hur surrar man en K1200LT ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-23/19:38

nils-erik;15379 skrev:ska iväg en liten tur neråt Tyskland på semestern.
nån som har lite tips om hur man surrar en K1200Lt bäst på färjan ?
man kommer ju inte åt några ramrör under sadeln utan att "karossdetaljerna" (=plastbitarna) kommer ikläm.

Framgaffel och baksving/paralever är väl åtkomliga? Förutsatt att det finns surrningspunkter i golvet (eller snarare däcket) på färjan borde det väl räcka att lägga ett spännband ett varv runt gaffelbenet och sen ner i en fästpunkt + ett likadant runt svingen i bak. Om hojen ska stå på centralstödet eller på sidostödet är väl en smaksak.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-06-24/17:34

Styret är ockå bra att fästa i. En rem i vardera handtaget om det är såpass fritt att du inte riskerar kåpan. Sen kan du fästa i baksvingen eller bakhjulet för att förhindra rullning framåt.
När skall du åka ner? Jag åker själv sista veckan i juli.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Torparen » 2007-06-24/18:51

Sidostöd - med växel ilagd - Brett spännband rakt över sadeln ner i båtdäcket - skydda vid behov sadeln med handskarna eller liknande - spänn ner fjädringen lite grann så att cykeln inte står och gungar. Denna surrning håller hojen på plats under de flesta omständigheter.

Man kan ha en hoj som har en löjligt stor lutning när den står på sidostödet, som min R80GS t.ex. Med packning kan den få för sig att "trilla över" trots spännband över sadeln, mycket beroende på att sadeln är högt över hojens tyngdpunkt.
För att vara redo så har jag förberett hemma med lagom långa slingor av spännband som är fästade runt rören under sadeln. Dessa kan jag sedan pilla fram om jag tycker det är nödvändigt, och fästa spännband i. Ett på vardera sidan. Optimala fästpunkter i höjd och sidled utan att repa kåpor eller behöva demontera sadeln, fiffigt va? Med förberedelser kommer man långt.

Vilket påminner mig om att jag skall byta ut mina medhavda spännband mot bagageremmar. De räcker till för att utföra jobbet och är lättare, smidigare och tar inte så stor plats.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Roma55 » 2007-06-24/20:03

Torparen;15449 skrev:Sidostöd - med växel ilagd - Brett spännband rakt över sadeln ner i båtdäcket - skydda vid behov sadeln med handskarna eller liknande - spänn ner fjädringen lite grann så att cykeln inte står och gungar. Denna surrning håller hojen på plats under de flesta omständigheter.

Man kan ha en hoj som har en löjligt stor lutning när den står på sidostödet, som min R80GS t.ex. Med packning kan den få för sig att "trilla över" trots spännband över sadeln, mycket beroende på att sadeln är högt över hojens tyngdpunkt.
För att vara redo så har jag förberett hemma med lagom långa slingor av spännband som är fästade runt rören under sadeln. Dessa kan jag sedan pilla fram om jag tycker det är nödvändigt, och fästa spännband i. Ett på vardera sidan. Optimala fästpunkter i höjd och sidled utan att repa kåpor eller behöva demontera sadeln, fiffigt va? Med förberedelser kommer man långt.

Vilket påminner mig om att jag skall byta ut mina medhavda spännband mot bagageremmar. De räcker till för att utföra jobbet och är lättare, smidigare och tar inte så stor plats.

//L-E Jönsson


Denna surrning funkar som du säger i dom flesta fall, men tänk på vikten på en LT. Är det lugn sjö tror jag också att det funkar, men LT:n pressar lätt ihop sadeln, tänjer ut remmen och kan därmed förflytta sig. Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för detta utan det är bara spekulationer från min sida men jag skulle nog vilja ha lite större säkerhet.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst