Nybörjare behöver råd för europa resa

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-02/15:50

Hej!

Har precis beställt en R1200GS och ska tillsammans med en kompis ge mig ut på en längre europaresa från mitten av maj - mitten av juni...

Planer på att åka genom tysklan och besöka BMW mc fabriken i Berlin, vidare ner mot Schweiz, österike, ungern, upp genom slovakien, polen och därefter hitta någon färja över till Sverige från något av dom baltiska länderna.

Rutten är inte spikad eller helig på nåt sätt. Tar gärna emot råd och tips på boende och resvägar som man inte får missa på denna sträcka.

Är det värt att stanna i Schweiz, har hör att det är dyrt där... Är det bättre att hitta ett lämpligt ställe i Österike att stanna på några dagar och ta dagsturer därifrån?
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Lindeberg » 2010-04-02/18:17

Glöm inte att passera Harz, Mosel och Schwarzwald på väg från Berlin till Schweiz. Det är nog inte fel att bo på samma ställe mer än en natt, man känner sig mer "ledig" på hojen med mindre/ingen packning.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-02/18:52

Du beskriver en "heltäckare". Med en sådan följer risken, att man gapar över för mycket och inte avnjuter det, som finns längs vägen. Alternativet är förstås att fokusera på någon del av rutten och avnjuta den mer intensivt - varpå Du har många möjligheter att göra om samma sak på andra delar av kontinenten åren framöver.

Tidningen Motorrad (som sedan ett par år finns också på svenska) har mer eller mindre regelbundet artiklar om körning i Alperna, och det nyutkomna 4/10 tar upp tio schweiziska alppass - möjligen utan att diskutera kostnader, men som Du själv konstaterar är ju Schweiz inte känt för att vara billigt. Prismässigt ligger nog såväl Österrike som Italien bättre till. Hur som helst; att stressa genom Alperna är dåraktigt av flera anledningar. Räkna med tämligen korta dagsetapper, så att Du hinner njuta.

Signaturen Nordicbiker här på Forum kan ge Dig massor av fina hojtips om sitt tyska hemland - som förtjänar ett mer varierat omdöme än "platt genomfartssträcka på vägen till och från Alperna/Sydeuropa". Harz lär vara fint, och Moseldalen/Eifel/Ardennerna har jag själv mycket fina erfarenheter av - härliga, kuperade kringelvägar i vacker natur. Dessutom är boende på tyska Gasthäuser inte särskilt dyrt - kring 35 € per natt inklusive frukost, och då är standarden i regel (mycket) god. (Varning för Luxemburg. Där är tobak, bensin och alkohol billigt, men boendet är DYRT!)

För några år sedan åkte en kollega och jag till Budapest via östra Tyskland (rätt platt) och Tjeckien - också rätt platt, men gränstrakterna är minst av allt platta! Fin hojåkning!

Med undantag för sydgränsen är Polen inte direkt berömt för att vara kuperat (landets namn kan grovt översättas med "slättlandet"), och även baltstaterna är väl generellt rätt flacka.

En MYCKET grov tumregel är: "Ju längre österut i Europa, desto billigare, och desto sämre vägar." (Fördomsvarning - jag vet.) Får man tro en del resereportage från östra Europa, är det också klokt att se till, att hojarna kan låsas in - eller på annat sätt parkeras under bevakning - över natten. Annars kan resan bli avsevärt kortare, än man tänkt. (Fördomsvarning igen.)

Go´rejse!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Marie » 2010-04-02/22:01

Bror Gårdelöf skrev:Harz lär vara fint, och Moseldalen/Eifel/Ardennerna har jag själv mycket fina erfarenheter av - härliga, kuperade kringelvägar i vacker natur. Dessutom är boende på tyska Gasthäuser inte särskilt dyrt - kring 35 € per natt inklusive frukost, och då är standarden i regel (mycket) god. (Varning för Luxemburg. Där är tobak, bensin och alkohol billigt, men boendet är DYRT!)


Harz lär vara fint? Det ÄR fint liksom det mesta av övriga Mittelgebirge.

Ett annat fint område i Tyskland som de flesta svenskar totalmissar är det sydvästra hörnet. Schwarzwald har en del hört talas om, men det är minst lika fint lite längre österut, på Schwäbische Alb! Problemet här är kanske att när man där är uppe på höjderna så ser man klara dagar de Schweiziska Alperna, och då drar det i tarmen...

För mig är det väl så, att jag tillbringat en hel del tid i Tyskland under de år barnen var små, dels för att besöka släkt och vänner, dels för att sträckkörning med småbarn inte var särskilt kul, varken för barn eller vuxna. Alltså blev det minst en vecka i Tyskland både på vägen till och från Alperna. Nu när jag har min stuga i Österrike så blir det tyvärr att jag blåser direkt ner utan övernattning på vägen. Men jag vet åtminstone vad jag missar.
För övrigt tog jag mig goda tider ner -06 och åkte då en del rundor i det sydvästra hörnet, och -07 mellanlandade jag i Nürnberg hos en väninna på vägen hem, och vi åkte en del turer både norr och söder om stan tillsammans.

Ett tips är att knalla in på en Louisbutik eller liknande och fråga personalen vad det finns för fina mc-vägar i grannskapet......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-02/22:12

Marie skrev: Harz lär vara fint? Det ÄR fint liksom det mesta av övriga Mittelgebirge.


Då är vi alltså överens. Enda skälet till "lär" i min text är, att jag inte varit där själv - men jag är läskunnig, och Harz får i regel mycket fina omdömen av hojåkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-03/14:39

Lindeberg skrev:Glöm inte att passera Harz, Mosel och Schwarzwald på väg från Berlin till Schweiz. Det är nog inte fel att bo på samma ställe mer än en natt, man känner sig mer "ledig" på hojen med mindre/ingen packning.


Tack för det tipset, ska tänka på det!

Bror Gårdelöf skrev:Du beskriver en "heltäckare". Med en sådan följer risken, att man gapar över för mycket och inte avnjuter det, som finns längs vägen. Alternativet är förstås att fokusera på någon del av rutten och avnjuta den mer intensivt - varpå Du har många möjligheter att göra om samma sak på andra delar av kontinenten åren framöver.


Jo, jag är fullt medveten om att det är lite väl mycket att hinna med på en sväng. Dock med erfarenhet av tidigare resor så brukar vi inte stanna så länge på samma plats, men givetvis så vill man ju stanna några dagar på vissa utvalda ställen. I övrigt så vill jag skaffa mig en överblick för att kunna återvända till de ställen man gillar en annan gång.

Bror Gårdelöf skrev:Tidningen Motorrad (som sedan ett par år finns också på svenska) har mer eller mindre regelbundet artiklar om körning i Alperna, och det nyutkomna 4/10 tar upp tio schweiziska alppass - möjligen utan att diskutera kostnader, men som Du själv konstaterar är ju Schweiz inte känt för att vara billigt. Prismässigt ligger nog såväl Österrike som Italien bättre till. Hur som helst; att stressa genom Alperna är dåraktigt av flera anledningar. Räkna med tämligen korta dagsetapper, så att Du hinner njuta.


Låter intressant... Finns den tidningen i butik?!

Bror Gårdelöf skrev:Signaturen Nordicbiker här på Forum kan ge Dig massor av fina hojtips om sitt tyska hemland - som förtjänar ett mer varierat omdöme än "platt genomfartssträcka på vägen till och från Alperna/Sydeuropa". Harz lär vara fint, och Moseldalen/Eifel/Ardennerna har jag själv mycket fina erfarenheter av - härliga, kuperade kringelvägar i vacker natur. Dessutom är boende på tyska Gasthäuser inte särskilt dyrt - kring 35 € per natt inklusive frukost, och då är standarden i regel (mycket) god. (Varning för Luxemburg. Där är tobak, bensin och alkohol billigt, men boendet är DYRT!)


Låter som ett vettigt pris att betala för boende

Bror Gårdelöf skrev:För några år sedan åkte en kollega och jag till Budapest via östra Tyskland (rätt platt) och Tjeckien - också rätt platt, men gränstrakterna är minst av allt platta! Fin hojåkning!

Med undantag för sydgränsen är Polen inte direkt berömt för att vara kuperat (landets namn kan grovt översättas med "slättlandet"), och även baltstaterna är väl generellt rätt flacka.

En MYCKET grov tumregel är: "Ju längre österut i Europa, desto billigare, och desto sämre vägar." (Fördomsvarning - jag vet.) Får man tro en del resereportage från östra Europa, är det också klokt att se till, att hojarna kan låsas in - eller på annat sätt parkeras under bevakning - över natten. Annars kan resan bli avsevärt kortare, än man tänkt. (Fördomsvarning igen.)


Vissa städer får man förstås se som transprotsträcka om man ska hinna med. Jag är mycket säkerhetsmedveten själv och funderar en del över just den biten hur motorcyklarna ska förvaras då man inte kör. Helst skulle man ju vilja ha dom inlåsta, men det är väl kanske inte så vanligt att det finns garage på hotellen? Alternativt att bo en bit utanför i säkrare områden, typ på camping eller nåt? Någon som har erfarenhet av detta?
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2010-04-03/19:36

Hej

Vad vill du ha ut av resan?
En rekognosering inför senare äventyr.

Är du nyfiken på slingrande / snabba / natursköna hojvägar.
Kulinariska / historiska upplevelser.

Van att åka på krokvägar / mellan och sydeuropeska trafikkultur.

Kan du åka tidigt på sommaren?

o.s.v.

MVH
Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-03/19:52

Newman skrev:
Tidningen Motorrad (som sedan ett par år finns också på svenska) har mer eller mindre regelbundet artiklar om körning i Alperna, och det nyutkomna 4/10 tar upp tio schweiziska alppass

Låter intressant... Finns den tidningen i butik?!

Helst skulle man ju vilja ha dom inlåsta, men det är väl kanske inte så vanligt att det finns garage på hotellen?


Ja - om den inte redan kommit ut, kommer den som lösnummer inom de allra närmaste dagarna. (Jag prenumererar.)

Utifrån åtminstone en del reseskildringar kan man stundtals få ta in hojen i hotellentrén - eller t.o.m. matsalen! - över natten. Längre österut i Europa verkar våra hojar stundtals betraktas som publikmagneter för lokalbefolkningen. Alternativt känner hotellet mer än väl till stöldrisken på gatan - och ser då till att säkra hojen för att få Dig som gäst över natten. En avspärrad bakgård duger ju också bra.

Detta är bra att kolla, INNAN Du bestämmer Dig för, var Du skall bo just den natten. Det är hur som helst ett bra förhandlingsläge.

PS: I kommande nummer (maj - juni?) lär Motorrad ta upp alppass i Österrike och Italien. DS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-04/06:23

Funderar om man ska köpa ett kapell till motorcykeln just av den anledningen att det inte ska bli lika uppenbart vad det är för motorcykel. Sen kommer den ju att ha larm så om någon rör den så hör förhoppningsvis jag och alla andra det
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2010-04-04/10:36

Ett tips
Leta upp ett hotel / B&B / i god tid före kvällen med låst garage eller inhägnad och lås / larma hojen.
Finns på de flesta orter neröver även i öst.
Ta in packingen på rummet.
Ingen reservnyckel på "smart" ställe på ramen utan ha den i den packningen som du tar med dig när du rastar.
Men kom ihåg att ha med dig reservnyckel.
Skaffa försäkringskassans blåa kort ( via internet t.ex. tar ca. 2 veckor ) bra att ha om olyckan / sjukdomen är framme. Annars kan det kosta mycket för vård.
I packningen reg.beviset. papperskarta som reserv till GPS'n och allt annat man bör ha med sig.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-04/12:45

Newman skrev: Funderar om man ska köpa ett kapell till motorcykeln just av den anledningen att det inte ska bli lika uppenbart vad det är för motorcykel. Sen kommer den ju att ha larm så om någon rör den så hör förhoppningsvis jag och alla andra det


Jag skulle inte förlita mig på ett kapell över hojen ute på gatan. Om någon är intresserad av, vad det är för maskin därunder, går det att skära upp och kolla på några ögonblick.

Inte heller skulle jag lita på, att jag vaknar klockan 02.30 av ett hojlarm utanför.

Över huvud taget är det nog inte slumptjuvarna man skall vara rädd för, utan mer halv- eller helprofessionella dito.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Lindeberg » 2010-04-04/12:48

Jag tror inte alls att det är fel att ta med ett kapell för de nätter man inte kan ställa hojen i garage. Jag har själv ett kapell på cykeln när jag ställer den i cykelförrådet hemma, jag inbillar mig att intresset för min hoj minskar drastiskt när det är svårare att se den.

Jag har gjort några dagar med hoj åtminstone i Tyskland, och jag upplevde att det var vanligt att hotellen erbjöd plats för hojen över natten, ibland för några slantar euro, men då fick jag i och för sig ett helt bilgarage för mig själv.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-04/20:30

Nils-Erik Ringlander skrev:Hmmmm.............i Tyskland, Schweiz och Österrike ( även Sydtirolen, alltså norra Italien går väl an ) tvekar jag inte att parkera på trottoaren om jag är tvungen men i alla f d Warszawapaktsländer skulle jag aldrig lämna den med mindre än att den är inlåst eller bevakad.
Skulle kunna tänka mig att man identifieras som tänkbart rån/stöld-objekt så snart man kör in mellan 50-skyltarna i bondbyarna/städerna i Polen, Slovakien m fl.



Försäkringskassans kort är beställt, brukar alltid ha med det på resor... Känns tryggt!

Hur ser det ut med motorcykelns försäkring... Den gäller väl fullt ut även när man är utomlands? Eller är det några andra regler som gäller?

Får verkligen hoppas att man inte blir rånad på cykeln, vore ju lite snopet :o
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-04/20:59

RÅNrisken är nog inte så stor - men om Du lämnar den obevakad, kanske den inte står kvar, när Du kommer tillbaka.

"Lås används mot hederligt folk. Tjuvar tar ändå, vad de vill ha."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-04/21:01

Newman skrev:Försäkringskassans kort är beställt, brukar alltid ha med det på resor... Känns tryggt!

Hur ser det ut med motorcykelns försäkring... Den gäller väl fullt ut även när man är utomlands? Eller är det några andra regler som gäller?


Självklart råd: Kolla med försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-05/09:59

Bror Gårdelöf skrev:Jag skulle inte förlita mig på ett kapell över hojen ute på gatan. Om någon är intresserad av, vad det är för maskin därunder, går det att skära upp och kolla på några ögonblick.

Inte heller skulle jag lita på, att jag vaknar klockan 02.30 av ett hojlarm utanför.

Över huvud taget är det nog inte slumptjuvarna man skall vara rädd för, utan mer halv- eller helprofessionella dito.


Ett kapell ger givetvis inget fullgott skydd, men det avleder ju uppmärksamheten något. Det är ju trots allt ofta tillfället som gör tjuven! Larmet är jag tämligen övertygad om att man skulle vakna av förutsatt att man får ett hotellrum med fönster mot vägen, är man uppmärksam på ett visst ljud så vakar man av det även om man sover. Däremot så kan det ju diskuteras hur lämpligt det är sen att gå ut och agera mot den eller de som har utlöst larmet!

Bror Gårdelöf skrev:RÅNrisken är nog inte så stor - men om Du lämnar den obevakad, kanske den inte står kvar, när Du kommer tillbaka.

"Lås används mot hederligt folk. Tjuvar tar ändå, vad de vill ha."


Det är väl kanske mer vanligt att rånarna intresserar sig för nya lyxiga BMW modeller och andra dyra bilar. En BMW motorcykel är ju trots allt rätt billig i jämförelse! Såg ett program på TV för ett tag sedan där dom nämnde att nyare BMW bilar som var utlandsregistrerade var extra intresanta för "bil rånare"

tibbe skrev:Hej

Vad vill du ha ut av resan?
En rekognosering inför senare äventyr.

Är du nyfiken på slingrande / snabba / natursköna hojvägar.
Kulinariska / historiska upplevelser.

Van att åka på krokvägar / mellan och sydeuropeska trafikkultur.

Kan du åka tidigt på sommaren?

o.s.v.

MVH
Tibbe


Det jag vill få ut av resan är rekognisering för senare äventy, samt försöka besöka vissa ställen på vägen som "man inte får missa".

Nyfiken på slingrande inte nödvändigtvis snabba men natursköna vägar. Kulinariska/historiska upplevelser inte helt nödvändigt utan det är främst motorcykelkörning som är syftet med denna resa! Dock inte van att åka på krogigavägar och sydeuropeisk trafikkultur, då detta blir min första tur... Så detta blir ett tillfälle att få lära sig det!

Och resan kommer att starta tidigt på sommaren (mitten av maj) för att det ska funka för familjen här hemma som inte får följa med denna gång! :)
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-05/10:04

Newman skrev: Och resan kommer att starta tidigt på sommaren (mitten av maj) för att det ska funka för familjen här hemma som inte får följa med denna gång! :)


Då KAN en del alppass vara stängda pga kvarvarande snö - men Du har ju rätt många andra möjligheter längs rutten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-05/20:36

Man kan kanske räkna bort de passen som är på lite högre höjd då, eller åtminstone setill att ha en Plan B.

En annan fråga. Hur pass bra är GPS rutterna som finns här för medlemmar? Hoppas att dom är bra, har precis betalat in medlemsavgiften så då borde jag väl få tillgång till den delen snart?
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Kjell » 2010-04-06/11:13

Hej
Gratulerar till ett mycket bra MC köp.

Vid färd i Europa skall Du medföra Passet, Fordonshandlingar i orginal , Gul väst ( används vid olycka eller orivilligt stopp ) I Schweiz är det inte tillåtet att ha fartvarnare.

Om Du skall färja på annat ställe än H-borg-H-ör, Rödby- Puttgarden, bör Du medföra spännband att förankra MC med, Jag åkte Trelleborg - Sassnitz, det de hade var under all kritik.

Packa lätt det brukar bara gå åt hälften av vad man tror,

Kartor skala 1:250 000 och Tankväska , till kamera vattenflaska mm som är bra att ha lättilgängligt

Kör försiktigt, Polisen kan döma ut fortkörningsböter på plats, de är inte förhandlingsbara.

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-06/19:35

Tack för tipset om spännband, har haft det i åtanke men tänkte nästan att det borde ju finnas på färjan. Vi tänker åka Göteborg - Kiel så att man får en helnatt på färjan och då slipper en hotellnatt. Har dessutom en kompis i Göteborg där vi förhoppningsvis får tillbringa första natten förutsatt att vi orkar köra ända dit på en dag!
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-06/19:47

Stena Line brukar ha helt OK spännband - men Ni kanske tar någon annan väg hem, och då kan läget vara annorlunda. Dessutom är det aldrig fel att ha med egna band - ifall att...


En helt annan sak: Nu är Ni förstås inte så korkade, att Ni krökar till på färjan, men det kan ändå vara bra att veta, att Polisen i Göteborg ofta kollar varenda fordonsförare, som kör in i Sverige. Så har varit fallet de två senaste gångerna jag åkt från Kiel. Vid båda tillfällena har den enda olägenheten varit långa, svettiga köer på plattan - medan man direkt efter godkänd blåsning fått ett vänligt "Välkommen hem, kör försiktigt" från polismannen - eller -kvinnan - ifråga.

Så dosera lagom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare behöver råd för europa resa

Inläggav Newman » 2010-04-07/19:13

Precis, färjan hem är inte spikad ännu så det får bli att ta med spännband för säkerhetsskull.

Nä, det blir inget krökande på färjan och inte så mycket under resans gång heller... Fast nån liten fest måste man ju försöka hinna med också, fast då blir det ingen MC-körning dagen efter! Både jag och kompisen är helt beroende av våra körkort i jobbet och skulle jag åka dit för en rattfylla så skulle det vara färdigjobbat där jag jobbar nu, så det riskerar man inte!!
Daniel Nyman
Användarvisningsbild
Newman
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2010-04-02/08:04


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst