Slovenien Rumänien

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Slovenien Rumänien

Inläggav PeterGS » 2010-02-28/22:13

Hej!

Jag och min Fru har planer på MC tur i Europa i sommar. Med hojjen på tåget ner till Munchen, lite alperna och sen öster ut. Någon som har erfarenhet av Slovenien och Rumänien? Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

Peter
PeterGS
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Slovenien Rumänien

Inläggav Anders.N » 2010-03-01/23:29

Trevligt med en som kör österut!
Jag har bara varigt i slovenien en gång och har bara bra upplevelser därifrån, mycket trevliga vägar i fina landskap, folket är mycket trevliga och hjälpsama, lätt att hitta boende och mycket bra mat. Detta är baserat på landsbygden ej turistorterna.
Rumänien är ett mycket intresant land: själv kör jag där för att det fins riktigt utmanande vägar men dem är ni nog inte intreserade av. Merparten av vägarna är helt ok även om vissa är väldigt slitna med stora potthål. Karpaterna bjuder på fantastisk natur med en hel del fina mc vägar. Landsbyggden är fattig men folket är mycket trevliga och dem yngre pratar engelska, Maten är väl ingen höjdare men den är billig och man blir mätt. Trafiken i städerna är lite mer intensiv än sverige men man vänjer sig. Boende fins utmed dem större vägarna och i städerna. Om ni kör slovenien till rumänien skulle jag avråda er från att köra genom serbien även om det är närmst.(måste tyvär seja att jag inte kände mig trygg i serbien) Kör via kroatien ungern och in i rumänien med sikte på sibiu, följ karpaterna runt om med avstickare in i transylvanien.

Lycka till Peter
Mvh Anders
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21

Re: Slovenien Rumänien

Inläggav PeterGS » 2010-03-04/19:19

Tack Anders!

Tack för svaret och informationen. Känns som en rutt väl värd att fortsätta planera.

Peter
PeterGS
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2008-09-26/17:29


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst