » 2007-06-24/20:15

Hej Heij!!
Kör försiktigt och lycka till!
Hälsningar
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst