Bensinkort

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Bensinkort

Inläggav 2654923 » 2010-07-07/20:28

Nu när Shell ska avskaffa sitt Eurocard, letar jag efter ett alternativ vid resa i Tyskland och Holland. Förslag ?
Lennart J
Användarvisningsbild
2654923
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1998-02-02/01:00

Re: Bensinkort

Inläggav Marie » 2010-07-07/21:07

Idag kommer du förbaskat långt med ett vanligt Mastercard/Eurocard alternativt Visa.
De flesta mackar i Tyskland och Österrike tar numera sådana. (Tyskland och Österrike har varit tröga som fanken med att få fart på kortbetalandet, men nu funkar det hyggligt). Förr var jag trogen Shell-kund just med hänvisning till deras Euroshell, men sedan några år får jag rabatt genom mitt medlemskap i ADAC, men INTE om jag betalar med Euroshell!!!! :shock:
Alltså blir det mitt Eurocard och medlemskortet i ADAC som hamnar på shellmackdisken.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bensinkort

Inläggav Dennis Johansson » 2010-07-08/01:15

Lite skumt det där.
Som är allmänt känt så är ju Svenska Shell till salu. Alla mackar samt raffet jag jobbar på.
Därför verkar du euroshellkortet försvinna.
Det märkliga är att jag själv inte fått något byte av kort ännu.

Undrar varför Visa och MAstercard har varit så avlägsna i Europa och även Danmark och Norge.
Förresten tänk er för om ni skall använda kort i Danmark. De verkar klara sig från påtryckningar inom EU, så det tar idiotavgifter på kortbetaltningar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bensinkort

Inläggav Matz Zingmark » 2010-07-08/05:39

Dennis Johansson skrev: så det tar idiotavgifter på kortbetaltningar

Gäller det all betalning eller bara på bensinmackarna?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Bensinkort

Inläggav S-J » 2010-07-08/06:03

Förlåt att det drar iväg lite utanför ämnet.
Men om jag fattat det rätt är det inte något som EU har att göra med om någon tar avgift för att ta emot kort utan det handlar om att i avtalet mellan Visa/Mastercard och handlaren iaf i Sverige står det att de inte får ta ut avgift. Så gör handlaren det så är det bara att anmäla.
Åter till ämnet och kortbetalning. Har inte själv kört runt med Hoj i europa men tågluffade många år runt i europa då korten började slå igenom. Och det som slog mig då va att det funkade grymt bra tidigt tillochmed i Spanien där man på den tiden inte kunde ta ut en bank check på en annan bank än den va köpt i.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Bensinkort

Inläggav Dennis Johansson » 2010-07-08/08:20

Matz Zingmark skrev:
Dennis Johansson skrev: så det tar idiotavgifter på kortbetaltningar

Gäller det all betalning eller bara på bensinmackarna?


Mig veterligen har de danska bankerna rätt att lägga på hur många procent de vill på kortbetalningar och även uttag.

Det beror på att de inte Euro.
Här är lite info:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/bank-och-forsakring/dyra-kortkop-i-kopenhamn_461327.e24
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bensinkort

Inläggav Mats Liifv » 2010-07-08/17:58

Har aldrig haft några problem att betala med mitt VISA-kort varken i Österrike eller Tyskland. Gäller både bensinmackar, restauranter och liknande inrättningar som man som turist kan tänkas besöka. Italien har det något sämre beställt på den fronten. Har råkat ut för någon enstaka mack där det inte funkat med kort, liksom även någon restaurant men på det stora hela har det fungerat även där.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Bensinkort

Inläggav hegu999 » 2010-07-08/19:30

Ett tips vid betalning med Mastercard/VISA utomlands är att kolla upp vad bankerna tar for växlingsavgift vid betalning där. Kan nämna att min ena bank tar ut 1,6% på summan för sitt VISA kort, men däremot så tar ICA med sitt mastercard ingen avgift alls.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Bensinkort

Inläggav M-Anders » 2010-07-08/21:38

Mats Liifv skrev:Har aldrig haft några problem att betala med mitt VISA-kort varken i Österrike eller Tyskland. Gäller både bensinmackar, restauranter och liknande inrättningar som man som turist kan tänkas besöka. Italien har det något sämre beställt på den fronten. Har råkat ut för någon enstaka mack där det inte funkat med kort, liksom även någon restaurant men på det stora hela har det fungerat även där.


Kan bara instämma har heller inte haft några problem under dom sista 20 åren då jag rest vest Europa.
Något enstaka ställe i Spanien har dom knorrat lite på Visa kort, men tillslut har dom gett med sig, förmodligen lite högre avgifter...

Kansk jag haft tur, men det har fungerat bra tycker jag.

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Bensinkort

Inläggav FlashGordon » 2010-07-09/17:37

Tyvärr händer det fortfarande att ställen inte tar Mastercard och Visa utan bara bankkort. PÅ väg hem ifrån Österrike efter Nyår så fastnade vi i en snöstorm och var tvingades att övernatta på ett jättetrevligt Gasthaus utanför Leipzig. På morgonen när jag skulle betala så visade det sig att de tog några tyska bankers betalkort och Eurocheck card. Ett system som mig veterligen bara finns i stor tyskland. (Tyskland, Schweiz, Österrike & Holland)
Gudskelov hade jag en 500 Euro sedel men jag fick vänta cirka en timme innan ägarinnan kom upp ur sängen och kunde öppna kassaskåpet för att kunna få fram tillräckligt med växel.
Nyligen på en tur till Mön i Danmark åkte jag till en restaurang i närheten av stället där vi skulle övernatta och kollade att de hade plats för oss och tog kort. Det var enda matstället i närheten. Jojomän man tog kort och hade plats.
Eftersom jag tänkte ha några kalla Tuborg till maten blev det en promenad till restaurangen.
Väl på plats visade det sig att man bara tog Danska bankkort och inte Visa, American Express eller Mastercard.
Så det blev att anpassa menyn efter tillgängliga kontanta danska kronor. Synd för restaurangen var riktigt bra. Jag gick inte hungrig därifrån men jag kunde inte beställa vad jag mest kände för. Mön är verkligen en avkrok i Danmark. Ett Östdanmark.
Annars fungerade kort överallt annars på bensinstationer mm. Det har blivit mycket bättre än tidigare.
Just hemkommen från 4 dagar i Norge kan jag konstatera att det också blivit mycket bättre. Det var bara en restaurang i Evje som inte tog kort. Nu fanns bankomaten tvärs över vägen så det gick bra ändå.
Sverige har kommit långt när det gäller att ta kort och det är sällan att någon inte tar kort.
Så ser det inte ut i övriga världen. Det är ofta säkrast att också ha kontanter för att kunna betala en middag eller en tank bensin.
Jag hoppas att jag kommer uppleva den dagen när jag kan åka runt i Europa utan bry mig om kontanter men där är vi inte än.
Hemma har jag en stor kakburk fylld med småplastpåsar med mynt och sedlar från alla världens hörn som inte blev använda. Den väger säkert tio kilo. Det är också en kostnad.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Bensinkort

Inläggav Marie » 2010-07-09/20:58

Jo det var ungefär så jag skulle säga....

Så länge man befinner sig på turistorter och i storstäder i Tyskland/Österrike så har det funkat bra med kort i sådär 15-20 år, men om man som jag vistas mycket på riktiga bonnavischan så är det ännu inte särskilt väl utbyggt om man inte har Eurocheck-kort eller i Österrike österrikiskt Bankomat-kort.
Kontanter bör medföras....

Gissa vem som var urförbannad när de svenska bankerna klev av Eurocheck-samarbetet 1993 :twisted:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst