On two weels to the Black See and back

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

On two weels to the Black See and back

Inläggav rilles » 2010-07-12/11:22

Hej,
för den som har interesse, lust och tid så kan du följa min resa i sommar till östra Europa. Jag kommer att försöka skriva dagligen på min reseblogg, Moving around, http://sjogardh.wordpress.com/.
Resan går genom Lettland, Littauen, Vitryssland, Ukraina, Moldavien, Rumänien och Polen. Kanske även en liten släng in i Bulgarien och Slovakien.
tour[1].jpg
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav Johan Weinö » 2010-07-12/12:22

Spännande, här har du en läsare...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav Björn Johnson » 2010-07-12/15:39

Jag följer också din resa Richard. Trevligt att du delar med dig av din upplevelse.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav rilles » 2010-07-28/20:01

Nu har jag landat hemma igen, hoppas ni som följt mig har haft någon glädje av min blogg. Det har varit kul att se att flera besökare kommit från BMW-forumet.
Jag får väl se vart det bär av till nästa gång.

Richard Sjögårdh
http://sjogardh.wordpress.com/
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav Anders.N » 2010-07-28/22:19

Välkommen hem Rilles!
Skönt att allt har gått bra med din resa och tack för alla fina fotto och berättelser.
Själv har jag varigt i rumänien ett par år och kört lite mer "krävande" vägar och stortrivs med folket och "vägarna" i bergen. Det verkar som du inte hade tiden till att utforska landet riktikt men jag undrar om du
fick någon koll på moldowia, Upplevde du folker gästvänligt som Rumänien eller dom var mer restriktiva? hade du känt dig säker om du tältat på landsbyggden? Moldavien är för mig ett spännande land som jag inte har haft förmånen att besöka än men ska ner i september till bla rumänien bulgarien grekland och om du kan rekomendera en omväg på ca:70mil tor kanske jag kan övertala mina resekamrater.
Tack än en gång för en trevlig rese skildring.
Mvh Anders N
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav rilles » 2010-07-28/22:36

Mina intryck från Moldavien gäller framför allt Chisinau, huvudstaden. Det var verkligen en av höjdpunkterna på resan. Träffade en mängd lokala människor, det finns inte ju mycket turister. Landsbygden liknar Rumänien men utan utsmyckning. Det var väldigt slående att direkt efter gränsen från Moldavien in i Rumänien så hade man blommor i trädgården istället för nyttoväxter.
Transnistria, den östra utbrytardelen, kändes som den mest "osäkra". Inte pga av brottslighet utan pga av polis och militär. Jag har aldrig sett så mycket polis och militär på gatorna och de bara letade efter en anledning att få vinka in mig. Det var också har jag stötte på den största korruptionen. Av detta mötte jag ingenting i själva Moldavien, här kändes det utryggt. Jag kan dock tänka mig att det korruption även där.

Transnistria har egen gränsbevakning och följer inte, vad jag förstår, Moldaviens regler för visum. De ville inte släppa in mig utan bad mig köra runt 30 mil för att istället ta mig in i Moldavien. Och eftersom Sverige inte erkänner Transnistria finne heller ingen möjlighet att försöka skaffa visum från Sverige. Så här i efterhand är jag glad över att jag stod på mig så att jag kom in i den delen av Moldavien.

Människorna jag mötte i Chisinau var jättetrevliga och väldigt hjälpsamma. Hotellet sa dock att jag inte skulle gå runt på egen hand i staden efter midnatt. Stadens huvudgata är modern med allt som man förväntar sig av en modern stad. Det räcker dock att gå 1 eller 2 kvarter från huvudgatan för att hitta väldigt slitna hus och husruiner.

Jag är glad att jag tog turen genom Transnistria och Moldavien. Transnistria behöver jag inte återvända till men Moldavien - javisst.
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: On two weels to the Black See and back

Inläggav Anders.N » 2010-07-29/00:16

Än en gång tusen tack!
Bekanten jag har i sibue rumänien , hans mamma bor i Chisinau och menar på att det är ok o åka dit men påpekar att det är otroligt fattigt, men efter vad du sagt är det likt rumänien om man håller sig i västra delen och det låter underbart och jag tar det på "orde!n när jag pratar men följeslagarna, hoppas på deras välvilja,
Mvh Anders;N
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron