Erfarenheter från Nordnorge

Erfarenheter från Nordnorge

Inläggav BulletStefan » 2007-06-19/11:28

Tänkte höra om erfarenheter finns från att åka i norra Norge. Jag och farsan planerar en tur från Umeå och norrut på cirka en vecka och tänkte eventuellt åka över till Norge.
Första stopp blir Gällivare pga ett barndop och därifrån tänkte vi det kunde vara en tanke att åka via Kiruna över mot Narvik. Sen söderut i Norge och tillbaks in i Sverige antingen Silvervägen mot Arjeplog eller Blå vägen (E12) mot Tärnaby-Storuman och tillbaks till Umeå.
Verkar detta realistiskt om man vill göra det på 5 dagar från Gällivare och tillbaks till Umeå? Hur långa etapper 'fågelvägen' grejar man att göra i Norge i det område det rör sig om? Jag gissar att det normal blir lite längre 'på vägen' än det ser ut på en karta i liten skala :D
Det ser ut att vara en färja längs vägen söderut från Narvik men i övrigt borde det vad jag kan se gå att hålla sig på land väl?
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-06-19/12:26

BulletStefan;15016 skrev:Tänkte höra om erfarenheter finns från att åka i norra Norge. Jag och farsan planerar en tur från Umeå och norrut på cirka en vecka och tänkte eventuellt åka över till Norge.
Första stopp blir Gällivare pga ett barndop och därifrån tänkte vi det kunde vara en tanke att åka via Kiruna över mot Narvik. Sen söderut i Norge och tillbaks in i Sverige antingen Silvervägen mot Arjeplog eller Blå vägen (E12) mot Tärnaby-Storuman och tillbaks till Umeå.
Verkar detta realistiskt om man vill göra det på 5 dagar från Gällivare och tillbaks till Umeå? Hur långa etapper 'fågelvägen' grejar man att göra i Norge i det område det rör sig om? Jag gissar att det normal blir lite längre 'på vägen' än det ser ut på en karta i liten skala :D
Det ser ut att vara en längs vägen söderut från Narvik men i övrigt borde det vad jag kan se gå att hålla sig på land väl?


Du kan ju också åka norr ut till Kiruna och vidare till Narvik och Tromsö.
Sedan via treriksröset ner mot Haparanda och så söder ut till Umeå.

Finns mycket att se. Ett lite ovanligt naturfenomen är sveriges enda?
bifurkation (förbindelse mellan två flodsystem). Torne älv ger vatten till Kalix älv via Tärendöälven. Tärendöälven är ca 5 mil lång och rinner mellan
Junosuando och Isokylä. Konstiga nämn de har där uppe.

Fast Nordnorge börjar väl i Tromsö:confused:

Lycka till

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-06-19/21:06

Jag får väl som vanligt tjata om Rv 17 http://www.rv17.no som inte bör missas, alla färjorna till trots. Men köra hela kan nog vara onödigt att köra hela då vägen i mitt tycke är bäst både kör och utsiktsmässigt mellan Bodö och Brönnöysund, och söder om Brönnöysund så kan man klara sig utan den. Jag tycker 5 dagar låter mycket rimligt för vilken som helst av svängarna som du pratar om, men då vet jag ju ingenting om vad som är mycket körning för er, och hur långa dagsetapper ni är villiga att göra. För att få se hur långt det blir föreslås införskaffandet av nåt slags ruttplaneringsprogram, tex Mapsource så får ni milen svart på vitt, annars kanske visveg.no kan vara till hjälp. Enklast planeringsmässigt är det väl att bara dra iväg, tuta in i Norge via Kiruna och håll söderut, och då tiden börjar ta slut så håller ni höger in i Sverige så är ni strax i Umeå ;-) Jag har för övrigt en del bilder från Rv 17 på min hemsida, främst här: http://www.gilbertk.se/norge1/index.html och här:http://www.gilbertk.se/norge2/index.html .
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron