parkering

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

parkering

Inläggav bimmer2 » 2010-06-15/21:56

Hej hvordan er reglerne for at parkere sin mc i Sverige, jeg er fra danmark og der skal man ikke betale for sin mc og må sætte den fra sig bare den ikke spærrer for biler og fodgængere, jeg har fået en bøde (afgift ) for at holde på Ystad havn
mvh Svend Augustssen
bimmer2
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-12-07/08:55

Re: parkering

Inläggav Mimmi » 2010-06-15/23:19

Hej!

Detta är ett ganska komplicerat ämne i Sverige. Varje stad/by, och kommun kan bestämma sina egna egna parkeringsregler. (frånsett de allmänna lagar som gäller om P-förbud i gatukorsningar, före övergångsställe och så vidare...) I min by är det gratis att parkera bilar och mc på alla tillåtna platser, alltså där det inte står P-förbud eller Förbud att stanna, utöver parkeringsplatserna så klart.
I andra städer/byar/kommuner kan det vara avgift, och speciella P-platser för mc.
Grundregeln är att MC skall parkeras på en bil-P-plats om det är markerade platser.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: parkering

Inläggav Kovlingen » 2010-06-16/13:00

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/07:37, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: parkering

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-16/14:24

Min grundregel är att inte parkera på bil-p-plats. Bilförare har en benägenhet att inte ens se
andra bilar när dom svänger , backar och strular . Vem f-n vill komma ut till hojen och den
ligger där påkörd ? INTE JAG .
Håkan[/quote]

Jag gör som Kovlingen. Men tråden startade med en fråga om regelverket - och regelverket säger bil-P, såvida inte särskild mc-P finns i närheten.

Själv brukar jag använda sunt förnuft och ofta hitta en plats t. ex. BREDVID ett cykelställ, där hojen är minimalt i vägen. På så sätt har jag i centrala Linköping t.o.m. parkerat bågen mitt framför näsan på två poliser i målad bil, och de gjorde inget för att hindra mig. Inte heller hade jag någon bot, när jag kom tillbaka.

Ett annat trick är en yta, som inte rymmer en bil, men som väl rymmer en mc, exempelvis något triangulärt på en större parkering. På så sätt har jag ställt hojen också på ytor, markerade med sneda, vita ränder (= ej P), och hittills har detta inte lett till någon bot. Men jag har kanske haft tur hittills?

Problemet är redan beskrivet ovan - regelverkets praktiska tillämpning varierar från ort till ort, så säker kan man inte vara. Göteborg införde ju för något år sedan en hård tillämpning av "mc enbart på (bil-)P", vilket ledde till inte så små problem där. Huruvida de styrande nyktrat till eller fortfarande är istadiga, vet jag inte f.n.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: parkering

Inläggav FlashGordon » 2010-06-16/22:54

Som Göteborgare kan jag intyga att de inte nyktrat till. Sedan undrar jag i och för sig om våra politiker i denna stad någonsin haft en intelligens som varit i nivå med en normalbegåvad nykter person.
De 24 politikstvalda behöver vara 24 man i styrelsen som kostar 1.3 miljoner per år för att köpa ett biljettsystem som ingen förstår och alla tycker är kass. Är det fel på beslutsfattarna som får 60.000 per skalle för att vara inkompetenta.
Nej det är naturligtvis fel på de som försöker använda det vansinniga systemet.
Vi har fått ett antal nya MC-parkeringar. Men för en som inte känner stan är de hopplösa att hitta.
Ofta är de i centrala stan fulla redan tidigt på morgonen. Jag har ibland ställt mig straxt utanför den målade rutan och klarat mig. Fast jag har också åkt på 650 kronor från någon nitisk p-nisse.
Så ta det försiktigt i Göteborg. Det finns en karta att ladda ner över MC-parkeringar.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: parkering

Inläggav Marie » 2010-06-16/23:19

Jag tyckte inte att det var svårt att hitta mc-parkeringar i Göteborg, ens innan antalet utökades. Som utsocknes kände jag ju inte till de liberala dåvarande reglerna där, utan parkerade försiktigtvis på skyltad mc-parkering utanför Svenska Mässan. Inte var det platsbrist heller strax efter lunch, jag hade hela mc-parkeringen för mig själv. Mycket underligt tyckte jag, eftersom mässhallarna var knökfulla av motorcyklister och motorcyklar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: parkering

Inläggav Arne Löfving » 2010-06-17/16:51

Låter som du besökte MC-mässan. Den brukade vara i februari. Väldigt konstigt att det var gott om plats på MC-parkeringen på utsidan. Ett riktigt mysterium... :o
Medlem 2681075
Numera hopplöst hojlös...
Användarvisningsbild
Arne Löfving
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2007-05-10/17:56
Ort: Mölndal

Re: parkering

Inläggav Marie » 2010-06-17/23:27

Arne Löfving skrev:Låter som du besökte MC-mässan. Den brukade vara i februari. Väldigt konstigt att det var gott om plats på MC-parkeringen på utsidan. Ett riktigt mysterium... :o


Jovisst, det var i samband med mc-mässan!
Men då tycker jag ju att det borde ha varit många hojar även på parkeringen....
Det var väl ändå inte bara jag som körde hoj 40 mil den dan?
Det var både varmare och bättre väder den dan än vissa dagar i maj-juni i år.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: parkering

Inläggav Søren TJ » 2010-06-21/21:31

Hej Svend.
Hvis du skal til Stockholm finder du MC parkeringer her: http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/Smart-resande/En-karta/
På disse parkeringer er der fri parkering. Uden for disse er det en blanding af sund logik/'gambling'/held som gælder - men officielt skal du så betale som en bil hvor der er parkeringsafgifter.

God tur.
Søren.
Søren Tousgaard Jensen
Användarvisningsbild
Søren TJ
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2004-09-22/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst