Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav El Garto » 2010-06-04/18:32

Ja, det dröjde med första riktiga rundan i år. Hela hojpremiären (maj månad) gick ju bort pga ishavsvindar och ett evigt regnande. Men idag har sommaren kommit till Skåneland. Vi styrde kosan norrut och siktade mot Skäralid. Vägen gick över Bokskogen-Häckeberga-Harlösa-Ringsjön vidare åt nv och slutligen Skäralid. Sista biten efter Rolsberga blev inte som planerat med vi råkade på väldigt fina vägar så den lilla irrfärden ångrar vi inte. Väl framme i Skäralid inmundigades stekt potatis med bacom och ägg - mums (för att citera Maria Montazami). Klockan gick fortare än beräknat så hemfärden blev lite av transportsträcka.
Bumsen gick finfin i såväl motor, koppling, växellåda som chassi. Jag hoppade över att titta närmare på bromsklotsarna bak (ja, dumt) när jag hade hjulet av. Nu blinkar varningslampan till emellanåt. Det ska väl tolkas som att klotsarna börjar ta slut. Eller har jag missat nåt här?
Bilagor
Skane-jpg-100604b.jpg
Användarvisningsbild
El Garto
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-04-18/20:24

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav Mimmi » 2010-06-04/20:12

Hej!

Grattis till en fin mc-utflykt. Jag har också varit ute på en liten tur nu i det underbara vädret, tillsammans med min bror som köpte Gullan av mig, och jag på Wolfgang naturligtvis. Jag kom hem alldeles nyss, och det är fortfarande 18,5° här...

Du har nog missat något, ja. Det finns nämligen ingen varningslampa för slitna belägg eller låg bromsvätskenivå på en K100. Vilken lampa är det som blinkar?
Det vore bra att veta för att kunna hjälpa Dig...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav El Garto » 2010-06-04/20:18

Mimmi skrev:Hej!

Grattis till en fin mc-utflykt. Jag har också varit ute på en liten tur nu i det underbara vädret, tillsammans med min bror som köpte Gullan av mig, och jag på Wolfgang naturligtvis. Jag kom hem alldeles nyss, och det är fortfarande 18,5° här...

Du har nog missat något, ja. Det finns nämligen ingen varningslampa för slitna belägg eller låg bromsvätskenivå på en K100. Vilken lampa är det som blinkar?
Det vore bra att veta för att kunna hjälpa Dig...


Lampan med varningstriangel. Den som lyser rött tills man tryckt till både på fram o bakbroms. Den lyser ibland men slocknar antingen av sig själv eller om jag duttar till på bakbromsen.
Användarvisningsbild
El Garto
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-04-18/20:24

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav Mimmi » 2010-06-04/20:48

Hej!

AHA! Den lampan kollar om bakljuset är riktigt. Om den då och då lyser under körning indikerar det att lampan är trasig; som Du säkert vet kan ju en glödlampa vara trasig, glödtråden av, men skaka ihop och fungera igen. Byt glödlampan, en vanlig 21/5W Ba15Y så skall Du se att problemet är ur världen! :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav El Garto » 2010-06-04/20:57

Mimmi skrev:Hej!

AHA! Den lampan kollar om bakljuset är riktigt. Om den då och då lyser under körning indikerar det att lampan är trasig; som Du säkert vet kan ju en glödlampa vara trasig, glödtråden av, men skaka ihop och fungera igen. Byt glödlampan, en vanlig 21/5W Ba15Y så skall Du se att problemet är ur världen! :)


Ja, den typen av problem är ju hanterbara :-)
Men den där lampan ser väldans farlig ut. Jag bytte olja för ca 1 v sedan och när jag sen drog igång motorn så lös den där lampan väldigt aggresivt tyckte jag. Slog av direkt med lite oro om att nu är det nåt generalknas, för lite olja el dyl. Tog då fram boken och blev lugnad när jag läste om funktionen. Idag tänkte jag att den kanske har fler funktioner såsom varnare för slita belägg men fick inte ihop den teorin riktigt eftersom jag inte kunde se några trådar som kunde för infon till lampan. Men håll med om att det är lite overkill att ha en sådan aggressivt rödlysande varningtriangel för att tala om att en glödlampa är trasig.
Användarvisningsbild
El Garto
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-04-18/20:24

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav Marie » 2010-06-05/01:31

Mimmi skrev:Hej!

AHA! Den lampan kollar om bakljuset är riktigt. Om den då och då lyser under körning indikerar det att lampan är trasig; som Du säkert vet kan ju en glödlampa vara trasig, glödtråden av, men skaka ihop och fungera igen. Byt glödlampan, en vanlig 21/5W Ba15Y så skall Du se att problemet är ur världen! :)


Nu måste jag för en enda gångs skull rätta Mimmi....

Det är två glödlampor bak i K100 (och f.ö. även i K1100)
En 21W Ba15s till bromsljuset
En 5W Ba15s till bakljuset och nummerskyltsbelysningen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav Kovlingen » 2010-06-05/05:33

Marie skrev:Nu måste jag för en enda gångs skull rätta Mimmi....

Det är två glödlampor bak i K100 (och f.ö. även i K1100)
En 21W Ba15s till bromsljuset
En 5W Ba15s till bakljuset och nummerskyltsbelysningen.


Ja det är sällan chansen ges till rättning . ;) :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav El Garto » 2010-06-05/12:33

Såhär ska egentligen turen Oxie-Skärlid-Oxie gå. Det blev lite felkörningar vid Höör i går samt att resan hem fick avverkas i ett raskt tempo.
Bilagor
Oxie-Skäralid-Oxie.jpg
Användarvisningsbild
El Garto
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-04-18/20:24

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav Mimmi » 2010-06-05/16:06

Kovlingen skrev:
Marie skrev:Nu måste jag för en enda gångs skull rätta Mimmi....

Det är två glödlampor bak i K100 (och f.ö. även i K1100)
En 21W Ba15s till bromsljuset
En 5W Ba15s till bakljuset och nummerskyltsbelysningen.


Ja det är sällan chansen ges till rättning . ;) :D
Håkan


Hej på Er!

Den bjuder jag så gärna på! :D
Det är ju så sällan så det är klart Ni ska ta chansen när den dyker upp... ;)
Jag blandade helt enkelt ihop sakernas tillstånd, och var för trött för att kontrollera. Men det viktigaste var ju rätt i alla fall, nämligen att varningslampan indikerade trasig lampa. :D

Allvarligt talat; Det visar ju bara att jag är mänsklig och inte en mekanisk maskin som skriver automatiska inlägg.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Minitouring - första "riktiga" rundan för i år

Inläggav El Garto » 2010-06-05/23:12

Mimmi skrev:
Kovlingen skrev:
Marie skrev:Nu måste jag för en enda gångs skull rätta Mimmi....

Det är två glödlampor bak i K100 (och f.ö. även i K1100)
En 21W Ba15s till bromsljuset
En 5W Ba15s till bakljuset och nummerskyltsbelysningen.


Ja det är sällan chansen ges till rättning . ;) :D
Håkan


Hej på Er!

Den bjuder jag så gärna på! :D
Det är ju så sällan så det är klart Ni ska ta chansen när den dyker upp... ;)
Jag blandade helt enkelt ihop sakernas tillstånd, och var för trött för att kontrollera. Men det viktigaste var ju rätt i alla fall, nämligen att varningslampan indikerade trasig lampa. :D

Allvarligt talat; Det visar ju bara att jag är mänsklig och inte en mekanisk maskin som skriver automatiska inlägg.


Då får jag ta tillfället i akt och rätta både Mimmi och Marie :mrgreen:
Det var bakljus/reg skyltslampan som var trasig och det ska enl boken vara en 10w lampa ;)
Användarvisningsbild
El Garto
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-04-18/20:24


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron