Italien 2010

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Italien 2010

Inläggav biggan » 2009-11-09/20:47

Hej! Jag funderar på att åka ner till Italien nästa sommar, och jag har lite funderingar.
Hur tar man sig genom Tyskland? Tåg, småvägar eller motorvägen?
Jag tänkte ta några dagar i Österrike är det något man inte får missa?
Vilka vägar skall man ta i Andalusien?
Hur är det med övriga Italien. Måste man bevaka hojen hela dygnet? eller kan man lämna den? Jag hörde ett gäng som varit där och de hade någon som bevakade hojarna hela tiden?
biggan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-11-09/20:43

Re: Italien 2010

Inläggav Göran Ekman » 2009-11-09/21:49

Genom Tyskland finns inga alternativ till tåget anser jag.
Det kostar en del men är klart jämförbart med kostnaden för att köra själv. Och så anländer man utvilad... =)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-11-09/22:19

Aoutoban är manligt ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Italien 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-09/23:42

Hasse Gustafsson skrev:Aoutoban är manligt ;)


Detta är min personliga åsikt !
Raka vägar är bara skit . ;)
Man bör fråga sej om målet är målet eller om resan är målet .
Planera lite extra restid och sök mindre vägar
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italien 2010

Inläggav kirre777 » 2009-11-10/07:37

biggan skrev:Hej! Jag funderar på att åka ner till Italien nästa sommar, och jag har lite funderingar.
Hur tar man sig genom Tyskland? Tåg, småvägar eller motorvägen?
Jag tänkte ta några dagar i Österrike är det något man inte får missa?
Vilka vägar skall man ta i Andalusien?
Hur är det med övriga Italien. Måste man bevaka hojen hela dygnet? eller kan man lämna den? Jag hörde ett gäng som varit där och de hade någon som bevakade hojarna hela tiden?


Tåg eller småvägar är att föredra genom Tyskland. Ligga och pressa på autobahn tilltalar i alla fall inte mig längre. Som Göran sa tidigare så kan du antagligen räkna hem en tågfärd ganska enkelt rent ekonomiskt.

I Österrike är området kring Zell am See mycket trevligt men jag är ingen Österrikesexpert så här kanske Marie kan fylla på lite :-).

I Italien skulle jag rekommendera området kring Bolzano - Cortina - Trento. Vackra och väl underhållna alpvägar i massor.

Andalusien ligger ju i södra Spanien. Ska du verkligen åka dit på samma resa? Det blir många många mil...

Rent säkerhetsmässigt tror jag inte att du behöver bevaka hojen hela tiden så länge väskor och sånt är fastlåsta. Men du kan givetvis inte lämna hojen med lösa väskor och lös utrustning på. Särskilt inte i större städer. Men det skulle du ju inte göra i Sverige heller.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Italien 2010

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-10/09:57

Delar åsikten om fördelarna med Autozug. Ställer Du driftskostnaderna (däck, soppa, värdeminskning, service) för en resa Hamburg - München t.o.r. plus två nätters boende, blir tåget ett mycket bra alternativ (såvida Du inte anser, att Autobahnkörning är roligt i sig - men då hade Du väl inte frågat?).

(Beroende på var Du bor, kan färja Göteborg - Kiel vara intressant. Du färdas bekvämt, medan Du sover, och kommer fram mätt och utvilad. Sedan har Du tio Autobahnmil till Hamburg och Autozugterminalen i Altona.)

München är för mig den givna tågdestinationen. Därifrån har Du någon timmas körning till norra Alperna, och väl där finns ju hus mycket roliga vägar som helst - både på väg till och från Italien. Själv är jag mycket nyfiken på Stilfser Joch/Stelviopasset, men det är ju bara en av många intressanta vägar.

Naturligtvis kan Du köra Landstrassen genom Tyskland, men det tar tid, eftersom det är tätt mellan byarna = många sträckor med låga hastigheter. Alltså måste Du bestämma dig för, om Du har den tiden, eller om Du vill lägga den i Alperna/Italien. (Jag skulle välja det sistnämnda.)

En del hotell - i alla fall på landsbygden - kan erbjuda låst innergård/bakgård etc, där man kan ställa hojen. Sådant är onekligen en fördel.

Bon Voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Italien 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-11-10/11:10

Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Italien 2010

Inläggav Magne » 2009-11-10/11:15

Bror Gårdelöf skrev:....

München är för mig den givna tågdestinationen. ...

Bon Voyage.


Jag har själv inte åkt men ett annat alternativ är att ta tåget Hamburg - Villach. Villach ligger (enligt Mapsource) ca 250 km nord-ost om Venedig. Kanske ytterligare ett alternativ.

En del av din resa har du redan börjat genom att planera. Vilket är en riktigt trevlig sysselsättning såhär på vintern.

Kolla priser på https://buchung.dbautozug.de/book/1.asp?aa=1&l=GB
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav kirre777 » 2009-11-10/14:58

Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?


Hamburg-Munchen med mc;

Det är 78 mil enligt google.

Min 1200GS drar c:a 0,6 om man ligger på ordentligt på autobahn (130-150 km/h)

Det blir 46,92 liter bensin. Vi säger 47 för enkelhetens skull.

Ponera att bensinen kostar 12:- så är det 47 liter x 12:- = 564:-.

Sedan tillkommer ju även kostnader för slitage såsom olja, däck, värdeminskning mm. Jag byter däck efter c:a 1500 mil och sist kostade det 3500:-, dvs 2,30:-/mil. Service olja mm hamnar antagligen där någonstans också så för enkelhetens skull kan vi räkna med 5:-/mil i slitage. Eftersom försäkringen inte påverkas av körsträckan väljer jag att bortse från den kostnaden. Värdeminskningen skulle jag tippa ligger på 10 :- per mil om man har en någorlunda ny motorcykel. (5:-/mil + 10:-/mil) x 78 mil = 1170:-.

Nu är vi redan uppe i 1734:- och då har vi inte bokat något boende ännu. En enkel resa med biltåget går i bästa fall på €136, för närvarande 1440:-. Under högsäsong kan man iofs få betala upp till €200.

Sen kan man ju räkna lite hur man vill men för det mesta tror jag att man kommer något billigare undan om man tar tåget. Det beror ju lite på vilken hoj man har och hur mycket man kan tänka sig att betala för hotell.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Italien 2010

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-10/15:14

Elegant uträkning, Christian. Min enda kommentar är, att soppan i Tyskland väl idag ligger uppåt motsvarande 14 SEK/liter? (Såvida den inte gått ned i pris sedan september.)
ERGO: Fördelarna för tåget överväger ytterligare lite grand. Roligt för oss tvärsäkra herrar. ¨

Till detta kommer, att ett enkelrum i ett hyfsat (= bra) Gasthaus ligger kring 40 euro inkl. frukost. Dubbelrum kostar nog kring 30 euro per person och natt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Italien 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-10/18:54

Tågluffa ? Nee . ;)
Kanske när jag är för gammal för att åka hoj :D
Hade'
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italien 2010

Inläggav Björn Johnson » 2009-11-10/20:06

Hasse Gustafsson skrev:Aoutoban är manligt ;)


Autobahn är ett trist, mestadels intetsägande och ibland också riskabelt sätt att ta sig fram förhållandevis effektivt i eller genom Tyskland. Manligt är det enligt min åsikt kanske främst i bemärkelsen att det är lite "gubbe med hatt"-varning att köra hoj där. Har tyvärr ännu inte provat Autozug men ser fram emot att få göra detta vid tillfälle. Själv undviker jag alltid Autobahn i största möjliga mån när jag kör hoj här "hemma" i Tyskland.

Bild

Bild
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-11-10/21:40

Christian Ragnarsson skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?


Hamburg-Munchen med mc;

Det är 78 mil enligt google.

Min 1200GS drar c:a 0,6 om man ligger på ordentligt på autobahn (130-150 km/h)

Det blir 46,92 liter bensin. Vi säger 47 för enkelhetens skull.

Ponera att bensinen kostar 12:- så är det 47 liter x 12:- = 564:-.

Sedan tillkommer ju även kostnader för slitage såsom olja, däck, värdeminskning mm. Jag byter däck efter c:a 1500 mil och sist kostade det 3500:-, dvs 2,30:-/mil. Service olja mm hamnar antagligen där någonstans också så för enkelhetens skull kan vi räkna med 5:-/mil i slitage. Eftersom försäkringen inte påverkas av körsträckan väljer jag att bortse från den kostnaden. Värdeminskningen skulle jag tippa ligger på 10 :- per mil om man har en någorlunda ny motorcykel. (5:-/mil + 10:-/mil) x 78 mil = 1170:-.

Nu är vi redan uppe i 1734:- och då har vi inte bokat något boende ännu. En enkel resa med biltåget går i bästa fall på €136, för närvarande 1440:-. Under högsäsong kan man iofs få betala upp till €200.

Sen kan man ju räkna lite hur man vill men för det mesta tror jag att man kommer något billigare undan om man tar tåget. Det beror ju lite på vilken hoj man har och hur mycket man kan tänka sig att betala för hotell.

Tackar för uträkningen. Men jag förstår inte var du får €136 från?
Jag tittade på tågpriser lågsäsong och för 2pers med sovplats får man betala 3738sek,
vi bor själva så brukar jag vi göra när vi bor på hotell. För vi ska väl jämföra priser?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Italien 2010

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-11-10/22:53

För min del är resan ner genom Europa en del av nöjet med resan. Åker därför en mix med autobahn på dagen (annars behöver man lååååååång tid för att ta sig någon stans) åsså en stunds småvägar framåt kvällen till någon mysig bondby där man finner billigt sova och god mat.
Tåg låter också mysigt men då skulle inte bågen få följa med - sån är jag.

Jag har varit nere i Italien 8-9 gånger (senast förra året) och jag har lämnat mc'n på både kloka och okloka ställen, ofta med full packning utan någon form av låsning. Tältet har varit olåst eller låst med smäckhänglås och lämnats obevakat hela dagar/sena kvällar. Summa summarum har jag blivit av med ett S-märke.
Möjligen har jag haft tur men i så fall en hel massa sådan.

Generellt har vi bott på gasthaus (motsv) under långåkardagar och tältat resten för att få hyfsad ekonomi. Var dock beredd på att italienska campingar är dyra i jämförelse med svenska. Å andra sidan är standarden riktigt hög.

Om någon skulle fråga efter mina råd:
-Planera inte för långa dagsetapper
-Planera inte för mycket över huvud taget - det är ju semester också
-Oroa er inte för vad som kan hända; SOS International är superproffs på att ta hand om resandes kriser
-Njut och ha skoj!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Lars Levén » 2009-11-11/17:55

Vem vet, kanske kommer det att bli en D10-resa till Italien/Österrike sommaren 2010 ? Kolla på hemsidan någon gång efter 20 november. Garanterat tåg dit, mycket trevliga hotell, bra mat, kul resesällskap, världsklass på rutterna, högvis med pass (haha), fri hemresa eller stanna kvar och fortsätta själv.

Väl värt att vänta på....
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav biggan » 2009-11-11/21:18

Tack för alla snabba svar. Jag hade fel angående Andalusien, jag vet inte var jag fick det i från.
Tack Lars för din inbjudan, ska bli spännande att se vad ni har att erbjuda, men törs man haka på er hinner en ovan med i er takt?
biggan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-11-09/20:43

Re: Italien 2010

Inläggav Folke33 » 2009-11-11/22:58

Den allra största fördelen med tåget är enligt mig , att man kommer ner till kanten av Alperna , pigg , utvilad (så utvilad man kan bli efter att ha sovit en natt på en smal , kort o hård tågsäng) o efter en timmes körning från Munchen så börjar det... 8-). Tiden du sover , förflyttar du dig på o det är ju till Alperna man vill...helst så fort som möjligt. Det är värt några hundralappar som man kan lägga till i uträkningen.....

Autozugs sida kan vara lite stökig... Man kan få lite olika pris. Förra året så tjänade vi på att boka 1 person åt gången , istället för att boka båda samtidigt. Det är högsäsong o lågsäsong olika dagar i veckan... Har för mig vi lämnade Hamburg en tisdag o då var det lågsäsong. Vi betalade exakt 1508 kr/man o hoj o för den pengen blev vi till o med bjudna på rökt ost av en ensam nervös dam som vi till slut lyckades lugna med några öl... :D
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Italien 2010

Inläggav kirre777 » 2009-11-11/23:20

Folke33 skrev:Den allra största fördelen med tåget är enligt mig , att man kommer ner till kanten av Alperna , pigg , utvilad (så utvilad man kan bli efter att ha sovit en natt på en smal , kort o hård tågsäng) o efter en timmes körning från Munchen så börjar det... 8-). Tiden du sover , förflyttar du dig på o det är ju till Alperna man vill...helst så fort som möjligt. Det är värt några hundralappar som man kan lägga till i uträkningen.....

Autozugs sida kan vara lite stökig... Man kan få lite olika pris. Förra året så tjänade vi på att boka 1 person åt gången , istället för att boka båda samtidigt. Det är högsäsong o lågsäsong olika dagar i veckan... Har för mig vi lämnade Hamburg en tisdag o då var det lågsäsong. Vi betalade exakt 1508 kr/man o hoj o för den pengen blev vi till o med bjudna på rökt ost av en ensam nervös dam som vi till slut lyckades lugna med några öl... :D


Som sagt kan det vara lite stökigt att söka priser på dbautozug.de. Under lågsäsong kan man åka autozug-spezial för €99. Veckan innan en avgång är det last minute och då är det ytterligare lite billigare om man har is i magen.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Italien 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-11-12/07:20

Som sagt kan det vara lite stökigt att söka priser på dbautozug.de. Under lågsäsong kan man åka autozug-spezial för €99. Veckan innan en avgång är det last minute och då är det ytterligare lite billigare om man har is i magen.[/quote]
Kort hård brits låter ju lockande för en pers som är 1,93:(
Man får alltså olika priser beroende på hur man söker priser?
Jag sökte endast på lågsäsongspriser. Får kolla upp nogrannare.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Italien 2010

Inläggav Lars Levén » 2009-11-12/11:00

Tack Lars för din inbjudan, ska bli spännande att se vad ni har att erbjuda, men törs man haka på er hinner en ovan med i er takt?


Du har mail.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Olle Nilsson » 2009-11-12/14:11

Hej
Har gjort den här resan många gånger bit ihop åk på natten mindre trafik går att hålla bättre tempo på autoban tre tankar sen är skiten över finns ändå inget att se på dom första 80 milen
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Italien 2010

Inläggav gösser » 2009-11-12/21:32

Förstår inte varför alla har så himla brått att komma igenom Tyskland? Det finns ju massor att se och uppleva. En artikelförfattare i en "Mc-folket" från början av 90-talet hävdade att Tyskland är Europas mest underskattade turistland, och jag är böjd att hålla med honom. De flesta har väl hört talas om följande orter: Harz, Schwarzwald, Moseldalen, Thüringen för att bara nämna några ställen. Visst, man kommer inte undan autobahn helt men ett tips är att åka autobahn på förmiddagen och därefter svänga av för lunch och fortsatt resande på det mindre vägnätet efter lunchen. Övernattning brukar inte heller vålla några problem, det finns gott om gasthaus. Det behöver inte bli speciellt dyrt heller för den delen. Enligt några prislistor från sommarens resa kostade det på två ställen ca €48 för ett dubbelrum med dusch, wc och tv, naturligtvis ingick en ordentlig frukost i priset. På kvällen testades det lokala köket av och det går inte heller av för hackor. Rejäla portioner och naturligtvis lokalt gott öl. Allt till humana priser. Ska man trots allt "bränna" igenom Tyskland så håll till på motorvägarna i de östra delarna. Rostock-Berlin-Hof-Regensburg-München. Väldigt fin beläggning och glesare trafik än i de västra delarna. Kan i.o.f förstå att man åker tåg om man har en mindre cykel eller åker utan kåpa men har man en ren touring-hoj typ LT,RT eller GT tycker jag att man gott kan ta "landsvägen", dom är ju mer eller mindre konstruerade för ändamålet.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-11-12/22:13

gösser skrev:Förstår inte varför alla har så himla brått att komma igenom Tyskland? Det finns ju massor att se och uppleva. En artikelförfattare i en "Mc-folket" från början av 90-talet hävdade att Tyskland är Europas mest underskattade turistland, och jag är böjd att hålla med honom. De flesta har väl hört talas om följande orter: Harz, Schwarzwald, Moseldalen, Thüringen för att bara nämna några ställen. Visst, man kommer inte undan autobahn helt men ett tips är att åka autobahn på förmiddagen och därefter svänga av för lunch och fortsatt resande på det mindre vägnätet efter lunchen. Övernattning brukar inte heller vålla några problem, det finns gott om gasthaus. Det behöver inte bli speciellt dyrt heller för den delen. Enligt några prislistor från sommarens resa kostade det på två ställen ca €48 för ett dubbelrum med dusch, wc och tv, naturligtvis ingick en ordentlig frukost i priset. På kvällen testades det lokala köket av och det går inte heller av för hackor. Rejäla portioner och naturligtvis lokalt gott öl. Allt till humana priser. Ska man trots allt "bränna" igenom Tyskland så håll till på motorvägarna i de östra delarna. Rostock-Berlin-Hof-Regensburg-München. Väldigt fin beläggning och glesare trafik än i de västra delarna. Kan i.o.f förstå att man åker tåg om man har en mindre cykel eller åker utan kåpa men har man en ren touring-hoj typ LT,RT eller GT tycker jag att man gott kan ta "landsvägen", dom är ju mer eller mindre konstruerade för ändamålet.

Lars

Word!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Italien 2010

Inläggav Marie » 2009-11-12/23:26

Vad jag anser i fråga om hur man tar sig genom Tyskland, har jag sagt så många gånger att jag knappt ids upprepa det. Tar man nattfärjan till Rostock så startar man i Skåne hemifrån "efter jobbet" på kvällen och sen kör man utvilad från Rostock på morgonen och är framme låååångt ner i Alperna vid sexsnåret på kvällen. Bara de trettio milen Köpenhamn-Altona motsvarar att man är en bra bit förbi Berlin.... Och dagen efter kan man starta efter en natt i riktig säng med alper runt sig åt alla håll.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-12/23:38

Christian Ragnarsson skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?


Hamburg-Munchen med mc;

Det är 78 mil enligt google.

Min 1200GS drar c:a 0,6 om man ligger på ordentligt på autobahn (130-150 km/h)

Det blir 46,92 liter bensin. Vi säger 47 för enkelhetens skull.

Ponera att bensinen kostar 12:- så är det 47 liter x 12:- = 564:-.

Sedan tillkommer ju även kostnader för slitage såsom olja, däck, värdeminskning mm. Jag byter däck efter c:a 1500 mil och sist kostade det 3500:-, dvs 2,30:-/mil. Service olja mm hamnar antagligen där någonstans också så för enkelhetens skull kan vi räkna med 5:-/mil i slitage. Eftersom försäkringen inte påverkas av körsträckan väljer jag att bortse från den kostnaden. Värdeminskningen skulle jag tippa ligger på 10 :- per mil om man har en någorlunda ny motorcykel. (5:-/mil + 10:-/mil) x 78 mil = 1170:-.

Nu är vi redan uppe i 1734:- och då har vi inte bokat något boende ännu. En enkel resa med biltåget går i bästa fall på €136, för närvarande 1440:-. Under högsäsong kan man iofs få betala upp till €200.

Sen kan man ju räkna lite hur man vill men för det mesta tror jag att man kommer något billigare undan om man tar tåget. Det beror ju lite på vilken hoj man har och hur mycket man kan tänka sig att betala för hotell.


Bara tänkte lite ;)
Om man kör mer mil så blir väl milkostnaden lägre på försäkringsdelen .
Åker man inte på hojen så kostar det slantar ändå . ( Åk hoj ! ) 8-)
Ha de bra
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italien 2010

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-13/14:19

För att återgå till trådens början ställdes där frågan om olika sätt att ta sig genom Tyskland för att komma till Italien. I frågan ligger rimligtvis, att Tyskland då är ett genomfartsland. Därav diskussionen om Autobahn kontra Autozug mm.

Självklart är Tyskland i sig värt en resa, och jag delar ovanstående skribents förtjusning i exempelvis Moseldalen-Eifel m. fl. områden. Dock brukar ju såväl tid som pengar vara ändliga resurser - så njuter man ordentligt i Tyskland, kanske det inte blir något kvar till det ursprungligen tänkta resmålet.

Det kan ju - som sagt - vara idé att kolla upp, vad frågan handlade om från början.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Italien 2010

Inläggav Björn Johnson » 2009-11-13/14:57

Bror Gårdelöf skrev:Det kan ju - som sagt - vara idé att kolla upp, vad frågan handlade om från början.


Hej Bror,

Jag delar inte riktigt din åsikt. Om man alltid slaviskt håller sig till ursprungsämnet i inläggen skulle ju inte alla dessa härliga sidospår uppstå. Det är möjligt att någon (kanske rent av den som skapade tråden) som tidigare mest har sett Tyskland som ett genomfartsland blir nyfiken på att utforska vägarna där när de har läst Lars/Gössers inlägg och det vore väl synd om de hade missat det? Så länge det inte barkar iväg alldeles åt fel håll tycker jag därför att det är helt ok om man ges lite utrymme utöver ursprungsfrågan, eller vad tycker du? Fast det kanske vi inte skall svara på här utan i en annan tråd mht din åsikt? ;)

Mvh/Björn - en svensk tysklandspatriot
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav biggan » 2009-11-13/19:46

Björn Johnson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Det kan ju - som sagt - vara idé att kolla upp, vad frågan handlade om från början.


Hej Bror,

Jag delar inte riktigt din åsikt. Om man alltid slaviskt håller sig till ursprungsämnet i inläggen skulle ju inte alla dessa härliga sidospår uppstå. Det är möjligt att någon (kanske rent av den som skapade tråden) som tidigare mest har sett Tyskland som ett genomfartsland blir nyfiken på att utforska vägarna där när de har läst Lars/Gössers inlägg och det vore väl synd om de hade missat det? Så länge det inte barkar iväg alldeles åt fel håll tycker jag därför att det är helt ok om man ges lite utrymme utöver ursprungsfrågan, eller vad tycker du? Fast det kanske vi inte skall svara på här utan i en annan tråd mht din åsikt? ;)

Mvh/Björn - en svensk tysklandspatriot

För mig får ni sväva iväg, det kan alltid komma fram nya synpunkter som jag inte tänkt på. Min planering är i sin linda, och mycket kan hända innan mina planer är spikade. Fortsätt därför att skriva in allt som jag kan ha nytta av i min planering.
biggan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-11-09/20:43

Re: Italien 2010

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-11-14/00:24

Tack för kloka ord, Gösser o Björn!

Och här gives inget facit; enbart personliga åsikter om vad som är bra...

För min del tycker jag om att åka mc och se en del så det får gärna bli många mil.
Eftersom jag gillar frihet på många plan, skulle det vara en vidrig icke-semester om resan vore planerad med dagsetapper och bokade övernattningar med mera.

Tack och lov för olikheten!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-14/00:45

Planerat är inte lika kul . Det har man så det räcker hela året .
Nää ! Bara kör å sedan letar man någonstans att slagga .
Resten fixar sej :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italien 2010

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-19/08:45

"Det enda man vet är, att uppgjorda planer inte håller - men de är ett förträffligt underlag för nödvändiga improvisationer." Winston Churchill (Då handlade det om krigsplanläggning, men maximen har ett betydligt bredare användningsområde än så.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Italien 2010

Inläggav nordicbiker » 2009-11-22/12:40

Här kommer Tysken! :-)

Jag åkte själv till Italien i år, i Mai för att vara nogrant. Eftersom det är redan en gaska långt resa genom Sverige om man undviker E4 (Sthlm-Malmö), bokade jag autoreisezug från Hamburg till Verona. Bokningen görde jag mellan jul och nyår, där blev prislappen, om jag kommer rätt ihåg 320,-Euro t/r. Helt ok tror jag. På järnvägsstationen i Hamburg träffade jag en hel del andra hojåkare, nästan lika många som bilar. Det beror tydligen på försäsogen. Mai är idealisk för hojåkning i Italien, temperaturerna låg mellan 20 (runt Gardasjön) och 28 (i Toskana). I sommarn tror jag blir det för varmt, redan en tankstopp på 28 grader i skinställ blir mycket jobbigt. Tågpersonalen stoppade ihop hojåkerna i tåget, så det fanns mycket att pratar om. Som tur blev vi bara 2 i sovkojan, 6 är nästan omöjligt - en fördel till, att åker tidigt.

Alternativ: åker genom Tyskland och Österike. Nakdel i försäsongen: höga passvägar är fortfarende stängt, glömm att kommer över någon pass över 2.000m i Mai! Förra vintern var det tydligen mycket snö och två passar vi tänkte korsa i norra Italien var fortfarende stängd i första Maiveckan. Men om man har tid kan jag mycket varmt rekomendera mitt hemland. Alternativ: titta runt årsskiftet på smvc's hemsida, jag ska själv guida en tour till Franken och Thüringen efter midsommar. Ännu är den inte publicerad, men snart...! :-)
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Italien 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-22/12:56

[quote="nordicbiker"]Här kommer Tysken! :-)

Som tur blev vi bara 2 i sovkojan, 6 är nästan omöjligt .
quote]

Här svävas det riktigt ordentligt . :?
Låter spännande :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italien 2010

Inläggav Lars Levén » 2009-11-22/15:07

Nu kommer det info om D10-s resa i sommar! view.php?id=52&p=activities:page&aid=10117
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Italien 2010

Inläggav Allan Einarsson » 2009-11-25/12:46

Jag har aldrig provat tåget men däremot tycker jag att det går skapligt att åka autobahn även om det inte är världens roligaste väg. I år tog vi båten Trelleborg Rostock det passade oss perfekt vi har ca 80 mil till Trelleborg då fick man sova på båten vi var framme i Rostock 0600 i Berlin före 0900 sedan Munchen Garmich Erwald där bodde vi andra natten. Jag tycker det var mindre trafik den vägen. Det är mycket mer trafik Hamburg Hannover. Väl i Österike och Italien körde vi Stilfersjoch, passo di gavia, där håller jag med Nils Erik att det var problem med LT och full packning körde förbi Madona di campilio och ner till Garda sjön där vi låg 3 nätter sedan mot Cortina Heligenblut som är ett måste men det var inte som för 30 år sedan då var campingen full av mc så vi tog in på hotell ,över Grosclockner där var det snö på vägen dom plogade men det gick bra. Jag har lagt in bilder på media distrikt Dalarna Allan M.V.H Allan Einarsson K1200LT
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst