Trollhättan 15-18 juli

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Chresten Nielsen » 2010-07-12/13:05

Om man är motorintresserad finns det skäl att komma till Trollhättan 15-18 juli.
Saabfestivalen bjuder bland annat på fabriksbesök och föreläsningar.
http://www.saabfestival.se
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Marie » 2010-07-12/22:36

EGENCENSUR
Senast redigerad av Marie 2010-07-13/00:21, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Dennis Johansson » 2010-07-12/23:37

Marie skrev:Och vad kan det finnas att se i det sammanhanget?

Guidad visning på soptippen?
Senaste skrotpressen?
och museum för oljeeldade djungeltrummor?


Jag anser nog att även om jag inte är saabfrälst att Saab gör bland världens bästa bilar.
Att två bilmärken i lilla sverige gjort en lite tråkig utveckling är ju en annan sak.
JAg begriper mest inte att de in kan få fart på rätt marknadsföring.

Men Marie. Jag begriper inte varför du är så insnöad på tyskt hela tiden. Världen är större en så. Och det finns mycket som är bättre eller lika bra från andra delar av världen.
Vilket vi skall vara glada över. Tänk om inte tyskarna besegrades i kriget... Då hade vi inte kunnat få den stora variationen och ökade kvaliteten som vi idag har
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Marie » 2010-07-12/23:54

Dennis Johansson skrev:Jag anser nog att även om jag inte är saabfrälst att Saab gör bland världens bästa bilar.
Att två bilmärken i lilla sverige gjort en lite tråkig utveckling är ju en annan sak.
JAg begriper mest inte att de in kan få fart på rätt marknadsföring.



Du, Dennis lille....
Jag har ägt fyra saabar och det är minst fem för många....

Värre skit har väl inte producerats utanför det kommunistiska östblocket.
Jag och en arbetskamrat var rörande eniga om att Konsumentverket borde ingripa och föreskriva att saab endast skulle få säljas parvis; en att köra med tills den inom kort framtid rasar och en som kanske verkstan hinner få nödtorftigt fixad inom den närmaste veckan, sen skiftar de plats... :(


MEN

Du har rätt i att det var onödigt av mig att skriva så tyket när en nykomling på forumet tipsade om någonting som kanske det trots allt finns en eller annan som kan tycka är intressant. :oops:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Mimmi » 2010-07-13/00:24

Chresten skrev:Om man är motorintresserad finns det skäl att komma till Trollhättan 15-18 juli.
Saabfestivalen bjuder bland annat på fabriksbesök och föreläsningar.
http://www.saabfestival.se



Hej!
Tack för tipset! :)
Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka dit, men det hade varit intressant.
Visserligen är jag väl ingen speciell SAAB-fantast, men jag har haft några stycken. Bland annat en tvåtakt Sport. Och visst är det en lite udda bil med lite egna lösningar och ofta innovativa idéer.
Saabs museum har jag varit på för några år sedan, och det var kul.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-13/09:08

Tack för tips!
Schemat i helgen är lite späckat med födelsedagskalas och annat, men om jag inte tar fel så sammanfaller SAAB-festivalen med att Midnattssolsrallyt tar nattuppehåll i Trollhättan nu på torsdag kväll 15/7 (se även denna tråd).
Kan nog vara läge att ta sig till Trollhättan på torsdag eftermiddag!

För övrigt kan jag väl hålla med om att SAAB sällan utmärkt sig för hög bygg-, material- och konstruktionskvalitet, men innovativa och säregna har de sannerligen varit! Numera är väl det mesta av särarten borta, och bilarna verkar hålla en kvalitet som står sig hyggligt i jämförelse med konkurrenter i samma pris- och storleksklass. Tråkigt egentligen, att SAAB blivit "en i mängden", utan vare sig fördelar eller brister som sticker ut - det är mycket roligare med fordon man antingen "älskar att hata" eller "hatar att älska". Oavsett vilket, så har SAAB en spännande historia!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Trollhättan 15-18 juli

Inläggav Chresten Nielsen » 2010-07-13/12:01

Oavsett om man tycker om Saab eller ej är varumärket en del av svensk industrihistoria. Utvecklingen har inte stått still när man har gått från 2-takt på 25 hk till tävlingsbilar med 800 hk.

Under veckan finns det bland annat möjlighet att få en guidad tur på fabriken. Utan att först ha sett vad som finns innanför grindarna bör man nog vara försiktig med att uttala sig.

Som Gunnar skriver gör Midnattssolsrallyt uppehåll vid Saab Bilmuseum. Där finns också möjlighet att höra en rapport från ett annat vetranrally, Mille Miglia 2010.
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-04-27/19:11


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst