Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav bmwk1200rsport » 2010-01-03/20:04

Hej!
Läste i höstas i MC folket om Sveriges roligaste MC väg.
Enl författaren så gick turen mellan Håverud och Högsbyn.
När jag nu satte mig och skulle kolla närmare och göra rutten i Map source så hittar inte programmet
Högsbyn. Kanske är denna ort för liten för att kunna sökas som stad i programmet, eller så är det felstavning eller
fel ortsanvisning.
Sträckan ska vara full av roliga kurvor och annat skojsigt.
Någon som vet var denna rutt går?

Tack på förhand
/
Rutger i Helsingborg
Bmw k1200 R Sport -07
bmwk1200rsport
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2007-01-02/14:32

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Göran Persson » 2010-01-03/20:24

Hej Rutger ! Du har förmodligen läst om Brudfjlällsvägen Startar i Håverud och går mot Dals Långed en av dom roligaste vägbitarna jag kört i Sverige bra övernattning och mat finns dessutom i Håverud. Sträckan innehåller många roliga men även farliga krön !!

Lycka till önskar Göran Persson
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-01-03/20:39

Prova med Håverud-Tisselskog eller Håverud-Gullungebyn.
Vägen är hisnande - den är så krokig och kuperad att det är förbjudet att köra sträckan med släpvagn!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav HåkanH » 2010-01-03/22:32

Skriv Brudfjällsvägen på Google, så hittar du en youtube-film om sträckan!
Du kan "åka med" trots att det är mitt i vintern :) :o

Men jag måste säga att i somras körde vi en sträcka mellan Harghamn - Hallstavik
i Roslagen som jag upplevde som krokigare än denna...en riktig "slingerbult"
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-04/18:38

Vill Du sedan bo och äta riktigt bra, rekommenderar jag Baldersnäs vid Laxsjön - tidigare ägt av Ingvar Oldsberg. Mycket vackert beläget, med fina rum och utmärkt kök.
OBS! Kolla i så fall, om stället fortfarande är öppet. Jag tror, att det konkade för ett par år sedan, så mina kunskaper kan vara höggradigt inaktuella!

I övrigt är väl att tillägga om själva Brudfjällsvägen, att om Du återkommande ser något bromsljus i de många böjarna, kan det vara Ditt eget - så krokigt är det!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-04/19:21

Har nu också hunnit se mc-filmen från Brudfjällsvägen enligt tips ovan. Underbart återseende - och den är avsevärt mer kuperad, än vad som framkommer i filmen

Apropå tipset om vägen i Roslagen: Befinner Du Dig i Östergötland, rekommenderas

a) Vreta Kloster - Tjällmo - Prästköp - Hjortkvarn. Den gula byggnaden vid Hjortkvarns södra infart är en italiensk glassfabrik - perfekt för en paus. Därefter kör Du tillbaka söderut, men svänger mot Borensberg - Linköping efter c:a en mil. Har Du inte fikat i Hjortkvarn, kan fika eller mat sitta perfekt vid Borensbergs Gästgiveri. Mycket fina uteplatser, alldeles vid Motala Ström.

b) Söderköping - Stegeborg (färja över Slätbaken) - vidare tvärs över Vikbolandet via Östra Husby till Skenäs (färja över Bråviken) och därifrån till Jönåker. Vägen över Vikbolandet är måhända i knixigaste laget, men etappen före går inte av för hackor, och den sista delen måste vara ritad av en hojåkare. Ummmm!

c) Sommen Runt: Boxholm - Malexander - Pinnarp - Österbymo - Tranås. Första etappen på denna vända är underbar och har ett enda fel; Den är bitvis trafikfarligt vacker, när den ringlar längs Sommen den sista milen före Malexander. Detta kan vara Sveriges vackraste hojväg!
(Mordplatsen finns vid en mötesplats, när man kört igenom Malexander - markerad med två små stenar med information om, vad som hände. Där ligger alltid fräscha blommor.)

Bara ett par hundra meter därefter kan Du svänga av mot Gästgiveri Sommarhagen - vackert beläget, med mycket god mat/fika och fina övernattningsmöjligheter. Hojåkare är särskilt välkomna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Svahn » 2010-01-04/20:49

Hej Rutger

Hoppas du kan bli hjälp av denna gamla länk. http://medlem.spray.se/levchassi/dalsland/index.html
Har själv åkt efter dessa vägskyltar flera gånger. Senast 2009. Funkar klockrent.
Brudfjället är jättefin att åka på men vägarna dit som "Bönpallarn" beskrivit är absolut minst lika bra om inte bättre! Vi har också på senare år valt vägen till Halden i Norge istället för att åka ner till Ed. I Halden har vi kört upp till fästningen och följt "22an" mot Vassbotten och sedan mot Rasta? i Tanum. Efter det har vi följt kusten söderut.


Testa och prova, du blir inte besviken,jag lovar
P.S har GPSrutt om du önskar
Lars-Erik Svahn
Svahn
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-08-24/01:00

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-04/21:53

Delar Les' åsikt. Ta vägen upp till färjan över Stora Le mellan Sund och Jaren. Vackert! Den vidare vägen till Halden är en klar höjdare, precis som den vidare vägen över Vassbotten - med serpentiner ovanför Idefjorden - och kustvägen söderut i Bohuslän.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav bmwk1200rsport » 2010-01-08/17:42

Hej!

När ett forum är som allra bäst!!!!!!!!!

Kunde väl väl aldrig föreställa mig att jag skulle få såååå många bra och trevliga tips på roliga vägar.
Jag hade väl tänkt mig vara borta två dagar, men det verkar som jag får revidera den tanken.
Någon som vet om Baldersnäs fortfarande är i drift, eller har något annat förslag på trevligt och bra boende,
typ pensionat, B&B eller liknande

Ett STORT tack till er alla.
/
Rutger i Helsingborg
Bmw k1200 R Sport -07
bmwk1200rsport
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2007-01-02/14:32

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-09/10:30

Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Peot » 2010-01-18/16:15

Jag säger som Rutger, -När forumet är som bäst!
Planeringen för 2010 pågår för fullt och när jag läste om Dalsland tour så fanns det inget alternativ. Vägen MÅSTE testas så efter helgen vecka 18 kan jag rapportera hur sträckan var att köra.
Det är kanske dags att starta en tråd som heter Tips på kurviga vägar?

må väl
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-18/21:22

Mycket bra idé! Gör det! :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav nordicbiker » 2010-02-13/21:19

http://www.maps.google.se hittar Högsbyn!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav nordicbiker » 2010-02-13/21:19

http://www.maps.google.se hittar Högsbyn!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Dalslandstur - Sveriges roligaste mc-tur

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-02-14/11:45

Till detta kan läggas, att det finns (minst) en riktigt trevlig rutt till (från) Håverud.

Kör man väg 45 norrut från Vänersborg, girar man höger efter en knapp mil, mot Gestad, och hamnar då på en liten asfalterad kringelväg, som är avsevärt roligare än 45:an. Strax efter Gestad bygdegård tar man vänster mot Brålanda. Strax efter Brålanda kyrka når man 45:an igen, svänger VÄNSTER ("fel håll") och kör någon kilometer, innan man tar höger mot Dals Rostock. Den vägen är underbar, med svepande böjar och ofta fri sikt. Efter Dals Rostock kör grusentusiasten rakt norrut mot Dals Långed, medan asfaltsåkaren girar österut (höger), norr om sjön Näsölen. Där vägen tar slut - efter en hel del kringlande - girar man norrut (vänster) och är snart i Håverud.

Håverud är värt att stanna i. Orten ligger vackert, och där finns ett gott stycke teknikhistoria, med Sveriges mest kända akvedukt (men inte den enda, det finns TVÅ längs Göta Kanal i Östergötland), järnvägs- och vägbro över samma klyfta. Och sedan har man alltså Brudfjällsvägen kvar.

Kör man åt andra hållet, finns lika goda skäl att stanna. Upplevelserna från Brudfjällsvägen kan smältas, medan man beser Håverud och tar en fika - väl medveten om, att det roliga inte är slut ännu.

Den, som kommer nordost ifrån - från Värmland - rekommenderas vägen Tösse - Dals Långed. Innan man nått fram till Dals Långed, svänger man höger vid Tisselskog, och sedan börjar det roliga.

Avslutningsvis en varning: Brudfjällsvägen kräver verkligen, att man SER hela vägen, innan man väljer spår och gasar! Det finns ett par ställen, där man kommer över ett krön och ser vägen längre fram - men först någon sekund senare upptäcker man, att omedelbart bakom krönet svänger det inte så lite. Har man då vridit på för tidigt, för att man tror, att det är rakt fram, kan det sluta tråkigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst