Bror Gårdelöf skrev:Harz lär vara fint, och Moseldalen/Eifel/Ardennerna har jag själv mycket fina erfarenheter av - härliga, kuperade kringelvägar i vacker natur. Dessutom är boende på tyska Gasthäuser inte särskilt dyrt - kring 35 € per natt inklusive frukost, och då är standarden i regel (mycket) god. (Varning för Luxemburg. Där är tobak, bensin och alkohol billigt, men boendet är DYRT!)
Marie skrev: Harz lär vara fint? Det ÄR fint liksom det mesta av övriga Mittelgebirge.
Lindeberg skrev:Glöm inte att passera Harz, Mosel och Schwarzwald på väg från Berlin till Schweiz. Det är nog inte fel att bo på samma ställe mer än en natt, man känner sig mer "ledig" på hojen med mindre/ingen packning.
Bror Gårdelöf skrev:Du beskriver en "heltäckare". Med en sådan följer risken, att man gapar över för mycket och inte avnjuter det, som finns längs vägen. Alternativet är förstås att fokusera på någon del av rutten och avnjuta den mer intensivt - varpå Du har många möjligheter att göra om samma sak på andra delar av kontinenten åren framöver.
Bror Gårdelöf skrev:Tidningen Motorrad (som sedan ett par år finns också på svenska) har mer eller mindre regelbundet artiklar om körning i Alperna, och det nyutkomna 4/10 tar upp tio schweiziska alppass - möjligen utan att diskutera kostnader, men som Du själv konstaterar är ju Schweiz inte känt för att vara billigt. Prismässigt ligger nog såväl Österrike som Italien bättre till. Hur som helst; att stressa genom Alperna är dåraktigt av flera anledningar. Räkna med tämligen korta dagsetapper, så att Du hinner njuta.
Bror Gårdelöf skrev:Signaturen Nordicbiker här på Forum kan ge Dig massor av fina hojtips om sitt tyska hemland - som förtjänar ett mer varierat omdöme än "platt genomfartssträcka på vägen till och från Alperna/Sydeuropa". Harz lär vara fint, och Moseldalen/Eifel/Ardennerna har jag själv mycket fina erfarenheter av - härliga, kuperade kringelvägar i vacker natur. Dessutom är boende på tyska Gasthäuser inte särskilt dyrt - kring 35 € per natt inklusive frukost, och då är standarden i regel (mycket) god. (Varning för Luxemburg. Där är tobak, bensin och alkohol billigt, men boendet är DYRT!)
Bror Gårdelöf skrev:För några år sedan åkte en kollega och jag till Budapest via östra Tyskland (rätt platt) och Tjeckien - också rätt platt, men gränstrakterna är minst av allt platta! Fin hojåkning!
Med undantag för sydgränsen är Polen inte direkt berömt för att vara kuperat (landets namn kan grovt översättas med "slättlandet"), och även baltstaterna är väl generellt rätt flacka.
En MYCKET grov tumregel är: "Ju längre österut i Europa, desto billigare, och desto sämre vägar." (Fördomsvarning - jag vet.) Får man tro en del resereportage från östra Europa, är det också klokt att se till, att hojarna kan låsas in - eller på annat sätt parkeras under bevakning - över natten. Annars kan resan bli avsevärt kortare, än man tänkt. (Fördomsvarning igen.)
Newman skrev:
Tidningen Motorrad (som sedan ett par år finns också på svenska) har mer eller mindre regelbundet artiklar om körning i Alperna, och det nyutkomna 4/10 tar upp tio schweiziska alppass
Låter intressant... Finns den tidningen i butik?!
Helst skulle man ju vilja ha dom inlåsta, men det är väl kanske inte så vanligt att det finns garage på hotellen?
Newman skrev: Funderar om man ska köpa ett kapell till motorcykeln just av den anledningen att det inte ska bli lika uppenbart vad det är för motorcykel. Sen kommer den ju att ha larm så om någon rör den så hör förhoppningsvis jag och alla andra det
Nils-Erik Ringlander skrev:Hmmmm.............i Tyskland, Schweiz och Österrike ( även Sydtirolen, alltså norra Italien går väl an ) tvekar jag inte att parkera på trottoaren om jag är tvungen men i alla f d Warszawapaktsländer skulle jag aldrig lämna den med mindre än att den är inlåst eller bevakad.
Skulle kunna tänka mig att man identifieras som tänkbart rån/stöld-objekt så snart man kör in mellan 50-skyltarna i bondbyarna/städerna i Polen, Slovakien m fl.
Newman skrev:Försäkringskassans kort är beställt, brukar alltid ha med det på resor... Känns tryggt!
Hur ser det ut med motorcykelns försäkring... Den gäller väl fullt ut även när man är utomlands? Eller är det några andra regler som gäller?
Bror Gårdelöf skrev:Jag skulle inte förlita mig på ett kapell över hojen ute på gatan. Om någon är intresserad av, vad det är för maskin därunder, går det att skära upp och kolla på några ögonblick.
Inte heller skulle jag lita på, att jag vaknar klockan 02.30 av ett hojlarm utanför.
Över huvud taget är det nog inte slumptjuvarna man skall vara rädd för, utan mer halv- eller helprofessionella dito.
Bror Gårdelöf skrev:RÅNrisken är nog inte så stor - men om Du lämnar den obevakad, kanske den inte står kvar, när Du kommer tillbaka.
"Lås används mot hederligt folk. Tjuvar tar ändå, vad de vill ha."
tibbe skrev:Hej
Vad vill du ha ut av resan?
En rekognosering inför senare äventyr.
Är du nyfiken på slingrande / snabba / natursköna hojvägar.
Kulinariska / historiska upplevelser.
Van att åka på krokvägar / mellan och sydeuropeska trafikkultur.
Kan du åka tidigt på sommaren?
o.s.v.
MVH
Tibbe
Newman skrev: Och resan kommer att starta tidigt på sommaren (mitten av maj) för att det ska funka för familjen här hemma som inte får följa med denna gång!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst