Touring i Tyskland

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Touring i Tyskland

Inläggav steca » 2010-03-17/19:42

Hej,
Jag planerar en tur i Tyskland under mitten av juni, har tidigare varit där flera gånger men det var bra längesedan närmare bestämt 80 - talet. Då var det aldrig några problem att åka in till ett Gasthaus utan att bokat innan, hur är det nu för tiden? Har hört några som säger att man bör boka men jag tycker det vore tråkigt att boka rutten exakt redan innan man ger sig iväg. Vågar man åka utan att boka?
\Stefan
steca
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-03-17/19:34

Re: Touring i Tyskland

Inläggav gösser » 2010-03-17/21:22

Hej!
Nej, jag tror inte att det blir några problem för dej att hitta trevliga gasthaus i sommar även om du skulle komma oanmäld. Däremot ryktas/talas det om att gasthausen går sämre och att en del ställen t.o.m lagts ner. Orsaken tycks vara att den yngre generationen tyskar sviker "gasthaus-kulturen". Kanske föredrar de vin istället för öl? Personligen har jag inte märkt av något av detta de senaste åren. Men något som tycks komma mer och mer är att ägarna gärna vill sälja in "hela paketet" direkt vid ankomsten, d.v.s de ser gärna att man väljer vilken maträtt man vill äta senare på kvällen. Åtminstone jag vill bestämma detta vid matbordet! Turligt nog gäller det inte ölen....

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Touring i Tyskland

Inläggav Lindeberg » 2010-03-18/00:53

Det ska absolut inte vara några problem. Relativt Sverige vimlar det av gasthaus, inte bara i de större städerna. De enda tillfällena jag sett många zimmer belegt-skyltar har varit i början av augusti neråt södra Tyskland. Norra Tyskland vid stränderna kan jag tänka mig är ganska välbelagda också.

När jag var neråt Mosel i slutet av augusti förra året bokade jag faktiskt hotell i Cochem för att jag fick för mig att det var vinskördeperiod och därmed många turister. Men jag hade nog inte behövt förboka. Mycket av tjusningen med att "bara dra iväg" är ju att inte planera för mycket innan. Vädret kan ju dessutom avgöra dagsetappernas längd en smula - regnar det på morgonen kanske man gärna vilar några timmar till.

Varåt går turen?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Touring i Tyskland

Inläggav steca » 2010-03-19/07:06

Tack för dessa svar, det låter övertygande. Jag kommer att föreslå för mina medresenärer att vi bokar minimalt hemifrån. Vi kommer att åka nattfärja TT och sedan direkt ner till Villa Lövenhertz för att troligen stanna där ett par dagar, detta tänker vi boka. Sedan åker vi nog vidare till Cochem där vi antagligen stannar ett par dagar för att sedan styra sakta men säkert hemåt. Vi räknar med att vara borta 7 - 8 dagar. Vi är 4 killar (gubbar) som kör och jag räknar med att det blir riktigt roligt, inte minst med tanke på att jag inte kört i Europa sedan 1992. Hoppas nu också att det snart blir litet varmare väder så man kan ut och köra litet riktiga rundor här hemma.
Är det någon som har ytterligare erfarenheter eller tips så är jag givetvis tacksam även för dessa.

MVH
Stefan Carlsson
steca
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-03-17/19:34

Re: Touring i Tyskland

Inläggav Jarl Bellehed » 2010-03-19/18:04

Om ni ska bo på Villa Löwenhertz rekommenderar jag ett besök på Goldwing Haus Fuchs http://www.goldwing.de
I och för sig inte några BMW hojar med ändå sevärt och det ligger i närheten av Villa Löwenhertz i Uslar.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Touring i Tyskland

Inläggav steca » 2010-03-24/19:00

Tack för det tipset, det skall jag absolut beakta. Jag är själv gammal Gold Wing åkare så det skulle vara intressant. Är det någon som har ytterligare tips är jag givetvis tacksam.
steca
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-03-17/19:34


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst