Sveriges bästa MC vägar (?)

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav maalse » 2019-05-23/06:44

Jag stack nog kanske ut hakan lite för mycket i Vadstena på D9 träffen då jag sa att jag vet Sveriges bästa mc väg. Jag kommer nog att få äta upp detta under lång tid framåt....
Men den lilla snutten som heter "Ödeshög - Vida Vättern" i bifogad karta ligger väldigt högt på listan.

Kanske ska tillägga att jag bedömer inte vägar på hörsägen, utan endast de jag själv har kört och kan bedöma. Men har ni några förslag så kom gärna med dom. Ska kanske komplettera kartan med "rekommenderade men ej körda vägar"

https://drive.google.com/open?id=1BR6qUuMlLc7aoJgbtluJvejHAM8nH5DI&usp=sharing
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Kovlingen » 2019-05-23/08:36

Jag har flera ggr. funderat på varför dom bästa vägarna alltid är så kort ;) :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/08:47

Jag är osäker på, om jag kört den sträckan, men andra höjdare i Östergötland är Boxholm - Malexander - Kisa - Åtvidaberg, Valdemarsvik - Söderköping (nej, inte E 22 utan vägen längre österut via bl a. Börrum), Söderköping - Stegeborg - Skenäs - Jönåker, Vreta Kloster - Vånga - Lotorp - Igelfors - Vingåker, Borensberg - Hjortkvarn (som dessutom har ett utmärkt glassfik), Tjällmo - Godegård - Mariedamm - Åmmeberg - Askersund, och så förstås vägen genom Hålaveden, Stora Åby - Adelöv.

Väster om Vättern är Askersund - Laxå legendarisk. Man svänger med fördel söderut i Röfors - mot Tived - Undenäs -Töreboda, alternativt via Forsvik söderut, ifall man skall åt det hållet.

Dalsland vimlar av fina vägar, där Brudfjällsvägen inte rimligen kräver någon närmare presentation, men det finns många fler: Håverud - Dals Rostock - Brålanda - Uddevalla (nej, inte E 45 utan via Brålandas "baksida"), Bengtsfors - Sund - Jaren - Halden, alternativt vägen väster om Stora Le upp till Nössemark (den har jag inte kört själv, men den har fått ampla lovord här på Forum).
Halden - Vassbotten är kalas, liksom vägen åt andra hållet: Halden - Örje. Mycket vacker på sina håll, där den går längs de långsmala sjöarna.

I Bohuslän finns naturligtvis kustvägen från Grebbestad söderut ända till Hisingen, om man så vill, men vägen längs Bullarensjöarna är inte heller pjåkig - liksom vägen från Trollhättan till Kungälv, väster om Göta Älv. (E 45 samma sträcka är däremot urtrist!)

Fredriksberg - Nås är en höjdare, om man befinner sig vid gränsen mellan Värmland och Dalarna. Vidare resa till Sälen är inte lika inspirerande, men vacker. Därefter blir det roligare upp mot Idre och Tännäs. (Fast det var några år sedan nu, så kvalitén på vägbeläggningen är mig numera obekant.)

Och då har jag bara börjat, men det får räcka tills vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-23/11:50

Hur definiera "bästa" - roligaste att köra eller mest sceniska?

Scenisk:
Rv 9: Trelleborg-Ystad-Simrishamn- Brösarp.
Rv 95: Silvervägen
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/12:04

Det är väl som begreppet "skönhet, som sitter i betraktarens öga", dvs det är nog upp till varje skribent.
De vägar jag skriver om ovan, är främst valda utifrån begreppet roliga att köra, vilket inte hindrar, att jag anser Boxholm - Malexander vara Östergötlands vackraste hojväg - i alla fall det avsnitt som ringlar fram längs sjöarna i närheten av Malexander. Över huvud taget är Sommen en mycket vacker sjö - i stort sett oberoende av, varifrån den betraktas.
Örje - Halden - Vassbotten och vidare söderut gör inte heller ont i ögonen - liksom naturligvis kustvägen i Bohuslän.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-23/12:09

Scenisk och rolig:
Torupsvägen genom Bokskogen mellan Bara och Skabersjö.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-05-23/12:55

Bästa vägen är mellan Tuna kyrka (Vimmerby) till E22 ToR 6mil
https://www.google.com/maps/dir/Tuna/57 ... 89!1m0!3e0
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Mimmi » 2019-05-23/13:32

Hej!

Två omtyckta mc-vägar, både vackra och kurviga i två plan, är Seglora - Hyssna samt båda sidorna om Lygnern.
Den förstnämnda är dock att betrakta som farlig, vägen är smal och har många skymda kurvor, trafikeras dessutom av en del tung trafik, timmerbilar främst.

Även runt Öresjön, Örby - Öxnevalla - Sundholmen samt småvägarna mellan Rv 41 och Öresjön, alltså Björketorp - Haby.

Även i det inre Halland, vid gränsen till Västergötland, finns fina vägar. Exempelvis Kungsäter - Rolfstorp samt innanför Varberg, Falkenberg i riktning mot Småland - Västergötland. Där finns hur mycket roliga/vackra vägar som helst att utforska.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/14:04

Det bästa med tråden ämne är, att urvalet är stort. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav maalse » 2019-05-24/07:40

Har nu försökt att uppdatera min karta med era rekommendationer. Dock är dom grå tills jag testat dom :-)

https://drive.google.com/open?id=1BR6qUuMlLc7aoJgbtluJvejHAM8nH5DI&usp=sharing
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-24/07:43

Du har många fina mil framför Dig.
Till vad jag skrivit förut kan läggas, att en fin väg till Brudfjällsvägen börjar söder om Åmål vid Tösse, där man tar av från E 45 (som inte gör någon ledsen glad).
Brudfjälllsvägen kör man gärna både fram och tillbaka. Ett alternativ är att ta vägen väster om Dalslands Kanal söder om Dals Långed. Den var grus till för några år sedan men är numera asfalterad.

Har Du kört upp till Örje och inte vill vända tillbaka, är en fin vända att ta E 18 förbi Töcksfors och sedan gira vänster till Arvika, följa väg 61 förbi Brunskog och sedan ta väg 238 till Sunne. Vidare på 241 till Munkfors - (nästan till) Sunnemo och söderut till Molkom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav maalse » 2019-05-24/08:26

Jag var lite återhållsam i min information... Vi är ett gäng som ska till Dalsland/Värmland nästa vecka under Kristi Himmelsfärd. Några av vägarna kommer att avklaras då så recenssion av dessa kommer senare.

https://drive.google.com/open?id=1D_4oSB5qiLOGbiRbvei0ncEjqUjx7E44&usp=sharing
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-05-24/08:40

maalse skrev:Jag var lite återhållsam i min information... Vi är ett gäng som ska till Dalsland/Värmland nästa vecka under Kristi Himmelsfärd. Några av vägarna kommer att avklaras då så recenssion av dessa kommer senare.

https://drive.google.com/open?id=1D_4oSB5qiLOGbiRbvei0ncEjqUjx7E44&usp=sharing


Det er mange flotte veger dere har funnet. Jeg bor i Årjäng og har kjørt alle, det er bare å njuta. Håper dere får bra vær!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Svahn » 2019-05-24/13:19

Här är helt underbara vägar i Bohuslän och Dalsland.
Nästan 30 mil från Ljungskile till Dingle. Dock inte raka vägen :D
Hoppas länken till Google map funkar.

https://goo.gl/maps/iQsYoYusYrgNNwfz8

Med vänlig hälsning
Les
Svahn
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-08-24/01:00

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-24/16:14

Till maalse - ett litet varningens ord, vad gäller Brudfjällsvägen: Ge inte på gas, förrän Ni verkligen ser, hur vägen går. Rådet kan låta löjligt och självklart, men det finns ett par ställen, där man tror sig se vägsträckningen. Haken är, att där finns små krön, bakom vilka vägen gör en oväntad krök. Missar man den, kan det vara färdigkört. (Gissa en gång, hur jag vet. Jag har varit obehagligt nära asfaltkanten ett par gånger.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-25/15:35

Apropå Måns' fråga om, huruvida vägarna är roliga att köra och/eller sceniska, är ytterligare ett tips Ölmstad (skyltat från E 4 längs Vättern, någon mil norr om Huskvarna) - Bunn - (strax väster om) Örserum. Bunn är både en liten ort och en mycket vacker sjö. Den sista biten löper vägen ovanför sjön Ören. Några av de gårdar, som ligger där, har en fullständigt sagolik utsikt. Dessutom är vägen rolig att köra. Den körs bäst, som jag skriver här. Kör man åt andra hållet, blir vyerna över Ören inte lika självklara (såvida man inte stannar och njuter).
Därefter kör man lämpligen österut mot Tranås någon mil och sedan den tidigare nämnda vägen genom Hålaveden; Adelöv - Stora Åby. Där är vyerna inget att skriva hem om, men vägen förlåter det mesta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-26/17:07

Idag körde två kompisar och jag den sträcka, som inleder tråden. Vi håller med - en verklig höjdare, modell "asfalterad, krokig och kuperad gurklist"! Den kommer vi att köra fler gånger!
Sigurd är ju från 2002, så någon ESA är det inte tal om, vilket är synd, för sträckan är bitvis lite bucklig. De andra två har ESA, och jag kan tänka mig, att de använde soft-läget vid behov.
Att vi före denna sträcka inmundigat Hugos erkänt goda isterband med tillbehör på Gyllene Uttern gjorde inte upplevelsen ett dugg sämre. (Enligt en av färdamraterna hade någon av de svenska rikstidningarna nyligen gjort "nedslag" på några matställen längs E 4, och Gyllene Uttern fick ampla lovord - bland annat för just Hugos isterband.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sveriges bästa MC vägar (?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-04/14:31

På väg till årsträffen på Ronneby Brunn var alltså en delsträcka Lessebo - Ljuder - höger mot Älvemåla - Bro - Dångebo (där vi tyvärr missade avfarten in på den lilla krokvägen) en fröjd att köra.
Hemåt körde kompisen och jag via Kallinge - Möljeryd - Eringsboda - Pellamåla - Långasjö - Lessebo, och den rutten var inte heller tråkig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst