Frankrike - camping/miljövignett/gps

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Buster » 2017-03-24/21:43

Funderar på västerled i sommar och har främst tre frågor.

1. Jag gillar att tälta men har aldrig bott på camping så undrar lite på hur det funkar, kan man tex lämna tältet uppsatt över dagen och sen återkomma på kvällen utan att mötas av trasor eller aska...?
Inbrott?

2. Har hört att Frankrike infört krav på dekal gällande fordonets utsläpp i flera städer.
Gäller detta även mc, och var köps då dessa isf?

3. Vet att fartkameravarning i gps är förbjudet i Frankrike och undrar då om detta i praktiken faktiskt kollas upp.
Vet polisen där tex hur en BMW Nav V funkar?
Vad är straffet om man nu har denna funktion på?
...och går det att stänga av med hjälp av navigatorns menyer?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Perra_II63 » 2017-03-24/22:14

1. Har åkt i Frankrike under några år, har aldrig ens tänkt tanken att det ska hända något med tältet på en camping. De håller bra ordning är den erfarenhet jag har.

2. Inte en aning.

3. De är mycket riktigt förbjudet med fartkameravarning i Frankrike, därför har de infört på GPS:en danger zone (Farlig zon) vilket är samma sak som att det finns en fartkamera i närheten. De är finurliga de där fransmännen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav SuperMek » 2017-03-24/22:33

1: Jag har snurrat runt i Frankrike flera somrar i rad, från nord till syd, tältar alltid och har aldrig haft tillstymmelsen till problem/strul/mög eller liknande. Att lämna tältet över dagen medan man snurrar omkring med hojen är inga problem. För, vem är intresserad av någons beg sängkläder och annat junk som lämnas kvar?

2: Det var snack om det för något år sedan, men jag vet inte om det har runnit ut i sanden. Alkoblåsmanick skulle alla ha med sig också snackades det om, men även det försvann i realiteten då det inte gick att få leverans i någon omfattning av dessa grejer.

3: GPS:erna har "danger zones" i Frankrike istället och det är godkänt. Både Garmin och Tomtom hanterar detta. Istället för att peka ut fartkameran exakt visas ett vägavsnitt där kameran står någonstans.

Tuta & kör!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Birger Larsson » 2017-03-25/08:12

Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Daumas » 2017-03-25/09:35

2. Kan tillägga att kravet på att man skaffat en s k ”vignette crit’air” för närvarande bara gäller Paris, Grenoble och Lyon. Det vore inte Frankrike om det inte heller fanns ett komplicerat regelverk också runt detta. Det finns sex olika vignetter/klistermärken beroende av fordonstyp. Och i fallet Grenoble gäller bara kravet om man haft fem dagar i sträck med kraftiga luftföroreningar. Totalt 22 städer och områden kommer att omfattas av ”vignette-kravet” inom en femårsperiod, fram till 2022.
Men det underbara mc-landet Frankrike finns utanför de stora städerna, och där är allt mycket enklare!
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav BrooklynS » 2017-03-25/11:09

Kan tillägga att franska campingar generellt håller mycket hög standard. Liksom vägarna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Daumas » 2017-03-29/08:51

Ett par andra saker som gäller Frankrike: gul väst ska alltid finnas med i bagaget, och ska tas på om man stannar vid vägkanten. Extra glödlampa ska finnas med. Hjälmen ska vara försedd med fyra reflexer: en framtill, en bak och en på varje sida. Ska alltid följa med när man köper ny hjälm här (fast jag köpte en förra veckan, men oj, inga reflexer fanns i kartongen..). Läste att polisen har mycket fokus på just detta med hjälmreflexer, och böteslappen är 135 euro. Ser många hjälmar utan reflexer, men själv är jag noga med det här. Mer säkerhet - även om det stör hjälmdesignen om man är estet...
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-03-29/08:57

Vilka regler som gäller i EU och EFTA finns här:
http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_en.htm
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Kovlingen » 2017-03-30/20:34

Perra_II63 skrev:1. Har åkt i Frankrike under några år, har aldrig ens tänkt tanken att det ska hända något med tältet på en camping. De håller bra ordning är den erfarenhet jag har.

Känner likadant . Gäller samma sak med de övriga västra länderna .
Känns lite mera luddigt i det gamla öst . Hålla koll på dom värdefulla prylarna gäller nog ,
men det är väl samma överallt och även i Svedala .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Buster » 2017-04-14/22:50

Tackar för alla svar, Christians var ju det mest lugnande så tror jag lyssnar mest där.
:D

När jag tog mc-kort för hundra år sen fick man lära sig att det var förbjudet att påverkar hjälmens yttre genom tex omlackering eller klistermärken.
Det sas att kemisk reaktion kunde ske mellan färg/dekalklister och hjälmens skal som påverkar hållbarheten och att detta därför inte var tillåtet.
Det låter lite som nonsens men det hette så då.

...och nu läser man här att man skall ha klisterreflexer åt fyra håll på hjälmen.
Hrm...

Inlägget kom i slutet på mars, hade det kommit första april hade det känts mer naturligt.

Men detta stämmer alltså??
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-04-15/07:42

Tyvärr inget aprilskämt, 135€ i böter! Men hur det implementeras vet jag inte.

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/e ... ting-69497
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Buster » 2017-04-15/10:22

Se där ja, tack Håkan!
Regler och länkar till myndigheter om regler är en sak... medan verkligheten ibland är en annan.


Läste nu på HU:

"I visited a large motorcycle dealer when I was in Montpelier, France two weeks ago. I asked them what the story was regarding foreign bikers and the requirement for stickers. The staff told me that they had never heard of a foreigner (i.e. someone with a driver licence and a motorcycle from a country other than France) being given a hard time by the gendarmes about helmet stickers."

"So... my conclusion is that visitors to France really don't need to worry either way about these stickers. By that I mean you can ride without them, or, if you wish to comply with the rule, I suspect that most large motorcycle dealers will just give you 4 stickers without any charge.

"...just done a 2 week tour of France, basically down west side, across south and back up east, never noticed a single motorcyclist with reflective stickers on their helmets, glad i also didn't bother now."

"...it is the Commission’s understanding that the obligation contained in the French legislation cannot apply retroactively to helmets already in use. As a consequence, foreign motorcycle riders carrying a helmet not containing these reflective markings cannot be obliged to bring their helmets in conformity retroactively. Only new helmet types placed on the French market must comply with the new requirements and bear this reflective material."



Med denna bakgrund lär jag inte sätta på några klibbor förrän efter minst tredje utländska hjälmen jag möter med såna...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav olaabr » 2018-04-13/04:42

Blir osäker på källinformationen när det gäller regler för mc i Frankrike.
Var har ni hittat info om reflexer på hjälm, glödlampa…
Hittar inget ang detta i Appen, Going abroad. Hittar dåligt med info över huvud taget på nätet.
Drar om två veckor för en tur i Frankrike bl.a. och känner mig stressad.

Var hitta rätt och erforderlig info?
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav BmwMats » 2018-04-13/09:27

Låter vettigare att undvika att åka till sådana länder där dom äter grodor och sniglar... Det påverkar nog omdömet... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Kovlingen » 2018-04-13/12:13

olaabr skrev: Var hitta rätt och erforderlig info?

Bara kör och var glad ! :)
Skulle polisen stoppa dej så säj bara "Hur mene ru nu då ?" eller " Ha sättpären pile än" :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav Fredrik J » 2018-04-13/17:56

olaabr skrev:Blir osäker på källinformationen när det gäller regler för mc i Frankrike.
Var har ni hittat info om reflexer på hjälm, glödlampa…
Hittar inget ang detta i Appen, Going abroad. Hittar dåligt med info över huvud taget på nätet.
Drar om två veckor för en tur i Frankrike bl.a. och känner mig stressad.

Var hitta rätt och erforderlig info?


Har avverkat rätt många mil på hoj i Frankrike senaste sommrarna, utan reflexer, alkomätare eller andra påfund och det har varit helt oproblematiskt. Så vore jag som du skulle jag inte känna mig stressad över sådana värdsliga ting ;)

Hur du skall maximera intag av god mat och dryck till resonabla priser är ju mycket mer intressant att bekymra sig över :)

Edit: Reflexväst och extra lampa till halvljuset kan ju vara bra på rent sakliga grunder att ha med sig, men nåt större bekymmer är det ju inte och upptäcker man andra behöv längs vägen finns ju affärer som tillhandahåller både det ena och andra betydligt tätare nere på kontinenten än i ödsliga norden.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav DaK » 2018-04-13/22:07

BmwMats skrev:Låter vettigare att undvika att åka till sådana länder där dom äter grodor och sniglar... Det påverkar nog omdömet... ;)

Jag behåller gärna mitt dåliga omdöme bara jag får fortsätta att äta sniglar :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Frankrike - camping/miljövignett/gps

Inläggav olaabr » 2018-04-14/08:34

Ja jag drar :-)
Vettigt att ha reflexväst och reservlampa, även om det är helt hopplöst att komma åt och byta lampan.

Kontaktade Smc som inte hade någon samlad överblick vilket borde ligga i deras intresse. Dåligt. De verkade inte så intresserade. Undrar vilken info de går ut med i förbindelse med deras gruppresor?

Kontaktade Franska turistrådet som verkligen försökte att få fram information utan att lyckas. Fint försök. Man tror Franska ambassaden kanske vet!! Kanske.

Kontaktade Transportstyrelsen som inte verkade så intresserad heller. De hänvisade till sidan som jag upplyste om saknade information, Going Abroad. Någon annan information hade de inte.

Märkligt detta. Vi är med i EU. EU regler när det gäller belysning på bilar, släcka bakljus som kommer från sydligare EU tas in med hull och hår. Dessa regler som kommer hela tiden ska man känna till, men när det gäller andra länders regler är det hopplöst att hitta en källa. Snacka om segregation :-!

Blir spännande med resan :-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst