Hojvägar i de Baltiska länderna

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/09:09

Ligger på funderingsstadiet att ta färja över till Tallinn och sedan fortsätta söderut .
Har fått för mej att det är väldigt platt och endast vägar med lååånga raksträckor .
Finns säkert mycket att se i dessa länder men då hojåkning ligger i prio är ju detta
inte mycket att stå efter . Kanske ska fundera på andra rutter .
Vad har resepanelen för åsikter om detta ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-15/10:29

Tips kolla med Karl Bergman. Han körde igenom dessa områden i fjol. Har lade ut en filmsnutt efter varje kördag. Hittar dom inte nu, kan ha varit på FB. Men tror även att han har ett Youtube konto eller motsvarande. Hur som helst dessa film snuttar beskrev bra det han såg och upplevde på sin resa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/11:14

Kör inte han nästan uteslutande grus ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-15/12:03

Näpp. Han och hans vän var på en asfalt (för det mesta) resa ifjol. Polen - Baltstaterna - Finland in via Haparanda och hem till Timrå. En nätt liten resa. Dom tyckte dock Polska vägar var trevligast, om jag uppfattade det rätt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-11-15/13:42

Vi körde genom Balticum i år på vår resa till Ukraina (se bif karta). Vårt mål var att köra så nära Ryska gränsen som möjligt och gärna på grusvägar.
Visst är Balticum platt, men erbjuder men länderna erbjuder en del annat än berg och skarpa kurvor. Landsbygden är genuin med slingrande vägar och vackra landskap. Grusvägarna är ganska mjuka med inslag av sand, men väl skötta. Vår rutt hade med vissa modifikationer kunnat köras helt på asfalt. Nu blev det 50/50 och jag körde på TKC 70, vilket var ett bra däcksval.
Jag rekommenderar östra Balticum, eftersom det är ett område fritt från turism och svår trafik. Kostnadsläget är attraktivt och det var ingen konst att finna billiga och bra hotell ( Booking com). Trots att vi tidvis körde bara några hundra meter från gränsen, blev vi aldrig stoppade eller kontrollerade av varken poliser eller gränsvakter.
Bilagor
Rutter i Balticum_redigerad-1.jpg
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/15:26

Tackar så mycket för era info . Jag har inget emot att se landsbygden och alla byar .
Det som blir lite segt ibland är att bara köra ändlösa raksträckor ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-11-15/15:53

Det slipper Du i Balticum!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/16:02

Blir bara bättre och bättre . Ska kolla med mina "befäl" vad dom tycker :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Svärd » 2016-11-15/17:01

S6001117.JPG
Efter att ha åkt genom Estland, Lettland , Litauen och Polen 2008 och nu i år genom Litauen , Vitryssland och Ukraina i så är det bara att hålla med Lars-Erik att de här länderna är väl värda ett besök. Kanske inte för själva mc-åkningen men som lite spännande och annorlunda resmål.
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/17:13

Och så nära glömde du Thomas :)
Behöver ju inte åka flera hundra mil extra för att uppleva nått :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Svärd » 2016-11-15/18:28

Ja, det har du rätt i. :)
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Karl Bergman » 2016-11-15/21:28

Herr Håkan Kovling: Vi är ju närmast grannar och jag tror att du numera har lika gott om tid som jag har för att resonera mc-touring. Vi är ju också nära grannar, bara nästgårds, så kom över kan vi resonera hojåkning. Baltikum var (är) en mycket positiv upplevelse.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-15/21:55

Hej och Tack Karl !
Jag har lite trassel med bilen just nu så jag vill inte köra så mycket (framhjulslager)
Blir snart en liten träff dit jag ska försöka ta mej och vi kanske kan snacka lite om detta .
Hoppas att du kan komma och annars kan vi ta det när jag har fått bilen fixad .
/Nästgårdsgrannen :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-16/00:23

Kovlingen skrev:Hej och Tack Karl !
Blir snart en liten träff dit jag ska försöka ta mej och vi kanske kan snacka lite om detta .
Hoppas att du kan komma


http://www.bmwklubben.se/aktivitet/2016 ... -northbike
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Erik Mårtensson » 2016-11-18/09:17

Jag har åkt 5 gånger på mc genom de Baltiska länderna, men enbart på asfalt.
Det stämmer då att man inte åker dit för dom kurviga vägarnas skull! Mitt "rekord" nu i höstas var en raksträcka på 27 km...

Delar annars helt uppfattningen att ju mer österut, dessto intressantare. Vägarna och omgivningen är enligt mig bäst/vackrast i Litauen och sämst i Lettland. Och som vanligt skall man undvika de största vägarna med en massa långtradare.

Tvärtemot vad många tror upplever jag ingen som helst osäkerhet att köra omkring i Baltikum. Vänligt folk, de äldre har svårt med engelskan, men absolut inte de yngre. Synnerligen prisvärt, prova särskilt fiken, i byar/mindre städer får du en vrålfika för 15 kr! "Livsfarligt" för midjemåttet ;-)
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-18/10:24

Tack för info. Erik ! Det blir till att åka på den östra sidan . Låter ju mycket trevligare .
Några raksträckor kan jag leva med om det kommer i färdriktningen och tar gärna lite mindre vägar .
Försöker oftast undvika motorvägar då de inte ger någonting i utbyte .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Stefan Cedergren » 2016-11-18/13:28

Baltikum med sin brokiga historia är väldigt intressant, det är ju till viss del gamla svenskbygder. Visste ni att Sveriges största stad under stormaktstiden var Riga??? Och vår armés största seger någonsin inträffade när vi, under Karl XII’s ledning, besegrade tsar Peter Den Store i Slaget vid Narva år 1700, trots ett numerärt underläge med 1 på 4! Och Gustav II Adolf står staty i Tartu (i nuvarande Estland), där han anlade universitetet. Annars är där nog inte mycket som påminner om svensktiderna i Baltikum (vad jag vet).

Baltikum drabbades ofattbart hårt under 1900-talet. Efter 1:a världskriget var dom förvisso självständiga under några år men sen drabbades dom av skoningslösa ockupationer, först av Sovjet, en av tyskarna och sen av Sovjet igen. Dom blev självständiga för bara 25 år sedan, efter Sovjets kollaps.

Som tidigare nämnts så är det kanske inte hojkörningen som främst lockar till Baltikum. Vill man däremot på nära håll se och uppleva nåt lite annorlunda, där utvecklingen inte har gått så fort (annat än i storstäderna) och om man dessutom är lite historiskt intresserad, då är Baltikum ett bra resmål. Befolkningen är som regel väldigt vänliga och prisnivån är behagligt låg. Grusvana rekommenderas om man inte bara vill hålla sig till de större vägarna. Jag har kört hoj i Baltikum vid 5 tillfällen, här är bilder från dom två intressantaste resorna:

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... mber-2014/

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... Adventure/

Förhoppningsvis så kan bilderna ge lite inspiration och tips!
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Magnus Mörtling » 2016-11-18/15:42

Lokala klubbkamrater åker varje år till Pärnu.
Finns ett otroligt bra bikerboende med mat och pub just där.
http://aleksandripub.ee/
Själv har jag inte varit där än men det är en tidsfråga.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Håkan » 2016-11-18/17:05

Magnus Mörtling skrev:Lokala klubbkamrater åker varje år till Pärnu.
Finns ett otroligt bra bikerboende med mat och pub just där.
http://aleksandripub.ee/
Själv har jag inte varit där än men det är en tidsfråga.

Aleksandri pub är ett verkligt höjdarställe!
Ett besök med övernattning rekommenderas.
Ägaren kör/reser själv mycket med MC.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-18/19:08

Magnus Mörtling skrev:Lokala klubbkamrater åker varje år till Pärnu.
Finns ett otroligt bra bikerboende med mat och pub just där.
http://aleksandripub.ee/
Själv har jag inte varit där än men det är en tidsfråga.

Jag förstår att det är lätt att bestämma vart att åka .
Såg ju helmysigt ut :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-18/20:44

Stefan Cedergren skrev:Förhoppningsvis så kan bilderna ge lite inspiration och tips!

Hugeda mej vad ni låg i . HA HA .
Finns helt klart massor att se i gamla öststaterna . Nästan för mycket :=)
(Många bilder vare :=) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Buster » 2016-11-19/08:24

På baltiska sidan av ryska gränsen känns det som om det nästan uteslutande är ryssar som bor, de har väl vällt in under sovjettiden... ryska varor i butiker, allt på ryska på restaurangernas menyer osv.
Tyckte mig känna tillvaron i öst "hårdare" än i länderna i övrigt.
Nu åkte jag ju inte hela ryska gränsen, men nuddade vid några tillfällen och på ren landsbygd var det väl som annars men i närheten av städer blev man ALLTID omkörd av nån X6:a om det var lucka på fem meter... osv.

Länderna är löjligt platta och de stora vägarna är extremt raka, men man måste ju inte åka just där...
Även grusvägarna kan vara stora, breda och raka.
...men de har små kostigar där precis som i resten av världen...

En liten backe noterades, den var kanske 20 meter lång med en nivåskillnad på en halvmeter... vid den hade de satt ut skylt.
Varning för brant backe.
De var väl stolta för sin backe kanske...

På tal om skyltar, och grusväg... denna skylten förekommer när beläggningen ändras från asfalt till grus, vilket den gör titt som tätt kände jag.
Rätt stora asfalstvägar blir alltså grus i perioder.

Bild


Det finns krokiga vägar i länderna, men personligen lär det dröja tills jag näst väljer Baltikum som resmål med mc.
Jättefina stränder, mycket att se, bra prisnivå, oftast bra mat och trevligt folk osv... men som just mc-område är det rätt kass.
På mina veckor där såg jag max ett tiotal motorcyklar och det säger ju en del.
Träffade en kille ute på kap Kolka som på 1200GSA från Tyskland som skulle runda Östersjön/Bottenviken och även han tyckte mc-körningen som sådan var rätt trist i detta område, han längtade till Norge.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-19/09:57

Oj ! Nu kom det nya värderingar . Tackar för dom .
Vi får väl fundera och försöka komma fram till beslut om resmål .
Vi är i alla fall 2 av 3 som aldrig varit i de baltiska länderna och en ny upplevelse lär det bli .
Går ju att få lite nya värderingar på saker och ting efter besök i dessa länder .
Med sådana kontraster på allt så man har svårt att tro att det är sant .

Funderingarna fortsätter :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Buster » 2016-11-19/17:15

Alla resor med mc är ju upplevelser, oavsett om de går till grannbyn eller som här till andra länder.
Det som brukar känneteckna mc-vägar och mc-resmål är dock inte saker som finns i Baltikum enligt mig.

Det är dessutom väldigt glesbefolkat, har inga siffror men det kändes som öde nästan överallt.
Visst finns det byar och städer men de är sällan stora och trafiken generellt är nästan obefintlig.
Det finns flera paralleller till vårt Lappland..
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-11-19/21:43

Det är ju naturligtvis som Buster säger att vi har olika krav på våra hojresor. Men om Du är intresserad av historia och landsbygdskultur, då är Balticum ett bra alternativ.
Bland alla sevärdheter och begivenheter vill jag nämna:
- Fantastiska miljöer i de gamla stadskärnorna i Tallinn, Riga, Vilnius och Kaunas.
- Korskullen norr om Siauliai
- Fina grusvägar
- Narva med den gamla befästningen
- Låga priser på mat och boende
- Aleksandri Pub i Pernu (fantastiskt bikerställe)
- Militärmuseet i Algona
- Mooste Manor
- Linfärjan över Emajögi
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Håkan » 2016-11-19/22:12

Jag vet inte idag hur det ser ut i Paldiski Estland, men när jag var där 2005 var det en ren spökstad. Gator med tomma hyreskaserner m.m. Det hade tidigare bott mycket Ryssar där, som flyttat när Estland blev självständigt.
Definitivt värt ett besök.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kovlingen » 2016-11-19/22:21

Jag är inte på långa vägar avskräckt . Ska bli riktigt spännande .
Som Norrlänning och kört i bla. Turin , Milano och i Monte carlo är det mycket
som är glesbefolkat Jag har inga problem med det .
Även Sverige är ju ordentligt glesbefolkat , utom några få platser .
9 - 10 000 000 på en sådan yta är ju inte tätbebyggt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Buster » 2016-11-19/22:25

Länderna är som sagt helt klart värda att besöka.
Sjöfästningen Patarei är tex rätt omskakande, Kalla krigets museum likaså... Nida och utjämningskusten där är vacker, mm, mm... Narva som sagt... osv.

Men nu gällde det mc.
Och mc-vägar.
Och då är jag fast vid min inställning att det är ett tråkigt område.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Kapten Stofil » 2016-11-19/23:27

Buster skrev:På baltiska sidan av ryska gränsen känns det som om det nästan uteslutande är ryssar som bor, de har väl vällt in under sovjettiden... ryska varor i butiker, allt på ryska på restaurangernas menyer osv.


Ända sedan tsartiden och in på Sovjettiden har Ryssland strävat efter att förryska sitt område, genom att deportera inhemsk befolkning och flytta dit ryssar istället. Detta ställde till stora problem för baltstaterna när de blev självständiga efter Sovjetunionens kollaps, i vissa fall fick inte ditflyttade ryssar, som bott där i decennier, bli medborgare. Mycket missämja uppstod och ryssarna kände sig diskriminerade och illa behandlade, eftersom de för det mesta inte valt att flytta dit utan blivit tvångskommenderade, och då kanske med rätta tyckte att det inte var deras fel att de hamnat där, och numera var det deras hemland. Många av dem talade dessutom bara ryska.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav Colt2000 » 2017-03-07/20:16

Mitt tips är Nynäshamn-Ventspils
Dom surrar fast Mc´n åt dig på färjan ,spännband finns på båten.
Framme i Ventspils kan du ta kustvägen ner till Liepaja och vidare ner till Klaipeda. Det är som en vanlig landsväg som i Sverige och sandstränder mot östersjön.
I Klaipeda är det rätt fint och lätt med boende (En kuststad med trevligt folk)
Kaipeda till Kaunas har du rak och fin väg(EU väg) där kan du ligga på 200km/h men dom har fortkörnings kamrer övanför vägen så låt dig inte luras att det är för fin väg.

Sen kan du fortsätta ner mot Polen .
Hotell bokar du med tex Hotels.com och priserna är ca 300kr för ett dubbel rum med bra standard. Motorcykeln kan du oftast få ställa in eller på baksidan av hotellet för en avgift för 10-20kr.
Maten, ölen, vägarna allt är riktigt bra. Du kommer upptäcka att du kommer kanonmat och alkoholen är billig men kom i håg att Polen har hårdare krav mot alkohol och fordon tex får du fängelse om du kör vanlig cykel full.

Rekommenderar starkt öststaterna bästa resa vi har gjort och folk släpper förbi dig(håller till höger) när du gör en omkörning.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Hojvägar i de Baltiska länderna

Inläggav twowheeltours » 2017-03-10/23:07

Hej! Jag vill instämma med alla som gillar att resa i Baltikum. Jag var där första gången 1993 och har sedan dess besökt något av länderna ca vart femte år och att se utvecklingen i städerna under den tiden känns hisnande. Men jag anser som ni andra att det är i de östra delarna man på allvar känner att man lämnat sitt Sverige. Jag minns när jag och kompisen satt och tittade på barn som badade i havet och när vi förstod att landtungan vi såg skjuta ut i havet med riktning mot Helsingfors var en soptipp för miljöavfall och hur vi samma kväll hamnade på Hotel Profylaktika, ett nedlagt sanatorium. Hur polisen motade bort oss när vi badade i Narva, inte tusan tänkte vi simma över till Ryssland! Klostret ute på landsbygden där vi köpte målningar av munkarna utan att kunna kommunicera ett endaste ord. Med min VFR och blivande hustru bakpå åkte vi grusvägar runt ett fågelområde och på hotellet njöt vi av sallader och rödbetssoppa samt billig alkohol. Vi var på turistbyrån i en liten stad och de frågade om vi pratade engelska och tyska. När vi svarat ja visade det sig att ingen på turistbyrån behärskade något av språken men vi blev visade till ett hotell där vi för första gången i livet smakade likören Black Balsam, en flaska sådan får gärna slinka ned i packväskan. Vi träffade en nästan tandlös präst som dessutom inte hade någon kyrka. Utan att vi förstod många ord guidade han oss i kyrkan som var under renovering. I handelsboden kan man köpa kött och bröd rakt över disk. Kärnkraftverket Ignalina är gudskelov nedlagt och jag hittade dit genom att följa de grova vattenrören. En hamn i Baltikum är också något speciellt. En vecka i Baltikum är varken fjärran eller dyrt och jag kommer alltid hem med minnen för livet. mvh, Olle
twowheeltours
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-28/16:36


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst