Lofotenturen 2014

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Lofotenturen 2014

Inläggav BrooklynS » 2014-08-14/14:26

Jag gillar att läsa reseberättelser och känna inspirationen komma krypande. Därför är det förstås på sin plats att skriva en sådan själv också.

Många motorcyklister reser till Lofoten och det är inte svårt att förstå varför: Otroliga vyer, bra vägar, relativt korta avstånd och allt är lättillgängligt och inte minst lättförståeligt för alla svenskar, då de nordnorska dialekterna ligger betydligt närmare svenskan än de sydnorska.

Nå, tanken på en långhelgstur till Lofoten tog form i början av juli, då jag och motorcykelkamraten Thomas började titta på vilken helg som skulle kunna vara lämplig med hänsyn till semestrar och familjeåtaganden. Vi landade i 24-27 juli som varandes den lämpligaste tidpunkten, och planeringen antog en allt fastare form.
Jag körde min BMW R100RS från 1978, nyrenoverad och utrustad med Krauserväskor. Thomas är hård och touringkör sin Triumph Speed Triple. Då mina packmöjligheter var större tog jag tältet, köket och det mesta av maten. Vi hade också varsin vattentät packrulle att stuva sovsäckar, kläder och annat fuktkänsligt i.

Tvåmanstält WBT-2 och Trangiakök fanns sedan tidigare och befanns vara lämpliga för ändamålet. Som liggunderlag valde vi uppblåsbara Exped, då de tar otroligt liten plats i packningen. Att jag sedan ändå tog med mig ett extra vanligt skumplastunderlag var väl ett utslag av jag-har-ju-ändå-plats och att det faktiskt är trevligt att kunna slänga ut och sitta på vid friluftsluncherna.


Vi köpte norska kartor med lite olika upplösning. Vi är lite old school på det sättet att vi vill ha riktiga kartor, där den ene har mer detaljer, den andre bättre överblick. Sedan kommunicerar vi vägval och sevärdheter sinsemellan med Cardo G9x. Att vika kartorna på bästa presentation i tankväskornas kartfack blev en utmaning som tog sin tid, särskilt i lite blåst.

Bild

Vi kompletterade packningen eftersom och jag bokade färjan Bodø-Moskenes på förhand. Då hade vi tidsramen, så det blev till att starta ganska tidigt på torsdagsmorgonen för att ha tid att åka väg 812 på norska sidan, kolla Saltstraumen och vara i god tid till färjan.

Bild

Off we go. Direkt på morgonen upptäckte jag att startreläet krånglade, så det blev en mycket kort sväng tillbaka till garaget och låna relät från vårt hojbygge. Sedan blev det långa benet via Arvidsjaur, Arjeplog och över fjället in i Norge.

Färdigpackad kvällen innan.
Bild

Startklara på morgonen.
Bild

Tankning i Arjeplog.
Bild

Just när vi kommit över på norska sidan så ser vi hur det står en stor varningstriangel mitt på vägen, jämte några röda lampor. Det står också människor där. När vi kommer närmare så ser vi att det är poliser med skarpladdade automatvapen (till och med med fyllda "jägarmag"). Vi blir beordrade att svänga in till kanten och legitimera oss. Som tur är ansågs vi inte vara något hot mot rikets säkerhet, och vi kunde fortsätta efter vänligt samtal och lite skratt. Samtidigt med oss dök det upp en till hoj (sannolikt den BMW R1200GSA vi såg vid en rastplats vid fjället) och vi snackade litegrann innan vi for vidare.

Bild

Strax efter detta tar vi en rast vid vägen. Jag micklar med startreläet och Thomas gör lunch i medhavd grön påse, det är Real Turmat fast i kronans tappning. Mycket gott, och hojen startar snällt efteråt.

Bild

Väg 812 var mycket fin. Att se upp med var förutom skarpa kurvor och färister även en myckenhet djur, alltifrån får och getter till älgar, som obekymrat sprang över vägen där man minst anade det.
Saltstraumen besöktes, men vid denna tidpunkt var det dessvärre ganska stilla vatten, och färjan väntade.

Bild

När vi kom fram till Bodø var det självfallet ingen match att hitta färjeläget, och vi fann oss vara i god tid. Då vi bägge var resa-på-färja-med-mc-rookies, frågade jag en motorcyklist som stod längst fram i ena kön hur man gjorde. "-Kör längst fram och gör sedan som personalen säger", sade han och så gjorde vi. Det visade sig vara samme BMW-åkare som vi gjort kort bekantskap med när vi blev stoppade vid gränsen och det var skoj att ha någon att prata med under väntetiden.

Bild

På fällan skulle hojarna säkras, vilket för min del var enkelt. Nu var väl inga större stormar att vänta, men visst är man alltid lite osäker när man aldrig gjort det förut. Jag gjorde det enkelt och drog en slinga genom handtaget ned mot sidostödet.

Bild

På färjan satt vi tre och pratade, åt en bit mat från den prisvärda menyn (OBS, buskis!) och försökte vila lite.

Bild

Efter några timmar dök emellertid Lofoten upp i fjärran. Vilken syn!
Bild

Vi körde av, vinkade adjö till Mats på 1200 GSA-n och begav oss söderut till Å, för att se var vägen slutade. Vacker, smal och enormt kurvig väg i några kilometer med en miljon turister överallt. Vi vände och tog beslut att bege oss norröver någon timme för att hitta lämplig tältplats. Vi åker genom Reine och förundras över intrycken.

Bild

Här träffar vi på Mats på GSA-n igen, vi stannar och surrar lite och han har liksom vi inga särskilda planer, så vips så är sällskapet tre personer! Vi stannar i Ramberg på Flakstadsøyas nordkust där det finns en fin strand och rastplats.

Bild

Bild

Middagsbestyr och babbel ända till sovdags. Vi förbrödras också över en liten Jägermeister, medtagen för ändamålet.

Morgonen efter börjar i dimmans tecken, men sceneriet förändras direkt vi rundar första kurvan.

Bild
Bild

Vi stannar för en liten fotosession.
Bild

När lunchtiden börjar infinna sig hittar vi en trevlig skreva i lä där det faktiskt blir lite väl varmt i längden, men mycket vackert.

Bild
Bild

Thomas tar en idolbild på mig (och jag givetvis på honom).

Bild

Om någon trodde att de vackra scenerierna därmed skulle upphöra, så var det fel.
Bild
Bild
Bild

Vi åkte vidare i denna miljö/väderkombination, tog norra sidan av Vestvågøy innan vi åkte ned till Henningsvær, där vi vände norrut igen. En fika på Lofotens golfklubb, där vi hamnade i samspråk med fd MC-åkare från Sundsvall. :)

Bild


Fina vägar. Tankning i Svolvær, där ett besvärande läckage uppstod efter tankning. Det visade sig vara Jägermeister, som pga dåligt återförsluten kork samlades i en pöl längst ned i tankväskan. Skruva åt korken och torka upp med papper räckte som tur var.

Bild


Sedan nordsidan av Austvågøy och sedan ned igen till Digermulen och färjeläget, där affären precis hann stänga.

Bild


Vi fortsatte längs vägen,

Bild

där vi sedan åkte längst ut på Årstein längs en grusväg och hittade ett fint ställe att sova på.
Då det var en stuga strax intill frågade vi om lov innan, vilket uppskattades även om det inte ansågs nödvändigt.
Bild
Bild

Jag och Thomas tog en utflykt på kvällskvisten, det blev rentav lite klättring så att vyerna skulle kunna bli ännu bättre.
Bild
Bild
Bild

Vi var inte ensamma om att tycka att dessa vyer var fina.

Bild

På vägen ned belönades vi med lite hjortron.

Bild
Bild

Ett bad i havet avslutade en minst sagt komplett dag.

Morgonen efter anträdde vi färden norrut igen, helt utan planer.

Bild

Vi tankade i Sortland och hade "ö-råd": Vi tar Andøya!

Bild

Längs vägen såg jag en tidig Goldwing stå parkerad vid vägen i Dverberg. När vi kom närmare såg jag en handtextad liten skylt: "MC-museum". Vi svängde förstås tvärt in.

Bild

Innehavaren satte på kaffe och visade oss runt. När det framkom att vi också sysslar lite med att sätta fart på gamla hojar blev han eld och lågor och vi blev inbjudna att besöka det innersta. Det visade sig att det inryms en MC-klubb i samma lokaler.

Bild
Bild
Bild
Bild

Inte helt olikt Brooklyns klubblokal faktiskt... (om man töjer liiiite på det).

Vidare norrut mot Andenes! Vädret var lite smådisigt men inget egentligt regn och hyfsad sikt också. ORION var förresten hemma.

Bild
Bild

Mats bjöd här hela sällskapet på valbiff, som tillhörde det godaste jag ätit. Skall ni besöka stället, så rekommenderas detta å det varmaste. 230 kronor är billigt i Norge, och maten var perfekt.

Bild

Vi åkte västra sidan ned på Andøya och nu började det regna litegrann, så Thomas drog på sig regnstället.

Bild

När vi kom tillbaka till Sortland skildes våra vägar åt; Mats funderade på att antingen åka vidare norrut mot Alta eller åka söderut via Narvik. Vi skulle ta en sväng via Harstad och sedan sova i Riksgränsen. Lite vemodigt som alltid att skiljas åt.

Vi tog färjan mellan Flesnes och Revsnes för att spara lite körväg och faktiskt också för att prova på att åka vanlig vägfärja. Ingen fastspänning här, vilket med mitt automatiskt infällande sidostöd kändes lite osäkert för att lämna hojen.

Bild
Bild

Öster om Harstad, på nordsidan av Skånland på fastlandet hittade vi ett fint ställe alldeles vid vattnet. Där gjorde vi kulinarisk middagsmix och stekte lite i solskenet. Alternativet att slå upp tältet fick gå bort, då stora moln drog in och vi beslöt att åka vidare till Riksgränsen.

Bild
Bild
Bild
Bild

Vi tankade i Bjerkvik (vete tusan om det inte var Mats på GSA-n som vi såg försvinna precis när vi svängde in på macken) och åkte över Bjørnfjell i otroligt vacker kvällssol.

Bild

Framme i Katterjåkk måste vi ju busa litegrann och for upp till Nordalsliften för att ta några fotografier. Lite lätt terrängkörning har ju aldrig stoppat en RS.

Bild

Thomas fotograferar den lilla bäckravinen som jag nyss forcerat med spinnande bakhjul.

Bild

Hä ä som fint i fjälln.

Bild

Äntligen i husvagnen.

Bild

Startreläkrånglet kom tillbaka, så jag rev eländet igen.

Bild

Oxiderade/brända kontaktytor och även ett bleck som var lite feljusterat.

Bild

Vidare, här ett kort stopp i Abisko.

Bild

Vi önskade oss regn, det fick vi i Harads, där också vägbygge ned till Boden satte igång. Slagregn och grusväg med potthål, det är allt livet det!

Bild

Väl hemkomna konstaterar jag att i Norge plattslits inte däcken.

Bild

En kär vy efter resan. Vilken hoj alltså, inte minst för att vara 36 år gammal och ha gått över 17.000 mil.

Bild


Det var allt, folks! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2014-08-14/16:23

Kul reseskildring! Personligt skriven och fina bilder!
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-08-14/17:17

Fin reseberättelse och fina bilder.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-08-14/17:56

Härliga minnen. Jag var där 2008 - och till en del 2011 - på ungefärligen samma vägar, och sådana resor glömmer man inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-08-14/18:06

Ni hade betydligt bättre väder än då jag kunde åka. Vackra bilder. Tackar för berättelsen.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav micilo » 2014-08-14/18:28

Tack för en trevlig skildring av er resa. Nästa sommar kanske....
Användarvisningsbild
micilo
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-08-19/21:48

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav mumkas » 2014-08-14/19:36

Härlig läsning om er tur till Lofoten! Kul också att ni nappade på tipset om väg 812. Fin omväg för att slippa E6 som iofs är rätt ok däruppe ändå.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav BrooklynS » 2014-08-14/20:42

Den var mycket trevlig!

Nästa gång skall jag ha kameran hängandes kring halsen, så att man kan ta upp den och ta ett höftskott - alternativt montera en såndär actionkamera med fjärrkontroll på styret för stillbilder.

Vi använde oss av strategin att tanka på första macken efter 15 mils körning, detta för att alltid ha tillräcklig räckvidd för eventuella sidoturer. Street Triplen drog inte mycket mer än RS-en, men hämmades mer av sin 18-literstank.
Vidare är det långtifrån alla mackar på Lofoten som har 98 oktan i sitt sortiment, så det blev till att leta sig fram - prova nästa mack etc.

Real turmat kan rekommenderas starkt. Inte nog med att man slipper disk, det går fort etc utan de är faktiskt också mycket välsmakande och mättande. Väl värda priset anser jag. Det blev en överraskning hur goda de var.
Frukost körde vi hårdmackor med viltost på tub och/eller Abbas makrill i tomat. Lunch blev konserv eller Real, middag en kombination av vad vi hade för att få en så välsmakande och "lyxig" måltid som möjligt.

Vattenflaska var en nödvändighet, och vatten gick det åt i solen. Två halvlitersflaskor i tankväskan samt en fylld litertermos med varmvatten var minimum.

Laddning av telefon och intercom gjordes via ett dubbelt USB-uttag som jag monterat under sadeln, sladdarna drogs sedan upp till tankväskan.

Thomas hade en våt frottélapp att torka bort insekter från visiret med. Mycket behövligt så länge man var i Sverige, helt obehövligt i Norge (ytterligare en fördel med havet).

Jag hade utökat min från början tämligen omfattande verktygssats så jag kände mig trygg i förvissningen att jag skulle kunna fixa i princip varje tänkbart problem ifall det uppstod. Kanske mest en mental grej.

Jag packade rullen och spände remmarna så att de samtidigt höll upp och in packväskorna mot väskramen. En extra säkerhetsgrej som visade sig vara klokt, då ett av väsklåsen som håller fast väskorna gick isär mellan Kiruna och Gällivare. Som tur var kunde jag sätta tillbaka delarna och låsa, så hölls den på plats ända hem.

Fördelarna med kardan blir väldigt tydliga på resor. Man slipper kladd och oro för onödig förslitning under sämre förhållanden.

RS-kåpan är verkligen sjukt bra. Man är helt väderskyddad och man åker som en kung - om än lite gammaldags - även på sämre vägar. Lätt att förstå varför så pass många har kvar dem som brukshojar trots åldern.

I tankarna pågår redan planering av nästa års resa... :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav mumkas » 2014-08-14/21:55

Jo vatten gick åt på vår resa till Sognefjorden med. Har ju tempmätare på hojen och rekordet var 33,5 grader.. Lite väl varmt att åka hoj då.

Nästa sommar är nog redan spikad här. Blir Sørlandet i Norge då. Upptäckte billigt boende i hytter i år till skillnad från hotell tidigare år. Svider mest när man behöver fylla på förrådet med Gammeldansk på Vinmonopolet. Sen blev det ju inte Sognefjellsvegen (55) av i år. 2016 kanske?

Kan förövrigt säga att jag också haft en Traja. En Sprint RS 2001. Gillar deras treor skarpt och var ett försiktigt lyft till moderna hojar från mina tidigare två Norton och en Harley. Men nu är det tvåcylindrigt som gäller igen fast BMW. Och äntligen har jag kommit iväg på resor.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav olaabr » 2014-08-15/06:32

Tack för att ni delade med er av en härlig resa med fina bilder.
Var där i början på juli 2014 med min R100RS -81 och nu blir jag redan nostalgisk... :)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Peter Nordlund » 2014-08-15/11:51

Tack för fina bilder och en mycket trevlig berättelse :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav Izvor » 2014-08-17/21:44

Halloj!

Håller med de övriga, tack för en fantastisk inlägg!

När jag var där förra året så var det bara en sak jag saknade och det var ci. 20 grader varmare i havet.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav BrooklynS » 2014-08-17/22:19

Nu var det rekordvarmt i vattnet: norrmännen simade i vikarna och det var långa rader av bilar parkerade längs viken innan Hemmingsvær eftersom alla ville bada. Vi var i och badade och jag skulle tro att det var säkert fem grader varmare än normalt, dvs uppåt 17 grader i vattnet...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lofotenturen 2014

Inläggav BrooklynS » 2015-01-09/09:18

En liten filmsnutt från Norddals, Riksgränsen. Det var roligare åt andra hållet (är mycket brantare än vad det ser ut) och det var med spinnande bakhjul som jag tog mig upp över bäckravinen. Bakbromsen var i princip inte att räkna med alls, därav den lugna nedfärden med endast frambroms.

https://www.youtube.com/watch?v=8zq3IwZs4-I&feature=youtu.be
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst