Original-pass eller plastkort .

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2017-12-17/13:27

Behöver förnya passet inför nästa sommar och frågan är: Klarar man sej med plastkortet
eller behöver man ha "blädderboken" också ? ? Jag väljer med fördel bara en av dom
för inget är gratis . OBS inga resor till Långtbortistan :)
Hur gör ni ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-12-17/14:23

Ett pass är ett pass!
Vanan att hantera pass sitter nog djupare än ett plastkort
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-12-17/14:26

Jag har alltid båda alternativen med mig. Ibland behåller hotellet passet någon eller några timmar, och då är det bra att ha en annan legitimation.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2017-12-17/14:49

Ett vanligt pass är ett pass som sagt . Det blir väl ett sådant så man är säker .
Jag får väl hoppas att jag inte behöver leg. om jag är utanför campingplatsen :)

Tack för era svar !
/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-17/14:55

Instämmer! Om man i någon land håller på formalia, och Du är utan pass, kan Du få problem. Jag har alltid passet med vid utlandsresor, utom vid besök i de nordiska grannländerna.

En kul OT-upplevelse är, att när kompisen (ungrare) och jag körde till Budapest och åter 2006 (Tyskland - Tjeckien - Slovakien - Ungern), ville poliserna se passen vid varje gränsövergång i de forna öststaterna, men i inget fall behövde jag ens ta av solbrillorna - än mindre integralhjälmen! Så de kan inte ha haft en aning om, huruvida passets bärare också var dess ägare - men formalia var fixade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-17/16:40

Bror Gårdelöf skrev:....när kompisen (ungrare) och jag körde till Budapest och åter 2006 (Tyskland - Tjeckien - Slovakien - Ungern), ville poliserna se passen vid varje gränsövergång i de forna öststaterna, men i inget fall behövde jag ens ta av solbrillorna - än mindre integralhjälmen! Så de kan inte ha haft en aning om, huruvida passets bärare också var dess ägare - men formalia var fixade.

Intressant!
När vi körde vår "långtouring-semester" i september i år, var det två länder som skulle inspektera passet - Ungern, som kollade vid både in- och utresa, och så *drumroll* Sverige, som inte släpper in en kotte utan ID-kontroll numera. Jag fick vid samtliga tillfällen ta av min fasta integralhjälm, medan hustrun kom undan med att lyfta "bogvisiret" på sin öppningsbara. Alla andra länder vi passerade in i (och ut ur) brydde sig inte ett skvatt - Polen, Slovakien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Österrike, Italien, Frankrike, Monaco, Schweiz, Tyskland och Danmark hade inte en tillstymmelse till bevakning eller kontroll vid gränsövergångarna.
Har f ö åkt från Danmark till Sverige ytterligare tre gånger i år, och alla gångerna har det bara varit att snällt visa ID-handling (färjeterminalen i Helsingborg i samtliga fall).
Verkar dock vara närmast "fritt fram" om man kommer från Norge eller Finland...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-17/16:47

Tiderna förändras - inget nytt i det. ;)
Enda icke-förändringen är den Du beskriver - att vid passage till något av de nordiska grannländerna har jag aldrig någonsin behövt legitimera mig. Men veterligen har (väl?) Norden haft "inre passfrihet", så länge jag levat(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-17/16:57

Bror Gårdelöf skrev:Tiderna förändras - inget nytt i det. ;)
Enda icke-förändringen är den Du beskriver - att vid passage till något av de nordiska grannländerna har jag aldrig någonsin behövt legitimera mig. Men veterligen har (väl?) Norden haft "inre passfrihet", så länge jag levat(?).

Så har det varit. Men inresande från Danmark får snällt visa ID sedan två år - så var det med den passfriheten!
(Först ålades färjerederierna - och tåg/bussoperatörer - att göra ID-kontroll innan ombordstigning på den danska sidan. De gånger jag passerat i år, har kontrollen gjorts av svensk polis vid ankomst till Sverige.)
Danskarna verkar inte vara särskilt ängsliga av sig, så att åka till Danmark från Sverige går bra utan att legitimera sig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav HåkanH » 2017-12-17/17:17

Gunnar Elmgren skrev:Så har det varit. Men inresande från Danmark får snällt visa ID sedan två år - så var det med den passfriheten!
(Först ålades färjerederierna - och tåg/bussoperatörer - att göra ID-kontroll innan ombordstigning på den danska sidan. De gånger jag passerat i år, har kontrollen gjorts av svensk polis vid ankomst till Sverige.)
Danskarna verkar inte vara särskilt ängsliga av sig, så att åka till Danmark från Sverige går bra utan att legitimera sig.

Det fanns (finns) ju en stor anledning till att det blev så!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Håkon » 2017-12-17/17:18

Håller med enligt tidigare. Ett pass är alltid ett pass. Med det reser man i hela världen, även om man på sina håll får komplettera med visum. Som körkortsinnehavare ser jag inget behov av det nationella id-kortet. Körkortet är allt med i plånboken och med detta rör jag mig fritt i Norden. I övriga länder tar jag med passet. Alternativet skulle annars vara att ha både pass och id-kort. Att helt vara utan pass skulle jag inte vilja vara.

Vägrar konsekvent att låta hotell förvara mitt pass. Passet är en värdehandling och ska hanteras/förvaras därefter. Har sett skräckexempel där mängder av pass står instuckna i små öppna fack i receptionen som för tillfället är helt obemannad. Jag får problemet om passet försvinner under resan. Har ännu inte förlorat någon kamp mot receptionisten utan de brukar kunna ta en kopia och så får jag mitt pass direkt.

Att vi har utökade kontroller vid vår gräns söderut har sina förklaringar och våra nordiska grannar kan fortfarande passera med ett vanligt körkort. Nordiska passöverenskommelsen gäller fortfarande. Sen hur länge kontrollen består det återstår att se. På sikt hade det kanske varit bättre med en förstärkt utresekontroll istället så att våra saker kan få stanna i landet.
Håkon
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-07-02/21:48
Ort: Landskrona

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-12-17/18:24

Håkon skrev:Håller med enligt tidigare. Ett pass är alltid ett pass. Med det reser man i hela världen, även om man på sina håll får komplettera med visum. Som körkortsinnehavare ser jag inget behov av det nationella id-kortet. Körkortet är allt med i plånboken och med detta rör jag mig fritt i Norden. I övriga länder tar jag med passet. Alternativet skulle annars vara att ha både pass och id-kort. Att helt vara utan pass skulle jag inte vilja vara.

Vägrar konsekvent att låta hotell förvara mitt pass. Passet är en värdehandling och ska hanteras/förvaras därefter. Har sett skräckexempel där mängder av pass står instuckna i små öppna fack i receptionen som för tillfället är helt obemannad. Jag får problemet om passet försvinner under resan. Har ännu inte förlorat någon kamp mot receptionisten utan de brukar kunna ta en kopia och så får jag mitt pass direkt.

Att vi har utökade kontroller vid vår gräns söderut har sina förklaringar och våra nordiska grannar kan fortfarande passera med ett vanligt körkort. Nordiska passöverenskommelsen gäller fortfarande. Sen hur länge kontrollen består det återstår att se. På sikt hade det kanske varit bättre med en förstärkt utresekontroll istället så att våra saker kan få stanna i landet.


Håller med Dig, men jag kan intyga att det finns länder och receptioner där man "förlorar" striden om passet!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2017-12-17/18:26

Kan vara ett bra tips att vägra lämna från sej passet . Mer värt än pengar i vissa sammanhang

@Håkon
Byta hotell ?

EDIT : Oj blev riktigt fel om vem jag svarade men samma ide'
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2017-12-17/18:49

När jag var inne förra gången och skulle ha mitt nya pass på polisstationen i Sundsvall
gavs mej en möjlighet att välja ett nytt kort . Jag nekade till erbjudandet med motivet
att "det blir nog inte bättre" . Jag fick ett gott skratt på mitt svar :D
Det lär inte bli mycket bätter denna gång :? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Max Mad » 2018-01-27/15:32

Om du inte redan bestämt dig; Välj ett pass (eller både och, om du tycker det är värt den extra kostnaden). Själv använder jag mig bara av passet. När du väl fått det, kan du ta ett par fotostatkopior på de vitala sidorna (med personinfo och giltighet m m), som du kan lämna i receptionen på de hotell du avser övernatta på. Om dom insisterar, kan du låta dom jämföra fotokopiorna med originalet, så att dom kan se att det är samma uppgifter. På så sätt slipper du lämna ifrån dig passet.

Sedan kan det vara en idé att behålla åtminstone en kopia på passet, utifall att du skulle bli av med det.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Thomas Stadin » 2018-01-27/20:40

Max Mad skrev:Om du inte redan bestämt dig; Välj ett pass (eller både och, om du tycker det är värt den extra kostnaden). Själv använder jag mig bara av passet. När du väl fått det, kan du ta ett par fotostatkopior på de vitala sidorna (med personinfo och giltighet m m), som du kan lämna i receptionen på de hotell du avser övernatta på. Om dom insisterar, kan du låta dom jämföra fotokopiorna med originalet, så att dom kan se att det är samma uppgifter. På så sätt slipper du lämna ifrån dig passet.

Sedan kan det vara en idé att behålla åtminstone en kopia på passet, utifall att du skulle bli av med det.


Bra idé! Tack :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Max Mad » 2018-01-27/21:07

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Om du inte redan bestämt dig; Välj ett pass (eller både och, om du tycker det är värt den extra kostnaden). Själv använder jag mig bara av passet. När du väl fått det, kan du ta ett par fotostatkopior på de vitala sidorna (med personinfo och giltighet m m), som du kan lämna i receptionen på de hotell du avser övernatta på. Om dom insisterar, kan du låta dom jämföra fotokopiorna med originalet, så att dom kan se att det är samma uppgifter. På så sätt slipper du lämna ifrån dig passet.

Sedan kan det vara en idé att behålla åtminstone en kopia på passet, utifall att du skulle bli av med det.


Bra idé! Tack :)
Bara roligt om jag kan bidra med något :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2018-01-27/21:10

Tips är toppen :) Jag funderar på om man även kan ta kort av passet och ha i mobilen .
Kanske inte räcker till men alltid nått om olyckan är framme .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Max Mad » 2018-01-27/21:46

Kovlingen skrev:funderar på om man även kan ta kort av passet och ha i mobilen .
Tanken slog mig. Det lär ju inte vara till någon nackdel i en nödsituation, utifall att passet skulle gå förlorat.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav mumkas » 2018-01-30/19:20

Reser man endast mellan länder inom Schengensamarbetet är plastkortet ok, om inte gäller att ha ett pass. Exempelvis U.K. (som medlem i EU ännu) är inte med i Schengen så där gäller pass. Norge och Island är inte med i EU, men däremot i Schengen så där är plastkort ok. Reser en del i jobbet och har alltid med mig passet för att vara på den säkra sidan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schengenområdet
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Taurus » 2018-01-31/23:04

Hej,

Liten korrigering gällande resor till Storbritannien och inom Norden

Storbritannien
För några år sedan togs passkravet bort för EU-medborgare. Det räcker f.n. med nationellt ID-kort.

Norden

För nordiska medborgare som resor inom Norden gäller passfrihet (gäller dock inte Jan Mayen, Grönland och Svalbard) enligt den sk Nordiska passkontrollöverrenskommelsen, också kallad Nordiska passunionen.
Det är alltså inget krav på varken pass eller nationellt ID-kort för att passera gränser inom Norden.
Men vid en personkontroll måste du kunna bevisa ditt nordiska medborgarskap så ett pass eller nationellt ID-kort bör ändå tas med eftersom tex ett körkort inte visar vilket medborgarskap du har.


Ibland ändrar länder sina inreseregler, även med kort varsel. Säkrast är att kolla inför resan vad som gäller då resenären själv ansvarar för att veta.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-01/08:38

Jag har rest massor i min dag och jag åker alltid, Schengen eller inte, med ett pass. Det blir enklast så.

Med passet är det ingen tvekan.

Visst funkar andra ID kort samt körkort ofta men ibland blir man stående några minuter för att förklara och då kunde man lika gärna haft med sig ett pass.

Mina 5c

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Max Mad » 2018-02-01/11:21

Magnus Brobeck skrev:Jag har rest massor i min dag och jag åker alltid, Schengen eller inte, med ett pass. Det blir enklast så.

Med passet är det ingen tvekan.

Visst funkar andra ID kort samt körkort ofta men ibland blir man stående några minuter för att förklara och då kunde man lika gärna haft med sig ett pass.

Mina 5c

Med vänlig hälsning, Magnus
Bra där Magnus. Förstår öht inte varför man skall hålla på med ett nationellt ID-kort när man är på resande fot ? Ett pass och sedan är det inget snack.

F ö så förstår jag inte heller (om man nu skall hålla på med dessa nationella ID-kort), varför inte utfärda dessa med en gång när man ansöker om ID-kort och ännu märkligare (tycker jag det är), att ett EU-körkort inte duger inom Schengen. Där har du ju både nationalitssymbol och EU-flagga, varför krångla till det med ett separat nationellt ID-kort ?

Begriper helt enkelt inte vitsen med det, men det kanske någon på forat kan upplysa om. Sedan tycker jag att dom kan utfärda ett EU-körkort i form av ett "nationellt ID-kort" med en gång då dom ändå håller på, men det vore väl för enkel. Men summa sumarum; Det sunda förnuftet säger att ett pass är den rätta vägen att gå.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-02-01/13:52

.......och ännu märkligare (tycker jag det är), att ett EU-körkort inte duger inom Schengen. Där har du ju både nationalitssymbol och EU-flagga, varför krångla till det med ett separat nationellt ID-kort ?

Begriper helt enkelt inte vitsen med det, men det kanske någon på forat kan upplysa om.


Fordi et körkort ikke sier noe om nasjonaliteten til personen, bare hvor körkortet er utstedt. Jeg f.eks. kan konvertere mitt norske körkort til svensk. Da vil det stå "S" på körkortet, men jeg er fortsatt norsk statsborger, og det vil et pass vise. Norge har ikke nasjonalt ID-kort, men det er i ferd med å innføres. Da ser mange for seg at man kan ta med dette og la passet bli hjemme hvis man reiser innenfor Schengen. Men jeg kommer nok til å ta med passet uansett. Min fru er polsk statsborger, og hun har nasjonalt ID-kort, men hun har alltid med seg pass, og det er pass de spør om rundt omkring i Europa, ved innsjekk på hoteller f.eks.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Max Mad » 2018-02-01/13:58

Odd Arne Kjørstad skrev:Fordi et körkort ikke sier noe om nasjonaliteten til personen, bare hvor körkortet er utstedt. Jeg f.eks. kan konvertere mitt norske körkort til svensk. Da vil det stå "S" på körkortet, men jeg er fortsatt norsk statsborger, og det vil et pass vise.
Tack för förklaringen, nu blev det betydligt lättare att förstå. Men det utesluter inte (?) möjligheten att man lägger in medborgarskapet i körkortet, på samma sätt som man gör i de nationella ID-korten, eller medför det bara en fördyrande (och krångligare) process, måhända ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Tommy Nilsson » 2018-02-03/00:30

Gunnar Elmgren skrev:Intressant!
När vi körde vår "långtouring-semester" i september i år, var det två länder som skulle inspektera passet - Ungern, som kollade vid både in- och utresa, och så *drumroll* Sverige, som inte släpper in en kotte utan ID-kontroll numera. Jag fick vid samtliga tillfällen ta av min fasta integralhjälm, medan hustrun kom undan med att lyfta "bogvisiret" på sin öppningsbara. Alla andra länder vi passerade in i (och ut ur) brydde sig inte ett skvatt - Polen, Slovakien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Österrike, Italien, Frankrike, Monaco, Schweiz, Tyskland och Danmark hade inte en tillstymmelse till bevakning eller kontroll vid gränsövergångarna.
Har f ö åkt från Danmark till Sverige ytterligare tre gånger i år, och alla gångerna har det bara varit att snällt visa ID-handling (färjeterminalen i Helsingborg i samtliga fall).
Verkar dock vara närmast "fritt fram" om man kommer från Norge eller Finland...



Har flera ggr behövt visa ID även då vi åkt in i Danmark söderifrån.
Känns inte speciellt besvärlig då tullpolisen gör det jobb som dom är ålagda att göra, tvärt om mot de tullare som skiter i det.
Gör som frun och skaffa en öppningsbar hjälm så slipper kanske även du omaket att ta av hjälmen.
Tommy Nilsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-02-03/08:42

Tommy Nilsson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Intressant!
När vi körde vår "långtouring-semester" i september i år, var det två länder som skulle inspektera passet - Ungern, som kollade vid både in- och utresa, och så *drumroll* Sverige, som inte släpper in en kotte utan ID-kontroll numera. Jag fick vid samtliga tillfällen ta av min fasta integralhjälm, medan hustrun kom undan med att lyfta "bogvisiret" på sin öppningsbara. Alla andra länder vi passerade in i (och ut ur) brydde sig inte ett skvatt - Polen, Slovakien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Österrike, Italien, Frankrike, Monaco, Schweiz, Tyskland och Danmark hade inte en tillstymmelse till bevakning eller kontroll vid gränsövergångarna.
Har f ö åkt från Danmark till Sverige ytterligare tre gånger i år, och alla gångerna har det bara varit att snällt visa ID-handling (färjeterminalen i Helsingborg i samtliga fall).
Verkar dock vara närmast "fritt fram" om man kommer från Norge eller Finland...



Har flera ggr behövt visa ID även då vi åkt in i Danmark söderifrån.
Känns inte speciellt besvärlig då tullpolisen gör det jobb som dom är ålagda att göra, tvärt om mot de tullare som skiter i det.
Gör som frun och skaffa en öppningsbar hjälm så slipper kanske även du omaket att ta av hjälmen.


Det känns bara märkligt att det numera är gränskontroller mellan Nordiska länder, som haft passfrihet sedan början av 1950-talet!
Har lärt mig uppskatta smidigheten i att Schengen-avtalet sedan ett antal år inneburit kontroll-fria gränsövergångar inom nästan hela Europa (utom Storbritannien då, som hela tiden envisats med att trakassera alla, som vill besöka deras ”reservat”, med passkontroll och insinuanta frågor om vad man har där att göra).
Öppningsbar hjälm har jag, men jag använder den aldrig numera - integralhjälmen är lättare, tystare, bekvämare och sannolikt avsevärt säkrare. Att slippa ta av hjälmen vid någon enstaka gränskontroll uppväger inte på långa vägar nackdelarna med den öppningsbara!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-02-03/10:14

Det kan vara på sin plats att informera om att det inte sker någon identitetskontroll vid gränsövergången mellan Haparanda och Torneå (Fi).
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2018-02-03/10:57

Är det inte bara inresande från Danmark i första hand som kollas . Det har i alla fall varit mest liv om detta .
Men det kanske gäller inresande från fler länder .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-02-03/12:38

Lars-Erik Holmberg skrev:Det kan vara på sin plats att informera om att det inte sker någon identitetskontroll vid gränsövergången mellan Haparanda och Torneå (Fi).

Inom Norden tycks det bara vara inresande från Danmark som kontrolleras - har inte blivit kollad vare sig vid inpassage från Norge, eller vid ankomst med färja från Åland. Hur det är med färjor från Tyskland, Polen och Baltikum vet jag inte, men vi fick legitimera oss då vi checkade in till Polen-färjan i Karlskrona i höstas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Kovlingen » 2018-02-03/14:18

Gäller att ha koll på Danskarna så det inte kommer för många . :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-03/14:41

Gissningsvis är den stora rutten för flyktingar via Danmark. Måhända har andra länder tuffare kontroller och "gör jobbet år oss"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Original-pass eller plastkort .

Inläggav Olof Eriksson » 2018-02-03/19:35

Bror Gårdelöf skrev:Gissningsvis är den stora rutten för flyktingar via Danmark. Måhända har andra länder tuffare kontroller och "gör jobbet år oss"?
Precis! Om danskarna skötte sin sydgräns så hade vi ingen gränskoll mellan våra länder :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Original-pass eller plastkort .g

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-04/01:24

Och just nu är det ett Pling i min dator.

Denna tråden är färdig m.a.p pass.

Jag stänger den.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst