Har aldrig åkt färja med mc.

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Emil H » 2010-06-12/21:27

Hej

Tänkte nu i sommar för första gången ge mig ut på en liten långweekend. Blir nog Varberg-Grenå
och sedan touring i norra Danmark med B&B eller vandrarhem. Jag har aldrig åkt färja med mc, hur låser man en mc så att den inte välter om det går vågor? Jag har ju inget centralstöd på min.

Vidare så tar gärna emot tips och ideer till min första riktiga mc tur. :)


Emil
K1200S -05
Blå/Vit
Remus slipon
Emil H
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-12-02/19:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-12/21:42

På sådana färjor finns särskilt avdelade platser för MC, med surröglor i durken för att fästa spännband - även spännbanden brukar finnas ombord, och besättningen brukar vilja sköta surrningen av hojen.
Det som kan vara bra att ha med är något mjukt mellanlägg, så inte solkiga spännband behöver ligga direkt mot hojen. Att hojen saknar centralstöd saknar betydelse, den ska stå på sidostödet ändå.
Ring rederiet och kolla för säkerhets skull!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Matz Zingmark » 2010-06-12/22:13

Bild
Här har du ett exempel på fastsättning av hoj
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Lindeberg » 2010-06-13/07:19

Håller med Gunnar, sidostödet gäller. Tänk en triangel mellan bakdäck-framdäck-sidostöd så är den ytan större än en triangel mellan bakdäck-centralstödets två ben.

Lägg i styrlås och växel. Spänn ett band mellan stöd och framhjul för att hindra att stödet fjädrar tillbaka. Spännband i ramens vänstersida ned mot durken och eventuellt ett över sadeln.

Jag har åkt Malmö-Travemünde och Strömstad-Sandefjord utan att någon ur besättningen velat spänna fast min hoj. Jag tycker det är bra att ha med egna band, så vet man vad man får.

Jag måste också kommentera turvalet, hur kommer det sig att det blir Danmark, när Norge ligger på ungefär samma avstånd?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-13/18:11

Lindeberg skrev:Håller med Gunnar, sidostödet gäller. Tänk en triangel mellan bakdäck-framdäck-sidostöd så är den ytan större än en triangel mellan bakdäck-centralstödets två ben.

Inte bara det - vilar det mesta av hojens tyngd på det stumma centralstödet, kan ekipaget lätt "studsa" och flytta på sig.
Vilar mesta tyngden på hjulen hjälper fjädringen till att hålla stödytorna (däcken alltså) pressade mot underlaget så hojen står still. Belastningen på sidostödet ska vara minimal, det är spännbanden som ska hålla hojen i sidled.
Går det riktig sjögång, kan man dra ett spännband genom hjulen också, gärna runt framnavet om det går utan att bromsskivan kommer ivägen. Bak kan man lägga bandet runt svingen. Drar man banden från fram- och bakhjul till samma surröglor mitt för hojen, låser man den effektivt i längsled på så vis.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Emil H » 2010-06-13/19:40

Jag måste också kommentera turvalet, hur kommer det sig att det blir Danmark, när Norge ligger på ungefär samma avstånd?


Det skall bara vara en kort första tur förmodligen Fredag till söndag, jag bor i Falkenberg och har 20 min till färjan, men jag har 6 timmar urtråkig motorväg om jag skall nå fina norska vägar. Möjligen kan man åka färja från Moss över till Norska sydlandet men då har nästan hela dagen gått innan jag ens nått fram till de första fina Norska vägarna. Jag flyttade hem från Norge för 3 år sedan efter att ha bott där i 6 år så Danmark är mer "exotiskt" för mig :)
Kanske i framtiden om jag lyckas få med min sambo på mc:n att vi tar en Norgetur.

Tack för alla svar, jag får ringa färjan och höra om dom har spännband. Mycket fin och illustrativ bild :)
K1200S -05
Blå/Vit
Remus slipon
Emil H
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-12-02/19:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-14/10:59

Och har de inte spännband, hittar Du sådana på exempelvis Clas Ohlson för en ringa penning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-14/11:19

Till ovanstående anvisningar kan förstås läggas, att lägger Du i ettans växel med motorn avslagen och rullar fram cykeln, tills det tar stopp, hindrar motorn cykeln från att rulla framåt. Sidostödet hindrar den från att rulla bakåt. (Vill man säkra ytterligare, kan man lägga en liten tamp över frambromshandtaget, så att man får "parkeringsbroms", men det torde knappast behövas på en tung mc, där motståndet i motorn torde räcka.)

Själv brukar jag numera sällan lägga något spännband över cykeln. Det brukar fungera bra att fästa ett band på vardera sidan av hojen i någon chassidetalj - exempelvis "lyftöglan" i ramen på K 1200 RS' vänstersida och fästet för passagerarfotpinnarna på höger. Det finns inget skäl att "idiotdra" spännbanden.

(Rimligtvis borde egentligen ett enda band på vänster sida räcka, när cykeln står på sidostödet. Det hindrar den från att välta över lodlinjen och falla åt höger. Sannolikheten för, att cykeln skall välta över sidostödet och falla åt vänster måste vara ytterligt liten, såvida vi inte talar om oceanfärder! Men jag erkänner villigt, att jag inte lever, som jag lär. Jag brukar alltså sätta ett band även på höger sida.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-14/11:57

Bror Gårdelöf skrev:Men jag erkänner villigt, att jag inte lever, som jag lär. Jag brukar alltså sätta ett band även på höger sida.

Det är ett bra avsteg från läran, eftersom det avlastar sidostödet om Du drar åt "lagom" mycket, plus att det hjälper till att hålla ner hojen mot underlaget.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har aldrig åkt färja med mc.

Inläggav Olle Nilsson » 2010-06-14/14:37

Om man åker BMW med fjäderbelastat sidostöd så säkra detta med en rem om ni väljer att använda det.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst