Gratis pengar.

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-18/22:34

Eftersom jag är en flitig användare av Booking.com, så händer det att man blir premierad. Denna gång har jag fått tillskickat mig en länk, som när den används, ger mig (och en annan användare) 15 Euro rabatt på nästa bokning som sker genom Booking.com.

Jag vet inte hur många gånger man kan använda länken, så jag garderar mig med att skriva " först till kvarn". Så se nu till att använda länken vid nästa bokning genom nämnda sajt, så tjänar (minst) två på det. För det är väl fler än jag som är ute och besöker de vita fläckarna på kartan, eller :?.

** Länk raderad av moderator **

Häpp !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-18/22:48

Och du är säker på att länken är... säker?
"Gratis pengar" får alla larmklockor att ringa hos mig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-18/22:53

Om Booking.com räknas som en säker sajt (varifrån länken kommer), då är den säker.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav neutral » 2017-05-19/23:40

Tack Tony, jag åker på en miniresa till Bryssel m m nästa helg och bokade mitt första boende med din länk.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-20/00:55

neutral skrev:Tack Tony, jag åker på en miniresa till Bryssel m m nästa helg och bokade mitt första boende med din länk.
Tack själv, Neutral. Som jag nämnt tidigare så går inte jag heller lottlös, utan jag får 15 euro också :P.

Jag har fått ett mejl från booking. com vilka bekräftar att det skett en bokning genom länken och inte bara det.

Varje gång som någon bokar och genomför en övernattning genom att använda sig av bifogad länk, så får jag och personen ifråga 15 euro tillbaka, så se till att använda länken utav bara h*lve*e, så blir det en ren vinst (för mig i alla fall), på sikt :D :D :D :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav neutral » 2017-05-20/07:17

De ville också att jag skulle sprida "min länk" och spara upp till €150 totalt. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Gratis pengar.

Inläggav Peter Nordlund » 2017-05-20/07:24

Hört på Booking.com säljmöte,den ena säljaren till den andra "I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" (Blackadder) ;) :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-20/08:21

neutral skrev:De ville också att jag skulle sprida "min länk" och spara upp till €150 totalt. :)
Kör hårt, neutral :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-20/23:20

Ingen ger bort något gratis. "There's always a catch!"
Billigt sätt för Booking.com att fånga in kunder, helt enkelt - de som nyttjar tjänsten betalar i alla fall i slutänden!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-21/01:02

Gunnar Elmgren skrev:Ingen ger bort något gratis. "There's always a catch!"
Billigt sätt för Booking.com att fånga in kunder, helt enkelt - de som nyttjar tjänsten betalar i alla fall i slutänden!

Självklart !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-05-21/04:30

Gunnar Elmgren skrev:Ingen ger bort något gratis. "There's always a catch!"
Billigt sätt för Booking.com att fånga in kunder, helt enkelt - de som nyttjar tjänsten betalar i alla fall i slutänden!


Enig

Det är väl till och med så enkelt att den som bokar via länken (dvs Neutral som exempel) i praktiken betalar 15€ till den som lägger ut länken, dvs Mad Max i detta fallet. Annars hade ju rummet kunnat säljas 30€ billigare!!

Jag sitter just nu och funderar på om jag riskerar mitt rykte som "sur dj...la webmaster" om jag INTE tar bort länken. Det kanske till och med är så att rykten om att man är korkad kommer i omlopp.

Tänker vidare medan ni fortsätter betala pengar till varandra ...
Tänk om det är sant "Är jag dum ..."


MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Gratis pengar.

Inläggav Håkan » 2017-05-21/05:40

Magnus Brobeck skrev:Det är väl till och med så enkelt att den som bokar via länken (dvs Neutral som exempel) i praktiken betalar 15€ till den som lägger ut länken, dvs Mad Max i detta fallet.

Ganska självklart! :lol: :lol: :lol:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gratis pengar.

Inläggav neutral » 2017-05-21/07:48

Lite surmagade kommentarer tycker jag nog. :D När Tonys länk dök upp här hade jag redan kollat boende en del på just Booking.com då jag brukar använda den så jag kan intyga att priserna inte är upptrissade för att täcka dessa "gratis pengar". Det är väl möjligtvis rubriken som är olämplig då man spar pengar, inte tjänar pengar. För att både Tony och jag ska få ut våra €15 i rabatt så måste vi båda boka varsitt boende, de maximala €150 är också 10 bokningar då så Booking har nog råd. Det är marknadsföringskampanj helt enkelt, kostar (i vinstmarginal) men driver volym.

Skulle ni avstå rabatt för att någon annan också tjänar på det? Vad är problemet? Att företag har olika sätt att locka kunder är väl knappast något nytt. Om jag spar pengar utan någon ansträngning så är jag inte negativ till det.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Gratis pengar.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-21/09:52

Den här tråden har redan givit booking.com en massa "gratisreklam", något Forumet inte är till för och egentligen inte tillåter.
I egenskap av Forum-moderator har jag därför tagit bort länken, men låter inlägget (och tråden) vara kvar tills vidare, som något slags information. Den som vill sprida "sin" booking-länk för att få "kickback" får i fortsättningen göra det någon annanstans (dock inte på klubbens Facebook-grupper, det är inte OK där heller).

/// Gunnar Elmgren
Surmagad Forum-moderator
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Gratis pengar.

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-05-21/10:43

Rätt beslut Gunnar.
Booking är som en amöba som kryper på oss från alla håll.
Visst en bra site för att enkelt hitta hotel, men man ska vara medveten om att
hotellägare pressas hårt av Booking.
Ofta kan en personlig kontakt resultera i samma pris och tycker jag känns bättre
att ha snuvat Booking på sin del.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Gratis pengar.

Inläggav Kovlingen » 2017-05-21/10:50

Vilket dilemma . Vad det gäller hojtillbehör är det ju reklam hela tiden :?
"Jag köper mina reserv/tillbehörsdelar på XXXXX-firman som har låga priser"

Just i detta fall torde det vara en tillfällig grej och när man har raggat nog med nya
kunder kommer erbjudandet att automatiskt försvinna . Mera kunder = Mera pengar ;)

Surmagad ? Nää men du får nog mycket att plocka bort :)

Ser att det har kommit ett inlägg till .
Det kan väl inte vara fel att hotellen får lite prispress för er som vill bo på
detta sätt .

OBS Bara lite funderingar :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Gratis pengar.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-21/11:04

Kovlingen skrev:Vilket dilemma . Vad det gäller hojtillbehör är det ju reklam hela tiden
"Jag köper mina reserv/tillbehörsdelar på XXXXX-firman som har låga priser"


I detta fall var det en länk, som direkt gav trådkaparen "kickback" om den användes och dessutom manade till spridning.
Den sortens spridning är inte OK här på Forumet. Jag likställer det med "kedjebrevsreklam" eller "dela och gilla så kan du vinna en solsemester" - företagen utnyttjar att människor gärna går deras ärenden för egen (eventuell) vinning.

För övrigt är det inte OK att ha synpunkter på Moderators-åtgärder i offentliga inlägg - sådant ska skötas via PM eller mail:
Diskussioner rörande regelbrott skall tas via PM eller e-postmeddelande till en moderator eller adminstratör för BMW MC-klubbens internetforum.

(Utdrag ur "Forumregler" viewtopic.php?f=152&t=4865 - läs och begrunda!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Gratis pengar.

Inläggav Kovlingen » 2017-05-21/11:33

OK ! Jag köper det . Sedan var det inte nån' åsikt om att du tog bort länken .
Jag bara funderar lite ibland :oops:

Det är fint väder idag :)

Hade Gött !
/Funderaren ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Gratis pengar.

Inläggav Max Mad » 2017-05-21/15:47

Hasse Gustafsson skrev:Rätt beslut Gunnar.
Booking är som en amöba som kryper på oss från alla håll.
Tja, för mig som inte gillar att planera för mycket i förväg, är det en utmärkt tjänst att använda sig av. På så sätt kan jag börja söka boende bara ett par timmar innan det är dags att knyta ihop säcken.

Syftet med att lägga upp länken var inte för att göra gratisreklam för booking.com, utan för att andra (inkl. undertecknad) skulle kunna göra sig en liten besparin på boendekostnaden när man är på resande fot, inget annat.

Men resonemanget att booking.com pressar ägarna till hotellet är rätt patetiskt egentligen, för om man skall löpa den linan ut, så skall man i princip inte köpa något överhuvudtaget, som är tillverkat i Kina, för att ta det landet som exempel. Eller i övriga Sydostasien heller för den delen.

Är du Hasse, medvetet om under vilka arbetsförhållanden och under vilken press de som sätter ihop våra mobiltelefoner lever under. Eller är det så att du inte har någon mobiltelefon (eller något annat som är tillverkat i Kina öht) för den delen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Gratis pengar.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-21/15:50

Max Mad skrev:Syftet med att lägga upp länken var inte för att göra gratisreklam för booking.com, utan för att andra (inkl. undertecknad) skulle kunna göra sig en liten besparin på boendekostnaden när man är på resande fot, inget annat.


Det kanske inte var Ditt syfte, men det blev resultatet i alla fall.
Därför raderade jag länken, och nu låser jag tråden också - eventuell diskussion om raderingen av länken får vi ta via mail eller PM, som Forum-reglerna föreskriver!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst