MotoGP 2024

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

MotoGP 2024

Inläggav Magne » 2023-12-01/15:13

Moto GP är en sport som utövas på hojar som vi sällan använder för touring. Men kommande sommar ska jag på tur ned i Europa och ett av stoppen bli på Sachsen Ring för att insupa stämning och se MotoGP live. Har bara kollat MotoGP sporadiska på TV. Så mycket finns att läsa sig in på. Än så länge är det inte mycket jag planerat, annat än att biljett är inköpt för att vara på läktare T6.

Du som varit där, fyll på tråden med vad du tycker är relevant.

Tips för dig som vill kolla live motorsport så går det att se det mesta på https://www.servustv.com/ för vissa sändningar krävs att du har en IP-adress från Österrike.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: MotoGP 2024

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-03/20:56

Har inte varit på sachsen ring men i sommras var jag på Motogp Assen i Holland. Jag har fyra kommentarer.

Nr1. Se till att inte missa de lägre divisionerna. Motogp är häftigt men racingen i moto3 är klart mer spektakulär där man har maskiner som är relativt motorsvaga och piloterna gör sitt yttersta för att visa framfötterna.

Nr2. Ha med dig någon form av dryckes behållare till banan, kan bli varmt på läktaren. Jag hadde en camelpack som jag fyllde på i en av kranarna vid banan. En av dagarna drack jag 7 liter vatten utan att för den delen behöva springa på toa...

Nr3. Missa inte att ta en tur på någon av de större lägren vid banan. Folket som campar vid Motogp är inte kloka på en fläck så du kommer få se någon varva en 90tals honda utan ljuddämpare brevid någon som med en cigg i mungipan häller bensin över ett däck dom tryckt ned i en oljetrumma.

Nr4. Om du ska campa undvik de större lägren. Scenariot jag beskrev ovan är intressant att se ur ett sociologiskt perspektiv men inget man vill ha sina värdesaker brevid eller sova vid. Läs på så de finns dusch/toalett så det räcker. Såg på några läger där det var oklart om man var renare före eller efter en eventuell dusch.

I övrigt kan jag bara rekomendera Motogp. Det är en cirkus runt och i mina ögon den mest intressanta asfaltbaserade motorsport att se på.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: MotoGP 2024

Inläggav Dick Malmström » 2024-03-18/14:01

Hej

Har inte heller varit på Sachsenring, dock på Assen och Redbull Ring (vid två tillfällen) . Instämmer med fg talare om folket som campar precis vid arenan :) Väldigt speciellt men är du ute efter att faktiskt kunna sova lite på nätterna så välj ngt som ligger längre bort. Håller oxå med om att racen är spännande i Mot3 samt Moto2 även om det är klart mer "power" i högsta klassen.

Som bana betraktat är väl Red bull ring svår att slå. Du har väldigt bra överblick av banan och oavsett var du sitter lär du se 65-70 % av banan, såvida du inte väljer start- och målrakan. Positiva med Assen var att det var fri sittning fred-lörd och du hade din fasta plats på söndagen. I Österrike är du bunden till din plats hela helgen och kommer inte in på ngn annan läktare.
Dick Malmström
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-03-18/08:59


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst