MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav olaabr » 2018-04-14/08:50

Dra söder ut i maj. Följer västkusten, kustnära från Danmark ner till Roscoff i Frankrike. Inga tider att hålla, bara rullar och myser. Det blir en avstickare till Amsterdam.

Kan ni tipsa om några trevliga MC vänliga campingar eller annat MC vänligt boende i Frankrike, efter västkusten?

Ööö kanske någon vägsträcka som jag inte ska missa :-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-04-15/11:01

Du passerar Mont-Saint-Michel utmed kusten.
En turistfälla, men sevärt. Går bussar ut till slottet från en stor parkering.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-15/13:53

Bor gör du i Paimpol; en liten småstad vid kusten. Alldeles vid hamnen ligger en liten restaurang med gästrum, hojen kan stå alldeles vid bryggan.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav olaabr » 2018-04-16/07:09

Kanon.
Självklart blir det Mont Saint. Har sett stället med fina bilder i förbindelse med Tour the France. Att jag glömde detta!

Spännande Paimpol.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-16/07:42

Ett besök till landstigningskusten i Normandie är inte fel .
Alla minnesmärken och krigskyrkogårdar får då mej att tänka till .
Går lätt att bli kvar i flera dagar för det finns massor att utforska .
En dag var för lite men jag kom till Omaha Beach som jag ville .

Campingar finns det gott om . Bara att hugga en som ligger rätt i tid .
Ligger troligen i GPS:n . (finns en fil med campingar som kan laddas in i GPS:n också
Jag vet däremot inte hur man gör detta .)
Vi blev väl lurad nån gång då det troligen var boende för golfspelare ? ? Vi drog vidare .

Ön var vi inte ut på men det räckte till att se den på avstånd . :o
Går säkert att spendera flera timmar där ute , men vi avstod besöket .
Käkade lite ute på "landbacken" och drog sedan vidare ner mot "Pyrrarna" .
Dom lockade lite mer och tiden rinner iväg fort .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-16/09:27

olaabr skrev:Kanon.
Självklart blir det Mont Saint. Har sett stället med fina bilder i förbindelse med Tour the France. Att jag glömde detta!

Spännande Paimpol.



Jag och farsan gjorde en far&son-roadtrip med bil för snart 15 år sedan. Paris-La Rochelle via Loiredalen och sedan följde vi kusten upp på småvägarna så nära vattnet det gick, ända till Le Havre och sedan tillbaka till Paris. Helt fantastiskt och knappt någon trafik alls. Helt idealiskt och perfekt med motorcykel. Många gånger går vägarna så nära att man kan stanna till och doppa fötterna i vattnet, åtminstone vid flod.

Vägarna går över odlingar och genom små byar och dofterna är allerstädes närvarande.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav olaabr » 2018-04-16/09:50

BrooklynS skrev:
olaabr skrev:Kanon.
Självklart blir det Mont Saint. Har sett stället med fina bilder i förbindelse med Tour the France. Att jag glömde detta!

Spännande Paimpol.



Jag och farsan gjorde en far&son-roadtrip med bil för snart 15 år sedan. Paris-La Rochelle via Loiredalen och sedan följde vi kusten upp på småvägarna så nära vattnet det gick, ända till Le Havre och sedan tillbaka till Paris. Helt fantastiskt och knappt någon trafik alls. Helt idealiskt och perfekt med motorcykel. Många gånger går vägarna så nära att man kan stanna till och doppa fötterna i vattnet, åtminstone vid flod.

Vägarna går över odlingar och genom små byar och dofterna är allerstädes närvarande.


Börjar att vattnas i munnen.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Buster » 2018-04-19/19:21

Nu var väl frågan iofs gällande boende och vägval... men eftersom besöksmål utmed sträckan redan nämnts vill även jag passa på att nämna något... eftersom jag hamnade i bla denna region förra sommaren.

Mont-Saint-Michel är en turistfälla utan motstycke och nu har man iofs varit där, men... njae... alla är ju dock olika så du kanske gillar det.
Några få mil västerut ligger dock Saint-Malo och deras gamla stad tyckte iaf jag var klart mer besöksvärd.
...och strax intill ligger världens första och ett av världens största tidvattenkraftverk, googla "La Rance" vid intresse.
Normandie är tänkvärt och intressant, men vissa ställen kändes mest till för att mjölk pengar... Engelska kanalen med dess fantastiska skillnad emellan ebb och flod gjorde dock intryck på en smålänning.
Att sitta vid en hamn en kväll och invänta floden, vattnet forsar in och fyller hamnbassängen och lyfter båtarna flott... det var trevligt.
Kollade även en del på odlingarna de har ute i havet, de far ut med traktorer och vagnar och stressar stressar... stranden är flack så när vattnet kommer är det fullrus på de små traktorerna!

Bretagne och Normandies västkust uppskattades verkligen, åkte småvägar och utforskade området och bodde i tält på campingar... funkade fint.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-01/16:08

Funderar på om Ola har kommit hem och kan delge oss andra en utvärdering av resan :)

(Gäller samma för er andra som redan har varit ute på långresa ;) )

10 dagar till "kick off" :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav olaabr » 2018-06-07/11:06

Hej!
Hade en skön vecka neråt från Skagen till Amsterdam. Tyvärr var jag tvungen att avbryta då jag antagligen fick värmeslag med feber och stor trötthet. Jag fortsätter turen i september.

Att köra på dessa små vägar och komma utanför de större vägarna och regionerna är verkligen trevligt och spännande. Plötsligt upplever man verkligen ett Europa som verkar leva sitt eget liv. Bruna gamla hotell där ingen pratar engelska, Västra Tyskland. Riktigt Segregerade områden i regioner man inte tänkt sig detta. Västra Tyskland syd väst Hamburg efter kusten ner till Nederländerna. Allt söndagsstängt utom bensinstationerna, även Lidle.
Gränser uppmärksammar man genom att skyltarna blir på ett anat språk. Vet inte varför men jag upplevde övergången från Tyskland till Nederländerna som att komma in i ett mjukt grönt skönt land. Många små mysiga samhällen. Tyskland med enorma vindturbinsparker men i Nederländerna inte samma upplevelse av dessa.
Var i Amsterdam på 80-talet och då var det en ganska lugn stad. Idag en hektisk turiststad. Tråkigt att detta med spontanitet börjar försvinna. Anne Franks hus. Då kunde man bara spatsera in och uppleva. Idag måste man boka tid i flera dagar i förväg. Vi pratar om början på maj!!! Massor av cyklister över allt men även dessa är trevliga och man behöver inte vara orolig varken som trafikant eller fotgängare. Åter Sverige...

Som vanligt är trafiken verkligen professionell. Inga problem och trevligt samarbete både på Autoban, i städerna och när man råkar komma in på cykelväg som går vid vallen mot Atlanten :-) Tråkigt att vi Svenskar ska vara så dåliga på att ha det trevligt i trafiken och vara sådana egoister. Klar kontrast när man kom hem.
Bensinen var riktigt dålig om man inte körde på Shell power. Nu har jag ju en gammal hoj som säkert är känsligare. Hojen Baram R100RS -81 gick som vanligt helt utan problem. Den har nu gått 15000 mil :-)

Att campa är billigt och jätte trevligt. Glöm detta med campingpass. Ingen av ansvariga för campingarna visste varför man skulle ansluta sig till något som inte gav något, idioti.
På Campingen i Skagen var det i stort sett bara jag och två stamgäster. De var från Sverige och välkomnade mig. De sa att de flydde från Skagen under juni/juli då det blev för mycket turister. Jag tog en frukost på ett café. Bara jag och några som köpte matbröd lugnt och skönt. Besökte så museet med Skagenmålarna. Väldigt få människor där och det blev en skön tur bland vackra spännande målningar, kan verkligen rekommenderas.

Det var trevligt med att starta i Skagen med början på vår och en dag senare ha högsommar i södra Danmark. Grönare kunde det inte bli.

Ta med sköna skor och gå i Amsterdam. Stadskärnan är liten och det är fina parker och vägar att gå på mellan kanalerna.
Det är underbart att man nu kan använda mobiltelefonen utan höga avgifter. Hur svårt kan det vara att inte fatta det förrän nu när det gäller politikerna.

Tänk på att dricka mycket. Ta pausar ofta och njut. Stressa inte och sätt ner målet för dagsetapperna. Använd solkräm på näsa, kinder och i nacken.

Ha en skön resa.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-07/14:48

Värmeslag ! :? Skyddskräm ? ? :shock: Dricka mycket :)
Inga tak över bardiskarna ? :D :D

Kul att du skriver lite om resan även om du var tvungen att avbryta den .
Åka mindre vägar gillar vi skarpt . Får se såå mycket .
Skulle man stanna varje gång det är nått att se skulle det bli mycket korta dagsetapper ;)

Lycka till med nästa tripp !

Om 4 dagar är vi på rull :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav olaabr » 2018-06-07/16:02

Ha en riktigt trevlig tur :-)

Små vägar. Enligt Google maps skulle i Frankrike resan mellan A - B ta ca. 3 timmar. Vid min planering tar detta nästan 2 dagar :-) i lugnt tempo. Bretagne.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: MC vänliga campingar och boende i Frankrike, västkusten?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-07/17:07

Tack Ola !

Jo det där med tiden är svårt att planera rätt . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst