Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav RoffeN » 2017-01-26/21:01

Nu då DB lagt ner sin Autozug verksamhet så undrar jag om någon vet vad det finns några alternativ från tex Hamburg och ner i Europa. Har hört att Österrikiska Banhof skulle ta över men hittar inget på deras hemsida.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Laneberg » 2017-01-26/21:31

Hejsan
Det verkar finnas flera alternativ på gång

Österrikes järnväg http://www.oebb.at/de/
Nytt tysk bolag http://ee-autozug.com/
Annat tyskt bolag http://www.urlaubs-express.de/

Österrikarna har funnits ett tag, de andra är nystartade
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav GSven » 2017-01-26/21:55

Österrike tåg: du kan välja tyska eller engelska, jag sökte här:
http://www.oebb.at/en/suche?t=motorcycle
Lycka till med planering
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav GSven » 2017-01-26/22:14

http://fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/d ... rain=true&

Visar de olika ändstationerna du kan välja.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-27/09:20

Du kan också undersöka, vad det kostar att flyga och hyra hoj.
Det är inte med säkerhet dyrare - och kan i vissa fall vara betydligt billigare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-01-27/12:50

http://www.urlaubs-express.de/
19000:- ToR Hamburg-Verona för två pers. och en mc :o
Som Bror nämner så är det nog billigare att flyga ner och hyra hoj på plats.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav wennborg » 2017-01-27/17:42

Hasse Gustafsson skrev:http://www.urlaubs-express.de/
19000:- ToR Hamburg-Verona för två pers. och en mc :o


Jag tog några random datum i juni och augusti. ToR Hamburg-Verona, 2 pers en mc. € 750.
Nyfiken på hur du kom upp i 19 000 kr
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-01-27/17:54

wennborg skrev:
Hasse Gustafsson skrev:http://www.urlaubs-express.de/
19000:- ToR Hamburg-Verona för två pers. och en mc :o


Jag tog några random datum i juni och augusti. ToR Hamburg-Verona, 2 pers en mc. € 750.
Nyfiken på hur du kom upp i 19 000 kr

Jag hade fel kostar € 1705 :oops:
€ 750 får du om du inte väljer plats i liggvagn. Men jag tror inte det är ok att sova under hojen ;)
Datum valda i juli
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Anders Balkedal » 2017-01-27/19:35

Varför inte köra MC till alperna? Man behöver ju inte välja Autobahn.
Anders Balkedal
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-08-07/16:03

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-27/21:30

Anders Balkedal skrev:Varför inte köra MC till alperna? Man behöver ju inte välja Autobahn.

Kanske för att man inte har obegränsat med tid, och vill få ut så mycket alp-körning som möjligt på de dagar man har?
Säg att Du har en veckas semester, vilket med lite vilja kan bli 9 dagar totalt.
Bor Du i Mellansverige, tar det minst 3 dagar att ta sig ner till Alperna om Du helt ska undvika Autobahn, och tre dagar hem.
Det ger tre dagar kvar för körning i Alperna.
Tar man tåget, går det åt en dag + en natt i varje riktning - och kanske en halv kördag till åt varje håll mellan tågstation och alpvägar.
Då är det helt plötsligt 6 dagar disponibla för alp-körning!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-01-28/11:51

Gunnar Elmgren skrev:
Anders Balkedal skrev:Varför inte köra MC till alperna? Man behöver ju inte välja Autobahn.

Kanske för att man inte har obegränsat med tid, och vill få ut så mycket alp-körning som möjligt på de dagar man har?
Säg att Du har en veckas semester, vilket med lite vilja kan bli 9 dagar totalt.
Bor Du i Mellansverige, tar det minst 3 dagar att ta sig ner till Alperna om Du helt ska undvika Autobahn, och tre dagar hem.
Det ger tre dagar kvar för körning i Alperna.
Tar man tåget, går det åt en dag + en natt i varje riktning - och kanske en halv kördag till åt varje håll mellan tågstation och alpvägar.
Då är det helt plötsligt 6 dagar disponibla för alp-körning!

Och om man inte åker Autobahn i Tyskland. Tar det låååång tid att ta sig fram....... Tom frugan föreslog Autobahn sista 10 milen i somras på en lång mc dag på tyska (vackra) småvägar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-01-28/12:32

Vad är det för fel med Autobahn? E4 är väl minst lika tråkig.
Du klämmer lätt 40-50mil på Autobahn på en dag och kan sedan äta och sova som en normal människa.
Jag kör hellre än tillbringar natten vaken i liggvagn ihop med okända människor.
Vi blev sist vi åkte (2016) varnade för stölder ombord på tåget. Tydligen vanligt :(
Mina 2 cent :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-28/12:41

Hasse Gustafsson skrev:Vad är det för fel med Autobahn? E4 är väl minst lika tråkig.
Du klämmer lätt 40-50mil på Autobahn på en dag och kan sedan äta och sova som en normal människa.
Jag kör hellre än tillbringar natten vaken i liggvagn ihop med okända människor.
Vi blev sist vi åkte (2016) varnade för stölder ombord på tåget. Tydligen vanligt :(
Mina 2 cent :)

Även med 40-50 mil Autobahn/dag, tar det 2 extra dagar att ta sig genom Tyskland - åt varje håll. Själv är jag ännu mindre road av 4 (semester)dagars autobahnkörande, än av 2 något obekväma nätter på tåg.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-28/13:29

Hasse Gustafsson skrev:Jag kör hellre än tillbringar natten vaken i liggvagn ihop med okända människor.
)


Eller oppgradere seg til egen sovkupé. Koster litt ekstra, men berger nattesøvn og eiendeler.

Jeg gjør det samme når jeg skal hjem fra BMW MC-klubbens årstreff.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav twowheeltours » 2017-01-28/17:14

Jag har upptäckt att ämnet "mc på tåg" är ett bra sätt att skaffa sig ovänner på nätet. Men.."alternativa fakta" då. Om jag lämnar mitt hem i trakterna av Örebro runt lunchtid en fredag så har jag en ganska lugn återstod av dagen att ta mig de ca 55 milen till Trelleborg så att jag hinner med nattfärjan Trelleborg-Rostock som avgår kl 22.00. Efter en något för kort natt ligger Tyskland framför mig och kanske är jag på rull strax efter kl 6.00. Tar mig ut på den ganska lugna Autobahn mot Berlin och vidare mot bla Heidelberg. I trakterna av Heidelberg har jag kört runt 55 mil och vill jag så fortsätter jag de drygt 20 milen som återstår till Munchen. Kanske börjar det bli kväll och dags att hitta Gasthaus/camping och alperna kan börja skönjas om vädret är klart. När jag slår upp mitt tält/checkar in på Gasthaus är det lördag kväll och ca 30 timmar sedan jag lämnade hemmet i Järle. Tåget har jag inte testat men gissar att Närkesslätten-Munchen tar ungefär lika många timmar med tåg. Kostnaderna för respektive resa kan diskuteras länge men är nog inte huvudargumentet för BMW-åkare. Självklart väljer var och en det färdsätt man anser trevligast men att tåget sparar tid anser inte jag.

mvh, Olle Viktorsson
twowheeltours
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-28/16:36

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-28/17:45

Ok. I timmar tar det ju faktiskt ungefär lika lång tid att köra Autobahn som att åka tåg, så långt är det rätt.
Men - tåget går på natten, och transporterar mig och hojen de där 80-90 milen medan jag sover (vilket jag annars skulle göra utan att förflytta mig).
Jämförelsen blir för min del ungefär så här:
- Jag lämnar hemmet strax utanför Ulricehamn kl 11 en fredag. Kör till Hamburg via färjorna Helsingborg-Helsingör och Rødby-Puttgarden, för att anlända till Hamburg i god tid innan tåget mot Lörrach avgår runt kl 22.
Lördag morgon framme i Lörrach och avlastade före kl 9, och sedan är det 3-4 timmars körning innan man når alp-passen efter lunch. Alltså något mer än ett dygn.
- Alternativt kör jag hemifrån vid 14-tiden på fredag, och avverkar de 30 milen till Trelleborg. Nattfärja till Rostock, lördag 50-60 mil (jobbig) Autobahn innan övernattning. Söndag ytterligare 6-7 timmar innan man är i närheten av något alp-pass. I praktiken är jag i Alperna måndag morgon, efter 2,5 rätt jobbiga "transportdagar", kanske i 30-35 graders värme.
Givetvis kan man avstå Autobahn, men då får man räkna med att det tar en dag till (har gjort det också, det är trevligt men inte samma sak som alp-körning).
Vad man väljer beror på vilket slags körning man är ute efter, och hur mycket tid man har till förfogande.
En ytterligare dimension är, om man (som jag och ett gäng "brothers in crime" gjort några gånger) vill köra grusvägar i Alperna - då har man gärna grova däck, som man helst vill ha lite mönster kvar på när man kommer till grus-eldoradot i Italien, Frankrike eller Slovenien. Det finns inga "nabbadäck" som står pall för 200 mils snabb transportkörning på motorväg i 30 graders värme....

Så jo, i många fall sparar man mycket tid på biltåget!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Buster » 2017-01-28/20:10

Man kan även skicka ner hojen med tillbehör och möta upp vid nån flygplats.

Karlssons i Växjö tex fixar sånt.
http://www.karlssonspedition.se/

Det går också lite privatbilar neråt ibland med cyklar ombord med plats över, där man kan hyra in sig... eller varför inte åka ett kompisgäng med skåpbil eller släp?
Vi gjorde så för något år sen och det gick både snabbt, smärtfritt och var billigare än att åka mc.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-28/21:47

För oss som bor i närheten av eller norr om Göteborg kan ett alternativ vara att ta Stenabåten GBG-Kiel. Båten seglar över natten (ca kl 18-09) och man sparar ett 30-tal mil ungefär jämfört med att köra.
Tänker man sig att kombinera båtresan med autozug från Hamburg tvingas man till en olidligt långtråkig väntan i Hamburg (ja, faktiskt mycket tråkigare än att köra autobahn) eftersom tågen avgår först framåt kvällen.
Efter att ha provat har jag bestämt mig för att antingen åker jag kielbåt, eller autozug, men inte både och.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav RoffeN » 2017-01-28/23:03

Jag måste vara korkad men...

När jag försöker få fram information om priser och avresedagar så hamnar det bara i vanliga tågavgångar. Aldrig i några fordonståg. Har provar flera av länkarna till oebb utan framgång. Några handfasta tips?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav RoffeN » 2017-01-28/23:16

Hittade tillslut ;)

https://ticket.oebb.at/bin/autotrain.pl ... SIGNKOPF=1

Man måste tydligen boka separat för hoj och liggvagn. Hoppas att det finns plats för mig och inte bara hojen :D 69€ för hojen en fredag i slutet på maj mellan Hamburg och Wien. Rätt okej.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav BigFootPat » 2017-01-29/09:52

Thomas Stadin skrev:För oss som bor i närheten av eller norr om Göteborg kan ett alternativ vara att ta Stenabåten GBG-Kiel. Båten seglar över natten (ca kl 18-09) och man sparar ett 30-tal mil ungefär jämfört med att köra.
Tänker man sig att kombinera båtresan med autozug från Hamburg tvingas man till en olidligt långtråkig väntan i Hamburg (ja, faktiskt mycket tråkigare än att köra autobahn) eftersom tågen avgår först framåt kvällen.
Efter att ha provat har jag bestämt mig för att antingen åker jag kielbåt, eller autozug, men inte både och.

Mitt resesällskap och jag gjorde också den varianten i somras. Vi fick dock tiden att gå genom att besöka en Louis-affär och köpa prylar till motorcyklarna och installera dem, bl.a. ström från batteriet till styret och tankväskorna, äta väldigt goda hamburgare på Burgerlich osv. Men jag håller med om att det annars är ett slöseri med tid och det är nog bättre att köra ner till tåget i så fall.

RoffeN skrev:Hittade tillslut ;)

https://ticket.oebb.at/bin/autotrain.pl ... SIGNKOPF=1

Man måste tydligen boka separat för hoj och liggvagn. Hoppas att det finns plats för mig och inte bara hojen :D 69€ för hojen en fredag i slutet på maj mellan Hamburg och Wien. Rätt okej.

Vi missade att köpa biljetter till oss själva, vilket vi upptäckte när vi kom till tåget och inte visste var vi skulle sova. Men konduktören var väldigt hjälpsam och såg till att vi fick en egen kupé för att det var få passagerare den turen. :)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Slammarp » 2017-01-30/12:51

RoffeN skrev:Hittade tillslut ;)

https://ticket.oebb.at/bin/autotrain.pl ... SIGNKOPF=1

Man måste tydligen boka separat för hoj och liggvagn. Hoppas att det finns plats för mig och inte bara hojen :D 69€ för hojen en fredag i slutet på maj mellan Hamburg och Wien. Rätt okej.


Jodå, det har jag befarat! Skickade fråga till ÖBB på deras hemsida hur man skulle göra för att boka för 6 personer och 3 mc, en vecka senare fick jag en instruktion som sa. boka biljett till 6 personer i couchette först, sedan går du in och bokar hojarna. Sagt och gjort, men när jag skulle boka hoj nummer två så gick det inte, fullt på tåget. Vi passagerare kom med, men inte alla våra motorcyklar! Nu är det strul att boka om biljetterna! får se hur det går med detta. Hoppas på det bästa.
_________________
Slammarp

BMW R1250GS Adventure HP - 2019
Slammarp
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-10-17/10:39
Ort: Skåne

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-30/14:44

Är det någon som lyckats komma ner under 1.700 € ännu?

Ett annat alternativ kan isf vara att lasta mc:n på bilsläpet och dra med de båda samt sambon söderut.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-30/16:22

Är det inte en nolla för mycket i några av de senare inläggen?
Jag har åkt Autozug ett antal gånger 2010 - 2015. Då låg biljettpriset för enkel resa Hamburg - Lörrach/München eller omvänt (med hoj och del i liggvagnskupé) grovt räknat på 150 €. En hel kupé för ett sällskap på fyra med var sin hoj blev inte dyrare per person.
Inte farao kan väl priset ha mer än tiodubblats på två år?
(Fast OK - tvåbädds sovkupé kostar rimligen betydligt mer, än jag lade ut.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-30/22:02

MC-biljetten verkar kosta 59 € per väg om man tex väljer att resa mitt i veckan under jun/jul.
Vad det kostar att frakta sig själv och sambon har jag ännu inte lyckats hitta.

Hamburg - Innsbruck:
Måndag - Torsdag 59 €
Fredag - Söndag 69 €

När jag försöker se priser för personbiljetter meddelas jag upprepade gånger om att min browser, Safari, "aren't supported", och några priser ser jag inte.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Birger Larsson » 2017-02-04/10:30

Har nyligen beställt och betalt "handpenning" för resa Hamburg - Lörrach tor. 10/18 juni.
Pris för två personer i liggvagn och två mc med http://www.urlaubs-express.de/ 832€, vilket innebär c:a 2000 kronor / enkelresa,
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav RoffeN » 2017-02-06/21:39

Thomas Stadin skrev:MC-biljetten verkar kosta 59 € per väg om man tex väljer att resa mitt i veckan under jun/jul.
Vad det kostar att frakta sig själv och sambon har jag ännu inte lyckats hitta.

Hamburg - Innsbruck:
Måndag - Torsdag 59 €
Fredag - Söndag 69 €

När jag försöker se priser för personbiljetter meddelas jag upprepade gånger om att min browser, Safari, "aren't supported", och några priser ser jag inte.


Har ni lyckats hitta några priser?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav P-O. Gunnar » 2017-02-19/10:27

ÖBB:s sida borde ju kunna användas som ett avskräckande exempel i utbildningen av webdesigners. Är det någon konduktörs 14-åriga son som fått i uppdrag att utveckla den för en billig peng (två lådor jolt-cola)?

Det går bra att komma till bokningen av fordon. Dock verkar man bara kunna boka en hoj åt gången.
När man ska boka hojarna finns en liten länk att klicka på för att boka sov/liggvagn. Då kommer man till en sida där jag kan boka alla sorters regionala biljetter, men ingenting om några internationella förbindelser. Väljer man då i menyn till vänster "More products" så kommer alternativet "Motorail Train" upp, och klickar man på den är man tillbaka där man startade. Är det någon som hittat en länk till var man kan boka sovplats? Och som sagt, hur gör man för att garantera att både hoj & förare får plats på samma tåg? Det verkar minst sagt vimsigt hela systemet. Även om priserna verkar vettigare än gamla autozug (och det nya(?) Urlaubsexpress) så blir man ju lite tveksam till att använda den här "tjänsten".
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-19/11:27

DB-AZ var inte mycket bättre på sin tid. Jag känner igen mig rätt väl i, vad Du skriver, från egna erfarenheter för några år sedan.
Som tur var upptäckte jag då, att en resebyrå i Kalmar var en sorts "svensk generalagent" för DB-AZ, och med deras hjälp gick det lätt att fixa biljetter.

Huruvida ÖBB har någon motsvarande svensk agent, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav P-O. Gunnar » 2017-02-28/15:13

Nu vet jag inte hur länge sedan det är du reste med DBB, men de senaste 5-6 åren jag bokat tycker jag det har varit någorlunda logiskt uppbyggt. Man väljer stationer, datum för tur & retur, får möjlighet att välja "sovstandard", passar ingen ändrar man bara datumet, osv. tills man hittat rätt.
ÖBB har sedan jag sist skrev här uppdaterat sin sida, så den i alla fall är lite mer begriplig om än lite onödigt tillkrånglad. Och fortfarande verkar det inte gå på något vettigt sätt att boka hojarna samtidigt, utan det ligger i en separat bokning där man dessutom bara verkar kunna boka ett fordon åt gången. Man behöver alltså ha ett antal sidor öppna och klicka på "Betala" ungefär samtidigt! :roll:
Men även BTE finns ju som alternativ (och som dessutom kör på Lörrach), och de verkar inte köra med någon online-bokning alls, varför jag skickat en förfrågan istället. Blir spännande att se vad de kommer med.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-28/15:27

När jag försökte 2015, kunde jag enkelt boka en person och en hoj - men att få till fyra personer med var sin hoj i samma liggvagnskupé var värre! Jag blev snarast imponerad av hur något, som borde vara så enkelt, kunde göras så besvärligt!
Men strunt i det. Det är historia nu.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Haavee » 2017-03-06/20:43

Hej
Har precis klickat mig igenom bokningen Hamburg altona-Innsbruck Hbf t/r och fick fram priset 592 eur för 4 pers och couchette,så långt är allt ok.Sen börjar strulet för det går bara att 1 motorcykel åt gången,hur har ni gjort som åkt här förut ? bokat 4ggr?. Har frågat om detta i ÖBB's frågeformulär men får inget svar från dem.
Priset för hojarna är 59 eur x 8 = 472 eur alltså 1064 eur totalt.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Finns det några alternativ istället för DB Autozug?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-06/21:26

Där någonstans körde jag alltså fast på DB-AZ för några år sedan.
Men härom dagen fick jag veta, att resebyrån i Kalmar, som varit agent för DB-AZ, också är det för ÖBB(?) - och att de förtjänstfullt löst problemet åt på hemsidan vilsegångna svenskar.
Jag är inte säker på saken, men "Centralens Resebyrå" eller något liknande bör vara värt att söka på.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst