Norge 2019

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: Norge 2019

Inläggav Velocette » 2018-08-27/18:04

Vestlandet er fantastisk for motorsykkelkjøring. Men krevende. Smale veier - og turister som tar stor plass i veibanen. Hold godt til høyre.

I sommer kjørte min sambo og jeg - på hver sin mc- fra Arendal - Kvitseid - Numedalen, med overnatting i billig hytte. kr.285.-
Neste dag mot Geilo - over Hardangervidda - til Eidfjord. Åt god og billig thaimat der. Men Eidfjord var ikke til å kjenne igjen. Turistbåter og turistbusser så det holdt. Mange mennesker på lite sted. Var der på åttitallet. Da var det et lite stille sted med landsens ro over seg.

Så gikk turen over Hardangerbroa. Bil kr.100.- mc gratis. (som de fleste bomveger i Norge)
Flere mørke tuneller. Vi kjører med sotet visir og gule solbriller under. I tunellen viker vi opp visiret. Gule briller gir fin kontrast i mørket.

Etterhvert tok vi av mot Eksingedalen. Den må oppleves. Dette er vår eventyrvei. Veien er litt over en bilbredde. Kjør varsomt rundt uoversiktelige svinger. I blant kan man undre seg om man har kjørt seg bort. Vilt og vakkert. Når en kjører på en berghylle av en vei - undrer man seg hvor gammel veien er. 200 år kanskje.

Trafikken på veiene i Sør-Norge i sommer har aldri vært så tett. I gode somre ferierer folk i hjemlandet.

Nord-Norge er et sterkt alternativ. Mange og mørke tuneller. Ikke alltid like trivelig på mc. Men ellers kjører du ofte i høyden med panorama utsikt over fjord og fjell. Om været er bra er det min favoritt.
Veinette i Norge er ikke så tett som i Sverige - så kjør gjerne utenom fellesferien. Da er trafikken ikke så tett.

1974 og 1980 jobbet jeg i Göteborg. Savner gatukök med korv og mos, eller köttbullar med mos och lingon. I dag bare pizzeria ?
I Norge er kvaliteten på mat på veikroer ujevn. Her en link over de 12 beste matsteder i Norge:
https://www.motor.no/artikler/2018/mars ... kefjellet/

Kaffen i Norge er tynn, ikke som Löfbergs Lila. Motorjournalister fra "Alt om Mc" på norgestur hadde med pulverkaffe for å spe på i den norske kaffen de fikk. :-) De hadde nok dårlig erfaring fra tidligere.

Mitt beste minne fra svenske värdshus var 1980 på Finnmarken värdshus nord for Orsa. Björnestek på menyn. Og god sterk kaffe etter maten
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-27/20:03

Apropå norska tunnlar, som kan vara små och mycket mörka: En hjälm med separat solvisir är suverän. Visiret tar mindre än en sekund att fälla upp eller ner, medan solbrillorna sitter, där de sitter - och med dem på i tunnlarna, blir det VERKLIGEN mörkt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Velocette » 2018-08-27/20:07

Gule solbriller blir ikke mørke - tvert om. ;-)
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/06:37

Jag avsåg naturligtvis klassiska, mörka solglasögon. Gula har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-28/11:19

Varför Norge snålar med elljus i många av alla tunnlar förstår jag inte.
Vissa tunnlar blir direkt otrevliga att köra i.

Solbrillor är så 70-tal :mrgreen:
I moderna hjälmar har vi ju solbrillorna inbyggda.
Det tar inte lång tid att växla mellan solskydd upp eller ned.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/11:24

En rimlig förklaring kan vara många små, gamla tunnlar, som byggdes, innan Norge nått det välstånd man har idag. Då var det ingen, som ifrågasatte avsaknaden av ljus i dem - och förmodligen tänkte man på samma sätt i Norge som i Sverige; enbart på bilister.
Nu har Norge en helt annan nivå på välståndet, men de gamla, små tunnlarna ligger måhända inte överst på prioriteringslistan över förbättringar?
En metod, som jag stundtals tillämpat i svarta tunnlar, när tillfälle getts, är att köra på lagom avstånd bakom en bil och sikta mitt emellan baklyktorna. Där bör det rimligen inte vara alltför stora hål eller bumlingar i vägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-28/11:47

Finns ett enkelt knep att ta till inför mörka tunnlar; blunda med ena ögat 10-15 sekunder innan man åker in i tunneln, så hinner det ögat anpassa sig någorlunda till mörker. Fungerar förbluffande bra!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS LC
F650GS
R90S
G450X
CRF250L
701 Enduro
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/12:51

Lär vara ett gammal militärt trick; "jägarlappen". När jag gjorde lumpen, berättade befälet, att jägarsoldater, som helt adapterat ögonen till mörkerseende men behövde avlägga rapport till befäl i ett mer eller mindre upplyst tält eller hus, innan de återgick till tjänstgöring ute i mörkret, täckte för ena ögat med en lapp för att inte den näthinnan skulle förlora mörkeradaptationen.

Skall man gå in lite djupare i detta med adaptation, består den av två saker:
1. Pupillstorleken, som kan varieras på några sekunder.
2. Näthinnans känslighet för ljus ökar, ju mindre ljusinfallet är. Denna adaptation är emellertid rätt långsam. Det tar upp till 20 minuter, innan maximal ljuskänslighet uppnås. (Vi fick prova under fysiologiterminen.)
Näthinnans adaptation gäller även i det omvända fallet, dvs om man kommer ur kolmörker, där man vistats länge, in i ett normalt upplyst rum, blir ljuset i ögat närmast outhärdligt - men några minuter senare är det som regel OK. Det är skälet till, att folk, som räddats ur kolmörker vid exempelvis gruvolyckor, rutinmässigt får mycket mörka glasögon, när de kommer ut i ljuset.

Men "blunda med ena ögat-tricket" handlar alltså om pupilladaptation.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-07/19:49

Måns Ulveståhl skrev:Bror. ...Ser fram emot återkoppling från din kommande resa.

Här kommer återkopplingen. Efter en natt i campingstuga i Strömstad, följd av färja till Sandefjord, körde vi på fina, slingrande vägar till Seljord och valde sedan veg 41 söderut mot Kristiansand. Det var ett gott val. Vägen hållen hög standard, vyerna, där vägen ringlar längs sjöarna, är mycket vackra, och serpentinpassagen upp över åsryggen mellan två dalar är minnesvärd.
Hotell Pangarden strax söder om Åmli var en säregen upplevelse. Vi var den nattens enda gäster på en anläggning, som nog hade barn på lägerskola som primär målgrupp. Utan dessa barn kändes det som en egendomlig blandning av The Shining och Fawlty Towers(!) - men betjäningen var vänlig, rummen och maten helt OK.
På köpet fick vi oss till livs en hel del om Kirsten Flagstad (1895 - 1962) - den norska sopranen, som lade en hel operavärld för sina fötter och hade bott på en gård i närheten. Följaktligen åt vi i Kirsten Flagstad-salen.

Efter avstickare till fyrarna vid Lindesnes och Lista ("farvattnen utanför Jaeren och Lista" är ju en känd fras i sjörapporten) blev det tredje natten i Flekkefjord. Veg 44 är bara SÅ trivsam och följdes till Naerbö, varifrån vi svängde inåt fjällen.

Fjärde natten tillbringades i Lysebotn - där vi upptäckte, att färjan avgick antingen 07.20 eller 16.30! Alltså var vi "tvungna" att köra tillbaka en stor del av förra dagens sträcka - och det gör man mer än gärna! Tro mig! (Slutsats: Den, som vill åka färjan åt ena hållet, gör det lämpligen till Lysebotn, inte därifrån.)
På det sättet nådde vi Preikestolshytta lagom till lunch - där vi mötte en trött Nils-Erik Ringlander, som tillsammans med Heby-Mats och ytterligare två kompisar just kommit tillbaka från Preikestolen och efter lunch drog vidare mot Odda. Efter lunch gick mina två reskamrater mot Preikestolen, medan jag tillbringade en meditativ eftermiddag med att kika lite närmare på anläggningen, som vuxit till sig avsevärt, sedan jag var där 2004. Det blev också tillfälle till prat med andra hojåkare - från Holland och Danmark.
Kompisarna återkom fyra timmar efter marschstart, trötta men mycket nöjda. Dagen hade varit strålande klar, och de var helt eniga med mig om, att en sådan upplevelse glömmer man aldrig. Den dagens p-öl uttyddes "promenadöl" för deras del.
Men Du kan alltså räkna med, att vandringen fram och tillbaka plus en stunds vistelse på Preikestolen tar en halv dag - inte en hel.

Dagen därpå tog vi veg 13 - Ryfylkevegen, rekommenderas (alternativet, veg 520, är inte sämre!) - till Röldal, vidare mot Odda. Efter en sen sushilunch där drog vi vidare mot Voss och Aurland, där vi hade jordens flax! Trafiken dirigerades manuellt pga pågående vägarbete (som nog är närmast permanent på den uppfarten). Vi körde förbi hela bilkön. När den väntade bussen kommit ner från andra hållet, drog vi iväg först och hade hela uppfarten för oss själva; inga husbilar framför (omkörningsmöjligheterna är milt uttryckt begränsade!), inga möten hela vägen upp till utsiktsplatsen - och där är det mer än värt att stanna!
Så drog vi vidare över Aurlandsfjället med strålande kvällssol i ryggen - en närmast magisk upplevelse. Tyvärr låg Jotunheimen i dis, så den vyn - pricken över i:et - uteblev, men det var mer än bra, som det var.

Efter att vi tagit in på hotellet i Laerdal talade vädergudarna eftertryckligt om, att de fem strålande vackra dagarna nu nått sitt slut. Regnet vräkte tidvis ner under kvällen, och morgonen därpå bjöd på fortsatt regn.
Jag har nu kört två gånger mellan Laerdal och Gol. Båda gångerna har det regnat så till den grad, att visiret inte behövde någon tvätt! Men efter lunch i Gol höll det upp. Vi drog vidare ner öster om Oslo (Undvik Oslo, om Du inte har specifikt ärende dit!), tog färjan Horten - Moss och tillbringade sista natten i nordligaste Bohuslän hos en av mina färdkamraters gamla bekanta.

Under hemresan idag insåg vi, att vi kört i en kvardröjande sommar, men idag fanns en kyla i luften, som angav, att från och med nu kunde vi vänta oss andra temperaturer.

Något helt annat: Jag tillhör en generation, för vilken det varit självklart att ha med sig i alla fall ett mindre belopp i värdlandets valuta. Denna gång hade jag dock inte köpt några NOK - och det gällde nog de andra två i sällskapet också(?). Att betala med kort var helt problemfritt överallt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-04/20:44

Förbokade i dag alla hotellrum för Norge-resan 2019 (3-9 juni).
Till min förvåning var nästan allt fullbokat redan :o
(Eller är det möjligen så att hotellen ännu inte riktigt har hunnit öppna upp för bokningar 2019?)
Det blev många svordomar och stön innan jag lyckades lägga detta övernattningspussel.

Rutten blir ca 225 mil. Planerat mellan 30-40 mil per dag.
En extra dag inkluderad för fotvandring till Preikestolen.

En fortsättning 10 juni utan resesällskap (Oslo-Nordkapp-Åbo-Stockholm) planeras.
Rutten för fortsättningen ännu ej klar.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav enhjuling » 2018-10-04/23:05

Den här rundan åkte vi i somras, med start och mål i Linköping blev det ca 600 mil
nordkalottresa.jpg
/Stefan

R1200GS Rallye -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-04/23:28

Sträckan genom Norge upp till Nordkapp blir samma som din Enhjuling, men jag har tänkt ta kustvägen genom Finland i stället. Fast det går ju alltid att ändra sig :mrgreen:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav enhjuling » 2018-10-04/23:52

Vi åkte moturs och startade 25/6 hemma igen 11/7. Inget bokat i förväg men vi klarade oss bra ändå och bodde mest i hyttor. Fem nätter i tält då vädret var riktigt pålitligt en natt på hotell då det spöregnade och campingen vid trollhatten ville ha lyxhotellpris för den enda hyttan de hade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS Rallye -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling

Inläggav Kovlingen » 2018-10-05/07:01

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/07:23

Måns Ulveståhl skrev:Till min förvåning var nästan allt fullbokat redan :o
(Eller är det möjligen så att hotellen ännu inte riktigt har hunnit öppna upp för bokningar 2019?)

Ringde Du de olika hotellen, eller gick Du via en nätbokningssajt?
Min begränsade erfarenhet är, att om man ringer hotellen direkt, kan de dels ha egna rum och dels ge bättre priser än nätbokningssajterna - som förstås också vill tjäna pengar, och gissa en gång, vem som får betala i slutändan.
Men det kan mycket väl vara så, att det inte öppnat upp bokningen för 2019 ännu.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/07:25

Måns Ulveståhl skrev:Sträckan genom Norge upp till Nordkapp blir samma som din Enhjuling, men jag har tänkt ta kustvägen genom Finland i stället. Fast det går ju alltid att ändra sig :mrgreen:

Den är snabbare men tråkigare. OK: Via Karelia i östra Finland bjuder på mycket skog i början, men ju längre norrut Du kommer, desto vackrare blir det. Från sådär 10 - 20 mil söder om Kemijärvi och norrut via Inarijärvi (Enare Träsk) är det riktigt fint.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav charlyno » 2018-10-05/11:42

Hej!
Skicka mig din e-mail . Jag kan skicka filerna om min resa till Norge 2017 :mrgreen:

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

https://goo.gl/PWdvYY
charlyno

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/11:55

Bror Gårdelöf skrev:Men det kan mycket väl vara så, att det inte öppnat upp bokningen för 2019 ännu.

Ringde och tjatande mig till två nätter på Preikestolen Fjällstuga :mrgreen:
Toppen! Utan Fjällstugan bara halva nöjet.
Ringde även andra hotell längs rutten som bokningssajten sa var fullbelagda, men i dessa fall var det faktiskt en absolut sanning.
Fullbelagda. Att boka åtta månader i förväg var alltså för sent. Sanslöst :o
Det ser ut att bli trångt på vägarna i Norge 2019.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/11:59

charlyno skrev:Hej!
Skicka mig din e-mail . Jag kan skicka filerna om min resa till Norge 2017 :mrgreen:

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

Skickat!
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav charlyno » 2018-10-05/12:53

Måns Ulveståhl skrev:
charlyno skrev:Hej!

fracharly2001@yahoo.it

Se report och bilder här

Skickat!

svarat ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
charlyno

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/13:21

Måns Ulveståhl skrev:Fullbelagda. Att boka åtta månader i förväg var alltså för sent. Sanslöst :o
Det ser ut att bli trångt på vägarna i Norge 2019.

Illa! Men det illustrerar onekligen fördelen med att ha fyllt 65 och kunna ta ledigt, när man behagar - dvs utanför högsäsongen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-05/13:34

Japp, pensionärslivet verkar vara rena nirvana.
Bara hojåkning och p-öl på agendan varje dag :D
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/18:29

Om det vore så väl! Jag jobbar fortfarande fyra dagar i veckan som timvikarie - men behöver numera inte önska ledigt utan kan säga till schemaläggarna, att vid definierade tidpunkter tar jag ledigt. Det hörs aldrig några protester - under den givna förutsättningen, att jag är ute i så god tid, att schemat inte hunnit läggas. Då pratar vi om framförhållning på ett par månader.
Att komma med ledighetsanspråk, när schemat är lagt, är ett helt annat kapitel i boken - och tas emot avsevärt frostigare.

Å andra sidan var det inga problem tidigare heller. Ingen schemaläggare inom vården protesterar, om man vill jobba under semesterperioden och vara ledig före eller efter. Den sortens önskningar brukar gå igenom prompt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Föregående

Återgå till Touring