Vägtips Mosel

Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2009-07-28/13:32

I slutet av augusti har jag två veckors semester, större delen helt utan något speciellt inbokat. Jag har haft min 800GS i fyrahundra mil och aldrig varit ute på något längre "äventyr". Funderar på att ändra lite på det.

Jag funderar på en Tysklandsresa som varar ett par dagar. Jag har lite dåligt med pengar nu, och har kommit fram till att Trelleborg-Sassnitz verkar vara det billigaste sättet att ta sig till/från Tyskland (~1600 kr tur och retur med hytt och hoj). Dessutom har jag länge velat se Hitlers turisstparadis Prora på Rügen, så Sassnitz som första anhalt passar bra.

Efter Rügen vet jag inte var jag vill ta vägen. Det är det jag önskar tips om. Alperna ligger denna resa (det var ju det där med pengarna) lite för långt bort. Möjligen skulle man kunna åka sydväst mot Mosel. En annan idé att köra mot Berlin för att vara där och turista någon dag eller två. Finns det några trevliga hojvägar i nordöstra Tyskland som mellan Rügen och Berlin, eller är det bättre att satsa på Mosel i alla fall? Eller köra neråt Prag och kolla in västra Tjeckien istället?

Tips om vägar och saker som inte får missas tas tacksamt emot.
Senast redigerad av Lindeberg 2009-08-16/19:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Prora (Rügen), men sen då?

Inläggav rilles » 2009-07-28/15:27

Kom just hem från Rügen och kan rekommendera följande i detta område om du inte vill sticka längre söderöver på en gång:
- Stralsund, framför allt om du har intresse för historia. Men staden är även fin som den är.
- Peenemünde, Nazisternas forskningsanläggning för raketer med Werner von Braun i spetsen.

Annars är det betydligt billigare och faktiskt nästan lika tyskt i västra Polen.
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Prora (Rügen), men sen då?

Inläggav Lindeberg » 2009-07-30/14:13

Finns det några sköna vägar i den regionen då? Hur som är det väl tämligen platt, men svänger det på småvägarna?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Prora (Rügen), men sen då?

Inläggav rilles » 2009-07-30/14:55

Jodå, men just nu är det oerhört mycket trafik. Det känns som hela Tyskland är på semster där uppe. Det blir köer in till varje liten by. Det går dock säkert att hitta fina vägar. Jag var mer på genomresa, kom från baltiska länderna vai Polen, för att se historiska platser.
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Prora (Rügen), men sen då?

Inläggav Lindeberg » 2009-07-30/15:21

Ja, det är klart. Varenda tysk som inte åker till Sverige åker ju till den kusten. Det talar lite mot min resa nu.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Prora (Rügen), men sen då?

Inläggav Lindeberg » 2009-08-15/05:37

Norra/nordvästra Tjeckien ligger ju ganska nära också. Någon som vet om det finns några fina hojvägar i de trakterna?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2009-08-16/20:03

Nu blir det Mosel under ett par dagars tid. Kommer starta från Travemünde och ha GPS-en inställd på Nürburg, motorvägar av. Ett varv på Nordschleife är inbokat. Någon som har tips på vägar i Mosel-Eifel-området?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav nordicbiker » 2009-08-25/20:39

Kanske lite sent nu efter vi är alla tilbaka från semestern, men lite tips fran mig som kommer från Tyskland:

Norra delen är gansk platt, tror själv det blir lite mer spännande mc åkning i kupperat terräng. Kör därför fran kusten lite längre ner och börja med en sväng in i Harz. Största toppen där, Brocken, ha sin egen klimat med mycket hårda vinder, speciellt i vintern, men lååååånga uttsikter hela året om. Vidare när till "Deutschlands grünes Herz" (Tysklands gröna hjärta) Thüringen, förra detta DDRs sydligaste delstat. Mycket skog, men höjder upp till långt över 800m, högsta topperna ligger på knappt 1000m ö h. På södra sidan gå det när över förra detta tysk-Tyksa gräsen till min hemmatrakt Franken. Bra öl, bra husmanskost och lätt kupperat landskap med många fina små landsväger. Missa inte Coburg (nu kommer lokalpatriotismen på allvar! :-) ) och Veste Coburg, en av Tysklands största och bäst bevarade medeltidiga befästinger med stora vappen- och konstsammlinger. Kommer man dit i Juli finns där världens (!!!) största Sambafestival utanför Sydamerika - men då är det helt hoplöst att få hotelrum. Lite längre söderut Nürnberg, också mycket medeltidigt flair med stadsmur och stor borg. På vägen upp igen kanske lite nytidshistorik? Stannar på "Point Alpha", en av många US-observationsposter längs Tysk-Tyska gränsen som vittan om mörka tider under kalla kriget. Ligger mellan Geisa (Thüringen) och Rasdorf (Hessen) och visa en av dom få bevarade rester av gränsanläggniner.

När till Alperna är det långt, men jag tror att redan mellersta delen av Tyskland ha mycket att erbjuder till för mc turing. Skriv gärna till mig för mer tips - kanske man ska fixa någon gemensamt resa nästa sommaren...?
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2009-08-28/16:12

Tack för tipsen, även om det var lite sent.

Jag körde runt ett tag kring Mosel och fick snabbt intrycket av att många av vägarna i trakten är åkbara. Ofta gick landsväg på båda sidor om floden, och avbröts relativt ofta av ganska pittoreska byar/städer som sålde vin och erbjöd turer med turbåtar. Stoppen för paus kan alltså vara väldigt täta.

Lämnar man flodkanten bär det istället av upp mot sluttningarna med serpentinvägar och uppe på kullarna hittar man jordbrukslandskap med även här ofta härliga vägar.

Jag började köra utmed Mosel i Koblenz, och stannade två nätter i Cochem. Körde sen i olika omgångar utmed Mosel för att bland annat se Bernkastel-Kues, precis som Cochem en trevlig stad. Härlig utsikt från borgen över stan. Även Traben-Trarbach är sevärt och har precis som Bernkastel-Kues en borg över staden/städerna.

Sammanfattningsvis behövs inte så mycket vägtips. Det mesta går att åka på när man väl är nere i området.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav nordicbiker » 2009-08-31/21:00

Hej Lindeberg!

Finnt att höra att du har haft ett trevlig mc semester i mitt hemland! Jag måste erkänner att jag själv alldrig besökte denna trakten längs Mosel floden i västra Tyskland. Jag kommer ja (som är ganska tydligt från min förra forumsinlägg...;-) ) själv från Franken, bodde i fem år lite norrut från Frankfurt, två år i München och fyra år längs när i Freiburg. Sen flyttade jag till Sverige. Och så länge som jag bodde i Tyskland fanns ingen mc körkort!

Kanske det blir dags nästa år att uttforska mitt hemland med två hjul under nästa sommarn. Har i alla fall fördelat mina kompissar ganska bra över Tyskland, så att jag kan få ett tack över huvudet på många platser och träffa vänner igen!

Trevlig höst!
Kai-Uwe
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2014-04-20/20:31

Det verkar bli en tur till Moseldalen senare i sommar, slutet av augusti. Tar tacksamt emot tips på MC-vänliga hotell i Cochem och i någon annan stad. Tänkte stanna 3 nätter på var ställe. Har mest kört igenom Bernkastel-Kues, men är den något att ha att bo och strosa runt i? Bodde i Traben-Trarbach för några år sedan, men den stan minns jag som rätt tråkig - borgen dock sevärd.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-04-20/20:59

Har bodd bra på Hotel am Hafen i Cochem og Hotel Bären i Bernkastel-Kues.

Men du må få rom med balkong/terasse med Moselblick, ellers blir det tråkigt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2014-04-20/21:02

På Hotel am Hafen har jag och min sambo ätit en underbar fiskrätt. Har funderat på att bo där faktiskt. Ordnar de plats för hojen?

Annars är vi sugna på Cochemhotellet Alte Thorschenke som ligger vid foten av bron, fast på andra sidan sett från Hotel am Hafen. Thorschenke verkar ha en spännande historik med några skönt utsmyckade rum. Dock inga balkonger med "Moselblick" vad jag förstår.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-04-20/21:09

Lindeberg skrev:På Hotel am Hafen har jag och min sambo ätit en underbar fiskrätt. Har funderat på att bo där faktiskt. Ordnar de plats för hojen?



Jeg var begge steder med bil, så jeg tenkte ikke så mye over dette med sikker MC-parkering. Men såvidt jeg husker, så parkerte man på hotellets egen gårdsplass, ikke innelåst, men innenfor murer med åpen innkjøring, og man kunne sikkert sette hoj'en rett utenfor døren.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Dennis Johansson » 2014-04-21/09:43

Pension Gundert bodde vi på i Cohem.
Låst garage på natten som man får ställa mc i.
En fin uteplats på taket där man kunde dricka vin, som man själv tog ur kylen och satte upp sig på en lista.
Tror endast de har frukost där, men det kvittar, bekväm promenad till kärnan på orten och en italiensk kvarterskrog ligger tvärs över gatan.
Bodde där själv i tre nätter innan vi drog söderut mot Heiligenblut.

Vägar vet jag inte så mycket om, mer en att de flesta verkar trevliga där.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vägtips Mosel

Inläggav leffeboy » 2014-04-23/16:04

Precis ovanför moseldalen, norrut ligger bergskedjan eiffel, där bla. Nurburgring ligger.
Liknar Harz, väldigt trevlig körning och vacker natur.
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Lindeberg » 2014-04-23/20:40

Eifelbergen och Nürburgring har jag många goda minnen kring - fina trakter
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vägtips Mosel

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-04-28/17:15

Er du flyinteressert, ta en tur hit:

http://www.flugausstellung.de/flugzeuge.html

Ligger oppe i åsen sør for Moseldalen. Du kan også fika i en gammel Concorde.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst