Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-02/20:02

Hej

Söker förslag på färdväg hem med ny (under inkörning) Vespa Växjö till Stockholm?
Jag har suttit och pillat på Googlemaps och Tomtom mydrive för att gör en resväg,

snabbaste vägen enligt google är
1. Växjö,Värnamo-E4 norr hela vägen via Jönköping, Linköping, Norrköping, Nyköping, Södertälje Stockholm = 45 mil.
2. jag funderar på Växjö, Åseda, Viserum, Målilla, Hultsfred, väg 23 mot Vimmerby, Kisa, Linköping, E4 mot Stockholm. = 45 mil

Vad föreslår ni? jag kommer vara i Växjö tidig morgon och åka förmiddag och jag måste vara hemma i hyfsad tid då jag jobbar dagen efter och denna rutt tar enligt google 4.45 tim jag räknar med minst 6 tim med stopp.
Det är en transportresa men måste ju inte vara tråkigt för det ;)
Jag kan absolut köra några mil extra men fan vet hur öm i rumpan man blir på dylik tingest... :?

Edit: En 300 cc vespa, typ 100km/h
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-06-02/20:40, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-02/20:38

E 4 bör bli urtrist. Ett bättre förslag är gamla Riksettan. Genom att titta på en karta inser Du rätt snart, hur den var dragen - hela tiden nära nuvarande E 4.
Från Linköping ligger den öster om motorvägen till strax före Norsholm, där den går under och ligger väster om motorvägen till Kimstad. Där tar Du höger och kommer tillbaka under motorvägen till öster om den.
Just förbi städerna kan det vara idé att kapa tid genom att gå ut på motorvägen, men efter Norrköping tar Du av mot Getå - före backen upp i Kolmården. Riksettan går längs inre delen av Bråviken och gör en plötslig nittiogradare under järnvägen - mot Strömsfors. Någon kilometer efter den "undergången" ligger det klassiska hojfiket Oscarshäll, där stammisarna har egna, namnade muggar på hyllorna. Har Du väderlycka, kommer Du inte att ångra en lunch-/fikapaus där.

Sedan är det bara att köra vidare på samma väg, ända till Nyköping, som Du också kan passera på motorvägen.
Efter Nyköping - avfart vid Påljungshage - ligger vägen ett kort stycke öster om, därefter omväxlande väster och öster om motorvägen hela vägen upp till Södertälje. Därefter kan Du nog alternativen bättre än jag.
Gamla Riksettan är mestadels av god kvalité och numera glest trafikerad, så det bör bli en avsevärt mera avspänd - och vackrare - resa än 20 mil på E 4, men det är klart, att man också behöver lite mer tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-02/22:12

Men vad snällt Bror!
Detta låter perfekt :D

Lagt in den såhär, får se om länken funkar

https://www.myrouteapp.com/en/social/route/1051920?mode=share
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-03/06:11

"Det är bara roligt." Väljer Du att runda Linköping på E 4, kör Du mot den och tar av igen vid LINKÖPING Ö, in till Mörtlösarondellen. Därifrån kör Du mot LINGHEM, så är Du inne på gamla Riksettan.

Oscarshäll ligger efter en svepande S-kurva, och det är lätt att missa, om man kommer, som Du gör. Det man "självklart" ser är parkeringen, längs vägen. Vrider man på huvudet, ligger det på andra sidan.

Å andra sidan; är vädret vackert, är sannolikheten stor, att Du ser i alla fall några hojar på parkeringen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-06-04/20:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-06-04/18:27

Skriv gärna några rader om dina intryck av vespan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-05/19:16

Bengt-Åke Vestman skrev:Skriv gärna några rader om dina intryck av vespan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jo jag kan försöka, inte helt säker på hur jag "smyger" in den här på BMW forumet men skall grunna på det.

Här ser man originalet från 1951 den är baserad på och den min version
Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-05/19:26

Vespa betyder ju geting, och det är grejor med sting. Bosse Rindar har skrivit en underbar drapa om, när han som medlem i ett gäng Silverpilsåkare tänkte "göra bort en gubbe i Gandhiskynke och hatt" på en Vespa. Trots att hojkillarna låg platt på tanken, med fötterna utsträckta rakt bakåt, blev de frånåkta av gubben, som satt rakt upp på Vespan - och den totala förnedringen var, att gubben inte ens lagt märke till dem! :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Buster » 2018-06-05/20:20

Låt mig gissa, nyköp av Eric utanför Gemla?
Trevligt ställe det där.
Lycka till!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-05/21:46

@Bror
Jag har längre försökt förneka det men det är något med Vespa...vet inte vad men det kommer nog med min far som haft massor och på äldre dagar renoverat åtskilliga, var nog den första tvåhjuliga maskin med motor jag åkte på stående mellan pappa ben sent 60 tal.
Detta blir min första egna, blev erbjuden att "ta vilken jag ville" från hans renoverade, men det kändes inte rätt då jag inte kan eller har plats för att lära mig att meka.
Vi får se hur detta går...

@Buster :o
Precis! ja jag har inte en susning om vem det är? har försökt att efterforska och inte lyckats särskilt bra så jag gick på känsla och mejlade och talade i telefon.
Känslan jag får är en seriös entusiast som jag törs handla ifrån, vi får se om jag har rätt om något år eller så när lite tid gått ;)
Kan säga att maken till seriös offert har jag aldrig fått på en förfrågan.
Så den 14 juni tar jag tåget till Alvesta och han har lovat att hämta mig på Stationen...bara en sådan sak :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Buster » 2018-06-05/21:53

I Småland löser vi grejer så förvånar mig inte ett dugg att han åker till stationen...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-06/07:25

Peter! Du vet väl, hur skapandet av Vespa gick till? Piaggio tillverkade flygplan under andra världskriget. När det var slut, och Italien låg mer eller mindre i ruiner, fanns ingen marknad för Piaggios flygplan. Däremot fanns en marknad för lätta och billiga skotrar, och vad Piaggio hade i massor var sporrhjul (det bakre, lilla hjulet på dåtidens propellerplan) till de flygplan, som de inte längre hade anledning att bygga - samt förstås ingenjörer. Var de fick tvåtaktsmotorerna från, vet jag inte. Små militära, transportabla elverk???

Hur som helst fick en av Piaggios designers uppgiften att rita en skoter. Resultatet - med frontskölden, den smala, låga "midjan" och den bulliga bakdelen - fick chefen att utbrista: "Come una vespa!" ("Som en geting!")
Resten är historia - även om man förstås fick lite extra draghjälp av filmen Prinsessa på vift (1953) med Audrey Hepburn och Gregory Peck i huvudrollerna - där de åker runt i Rom på just en Vespa. Märkligt nog står Pecks namn före Hepburns på filmaffischen, trots att hon var prinsessan! Men hon fick inte så lite tröst av Oscarsstatyetten för bästa kvinnliga huvudroll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resväg? Växjö (Gemla) -> Stockholm med Vespa (dagstur)

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-06-06/20:47

Peter Nordlund skrev:Här ser man originalet från 1951 den är baserad på och den min version


Snygg tolkning! Gillar speciellt lampan fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron