Ryssland - Kola via Finland - Salla

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Ryssland - Kola via Finland - Salla

Inläggav Rolandos » 2010-03-18/22:31

Ryssland-Kola via Finland Salla.
Hur är vägen från Salla österut via Alakurtti och sen till Kandalaksha?
Lämplig för min R1200 RT med passagerare? Mest rullgrus eller fastare vägbana?
Sen förstås vidare huvudvägen mot Murmansk-Kirkenäs, hygglig asfalt av ojämn kvalitet kanske?
Eller e de bara grushojar som göre sig besvär.....trist i så fall.
Rolandos
Rolandos
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-12-10/15:15

Re: Ryssland - Kola via Finland - Salla

Inläggav Rolandos » 2010-03-20/16:33

Hej Everybody!
Finns det verkligen ingen i klubben som har kört MC öster om Finland? Åker alla bara till Nordkap......eller Sydeuropa? Grundfrågan som jag gärna vill ha svar på är om huvudvägen söderifrån upp till Murmansk lämpasr sig för vanlig touring R 1200 RT med passagerare? Någon som kan tipsa eller hänvisa?
Rolandos
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-12-10/15:15

Re: Ryssland - Kola via Finland - Salla

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-03-21/07:48

Har ingen egen erfarenhet, men utifrån skrivna artiklar förefaller singelåkning på en R 1200 GS(A) som ett mer naturligt val. Nu lär ju R 1200 RT inte vara så hopplös på grus, men ändå. Vänta Dig dålig kvalitet på vägar, matställen och boende - och se till, att Du får ställa in cykeln inom lås och bom på natten. Om inte, kan resan bli avsevärt kortare, än Du tänkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryssland - Kola via Finland - Salla

Inläggav Bruno » 2010-03-21/13:12

Jag brukar kola med senaste Google Earth 5 där kan man ju även se 360 graders foto tagna var 10 meter på dem största vägarna.
Bruno
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-10-06/13:21

Re: Ryssland - Kola via Finland - Salla

Inläggav Anders.N » 2010-03-22/18:51

Hej Rolandos!

Jag vet inte hur vägen mellan Kandalaksja och finland är men i somras körde jag Kandalaksja - murmansk och
den var bra förutom vägarbeten med sten,sand. Murmansk - Nickel - kirkenäs var oxå bra. Men kör inte ut öster om huvudvägen Murmansk - Kandalaksja för där börgar vägarna för oss med gs. ( små avstickare är helt ok men räkna då med att du får köra tillbaka samma väg som du kom). Vägen mellan Murmansk - Kirkenäs får du inte vika av från, då blir militärpolisen sura ;)
Glöm inte visum jag tog mitt i kph för stockholm ville bara ge 1 v medans kph gav 2v.
Lycka till:
Anders.N
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst