Hasse Gustafsson skrev:Aoutoban är manligt
biggan skrev:Hej! Jag funderar på att åka ner till Italien nästa sommar, och jag har lite funderingar.
Hur tar man sig genom Tyskland? Tåg, småvägar eller motorvägen?
Jag tänkte ta några dagar i Österrike är det något man inte får missa?
Vilka vägar skall man ta i Andalusien?
Hur är det med övriga Italien. Måste man bevaka hojen hela dygnet? eller kan man lämna den? Jag hörde ett gäng som varit där och de hade någon som bevakade hojarna hela tiden?
Bror Gårdelöf skrev:....
München är för mig den givna tågdestinationen. ...
Bon Voyage.
Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?
Hasse Gustafsson skrev:Aoutoban är manligt
Christian Ragnarsson skrev:Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?
Hamburg-Munchen med mc;
Det är 78 mil enligt google.
Min 1200GS drar c:a 0,6 om man ligger på ordentligt på autobahn (130-150 km/h)
Det blir 46,92 liter bensin. Vi säger 47 för enkelhetens skull.
Ponera att bensinen kostar 12:- så är det 47 liter x 12:- = 564:-.
Sedan tillkommer ju även kostnader för slitage såsom olja, däck, värdeminskning mm. Jag byter däck efter c:a 1500 mil och sist kostade det 3500:-, dvs 2,30:-/mil. Service olja mm hamnar antagligen där någonstans också så för enkelhetens skull kan vi räkna med 5:-/mil i slitage. Eftersom försäkringen inte påverkas av körsträckan väljer jag att bortse från den kostnaden. Värdeminskningen skulle jag tippa ligger på 10 :- per mil om man har en någorlunda ny motorcykel. (5:-/mil + 10:-/mil) x 78 mil = 1170:-.
Nu är vi redan uppe i 1734:- och då har vi inte bokat något boende ännu. En enkel resa med biltåget går i bästa fall på €136, för närvarande 1440:-. Under högsäsong kan man iofs få betala upp till €200.
Sen kan man ju räkna lite hur man vill men för det mesta tror jag att man kommer något billigare undan om man tar tåget. Det beror ju lite på vilken hoj man har och hur mycket man kan tänka sig att betala för hotell.
Folke33 skrev:Den allra största fördelen med tåget är enligt mig , att man kommer ner till kanten av Alperna , pigg , utvilad (så utvilad man kan bli efter att ha sovit en natt på en smal , kort o hård tågsäng) o efter en timmes körning från Munchen så börjar det... . Tiden du sover , förflyttar du dig på o det är ju till Alperna man vill...helst så fort som möjligt. Det är värt några hundralappar som man kan lägga till i uträkningen.....
Autozugs sida kan vara lite stökig... Man kan få lite olika pris. Förra året så tjänade vi på att boka 1 person åt gången , istället för att boka båda samtidigt. Det är högsäsong o lågsäsong olika dagar i veckan... Har för mig vi lämnade Hamburg en tisdag o då var det lågsäsong. Vi betalade exakt 1508 kr/man o hoj o för den pengen blev vi till o med bjudna på rökt ost av en ensam nervös dam som vi till slut lyckades lugna med några öl...
Tack Lars för din inbjudan, ska bli spännande att se vad ni har att erbjuda, men törs man haka på er hinner en ovan med i er takt?
gösser skrev:Förstår inte varför alla har så himla brått att komma igenom Tyskland? Det finns ju massor att se och uppleva. En artikelförfattare i en "Mc-folket" från början av 90-talet hävdade att Tyskland är Europas mest underskattade turistland, och jag är böjd att hålla med honom. De flesta har väl hört talas om följande orter: Harz, Schwarzwald, Moseldalen, Thüringen för att bara nämna några ställen. Visst, man kommer inte undan autobahn helt men ett tips är att åka autobahn på förmiddagen och därefter svänga av för lunch och fortsatt resande på det mindre vägnätet efter lunchen. Övernattning brukar inte heller vålla några problem, det finns gott om gasthaus. Det behöver inte bli speciellt dyrt heller för den delen. Enligt några prislistor från sommarens resa kostade det på två ställen ca €48 för ett dubbelrum med dusch, wc och tv, naturligtvis ingick en ordentlig frukost i priset. På kvällen testades det lokala köket av och det går inte heller av för hackor. Rejäla portioner och naturligtvis lokalt gott öl. Allt till humana priser. Ska man trots allt "bränna" igenom Tyskland så håll till på motorvägarna i de östra delarna. Rostock-Berlin-Hof-Regensburg-München. Väldigt fin beläggning och glesare trafik än i de västra delarna. Kan i.o.f förstå att man åker tåg om man har en mindre cykel eller åker utan kåpa men har man en ren touring-hoj typ LT,RT eller GT tycker jag att man gott kan ta "landsvägen", dom är ju mer eller mindre konstruerade för ändamålet.
Lars
Christian Ragnarsson skrev:Hasse Gustafsson skrev:Skulle herrarna som är så tvärsäkra på kostnader kunna presentera en kalkyl över: köra själv eller ta
hojen på tåget genom Tyskland?
Hamburg-Munchen med mc;
Det är 78 mil enligt google.
Min 1200GS drar c:a 0,6 om man ligger på ordentligt på autobahn (130-150 km/h)
Det blir 46,92 liter bensin. Vi säger 47 för enkelhetens skull.
Ponera att bensinen kostar 12:- så är det 47 liter x 12:- = 564:-.
Sedan tillkommer ju även kostnader för slitage såsom olja, däck, värdeminskning mm. Jag byter däck efter c:a 1500 mil och sist kostade det 3500:-, dvs 2,30:-/mil. Service olja mm hamnar antagligen där någonstans också så för enkelhetens skull kan vi räkna med 5:-/mil i slitage. Eftersom försäkringen inte påverkas av körsträckan väljer jag att bortse från den kostnaden. Värdeminskningen skulle jag tippa ligger på 10 :- per mil om man har en någorlunda ny motorcykel. (5:-/mil + 10:-/mil) x 78 mil = 1170:-.
Nu är vi redan uppe i 1734:- och då har vi inte bokat något boende ännu. En enkel resa med biltåget går i bästa fall på €136, för närvarande 1440:-. Under högsäsong kan man iofs få betala upp till €200.
Sen kan man ju räkna lite hur man vill men för det mesta tror jag att man kommer något billigare undan om man tar tåget. Det beror ju lite på vilken hoj man har och hur mycket man kan tänka sig att betala för hotell.
Bror Gårdelöf skrev:Det kan ju - som sagt - vara idé att kolla upp, vad frågan handlade om från början.
Björn Johnson skrev:Bror Gårdelöf skrev:Det kan ju - som sagt - vara idé att kolla upp, vad frågan handlade om från början.
Hej Bror,
Jag delar inte riktigt din åsikt. Om man alltid slaviskt håller sig till ursprungsämnet i inläggen skulle ju inte alla dessa härliga sidospår uppstå. Det är möjligt att någon (kanske rent av den som skapade tråden) som tidigare mest har sett Tyskland som ett genomfartsland blir nyfiken på att utforska vägarna där när de har läst Lars/Gössers inlägg och det vore väl synd om de hade missat det? Så länge det inte barkar iväg alldeles åt fel håll tycker jag därför att det är helt ok om man ges lite utrymme utöver ursprungsfrågan, eller vad tycker du? Fast det kanske vi inte skall svara på här utan i en annan tråd mht din åsikt?
Mvh/Björn - en svensk tysklandspatriot
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst