Viken typ av knutte är du ?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-19/01:18

Åker du gärna ensam , i större eller mindre grupper , anpassar dej till gruppen , eller eget tempo ?
Själv har jag några kompisar där alla önskemål faller till belåtenhet . Det gäller tempo , allmänna
krav på tex. boende , mathållning och intressen (vilket är att åka hoj) .
Än så länge har mina resekompisar stått ut med gammelgubben och jag gillar verkligen dem .
Fått lära mej mycket om att resa utanför Sveriges gränser och se att det gick lätt som en plätt . :? ;)
(Utan dessa utomordentliga reseledare hade det nog blitt haveri , tror jag)
Har inga problem med att åka ensam på runt 50-mila tripper men med flera dagar kan det vara
trevligt att ha någon att sitta och surra med över en pils på kvällen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/09:10

Dito. Har inget emot att åka ensam, även under fler dagar, men det är roligare, om man har sällskap.
Däremot vill jag sova under riktigt tak, i säng, och god mat är aldrig fel. Asfalt gäller.

Vad jag INTE är intresserad av, är jättelika träffar med mängder av oväsen (även om den tidvis går under benämningen "musik") så hoj-X etc har ingen kund i mig. Stillsamma kvällar föredras alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-01-19/10:05

Är nog samma typ som Bror. Försöker lägga in något tekniskt museeum eller utställning på resan. Vill gärna planera hela resan och boka ev. boenden, detta för att slippa leta efter det sistnämnda. Tips, vid passage av München brukar jag slinka på BMW Welt och ta en fika.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/10:13

Delar intresset för besök på tekniska muséer etc. I Sverige kan jag rekommendera Oljeön vid Ängelsberg (världens äldsta bevarade oljeraffinaderi, uppsatt på FN:s världsarvslista), Marinmuseum i Karlskrona (guidad tur i ubåten Neptun var en höjdare) och Skandiamuséet i Lysekil. Skandiaverken var en gång i tiden internationellt välkända för sina tändkulemotorer, och en grupp entusiaster har bevarat några sådana i körbart skick - däribland en encylindrig maskin på 50 liters slagvolym (sic!). Svänghjulet väger 750 kg! Inne i lokalen hörs inte mycket, när den går - men sången ur röret, som mynnar utanför byggnaden, är ljuvlig!

Notera, att man kan behöva boka besöken i förväg - men det är det värt.

Och det finns mycket mer att besöka - som MC Collection i Sollentuna och Motala Motormuseum.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-01-19/11:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-19/10:54

Samma typ som Bror ovan.

Jag åker gärna med fler, men enbart ett fåtal människor i dag verkar ha förmågan att kunna bestämma sig/ta ett beslut.
Små korta dagsturer är en sak, men långturer verkar omöjliga att planera om deltagarantalet blir fler än ett.

Aber natürlich, asfalt über alles.
Det finns inget härligare än slät torr asfalt, långa svepande kurvor, och hög fart.

Önskad sträcka: Minst 50 mil/dag om det ska kännas lönt att starta upp hojen.

Övernattning sker givetvis enbart på hotell som erbjuder god mat och kall pilsner :mrgreen:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-01-19/12:57, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/11:34

Jag har dessutom haft tur, som kom med i ett gäng kollegor, som sedan 1995 haft traditionen att göra en hojtur under Kristi Himmelsfärdshelgen.
Den idén är värd att ta vara på - inte prompt för Kristi himmelsfärd, men för något definierat tillfälle på året. Blir man en grupp, som vet, att "den helgen blir det resa med gänget", är hälften vunnet, för evenemanget återkommer ju år från år.
Sedan gäller förstås att den, som håller i resorna (i detta fall jag), ligger på framkant och planerar i god tid, så att gänget hålls uppdaterat. Jag har som gimmick att skicka ut första kallelsen ett halvår i förväg, följd av en andra fyra månader före och en tredje två månader före (och planeringen är ett nöje i sig).
Erfarenhetsmässigt nappar de flesta kort efter första kallelsen, och tillkomsten av ytterligare deltagare därefter är liten. Kärngänget återkommer år från år, men ibland måste de av olika skäl prioritera något annat. Då blir det paus för dem det året, och vi ses nästa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-19/11:45

Asfalt eller grus spelar ingen roll, däremot gillar jag att köra hoj och ta spontana beslut så gärna ett par-tre stycken med liknande inställning och långa turer. Tält är en självklarhet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Håkan » 2018-01-19/12:52

Tycker om att köra långt och länge. Egalt väder och väglag. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-01-19/13:28

Påfallande samstämmighet tills Håkan kom med ett inlägg. Nu skall jag försöka vrida till det hela en aning. Det kan bli lite överdrifter men se det som en kryddning.

Först och främst: Jag ser mig inte och har ALDRIG sett mig som en KNUTTE. När jag har min mc-mundering på mig, så är jag motorcyklist. När jag rör mig ute bland folk, så har jag aldrig några mc-relaterade emblem eller liknande på mig. Alltså: Aldrig knutte men ibland motorcyklist eller bilist eller cyklist eller bussresenär osv. beroende på vilket fordon som det är fråga om.

När jag får för mig att ta en mc-tur, så smyger jag ut i garage och gör mig iordning. Sedan öppnar jag garageporten och rullar ut cykeln och stänger porten. Ingen skall se vad jag har för klenoder därinne. Efter en kort varmkörning, så smyger jag iväg och hoppas att ingen lägger märke till mig. Jag letar mig ut ur staden så fort jag kan och söker upp de ensligaste vägarna jag kan komma på. Det betyder oftast grusvägar. Jag ser asfaltvägar som händelsefattiga transportsträckor. Ju färre människor jag stöter på ju bättre är det. Sedan gäller det att smyga hem och hoppas att ingen ser hur bedrövlig jag ser ut. Körningarna ligger sedan till grund för de årliga D7-evenemangen Allans Vårmix och Allans Höstmix.

Numer är den enda anledningen till att köra på asfalt att ta sig till KNIX-övningar. Perioden med Europaresor är nog överstökad, såvida inte något superintressant dyker upp.

Jag har bara övernattat i tält två gånger. Det skedde i Tyskland 1973 och då insåg jag att tältning inte passar mig och mitt mc-intresse.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-01-19/17:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/13:48

Bosse Rindar var inte heller någon vän av tältande, vilket han i ett kåseri beskriver, som att "det skulle sovas i tyghus". Jag tror, att det var den gången, som han och en trave andra på Steve Tells initiativ åkte gammelhojar från Stockholm upp till Siljan och tillbaka. Enligt kåseriet hände mycket under den resan, så medelhastigheten bör har varit låg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-19/13:54

Knutte är enklare att skriva :D Själv bryr jag mej inte om vilket ord som används . :)
Smyger mej iväg gör jag inte utan låter hojen tala om att jag är på G ;)
Tältar oftast men händer att det blir en campingstuga ibland .
Tar gärna veckoturer med ett par kompisar och då oftast i södra delen av landet .
Trycker in "slingrande vägar" på GPS:en och får köra vägar som jag inte trodde fanns :shock:
Vägar i närområdet har jag åkt så många ggr. att de inte tillför något , förutom lite bus . ;)
En Europaresa per år är inte helt fel men inte ensam .
Åka på några hojträffar per sommar gillar jag också .
Grusvägar går väl att köra men aldrig som prio. utan det är asfalt som gäller .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-01-19/13:55

Lite OT kanske men jag var på en gruskurs som arrangerades av Bosse Rindar någon gång i början av 90-talet. Vi låg inte i tält. Det jag kommer ihåg från kursen var: Det är bara att luta sig framåt och vrida på, när man ser utgången ut kurvan.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-01-19/14:01

Kovlingen skrev:Smyger mej iväg gör jag inte utan låter hojen tala om att jag är på G ;)

Omgivning skall inte behöva gå upp i enskild ställning bara för att jag är i antågande. Nej, jag ser det på ett annat sätt: Jag vill inte störa den miljö som jag färdas genom. Jag kanske är en naturfotograf som hamnat fel. :?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-19/14:11

Allan Ericsson skrev:Omgivning skall inte behöva gå upp i enskild ställning bara för att jag är i antågande.

Jo fasen också , de ska de göra . Även göra en honnör :mrgreen:
Nån ordning får det vara 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav HåkanH » 2018-01-19/16:01

Jaha! Jag är varken knutte eller biker...bara en bekväm gubbe som inte tål regn!
Annars håller jag med Allan när jag kör motorcykeln är jag motorcyklist rätt o slätt!

För 13-14 år sedan var det mc-körningen som var prioriterat...kände sig "lite häftig & tuff" och körde
långt och länge utan något särskilt mål. Numera måste jag ha ett trevligt mål med mc-turen för att
jag ska idas ta på munderingen och ge mig iväg.

Visst är det roligt och trevligt att åka iväg på en flerdagarstur med 3-5 kompisar men när jag tänker
på det, så är det inte alls själva körningen jag tänker på eller minns!
Det är snarare em./kvällen då cykeln är parkerad och man umgås och fixar käk tillsammans som är
behållningen!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/16:44

Ordet "skinnknutte" myntades av kåsören Red Top (Lennart Nyblom) i DN, gissningsvis någon gång på 50-talet. I mitt skrå är det också benämningen på en hudläkare. ;)
Idag är "knutte" så inarbetat, att jag inte tänker på det, och det är onekligen smidigare än "motorcyklist" - även om det senare är att föredra i mer "officiella/seriösa" sammanhang. (När SMC för diskussioner med diverse myndigheter, använder de knappast ordet "knutte", utan då blir det "motorcyklist".)
Sedan är ju ordet i sig maskulinum, men det bekymrar inte damerna över hövan. Således finns klubben KMT i Skene; "Knuttar Med Tuttar". ;)

Apropå det: En gång i mitt liv har jag sett en kvinnlig förare med manlig passagerare. Vad kallar man honom? Spätt? Spätte?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-19/16:50

HåkanH skrev: bara en bekväm gubbe som inte tål regn!

"Socker-knutte" :D :D
Nja jag gillar inte heller regn men slipper jag bara starta en längre resa i regn så är det bra ;)
Att det kommer att regna en skvätt på en resa är inget som stör mej .
Bara att det inte blir som dom skyfall som jag råkat ut för några ggr. :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-01-19/17:10

Allan Ericsson skrev:*SNIPP*
Först och främst: Jag ser mig inte och har ALDRIG sett mig som en KUTTE. *SNIPP*


Det är du nog inte ensam om ... :mrgreen:

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Fredrik J » 2018-01-19/17:59

Håkan skrev:Tycker om att köra långt och länge. Egalt väder och väglag. :D


Instämmer, med viss reservation för att det är trevligast när vädret är fint och inte för varmt ;)

Ska inte säga att jag inte kan tänka mig att åka tillsammans med andra, men intresset för det är begränsat.

Tycker nog för mycket om att köra i mitt tempo som ibland är snabbt, ibland långsamt och jag får pausa när jag vill.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Jörgen Floalt MC » 2018-01-20/00:24

Jag får väl kalla mig för Knutte, jag är ju även med i klubben The Old Knutters ;-)
Däremot vill jag inte kalla mig för "Biker" . Jag har inte någon väst med ryggmärke...
Jörgen Svensson
BMW R1250 GS -19
Användarvisningsbild
Jörgen Floalt MC
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2013-03-14/10:55

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-20/07:07

Fredrik J skrev:
Håkan skrev:Tycker nog för mycket om att köra i mitt tempo som ibland är snabbt, ibland långsamt och jag får pausa när jag vill.

En stor fördel är om man hittar likasinnade att åka med . I vissa fall passar det inte alls .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-01-20/19:15

Åker nog helst själv eller med hustrun på bönpallen. Det skulle va trevligt med nån eller några vänner som man kan åka med och som man kompar bra ihop med, men jag har inte riktigt hittat nån. Har försökt locka in några kompisar på mc-banan men dom har inte varit intresserade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-21/04:50

Jag kör helst på bana, och då blir det ju i grupp, men bortsett från det så pendlar jag mellan att helst åka själv eller åka i grupp. Båda sakerna har sin tjusning men bara det ena eller andra blir tröttsamt i längden.

Skall man åka i grupp gäller det givetvis att man åker men folk som håller ett tempo och kör dom vägar man själv trivs med. För mig gäller det som brukar kallas "aktiv" körning. Kolla utsikter eller lukta på blommor är inte min grej när jag kör hoj.

/Fredric

PS. Angånde nomenklaturen:
Om saken kommer på tal så brukar jag säga att en hobby jag har är att köra motorcykel och så kanske jag pratar lite om bankörning (som jag sysslar med) och klubbar jag är med i. Jag tänker inte på mig själv som knutte eller biker eller ens hojåkare men om nån skulle fråga så, varför inte?

Beteckningen "Knutte" tror jag nog är rätt död nu. Känns 1960-tal på nåt sätt. Inte ens när jag började köra hoj i mitten av sjuttitalet användes ordet i nån utsträckning.
"Biker" är väl nyare och, givetvis, inspirera/lånat från engelskan men jag tror inte det heller är speciellt spritt.
Order "hojåkare" är nog mer använt idag, tror jag. Ta t.ex. meningen "känner du många andra XXX?" så skulle i alla fall jag aldrig använda "Knuttar" eller "bikers" utan säga "hojåkare" eller rent av "som kör motorcykel". Och det känns som om de hojåkare jag känner skulle prata på liknande sätt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-21/08:06

Fredric Fredricson skrev: Beteckningen "Knutte" tror jag nog är rätt död nu.
"Biker" är väl nyare ...
Order "hojåkare" är nog mer använt idag ....

Vid närmare eftertanke delar jag Din åsikt. Bortsett från Kenneth & The Knutters är ordet knappast vanligt idag - och Biker har för mig en klang år Easy Rider-hållet - så det passar definitivt inte på mig.
Men det hindrar mig som synes ovan inte från att svara på frågan i rubriken.
Att det sällskap man åker i skall ha någorlunda gemensamma preferenser, vad gäller vägar och framfart, är självklart. Alternativet blir inte särskilt trivsamt för någon.

Dock har jag vid ett tillfälle varit handledare åt en ung tjej, som ville ta hojkort. På sin lilla Kawasaki 250 flöt hon förbluffande väl in i gänget. (Det var bra sprutt i den spisen, om man bara höll varvet uppe.) Hon åkte som regel tvåa, bakom mig. Kompisen, som kört sedan han var sexton, låg efter henne och konstaterade tidigt, att hon körde, som om hon var född på en hoj! Vi gav henne alltså ett bra hojåkarego - och hon klarade lappen på första försöket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav k1100lt » 2018-03-03/07:14

Efter åkt MC i 37år åker jag inte för att det är kul utan för att det är ett paket. Sättet på bubblebadet och tar min kvinna på en 3timmars tur. Käkar efter vägen och längtar hem. Efter en Italien resa 2011 varav det regnade 500 av 750mil tappade jag glädjen. Var till Danmark i somras och det regnade hela vägen ner. När jag åkte till Öland i somras regnade det 50 av 75mil. Var till Norge i höstas och det tMan börjar bli gammal och bekväm och utsätta sig för regn lockar inte. Därför flyger jag till Muschen och hyr en ny fin hoj till sommaren. Sparar 4 dagar och det blir billigare. Har åkt 24000mil med min sista K1100LT.
Användarvisningsbild
k1100lt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2010-01-10/20:56
Ort: Ludvika

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-03/13:49

Regnmagneten K1100LT,

Meddela oss vart du åker nästa gång så att vi kan undvika samma ställe (regn...) :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Håkan » 2018-03-03/20:11

Jörgen Floalt MC skrev:Jag får väl kalla mig för Knutte, jag är ju även med i klubben The Old Knutters ;-)
Däremot vill jag inte kalla mig för "Biker" . Jag har inte någon väst med ryggmärke...

Håller med Jörgen. :)
Eller går ett steg längre, kör med skinnställ, kallar mig skinnknutte. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-03-04/09:10

Började men karriär som hojåkare 1970 me en Kawasaki 250.
Jeans och hjälm från Biltema :)
Åker helst i skinnställ, allväder ger inte samma känsla till hojen.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Olle Nilsson » 2018-03-05/12:10

Åker gärna bara det är lagomt varmt och inte regnar.
Åker mycket ensam på spontana eftermiddagsturer blir ca 30-50 mil med ett tankstopp både grus och asfalt.
Har under åren åkt flerdagars turer tillsammans med andra och där håller jag med Håkan H det är kvällarna man kommer ihåg mest.Regndagar oavsett land försöker man glömma så snart det går.
Flera gånger kommer man på sig att "här var jag senast 1977 " men det gör liksom inget det är roligt att komma iväg och se annat än vägarna hemma.
Sen att kunna se på sin K 100 Rs när den är ren och putsad och tycka" du är bra fin du" det värmer hjärtat.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-06/14:17

Du var tydligen ute mycket 1977. ;)

I övrigt håller jag med Dig om njutningen - fortfarande efter tio år - att beskåda en ren hoj. Sigurd har en del smärre märken. Jag har aldrig vurpat, men däremot tappat honom ett par gånger, och sådant ger alltid något spår. Många blir ändå förvånade, när de får höra, att han är 15 år gammal och har gått 15 300 mil.

TVÅ regndagar minns jag - när vi 2008 körde E 45 från Orsa till Sveg - på väg till Lofoten - och det var som att köra i en biltvätt!
När vi kom fram till Kvarnsjö den kvällen, hade det slutat regna, och hojarna var nästan rena! Den enda förklaring, som jag kan finna, är, att regnet varit så intensivt - och trafiken så gles - att all lort spolats bort från asfalten!

Vi fick hänga in allt blött i pannrummet, och de hade bastun varm åt oss - plus färdigkryddade rödingfiléer och ett kok mandelpotatis med mycket dill. En sådan kväll glömmer man inte i första taget.

Därefter hade vi tio dygn utan en droppe, men hemfärden från Bud, väster om Molde, till Tänndalen fick t o m biltvätten på uppresan att verka som en mild skur! Dock blev det en vacker kväll i Idre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-23/16:37

Jag föredrar att kallas: Overlander
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Viken typ av knutte är du ?

Inläggav Joe Nice » 2018-03-26/20:05

Jag har bara hunnit göra en långtur, men när det gäller övernattningar har jag övertygelsen att varannan tältnatt och varannan hotell gör att man uppskattar både komforten och det naturnära extra mycket. Sen spar det ju en slant till annat också. Jag kör helst under 30 mil per dag och lägger hellre tid på att se/äta/uppleva om inte schemat kräver något annat. Kör tvådelat enfärgat skinnställ och tycker att tidigare mc-polismundering är snyggt att efterlikna. Är det förresten någon som vet var man kan få tag på sådant vitt reflexkoppel så hör av er.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst