Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-01-16/15:38

Jag planerar en tur upp till Nordkapp första veckan i juni. Gamla postvägen mellan Kautokeino och Alta verkar lovande och jag tänkte passa på och ta den på vägen upp. Men är det någon som kört där i början av juni? Är det snöfritt och hyfsat torrt i markerna då? Eller är jag för tidigt ute?

Sedan blir det västra delarna av Lofoten på väg ner och över till Ajeplog och småvägarna hem till Umeå.

Alla andra bra tips längs denna rutt mottages givetvis med stor tacksamhet :-)

//Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav jovab » 2009-01-16/19:53

Min 16-årige son (på en Honda Varadero 125 (!!)) och jag (på en R1150GS Adventure) gjorde en tur upp till Nordkapp i slutet av juli. Vår plan var att köra den gamla postvägen från Alta till Kautokeino. Vi hade rekat på Google Earth, kollat på karta och inspirerats av "Norrland". Norrland är signaturen på en offroad-åkare från Överkalix, som på sin KTM far fram som jehu i mer eller mindre obanad terräng -- och filmar sin framfart. Han har gjort en video om just denna väg.
Nåväl, väl framme vid sista belagda vägstumpen och fjällstugan , som låg där möttes vi dels av skyltar med "fordonstrafik förbjuden" och dels mycket allvarliga avrådanden från fjällstugeinnehavarna (som bott där hela livet) mot att ge oss ut på detta äventyr. Stora nederbördsmängder hade gjort att den redan svårfarbara vägen (delvis) nu var ofarbar i stora stycken. Vägen var helt enkelt bortspolad på vissa avsnitt.
Kaxiga som vi var anträdde vi dock vägen, vilken visade sig vara rejält underminerad redan de få kilometrar vi testade. Sonens lätta hoj var ju att föredra, men min koloss lämpade sig definitivt icke för ändamålet. Vi vände.
Men -- vi fick ju ett smakprov, iallafall.
Så, med dessa erfarenheter vill jag nog mena att en färd vid den tidpunkt du planerat nog kan vara skäligen vansklig... (Jag tror inte att underhållet av gamla postveien är högprioriterat av Norskt Veivesen).
Fast testa, det kan man ju alltid.
Du får väl rapportera hur det gick, ifall du ger dig i kast med det.
Jan Hennix (jovab) + sonen Linus (numera BMW F650GS-00 på 25kW)
Luleå
jovab
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2001-08-29/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-01-16/20:30

Det beror nog helt på hur våren blir, men jag skulle inte åka så tidigt. Det är stor risk att det är rejält blött.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-01-16/20:33

Jag får väl stanna till hos dig på vägen hem och låna en torktumlare :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Tundra » 2009-01-17/09:12

Det är rätt inställning Lars, Go for it , Gud hatar fegisar.
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-01-17/12:10

Jag får väl stanna till hos dig på vägen hem och låna en torktumlare :-)


Självklart, det är inga som helst problem.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav HåkanH » 2009-01-17/21:27

Hej Lars!
Har aldrig hört talas om gamla postvägen förrän jag läste ditt inlägg!
Har inte tänkt åka där själv(fel hoj) men blev nyfiken på vad
det är/var för väg och "Googlade" lite för att stilla nyfikenheten.

Hittade det här:
http://www.gilbertk.se/
Det är en kille som åkte där 2007. Honom kan du säkert få en del "matnyttigt" av
inför resan. Hans mailadress finns på sidan.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-01-17/23:32

Postvägen verkar vara ett trevligt alternativ att ta sig till Alta.

Den som är intresserad kan ladda ner 134MB film här https://lagring.storegate.se/user/share ... 3957299c6b. Det är Niklas Granberg som satt ihop 30 minuter grusåka i en film. Hoppas han inte har nåt emot att jag länkar in den här. 16 minuter in i filmen är det från postvägen. Inte den krokigaste grusväg jag sett i mina dar.... Men ett rätt trevligt sätt att korsa finnmarken kan jag tänka mig (missa heller inte körningen 30 minuter in i filmen..).

Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Gilbert » 2009-01-17/23:53

HåkanH skrev:...
Det är en kille ...

Det är inte bara "en kille"...det är jag ;-)
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav HåkanH » 2009-01-18/15:57

Gilbert skrev:
HåkanH skrev:...
Det är en kille ...

Det är inte bara "en kille"...det är jag ;-)


Ahaa! Så långt tänkte jag inte. Trevlig läsning & fina bilder från dina många
resor. Kul att ta del av så här i vintermörkret, Tack! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-01-18/16:35

Det ser ut som om Postvägen får vänta till senare. Juni är nog för tidigt. Det blir nog till att hålla sig till allmänna vägar på junitrippen till Nordkap. Postvägen finns ju kvar till senare...
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Matz Zingmark » 2009-01-18/18:33

Det kanske blir en lämplig tur hösten 2010 Trangia Touring Norr?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-01-18/18:40

Det skulle vi kunna göra! Jag har fått en kanonfin rutt av Gilbert med start i Umeå. Vi får ta en titt på det.

Men visst menar du 2009?

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-02-17/14:49

Hur lång tid tid beräknar du att resan tar, tur och retur Nordkapp?

Själv har jag en dröm att åka till Nordkapp nån gång, men jag har 100 mil bara till Umeå och sedan 100 mil till? Så det kan vara intressant att veta hur lång tid du beräknar att göra åt? Kan man få ta del av Gilberts ruttförslag?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-02-17/18:55

Jag räknar med två dagars körning från Umeå till Nordkapp om man håller sig på allmänna grusvägar och undviker traktorstigar och vägbommar. Det borde bli lagom med en övernattning i Pajala. Totalt bör det vara ca 16 timmars körtid.

Vi åker förmodligen tidigt i juni och det är nog för blött längre norrut på små"vägar" som Postvägen, så vi missar nog den i år är jag rädd. Postvägen finns ju kvar till senare. Man bör nog vänta tills i juli åtminstone så det har torkat upp i markerna och är lite varmare.

Här ser du en ungefärlig sträckning för Postvägen.
postvägen.jpg

Jag har bifogat Gilberts rutt från Umeå till Alta som är betydligt krokigare än den som blir aktuell på resan i Juni.

I juni blir det Nordkapp och sedan söderut längs ytterkanten på Lofoten, färja till Bodö och sedan in i Sverige längs väg 77 (som blir Riskväg 95 i Sverige). Totalt 6 dagar blir nog den turen. För din del borde du givetvis fortsätta ner genom Norge.
Bilagor
Umeå - Postäven - Alta.zip
(80.27 KiB) Nerladdad 395 gånger
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-02-17/19:51

Posta gärna när Ni har gjort en rutt också, 100 mil småväg på 16 timmar låter tufft för mig, men det kanske rullar på bättre norrut än vad det gör på småvägarna i Norge?
För min del vill jag nog stanna till på Bodens fästning, är den öppen för besök? Något mer spännande som är ett måste?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Tobias » 2009-07-27/13:04

Hej!

Jag har beslutat mig för att spendera slutet av min semester på cykeln. Har tittat på Lars GPS-rutt från Umeå till Alta och funderar på att använda den mot Nordkapp.

Hur gick den att köra? Det verkar ha regnat en hel del i norr, hur håller sig vägarna? Vad tror ni om postvägen? Enl CN 2010 så finns det väg hela rutten förutom en lite bit. Har jämfört med TOPO över Norge och där ska det finnas traktorväg iaf.

Jag har en F800GS och har satt på Karoo däck.

Efter Nordkapp blir det förmodligen att jag åker sydväst i Norge med avstickare till Treriksröset och sen vidare Söderut i Norge. Har ni några tips på trevliga vägar?

Jag tänker ta det ganska så lugnt, får se hur långt jag kommer på 2-3veckor

Mvh
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Lars Westman » 2009-07-28/21:26

Hej

Det blev ingen postväg för mig. Vi åkte första veckan i juni vilket nog är lite för tidigt för äventyr utanför snöröjda vägar då det fortfarande kan vara rätt blött efter snösmältningen. Intressant notering jag gjort är att Postvägen felaktigt finns på Friluftskartan Pro som riksväg 93. På min norska vägkarta finns den också utmärkt. Garmin har den dock inte på City Navigator.

Jag skulle inte oroa mig för att det har regnat annat än att det förmodligen innebär att det kan vara mer vatten i vattendragen. I mark tror jag inte det spelar så stor roll, där är det nog snösmältningen på våren som spelar större roll. När den väl är över och det torkat upp i markena så funkar det nog.

När vi gjorde Nordkapp i juni körde vi Tromsö och vidare längs västra kusten av Lofoten. Ön Senja var något alldeles extra. Väldigt vacker och spännande vägar (enda gången jag kört i tunnel med mötesplats i..).
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav otobias » 2015-05-04/20:46

Måste erkänna att ibland överträffar google maps och street view sig själv. Ser ganska torrt och fint ut jämfört med vissa filmer på tuben, har å andra sidan inte åkt hela vägen (än). Har en lugn kväll på jobbet, ska nog hinna fram till Alta ikväll.

https://goo.gl/maps/no0Eq
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Nordkapp via gamla postvägen upp till Alta.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2015-05-05/19:35

För att citera ett gammalt inlägg. Jag ködre sträckan för tre år sedan och då var det mycket välkomnande informationsskyltar från båda hållen.
möttes vi dels av skyltar med "fordonstrafik förbjuden" och dels mycket allvarliga avrådanden från fjällstugeinnehavarna


Länken nedan visa starten på rutten från söder.

https://www.google.se/maps/@69.125694,23.259155,3a,75y,277.74h,82.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1skIT-Xrh1sVYllGfEY0d7nQ!2e0
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst