Reseplanering 2018

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: Reseplanering 2018

Inläggav Leif L » 2018-07-04/23:07

Vad skall man säga... Det är lite planering dag för dag... Så i morgon tänkte jag ta mig an Grossglockner Hochalpinstrasse. Tyvärr ser det ut att bli regn från 12-tiden.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Reseplanering 2018

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-12/20:27

Hemma igen efter 1,5 vecka i Alperna.
Tyska, österrikiska, och italienska delarna av Alperna.
Fint och mestadels torrt. Körde flertalet kända bergspass Zug Spitze, Timmelsjoch, Grossglockner inkl. Edelweiss Spitze, Passo Pordoi, samt Passo Falzarego.
Been there done that. Värt fler besök? Kanske om några år.
Jag tycker faktiskt Norge är mer värt flera besök än tex Österrike.
Mer vidunderligt vackert med sin mix av fjordar och berg.

Nästa gång blir det i stället att testa franska och schweiziska delarna av Alperna.
Givetvis ytterligare ett Norge-besök också.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Reseplanering 2018

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-13/09:14

Jag upplever också att Norge står sig väl bra mot alperna. Men omväxling förnöjer. Har märkt att det regnar även i Alperna. Även om jag klarade mej från regn i princip helt och hållet på vår 19 dagars semester. Så regnade det en hel del i alperna enligt de vi träffade.

Däremot så är temperaturen betydligt gynnsammare. I Norge så kan du ju få 4-5 grader regn och snålblåst i en vecka 14 dagar. Det tror jag du inte får i Alperna.

Schweiz är dock det alpland som jag hitintills uppskattar mest. Mest storslagna vyer. Men skitdyrt. Så man får planera sitt boende lite. Dvs kryssa och bo i andra länder. Är ganska enkel sak att få till om man klurar lite med kartan. Har inte åkt i Frankrikes alper. Kanske tar dom nästa år då vi mest troligt fokuserar på Alsace.

Och varför Alsace då? Vi skrapade lite på ytan då vi körde småvägar från Nancy till Colmar. Och man fick klart mersmak på området. Även tyska sidan verkar ju vara underbart vacker. Bla så måste vi göra en djuplodning av Freiburg. Som vi enbart körde igenom.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Reseplanering 2018

Inläggav BrooklynS » 2018-07-13/09:30

Jag har kört bil i Alperna från Frankrike i väster till Österrike/Slovenien/Ungern i öster och genom åren tagit de flesta övergångar (känns det som iaf).

Min uppfattning är att de finaste delarna är Slovenien/Italien, Schweiz/Italien och Schweiz/Frankrike med respektive vitt skild karaktär.

Men Norge står sig mycket gott med sin storslagenhet och vildmarkskänsla. I Alperna är du sällan ensam och aldrig utanför civilisationen...
Norge är också mer lättillgängligt och enkelt för oss svenskar.

Vädret? Tja, Alperna kan vara nog så jävligt med regn som gör det omöjligt att köra i om än 10 grader varmare än skitväder i Norge. Är just det en dealbreaker så är det väl en sak men fint väder i Norge slår det mesta...

Dessutom får man ju ljust dygnet runt i Nordnorge och det ger möjlighet till goda dagsetapper och mycket att se på få dagar.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Reseplanering 2018

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-13/09:54

Lite som jag trodde då.
Jag prioriterar körupplevelser i vidunderlig natur mer än turistandet.
Det blir Schweiz nästa säsong för mig. Transport av hoj ned.
Bättre att få mer nöjestid i Schweiz än att "förlora" två-tre transportdagar via Tyskland.

Ett mer sydvästligt Norgebesök planeras också.
Norge i regn suger, men Norge i sol rockar.
Vi får hoppas på sol....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Reseplanering 2018

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-13/13:38

Olof Eriksson skrev:Schweiz är dock det alpland som jag hitintills uppskattar mest. Mest storslagna vyer. Men skitdyrt. Så man får planera sitt boende lite.

Jag tror, att det där är säsongs- (och plats-)beroende. Vi bodde i enkelrum på ett bra hotell i den lilla staden Meiringen för motsvarande 500 SEK under en resa 2010 - men det var i slutet av juni, före den kontinentala semesterperioden (vilket också tacknämligt märktes på den högst anständiga trafikintensiteten).
En gissning är, att om vi kommit tre veckor senare, hade samma rum kostat avsevärt mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron