erfarenhet av att köra i Polen

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Frank » 2012-01-28/13:37

Hej jag funderar på att ta en tur i Polen till våren någon som har erfarenheter att dela med sig av?

// Frank
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav ICU » 2012-01-28/14:33

Underbart land med mkt trevliga människor men se upp för trafiken. Jag lovar, du har aldrig upplevt något liknade. Helt livsfarlig om man inte är försiktig. Vansinniga omkörningar inte ovanligt med 3 i bredd, höga hastigheter, djupa spår i asfalten( vi snackar om 20-30cm djupa fåror). Fick även höra av en polsk kompis att det satts i system att skapa kollisioner med utländska fordon för att erhålla ersättning från deras försäkringsbolag. Även regelrätta car-jackings. Kanske extremfall men värt att ha i bakhuvudet. Inte meningen att skrämma dig, underbart land men kan vara farligt. Å andra sidan vilket land kan inte vara det. Se vad som händer här i Malmö (ganster city).

Mvh

Jerry
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-01-28/15:52

Till det kan väl också läggas, att stora delar av det polska vägnätet inte är direkt inspirerande. "Polen" kan översättas med "Slättlandet". Undantag finns dock. Dels har folk talat lyriskt om "Polens Riviera" uppe vid Östersjön - och så har Du förstås bergstrakterna vid sydgränsen, som är något helt annat. <BR><BR>Vänligheten är lika ofta beskriven - inklusive tidvis möjlighet att ställa in hojen i hotellfoajén eller på annat väl övervakat område, för att den inte skall stjälas under natten. <BR><BR>(Beskrivningen av trafikkulturen - eller bristen på sådan - får mig att associera till en kroatisk kollega. Hon och hennes man köpte en sprillans ny Kawasaki W 800 i senhöstas, så jag frågade, ifall de skulle vara intresserade av en sväng till Kroatien i sommar - och kanske guida oss. Svaret var något oväntat: "Jag skulle aldrig åka motorcykel i Kroatien! Mina landsmän kör som galningar!")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Leif L » 2012-01-29/01:33

Med tanke på resa i Polen.

Jag gjorde en liten och kort (några timmar) sväng där 2008. Kom från Tjeckien och kom tillbaka till Tjeckien men lite längre österut.

2010 körde jag från Litauen genom norra Polen, men inte längs kusten, till Swino... (Ja, stavningen är ett kapitel för sig, och sedan är uttalet något helt annat, t ex i norra Polen finns en stad som "heter" Biddgoscht/Bidgost (och inget annat!).)

2011 körde jag ner genom östra Polen och hamnade i Slovakien, sedan rundade jag Tatrabergen och köpte grillspett i Zakopane (vinter OS 1956?) och kollade lite på backhoppare i träning.
Eftersom jag hade ont om tid så blev det raka spåret till Berlin följande dag.

Trafiken är ett kapitel för sig!
Det finns inget ställe där en polsk bilförare inte skulle kunna göra en omkörning. Här skulle tom Michael Schumacher bli överraskad!
Jag "klagade" för en polisman i samband med en kontroll. Han medgav att det är stora problem. Polismannen ville se mina papper och jag sade att de är så djupt nere i packningen... Så då blev det ingen kontroll. Jag trodde att jag hade kört lite för fort på 50-område (tätort)!

Efter murens fall har tydligen polackerna satsat på så många mil asfalt som möjligt, vilket betyder att vägarna är rätt smala, i synnerhet med tanke på den enorma trafiken. I Sverige får man vara nästan ensam på vägarna när man är ute med hojen (Mälardalen). I Polen kan man tro att alla polacker är ute på samma väg som en själv, oberoende var man är i landet.

Spår i vägbanan tycker jag inte att jag har sett någonstans! Jag försöker fundera om det ens fanns några potthål i asfalten... Där som på andra ställen är vägarna/gatorna sämst i inne i tätorterna, och nästan alla polska vägar går "rakt" igenom städer/byar. Omfartsvägar håller på att byggas, men behoven är förstås enorma.

Sedan är det ju så att Polen verkligen är platt till största delen.

I somras bodde jag väl på tre hotell/tre övernattningar i Polen. Två av dem var nya, det ena öppnades förra året och det andra i år. I båda fallen var det ägaren som hade byggt. Kristallkronor i taken, osv... Jag kommer inte ihåg vad jag betalade, men säg ca 300kr/natt. Hittar man hotellet vid 21-tiden kan man inte räkna med att det blir den allra billigaste lösningen!

Sedan är ju polackerna ganska dåliga på språk! Varken tyska eller engelska hjälper. Nästan som i Ryssland. De som kan, kan bra. Nu tänker jag på folk ute på "landsbygden".

Man skall förstås inte lämna några lösa grejor på hojen när man lämnar den utom synhåll. Jag hade inte hojen parkerad i garage i somras, å andra sidan fanns hotellen utanför tätorter. Ena hotellet hade kameraövervakning av parkeringen rakt framför entrén. Ett av hotellen såg man knappt från huvudvägen.

Rent allmänt är priserna vettiga, enligt vad jag tyckte.
Vad kostade egentligen bensinen? 13-14kr/liter?

Jag växlade in ca 1000kr till zloty vid den litauiska gränsen, och själva växlingen kostade ca 250kr!!!

Så det billigaste sättet kan vara att ta ut kontanter i en polsk bankomat. Det mesta (nästan allt) betalar man ju med kort.

Sedan är Polen stort (och väl ca 40milj inv), så det kan vara bra att planera om man vill titta på något speciellt. Med tanke på trafiken och att vägarna går genom varje by, så blir medelhastigheten snabbt ganska låg.

Polackerna kan vara ganska "roliga", t ex så har de gjort en vägkarta, som jag köpte, som visar var den gamla tyska gränsen går, och på den kartan har alla "tyska" byar/städer också de tyskspråkiga namnen. Dock kan man se (ganska tydligt) att de gamla tyska områdena som fick folk från nuvarande västra Ukraina, är "mycket" fattigare än det gamla Polen.

Sedan kan det vara bra titta i en uttalsguide på nätet, så att man kan uttala namn på städer/byar, osv, annars måste man alltid peka på en karta, typ... Dock överlever man alltid!!!

Mitt resmål i somras var närmast Tatrabergen.

Trevlig resa i sommar!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Frank » 2012-01-29/08:59

Tack för era erfarenheter efter att ha läst detta känns det som att Polen man ska undvika med bågen. Synd att deras attityd i trafiken är så dålig. Men faktum är att man vill njuta av att åka och med den bild ni redovisat känns det omöjligt.
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Szinbad » 2012-01-29/21:31

I somras körde vi genom Polen. (Tour Albanien)
Man helt enkelt skall acceptera deras trafikrytm.
Först klassiga motorvägar, som plötsligt övergår till 50-70 vägar. Och här kommer problemet, folk vill köra om, tempot blir hetsigare och hetsigare.
Vägar genom städerna är typiskt Östeuropeiska, massvis med härliga spårvagnskorningar, pothål, spåriga bitumen vägar, som är sophala vid regn.
Men vi tyckte att Polen bjöd på underbara fina härliga vägar, tonvis med sevärdigheter.
Med lite tålamod kunde man hitta boendet för 20€ /rum, men även för 160 €/skalle (I Krakow, på Radison SAS - var vi insåg att kanske "Atlantis shabby" passade inte till tuxedos.
Trafiken blir mindre vid Tatra berget, MEN det finns inga omvägar. Körande från Krakow antingen rundar man berget åt Höger eller mot Vänster. Sistnämnda dessutom plockar all trafik mot Ukraina, Ungern. Dessutom otrolig deprimerande.
Nästa gång tar vi mot höger som betydlig mer rogivande.

Tatra Beget är otrolig vackert, Zakopane, Poprad sedan kör gärna mot Ungern. Eller varför inte hela vägen mot Grekland som vi gjorde förra året.
I år blir det kanske hela vägen mot Turkiet... vem vet?
Cheers,
Zsolt :D
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav rilles » 2012-01-30/21:52

Jag har kört flera gånger genom Polen de senaste tre åren och har inte alls samma negativa intryck som beskrivs här. Framför allt så gäller det inte att ha bråttom utan att ha tid att se sig omkring och ta av från de store genomfartsvägarna. Då finns helt underbara vägar, för det mesta utan så mycket trafik.
De stora egnomfartsvägarna är med största säkerhet betydligt bättre i år. Polackerna har arbetat intesivt med att bygga motorvägar inför Euro2012, något som jag märkte i somras. Det blev en hel del köer i vägarbetsavsnitt.

Att folk kör fort och hänsynslöst har jag upplevt överallt i tätbefolkade områden, även i Tyskland.

Nej mitt intryck är att Polen så sakteliga närmar sig västvärlden. Och här finns så många guldkorn, kultur och historia, som man inte bör missa. Numera är även maten väldigt bra för det mesta.

Köra försiktigt gäller ju alltid och galningar finns överallt, ta bara en titt på Stockholmstrafiken ;)

Några av mina höjdpunkter i Polen:
- Wolfschanze
- Staden Torun
- Staden Gdansk
- Zakopane, fantastiska vägar av alp-typ men utan trafik.
- Auschwitz

/Richard
http://www.gettingaround.se
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav BAPPEN » 2012-02-15/22:03

Hej
Jag vill anmäla mig (oss - frun håller med och hon kör oxå) till dem som gillar Polen. Visst får man vara vaksam i trafiken men det är allmängiltigt. Det finns ett stort vägnät och föralldel, det är skiftande kvalitet men det mesta är väl farbart och inte så rikligt trafikerat. Som vanligt gäller att ha en bra karta och/eller GPS samt lita på grejerna så att man vågar lämna de mest trafikerade lederna.'
Vi har tourat där 2005 och 2009 så det är inte helt pinfärskt men ganska OK. Vi har mkt gemensam historia med Polen så finns det ett litet historieintresse så blir det strax intressant. Höjdpunkterna ur vår perspektiv var enligt följande: Malbork (ty Marienburg) är en magnifik fästning från 1200-talet väl värd en halv till en dag. En bit nordost finns Frombork, den stad där Copernicus uträttade mycket av sitt astronomiska arbete. Ytterligare några mil österut hittar du ruinerna efter Wolfsschanze (Varglyan) som var den plats som Hitler hade sitt högkvarter under stora delar av 2a världskriget och det var här som det berömda Op Valkyrian-attentatet ägde rum, spelat i nutid av Tom Cruise. Fortsätter du ytterligae ostvart kan du strax styra in i Litauen och inte långt från gränsen ligger Grutas-parken, det är där som en massa gamla monumentalstatyer från "ockupationsmakten" nu finns till ett något mindre respektfullt beskådande än ursprungligen tänkt.
Kör du söderut från Malbork kommer du till Warsawa där det finns mkt att se, inte minst det pietetsfullt restaurerade Ghettot, centrala W lades bokstavligen i spillror som hämnd för ett uppror mot ockupationsmakten, "befrielsearmén" från Sovjet väntade utanför tills raseriet var klart. Judiska Kyrkogården är både skrämmande och vacker. Vidare söderut och Krakow, väl där så är Saltgruvan i Wieliczka ett nästan måste, vi fann den fantastisk. Auschwitz är det tyska namnet på den polska staden Oświęcim som ligger cirka 60 kilometer väster om Kraków i sydöstra Polen och hur tragiskt än minnet är så är det också mycket sevärt. Söderut kommer man snart upp lite och Zakopane, gammal olympiaort, är värd ett besök.
Vi har alltid fått tag i husrum och mat till hyfsade priser och ölet är gott, första gången jag drack Warka tyckte jag att jag fattade vad "stor kropp" innebar för ett öl.
Det här var bara ett litet smakprov, Polen är stort, vänligt och ligger nära, färjan från Karlskrona fungerar bra.
Användarvisningsbild
BAPPEN
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-06-11/21:53

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-16/20:06

Men Zakopane har väl aldrig varit olympiaort? När skulle det ha varit? Däremot är dess vintersportmöjligheter internationellt kända sedan decennier - även via TV så tidigt som under 60-talet.<BR><BR>I övrigt har jag inget att invända mot, vad Du skriver. Mitt påpekande tidigare i denna tråd hade fokus på trivsamma vägar - som inte alltid lär vara så lätta att hitta i Polen. Läggs däremot fokus på sevärdheter att stanna vid, avnjuta och utforska, har Du så rätt, som någon kan begära. Ett knappt halvsekel av sovjetkommunistiskt vanstyre (visserligen via polska ombud, men ändå) kunde förslumma en hel del, men det rika polska kulturarvet har uppenbarligen bestått även den prövningen förvånansvärt väl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav BAPPEN » 2012-02-17/22:52

Sorry,
du har så rätt, det gick för fort det där med olympiaort, det var diverse världscuper och världsmästerskap som försiggått där.
En liten anekdotliknande historia, vi skulle äta och bestämde oss för att använda matsedel på polska, gissa alltså. Jag kommer inte ihåg vad "Hulda" fick men jag hade beställt något som jag har för mig hette "golonka" eller ngt liknande. Vi fick in vårt öl, lite gott mörkt bröd och ngn svårbestämbar "brödsmörja", vi drog slutsatsen att det var stekflott med små gryn av stekt bacon i, som sagt, brödet var gott. Sedan kom Golonkan, det var en hel ugnsstekt fläsklägg men inga kolhydrater, jag hade ju inte beställt "garnira". Ofta ingår alltså inte t ex potatis eller ris utan det beställs separat om man önskar. Smakade bra gjorde det och mätt blev jag, utan potatis, LCHF månne.
Användarvisningsbild
BAPPEN
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-06-11/21:53

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Leif L » 2012-03-04/01:06

Jag var också i Zakopane i somras och jag hade också för mig att OS hade varit där, men det var ju VM i nordiska grenar (1962?). Zakopane ansöker om skid-VM 2017.

Polen är rätt stort, så man behöver betydligt mer än några dagar för att ta sig en liten titt.

Det blir alltså att resa dit igen! Fjärde gången.
Första gången var jag väl minst två timmar där... ;-)
Tredje gången var jag två gånger där!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-01/22:27

Hej!
Dammar av denna tråd. Jag behöver få tips på sevärdheter i denna region då vi kommer att hamna här. Jag och min hustru kommer österifrån (Wolf's Lair, Grūtasparken, Vilnius) och vinkar av våra vänner i Marlbork (där vi stannar ett dygn) den 5 juli. Deras semester tar slut men vi har minst två veckor att slå ihjäl.

Polen är ju stort. Men fantastiskt på sitt vis. Jag och Helena har semestrat här med mc 2016. Vi kom då med båt till Gdynia. Och körde sen Östersjökusten västerut i lugn takt.

Vi har även besökt Polen via flyg. En gång till Gdansk och en gång Katowice (Krakow) Bägge städeran är otroligt vackra. Vi tog även buss till Auschwitz som är fortfarande svårt att ta in än idag.

Vi missade Saltgruvan i Krakow, Borde varit bättre påläst :)

I fjol så åkte vi i Alperna och på hemvägen passerades Polen igen. Alpresan avslutades i Salzburg (våra vänner for till Munchen och lämnade åter sina hyr mc och flög hem). Jag och Helena åkte till Prag och var där i två dagar. För att Åka från Prag i ett spikrakt spår på en dag till Gdynia i 30 graders värme. Så man kan säga att de orter vi passerade denna dag i Polen inte besöktes. ;) Men man insåg att landet är hyfsat platt efter att man passerat bergsområdet i gränstrakten mot Tjeckien.

Har ni tips på en bra tur i Polen eller för den del även dess granländer. Turen måste givetvis ha en del sevärdheter så min hustru blir nöjd. Själv är jag mest nöjd om jag får en kall öl då hojen parkerats. Vi är inte främmande för att parkera vår mc den en dag extra eller två. Och promenera eller ta lokalbussen. Så länge det finns trevliga miljöer att se så är vi nöjd.

Bonus är om det finns trevliga badstränder som man kan besöka? Frugan älskar vatten. Och även jag har lärt mej att uppskatta detta. Nu tänker jag inte på de fina som finns vid Östersjön, för dessa har vi koll på redan.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav BrooklynS » 2019-06-01/22:39

Det sista är enklast att svara på. Vatten finns i Östersjön... i övrigt är Europa i stort sett renons på badbara vatten, Bodensjön, Balatonsjön och Genevesjön är två undantag. Floderna vill man inte bada i...


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-02/07:50

BrooklynS skrev:Det sista är enklast att svara på. Vatten finns i Östersjön... i övrigt är Europa i stort sett renons på badbara vatten, Bodensjön, Balatonsjön och Genevesjön är två undantag. Floderna vill man inte bada i...


Brooklyn Garage
Hmm det här var ju inte bra!!!
Tar ju två resdagar till Adriatiska havet!!! Får väll utöka semestern lite då. Men åter till trådens huvudämne. Mycket har tagits upp. Men det som jag söker är inte besök Warszawa. För till huvudstäder går ju flyg. Det som jag söker är guldkornen som man med fördel nås med mc.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav Assar » 2019-06-02/09:26

För några år sen var vi ett gäng som körde "kustvägen" från Gdansk bort mot Rygen.
Det var lite av en besvikelse, man såg inte havet någonstans. Det var alltid dyner, buskage eller träd emellan. Ingenstans fick man känslan av att köra när havet.
Det större vägnätet var upprustat, det mindre vägnätet ruskigt dåligt underhållet.
Så den vägen är inget jag rekommenderar.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: erfarenhet av att köra i Polen

Inläggav charlyno » 2019-06-04/09:12

2015
https://bit.ly/2Wn2PRX

2016
https://bit.ly/2JUHkkD

2018
https://bit.ly/2QJmFRl

Report och bilder. Det är skrivit på italienska men man kan översätta på engelska eller svenska.

Ha en trevlig resa
charlyno
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2012-01-10/17:10


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst