Böter Fartkamera Österike

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Böter Fartkamera Österike

Inläggav info@toffe.se » 2017-09-14/15:22

Har fått böter pga fortkörning/fartkamera i österike i våras med min gs1200adv - tydligen tagen bakifrån.Det är väl bara att betala dessa 60 Euro antar jag men riskerar jag straff i sverige ( indraget körkort ) Körde i 85 på60 väg
Användarvisningsbild
info@toffe.se
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-09-14/15:19

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-09-15/09:47

Bara att betala, 600 kr är rena fyndpriset jmf en svensk bot.
Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav Max Mad » 2017-09-15/10:02

info@toffe.se skrev:Har fått böter pga fortkörning/fartkamera i österike i våras med min gs1200adv - tydligen tagen bakifrån.Det är väl bara att betala dessa 60 Euro antar jag men riskerar jag straff i sverige ( indraget körkort ) Körde i 85 på60 väg
Jag har fått böter i Italien, Turkiet och nu senast i Marocko, men ännu har jag kvar mitt körkort...:mrgreen:. Som Magnus skriver, det är bara och slanta upp och vara nöjd med att det inte var värre. Tror inte att ditt körkort hänger löst p gr av detta i vart fall. Om så är fallet, lär du bli underrättad om den saken...:mrgreen: ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav BmwMats » 2017-09-15/10:48

Du kan väl inte bli straffad här i Sverige, för något som du gjort utomlands... ? :shock:
Det var ju dessutom under 30 km/h som är gränsen här för indraget körkort.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-15/11:50

BmwMats skrev:Du kan väl inte bli straffad här i Sverige, för något som du gjort utomlands... ? :shock:
Det var ju dessutom under 30 km/h som är gränsen här för indraget körkort.


Jo, det kan man om förseelsen rapporteras till Transportstyrelsen och de i sin tur beslutar om att ta det hela vidare.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151005/fortkorning-boter-belopp-botesbelopp-straff-indraget-korkort
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav Max Mad » 2017-09-15/12:17

Thomas Stadin skrev:
BmwMats skrev:Du kan väl inte bli straffad här i Sverige, för något som du gjort utomlands... ? :shock:
Det var ju dessutom under 30 km/h som är gränsen här för indraget körkort.


Jo, det kan man om förseelsen rapporteras till Transportstyrelsen och de i sin tur beslutar om att ta det hela vidare.
:o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav BmwMats » 2017-09-15/12:29

Då får man ju TVÅ straff för samma "brott". Ett i det land som "brottet" har begåtts i, samt dels här hemma.
Kan rimligen inte stämma, då man inte får utdela två olika straff för samma brott.

Ponera att du säger något elakt om en regent i ett land som har hårda straff för det, skulle man även bli bestraffad här hemma för något sådant ?

Ytterligare en undran, kameran som fanns i Österrike fotograferade ju din cykel bakifrån, hur vet dom att det är just DU som kör i detta aktuella fall ?

Principiellt är jag av den uppfattningen att:
- Har man gjort något fel, då får man stå för sina konsekvenser på plats, där och då, men det får ju inte gå till överdrift att man även skall bli straffad här hemma också, där andra lagar och regler gäller.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-15/12:47

BmwMats skrev:Då får man ju TVÅ straff för samma "brott". Ett i det land som "brottet" har begåtts i, samt dels här hemma.
Kan rimligen inte stämma, då man inte får utdela två olika straff för samma brott.


Det får du här hemma också. Böter + körkortsindragning. Polisen drar ditt körkort på plats. En åklagare beslutar senare om ekonomisk påföljd.

BmwMats skrev:Ponera att du säger något elakt om en regent i ett land som har hårda straff för det, skulle man även bli bestraffad här hemma för något sådant ?


Nej

BmwMats skrev:Ytterligare en undran, kameran som fanns i Österrike fotograferade ju din cykel bakifrån, hur vet dom att det är just DU som kör i detta aktuella fall ?


Det behöver de inte veta förutsatt att "ägaransvar" gäller.

BmwMats skrev:Principiellt är jag av den uppfattningen att:
- Har man gjort något fel, då får man stå för sina konsekvenser på plats, där och då, men det får ju inte gå till överdrift att man även skall bli straffad här hemma också, där andra lagar och regler gäller.


Om du gjort dig skyldig till en allvarlig förseelse och Transportstyrelsen senare fattar beslut om att du är såpass korkad att du är olämplig som förare så är ju inte det något direkt straff.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Böter Fartkamera Österike

Inläggav BmwMats » 2017-09-15/13:28

Körde bil på Sicilien för några år sedan, tillsammans med min hustru, från Palermo ner till Syracuse. På den STORA fina motorvägen som var begränsad till 120 km/h satt helt plötsligt stora skyltar med 20 km/h. Knappt någon annan italienare följde dessa, utan dundrade på i något lägre hastighet, kanske 80-90 km/h.
Som plikttrogen svensk så saktade jag ner, dock inte ända ner till 20 km/h, då jag ansåg att bakomvarande fordon utgjorde en fara genom att köra på mig.

Strax därefter fanns stora parkeringsplatser på höger sida och efter dessa kom ytterligare skyltar som åter markerade 120 Km/h. Full fart igen med den hyrda Fiat Punto som jag disponerade den dagen.

Väl tillbaka på hotellet frågade jag reseledaren om hon kände till detta, varvid hon svarade "Jo men polisen sätter upp lite egna skyltar ibland och när dom behöver lite extrapengar ställer dom sig på parkeringsplatsen och vinkar in lite fordon, och dom pengarna ramlar ner i deras egna fickor"...

Fint att komma hem igen och upptäcka att svenska myndigheter vill ta ens körkort efter en sådan händelse... :evil:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst