murmansk

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

murmansk

Inläggav stefan gustafsson » 2018-02-19/21:53

hej vi är tre stycken som tänkte åka till Murmansk i sommar jag har kollat med visum och sådant men det står att man måste boka genom en resebyrå är det nån som vet hur det funkar eller kan man åka på egen hand.
hälsningar stefan
Användarvisningsbild
stefan gustafsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-02-19/21:09

Re: murmansk

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-02-19/23:07

stefan gustafsson skrev:hej vi är tre stycken som tänkte åka till Murmansk i sommar jag har kollat med visum och sådant men det står att man måste boka genom en resebyrå är det nån som vet hur det funkar eller kan man åka på egen hand.
hälsningar stefan


Vänd Dig till en resebyrå alternativt till ALLA VISUM eller Visumservice i Stockholm (se på nätet). Dom hjälper Dig. Man behöver ett VISA och det får man bara om man har en inbjudan där boendet finns angivet. Dessutom skall ett omfattande formulär fyllas i. Ytterligare dokument som krävs ser Du på internetsidorna.
Det finns inga "genvägar" till Ryssland!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: murmansk

Inläggav Olof Eriksson » 2018-02-20/18:30

Ryktet säger att det går det att gena in....
Men inte ut....... ;)

Risken är överhängande att du har du en finsk SISU och ett lv-monterade spruta mot dig..... :(
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: murmansk

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-20/18:49

En finsk SISU och dess besättning skulle jag inte vara rädd för - bara att göra, som man blir tillsagd.
Vad gäller deras ryska motsvarighet, är jag inte säker på, att det räcker med det.

(Fick just en association till ett reportage, där några svenska hojåkare olagligen tog sig UT ur Kaliningrad - in i Polen - längs stranden. Det blev ett sjuhelsikes liv på ett knippe polska gränspoliser, ända tills deras chef dök upp. När han såg pass etc, brast han i skratt och konstaterade, att detta var en helt ny upplevelse för honom.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: murmansk

Inläggav stefan gustafsson » 2018-02-20/20:06

Lars-Erik Holmberg skrev:
stefan gustafsson skrev:hej vi är tre stycken som tänkte åka till Murmansk i sommar jag har kollat med visum och sådant men det står att man måste boka genom en resebyrå är det nån som vet hur det funkar eller kan man åka på egen hand.
hälsningar stefan


Vänd Dig till en resebyrå alternativt till ALLA VISUM eller Visumservice i Stockholm (se på nätet). Dom hjälper Dig. Man behöver ett VISA och det får man bara om man har en inbjudan där boendet finns angivet. Dessutom skall ett omfattande formulär fyllas i. Ytterligare dokument som krävs ser Du på internetsidorna.
Det finns inga "genvägar" till Ryssland!


tack så mycket för tipset. hälsn stefan
Användarvisningsbild
stefan gustafsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-02-19/21:09

Re: murmansk

Inläggav Dähne » 2018-02-23/18:54

Hej
Jag planerar också att åka till Ryssland kommande sommar, utan resebyrå eller organisation.
Jag har varit i kontakt med Rus.moto ( http://www.rusmototravel.com) som arrangerar mc-touring i Ryssland.
Dom har för övrigt en mycket fin hemsida.
Dom skickar över en inbjudan till mig utan kostnad, enligt uppgift jag fått, då jag har planerat att besöka Mc-träffen Horizon Unlimited i juni.
På deras sida finns det mycket tips samt redogörelse för vad som behövs för att besöka Ryssland på MC.

Hälsningar Gunnar
Dähne
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-03-16/21:27

Re: murmansk

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-02-23/21:00

Dähne skrev:HejJag planerar också att åka till Ryssland kommande sommar, utan resebyrå eller organisation.Jag har varit i kontakt med Rus.moto ( http://www.rusmototravel.com) som arrangerar mc-touring i Ryssland.Dom har för övrigt en mycket fin hemsida.Dom skickar över en inbjudan till mig utan kostnad, enligt uppgift jag fått, då jag har planerat att besöka Mc-träffen Horizon Unlimited i juni.På deras sida finns det mycket tips samt redogörelse för vad som behövs för att besöka Ryssland på MC.


Skillnaden mot mina råd ovan är att denna mcorganisation upprättar en invitation utan kostnad. I övrigt hänvisar dom också till VISA-agenter. Jag misstänker dock att det finns ett fel i informationen. Den Ryska ambassaden ger inte turistvisa med fler än en infart och en utfart! Skall man ha fler in-utfarter i Ryssland måste man ha ett affärsvisum, och det kan VISA-agenterna fixa för ca 3000 kr.
Jag förordar också att ni/Du vänder er till VISA-agenter, eftersom de kontrollerar att visumansökan är rätt ifylld och komplett innan de lämnas till ambassaden.
Lycka till!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: murmansk

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-02-24/16:08

Om ni ska köra söderut efter Murmansk, alltså ner genom ryska Karelen, så kanske bilderna från vår resan där kan ge lite tips och inspiration.

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... relen-2011
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: murmansk

Inläggav stefan gustafsson » 2018-02-27/21:29

ok tack för alla värdefulla svar.
Är det nån som vet om man kan besöka stället i Murmansk med dom gamla ubåtsvraken man har hört talas om.
Med vänlig hälsning Stefan
Användarvisningsbild
stefan gustafsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-02-19/21:09

Re: murmansk

Inläggav Dähne » 2018-03-28/08:52

Hej igen.
Nu har jag mitt visum till Ryssland.
Så här gjorde jag. Jag mejlade till Rus.moto i Moskva (info@rusmototravel.com) och bad om en inbjudan.
Första inbjudan godkändes inte av konsulatet då det stod Tourism under syftet med resan.
Det skulle stå Auto - Tourism för att visa att man körde eget fordon.
Nåja det löstes med en ny inbjudan.
Jag ringer mitt försäkringsbolag och får en "Travel Insurance Certificate" som visar att jag har en sjukförsäkring på den tiden jag ansöker om visum.
Därefter så går jag in på IFS- hemsida (http://www.ifs-sweden.com) och fyller i blanketten enligt anvisningarna.
Pass, ansökan, inbjudan, försäkring, tillsammans med ett passfoto tar jag med mig till IFS kontor i Göteborg.
Lämnar in detta och får på mejl en faktura på 790:- som jag betalar innan jag hämtar passet en dryg vecka senare.
För Er som inte bor nära Göteborg eller Stockholm står det på hemsidan hur man använder posten för att skicka in. Det kostar omkring 450:- + ovanstående.
Hoppas att det kan vara till hjälp om det är någon som funderar på att köra i Ryssland.
Hälsningar Gunnar
Dähne
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-03-16/21:27

Re: murmansk

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-03-28/10:52

Du gjorde "by the book", och det är enda vägen! Lycka till på resan!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: murmansk

Inläggav Nanetis » 2018-05-28/19:43

Dähne skrev:Hej igen.
Nu har jag mitt visum till Ryssland.
Så här gjorde jag. Jag mejlade till Rus.moto i Moskva (info@rusmototravel.com) och bad om en inbjudan.
Första inbjudan godkändes inte av konsulatet då det stod Tourism under syftet med resan.
Det skulle stå Auto - Tourism för att visa att man körde eget fordon.
Nåja det löstes med en ny inbjudan.
Jag ringer mitt försäkringsbolag och får en "Travel Insurance Certificate" som visar att jag har en sjukförsäkring på den tiden jag ansöker om visum.
Därefter så går jag in på IFS- hemsida (http://www.ifs-sweden.com) och fyller i blanketten enligt anvisningarna.
Pass, ansökan, inbjudan, försäkring, tillsammans med ett passfoto tar jag med mig till IFS kontor i Göteborg.
Lämnar in detta och får på mejl en faktura på 790:- som jag betalar innan jag hämtar passet en dryg vecka senare.
För Er som inte bor nära Göteborg eller Stockholm står det på hemsidan hur man använder posten för att skicka in. Det kostar omkring 450:- + ovanstående.
Hoppas att det kan vara till hjälp om det är någon som funderar på att köra i Ryssland.
Hälsningar Gunnar



Hej.
Behöver man inga papper på hojen?
Vem som är ägare eller så - antar att inte räcker med transportstyrelsens papper. ;)
Användarvisningsbild
Nanetis
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-05-28/19:40

Re: murmansk

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-30/15:14

Registreringsbeviset, utom den del man använder för ägarbyte.
Glöm inte det gröna kortet!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst