Debut: Arjeplog 2017

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-03/02:46

Jag planerar första långresan med en tvåhjuling.
Vad passar bättre än att debutera med årsträffen i Arjeplog 2017? ;)
Det ser ut att bli ca 211 mil ToR med ett "sport tourer" fokus.

Stockholm-Arjeplog

Dag1
Stockholm-Sundsvall (E4) 38 mil
Sundsvall-Umeå (E4) 26 mil
Dag2
Umeå-Skellefteå (E4) 14 mil
Skellefteå-Arjeplog (Rv95) 22 mil

Arjeplog-Stockholm

Dag1
Arjeplog-Arvidsjaur (Rv95) 9 mil
Arvidsjaur-Östersund (E45) 45 mil
Dag2
Östersund-Sundsvall (E14) 19 mil
Sundsvall-Stockholm (E4) 38 mil


Bra eller anus :?:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-03/03:50

Sannolikheten är hög att det kommer att ordnas resor upp till Arjeplog från Stockholm och andra platser av mer rutinerade långreserävar i klubben. Det kan vara en bra ide att hänga på en sån, då får man sällskap och kanske åka lite trevligare vägar än E4an.
Det är lite tidigt för dessa att dyka upp dock. I förekommande fall brukar dom "annonseras" ett par månader innan träffen.
Sen har det pratats lite löst om ställa hojarna på ett inhyrt tåg ena vägen, men jag vet inte vad status på det är i dags dato.

Personligen grunnar jag på om man inte borde ta omvägen via Norge upp till eller ner från träffen. Det adderar ett par dars restid men eftersom jag aldrig kört i Norge och dom som har säger att det är fina vägar där så är jag lite sugen. Jag är dock ingen långreseräv själv, håller mest till på bana, men det finns gott om folk man kan fråga till råds i klubben.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/07:19

Måns Ulveståhl skrev:Jag planerar första långresan med en tvåhjuling.

Fördelen med detta vägval är däcksidorna kommer att förbli onödigt oslitna . ;)
Fram med Google-maps och ta lite alternativa vägar annars kommer du att somna på hojen :shock:
Kommer kanske att bli något längre och ta lite längre tid men det betalar sej :D
Tex. "Till-resa"
Del 1 : https://goo.gl/maps/xJK89gtWvT32
Del 2 : https://goo.gl/maps/ibxgoVkkPnR2

Hemresa tex. :
https://goo.gl/maps/Z4c3GnvgbFB2
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/07:31

Till Måns: Jag instämmer med Kovlingen. Du har redovisat en sorts "självklart" ruttval för en bilist, som vill ta sig fram och åter raskt och problemfritt. E 4 har jag inte kört där uppe, men det skulle förvåna, om den är särskilt inspirerande.
E 45 är inte heller särskilt inspirerande, men den ger om inte annat syn för sägen, att norra Norrlands inland är glesbefolkat.
Har Du tid, så gör avstickaren via Vildmarksvägen (Vilhelmina - Saxnäs - Stekenjokk - Gäddede - Strömsund).
Vägen över Vemdalskalet (höger vid Åsarna, om man kommer norrifrån) till Sveg är vackrare än E 45.
Och så har Du förstås Norge, som är vackrare och roligare att köra i än E 4.

Är Du i de trakterna, kan det också vara värt att lägga några dagar på Vesterålen och Lofoten. Har Du tid till det, kommer Du inte att ångra Dig.

Men det tar förstås längre tid. Jag räknar med fyra dagar åt vardera hållet plus själva vistelsen i Arjeplog torsdag kväll - söndag morgon, så jag sätter av två veckor för alltihop.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-11-03/08:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/07:40

Bror Gårdelöf skrev: Jag räknar med fyra dagar åt vardera hållet plus själva vistelsen i Arjeplog
torsdag kväll - söndag morgon, så jag sätter av två veckor för alltihop.

Nej men Bror :shock: Har du skaffat en TomTom med "slingrande vägar" ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/08:50

Inte, då! Minst tre reskamrater har tockna däringa mackapärer (fast de har nog Garmin). Men för att köra Kystriksvegen behövs definitivt ingen GPS. Det vet jag av egen erfarenhet.

Skämt åsido vore jag mer än tacksam för ett ruttförslag, som visar så mycket vackert som möjligt längs och kring Höga Kusten, som vi tänkte passera på hemvägen. Där har ingen av oss varit förr.

Likaså tar jag tacksamt emot förslag på alternativ till E 4 söder om Sundsvall - och då tänker jag INTE på E 45!
Tid finns ju för planering.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-03/09:54

Bror Gårdelöf skrev:Till Måns: Jag instämmer med Kovlingen. Du har redovisat en sorts "självklart" ruttval för en bilist, som vill ta sig fram och åter raskt och problemfritt..


Touché :)
Jag är ju en fd rejsputte på fyra hjul; "Avståndet mellan hemmet och rikets motorbanor är en plågsam transportsträcka" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/09:58

Bror Gårdelöf skrev:Skämt åsido vore jag mer än tacksam för ett ruttförslag, som visar så mycket vackert som möjligt längs och kring Höga Kusten, som vi tänkte passera på hemvägen. Där har ingen av oss varit förr.

Likaså tar jag tacksamt emot förslag på alternativ till E 4 söder om Sundsvall


1: Denna väg har jag åkt några ggr. och som genomfart är den riktigt bra .
Sedan får man göra avstickare . Norrfällsviken är trevligt och har en restaurang i slutet på vägen .
http://www.fiskarfanget.se/

I nära anslutning finns en camping med stugor . http://www.norrfallsvikenscamping.com/
Även hotell (som jag ej har besökt) http://norrfallsviken.com/
Finns ju även hotellet vid "högakustenbron" .

Söderut :
Ett alt. med möjlighet till många varianter , men "Kalvstigen" mellan Delsbo och Järvsö är aldrig fel ;)
https://goo.gl/maps/kyBZBnoCBEx

Sedan får andra ta över :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-03/09:58

Fredric Fredricson skrev:Personligen grunnar jag på om man inte borde ta omvägen via Norge upp till eller ner från träffen.


Har lusekoftorna asfaltsvägar? :?

Jag har också funderat på en trevlig Norgerunda.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/10:02

Tack.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/10:05

Måns Ulveståhl skrev:Har lusekoftorna asfaltsvägar? :?

Jo då och poliserna har också sådana , men med taggtråd i :shock: :? :mrgreen:
Farligt att rejsa där :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Hasse Gustafsson » 2016-11-03/10:22

Åk Djupavägen mellan Segersta och Bollnäs!
Åkte den i år och det är en mycket trevlig sträcka.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-03/12:56

Måns Ulveståhl skrev:
Fredric Fredricson skrev:Personligen grunnar jag på om man inte borde ta omvägen via Norge upp till eller ner från träffen.


Har lusekoftorna asfaltsvägar? :?

Jag har också funderat på en trevlig Norgerunda.

Ryktet gör gällande att även Norrmännen har upptäckt att asfalt kan användas som vägbeläggning. ;)
Detta sagt så har jag inga stora problem med en och annan grusväg.

/Fredric
PS.
Jag är ingen grusfantom och min S1000R är knappast nåt att köra GGN med men när man hänger med BMW-klubben är det nästan ofrånkomligt att det blir lite grusväg då och då. Det finns också individer med kraftig asfaltallergi i klubben och dom är ofta väldigt aktiva. Lyckligtvis så kör grusfantomerna hojar på 1200cc och så nedlastade med allahanda grunkor från tyska tillbehörsfirmor att matchvikten närmar sig 300kg så nån riktig offroad blir det inte och det gör att min S1000R, även med sportdäck, hänger med hjälpligt.
Skall man sen toura norr om uppsala och inte vill åka europavägar så blir man väldigt handikappad om man inte kan tänka sig lite grus då och då. Jag förväntar mig att Arjeplog kommer att bjuda på massor med grusvägar och ganska lite asfalt så min plan är att sko hojen med nåt passande inför den resan. Kanske Pirelli Scorpion Trail. Svårt att hitta grusdäck i 190 bredd.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/13:33

Bara snudd på 8 månader dit så det är nog säkrast att vi skyndar oss :mrgreen: :shock: :oops:
Urrrrk !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/13:37

Jag har gjort sådär åtta vändor i Norge och aldrig haft problem med att hitta (mycket) fina och (mycket) trivsamma asfaltvägar. Inte heller är det någon svårighet att hitta asfalt i norra Sverige.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/14:17

3 ggr. i Norge och bara fin asfalt . Tom. de större vägarna är lite "svängig" gentemot
de Svenska europavägarna där jag tycker att E4:an långa sträckor tex. Jönköping - Malmö
och E6:an tar tristpriset .
Det säjs att det går att köra så att Europavägarna blir kurvig , men då behöver jag 100hk. till :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/14:26

E 6 i Nordnorge är inte alls dum - i alla fall inte från Fauske och norrut. Närmar man sig Trondheim och vidare söderut, blir läget ett helt annat (= tråkigare). Men där finns ju alternativ.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-03/14:32

Bror Gårdelöf skrev:Jag har gjort sådär åtta vändor i Norge och aldrig haft problem med att hitta (mycket) fina och (mycket) trivsamma asfaltvägar. Inte heller är det någon svårighet att hitta asfalt i norra Sverige.

Visst finns det asfalt även norr om stallmästaregården men min erfarenhet är att skall man åka skojig asfalt i Dalarna och Jämtland så får man bereda sig på grussträckor. Med lokalkännedom eller gott om tid kan man säkert hålla sig på asfalt hela tiden, men vad är det för kul med det?

Mitt favoritäventyr är GPS ställd på kortaste sträckan och gott om tid. Då får man se mycket...

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/14:41

Fredric Fredricson skrev:Med lokalkännedom eller gott om tid kan man säkert hålla sig på asfalt hela tiden, men vad är det för kul med det?

En smaksak. Jag har sällan haft tråkigt på asfalten i Dalarna - eller norr därom.
En utmärkt trivselrutt är sålunda Hällefors - Gåsborn - Fredriksberg - Nås - Sälen (OK, inte alltid dunderinspirerande men vackert) - Idre (nästan) - Tännäs - Hede - Vemdalsskalet - Åsarna. OK; E 45 norrut därifrån är inte så värst kul, men man är åtminstone en bit på väg - och så finns ju Vildmarksvägen.

Men det är klart, att gillar man grus, blir valmöjligheterna fler. Med en K 1200 RS står dock gruset långt ner på prioriteringslistan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-03/14:52

Kovlingen skrev:3 ggr. i Norge och bara fin asfalt . Tom. de större vägarna är lite "svängig" gentemot
de Svenska europavägarna....


Ännu roligare när det dessutom svänger :D
Norge is da shit alltså som vi säger i förorten.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-03/14:56

Fredric Fredricson skrev:
Mitt favoritäventyr är GPS ställd på kortaste sträckan och gott om tid. Då får man se mycket...



Förvisso men det vore ju bra att komma fram till Arjeplog innan år 2017 är slut ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/15:01

Helt klart ett mycket trevligt ställe att göra mil . Bäst blir det naturligtvis när man tar
mindre vägar . Bara tänk på att det blir färre mil/dag om man skall hinna se något av
de spektakulära vyerna . ;) Inte ovanligt med 25 - 35 mil/ och då är skallen nöjd :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/15:12

Och häcken?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Kovlingen » 2016-11-03/15:15

Bror Gårdelöf skrev:Och häcken?

Jo dä å :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-03/15:34

Bror Gårdelöf skrev:Men det är klart, att gillar man grus, blir valmöjligheterna fler. Med en K 1200 RS står dock gruset långt ner på prioriteringslistan.

Jag är ingen gruspiskare, varken min S1000R eller min förra hoj, R1100S, är särskilt lämpade för grus men det finns syner och saker man inte får se om man håller sig till asfalten. Jag har kört över en damm i dalarna och sett små skogstjärnar och annat. Därmed inte sagt att inget fint finns längs asfalten men man missar en del genom att välja bort stora delar av vägnätet.

Jag ser heller inget skäl till varför en K1200RS skulle ha några större problem på enklare grusvägar (det är såna jag pratar om och inte enduroslingor). Det finns stollar som kör K1600GTL på grus så.....

Sen är det givetvis så att det kan vara mentalt knepigt för en del att köra på grusväg. Man är tvungen att tänka om och acceptera att hojen "ormar" lite men rent tekniskt är skillnaden inte så stor. "Upp med blicken och titta dit du ska" hjälper långt.

/Fredric

PS. Det slog mig att de enda gångerna jag får problem på grus (och asfalt) är när jag blir rädd. Observera ordningen, rädd först, problem sen. Jag tror det är ganska typiskt för när man blir rädd blir man stel och gör oftast fel. Kanske FDR tänkte på hojkörning 1933 när han sa "The Only Thing We Have to Fear Is Fear Itself", eller så var det kanske för att depressionen var som djupast då...
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-03/20:57

Jag är inte paniskt rädd för hårdpackat grus - och den enligt min åsikt vackraste platsen i Östergötland kräver ett par kilometers gruskörning åt vardera hållet. Dit åker jag som regel ett par gånger per år.
Likaså skulle jag gärna köra Gamle Strynvegen åt andra hållet också (vi körde västerut i somras) - varvid det är grus, som gäller.
Hade vädergudarna varit på bättre humör, skulle det ha blivit Aursjövegen för några år sedan - men den dagen grät himlen, så det fick vara.

Men jag trodde, att det handlade om långa sträckor upp till Arjeplog - och under sådana förhållanden håller jag mig till asfalt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-03/23:12

Fredric Fredricson skrev:Jag ser heller inget skäl till varför en K1200RS skulle ha några större problem på enklare grusvägar (det är såna jag pratar om och inte enduroslingor). Det finns stollar som kör K1600GTL på grus så.....

Jag har haft både K1200RS och K1600GT - och även om det låter konstigt, är 1600:an den snällare av de två på grus! Gissar att det modernare chassiet, kombinerat med antispinn/antisladdsystemet, hjälper en hel del.
Har f ö kört K1200GT (generation 2, med tvärställd motor) på Flatruet-vägen utan minsta bekymmer (tänkbar grussträcka på ca 2 mil i en rutt från södra landsändarna till Arjeplog, dessutom Sveriges högst belägna allmänna väg - går mellan Funäsdalen och Ljungdalen).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav BrooklynS » 2016-11-04/07:55

Det är en egenskap att hojen slingrar lite på grus, inte en defekt. Släpp styret, knip med knäna, slappna av och kör. Undvik nedlägg utan kör som om det vore lite halt. Klart.

Dessutom är de packade grusvägar det oftast är fråga om i princip att jämställa med asfalt så länge man håller sig på det packade området.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Debut: Arjeplog 2017

Inläggav Lennart Jansson » 2017-04-14/17:28

Norrut från Sthlm, kolla Tidernas väg. Kalvstigen som någon nämnde i Hälsingland, mycket underhållande.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst