"Trelänstouring med träsmak", D14

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

"Trelänstouring med träsmak", D14

Inläggav Robert Olausson » 2010-06-12/21:44

I dag var det dags för en tur i tre län med besök på ett trämuséum.
Vädret började bra men när jag stannade vid träffpunkten för start och tog av mig hjälmen var det någon som slängde en spann vatten över mig. Dagen fortsatte i växlande regnväder från dugg till öppen himmel men på eftermiddagen sken faktist solen i ca 10 mil.

Vi var 5 ekipage med 7 personer som trotsade vädret och fick en trevlig tur på fantastiska vägar i tre olika län, Kronoberg-, Skåne- och Hallands län. Vi stannade och fikade i Vittsjö och gjorde ett stopp vid minnesmärket i Höjalens Skog, där sju unga män omkom vid en flygolycka den 29 augusti 1944. Stopp för mat gjorde vi i Ingeborrarp. Efter maten besökte vi trämuséet där vi blev guidade av turens ledare, Lars Eliasson.

Lars hade fått till en mycket trevlig tur på fantastiskt kurviga, kuperade och belagda vägar genom platser med namn som Kvänjarp, Pjätteryd, Hallaryd, Vittsjö, Visseltofta och Emmaljunga. Vidare mot Åsljunga över Skånes Värsjö, Vemmentorp, Örkelljunga och Ingeborrarp.
En tack till Lars för att han kvällen innan, i hällande regn, rekar den ca 25 mil långa turen, som vi körde i dag, på MC! Jag såg honom fara förbi mitt fönster vid 20-tiden på fredagkvällen i ett väder som till och med en säl hade tvekat att gå ut i!

Lite bilder från dagen:

Bild

Genomgång innan avfärd vid Ljungby Stopp


Bild

Fika i Vittsjö


Bild

Samling vid minnesmärket i Höjalens Skog


Bild

Propellermonument


Bild

Monumentet står en bit upp jämte vägen


Bild

Mat på värdshuset i Ingeborrarp vid trämuséet


Bild

Lars berättar om pumpar gjorda av trä för Lars-Olof


Bild

Samling vid pumpen




Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst